290x "tidigt engineer ex" vs Titan 5760x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skön framerate på AMD-kortet...men det fixas förhoppningsvis med drivrutiner sen.

Ibland ser man ju en gräns på inställningarna där kort helt plötsligt bara stupar i prestanda. Brukar vara när minnesanvändningen överstiger minnesmängden som det faller pladask. Vet inte om det finns andra saker som kan ge liknande symptom. Finner det dock lite orimligt att 4GB inte räcker för testet. Hade 780 GTX varit med med 3GB och visat samma beteende så hade vi ju haft det hyfsat svart på vitt att det varit relaterat till minnesmängd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skuggan74:

Haha microstuttering ala AMD igen då.
Att dom aldrig lär sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga tecken på ms.

Skrivet av Aleshi:

Men vad är det för skitsnack. Det finns väl inga spår av microstuttering i den grafen?

Skrivet av Skuggan74:

Väljer du bara att inte se hur det hoppar och far eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppar och far betyder inte endast ms. Tolka grafen igen om du kan.

Skrivet av Aleshi:

Personangrepp?

Den där grafen visar inga som helst tecken på microstuttering. Det är inte ens den typen av graf som kan visa det då den inte visar värdet för varje enskild frame. Det enda den grafen visar är klassisk vanlig låg framerate.

Skrivet av Skuggan74:

Nej en rak och enkel fråga.

Den grafen visar tydliga spår av microstuttering, vad trodde du latency var, nätverket eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Latency är inte alltid MS utan är egentigen 1S/FPS = ett tidsvärde där tiden motsvarare tiden att rendera en ruta.

Skrivet av Aleshi:

Latensen är tiden mellan att en frame är renderad tills nästa är renderad. Ligger du på 20FPS i snitt så har du i snitt 50ms renderingstid för varje frame.

EDIT: Skrev visst ns istället för ms. Lite fel.

Instämmer.
Finns inga spår av microstuttering i grafen i första citatet. Det är endast renderingstiden till en FPS som förändras över tid.

Tror det är få på sweclockers som har lärt sig tänka lite kritiskt själva och faktiskt tolka graferna.
Ser att du Aleshi håller vågen den senaste veckan i de flesta AMD nyheterna på SweC.

Måste vara påfrestande med personer som inte kan tolka grafer och tror sig höra att AMD påstår att R9 290x ska spöa Titan sönder och samman..... Källkritik försvinner ut genom fönstret så fort AMD/radeon/FX står i rubriken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

mjo om man väljer de bilder där titan klår r290 så kan man få vad som helst att se bra/dåligt ut

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Latensen är tiden mellan att en frame är renderad tills nästa är renderad. Ligger du på 20FPS i snitt så har du i snitt 50ms renderingstid för varje frame.

EDIT: Skrev visst ns istället för ms. Lite fel.

Du förstår inte att ojämn renderingstid orsakar vadå? Just det, "microstuttering".
Men köp för all del kortet du, det är du värd.

Skickades från m.sweclockers.com

otrevlig formulering borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du förstår inte att ojämn renderingstid orsakar vadå? Just det, "microstuttering".
Men köp för all del kortet du, det är du värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Fler faktorer spelar in, en graf är inte rätt miljö för att spekulera om ett högst komplext problem som har fler påverkande vektorer än dem som visas på grafen, det är realtester som gäller. Må det finnas MS eller ej, det återstår att se helt enkelt

uppdaterat till ändrat citat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns inga tecken på ms.

Hoppar och far betyder inte endast ms. Tolka grafen igen om du kan.

Latency är inte alltid MS utan är egentigen 1S/FPS = ett tidsvärde där tiden motsvarare tiden att rendera en ruta.

Instämmer.
Finns inga spår av microstuttering i grafen i första citatet. Det är endast renderingstiden till en FPS som förändras över tid.

Tror det är få på sweclockers som har lärt sig tänka lite kritiskt själva och faktiskt tolka graferna.
Ser att du Aleshi håller vågen den senaste veckan i de flesta AMD nyheterna på SweC.

Måste vara påfrestande med personer som inte kan tolka grafer och tror sig höra att AMD påstår att R9 290x ska spöa Titan sönder och samman..... Källkritik försvinner ut genom fönstret så fort AMD/radeon/FX står i rubriken.

Det är samma sorts graf som visar hur ojämna renderingstider 7970 crossfire har/hade och även 7990. Detta kortet ser ju ännu värre ut, så microstuttering finns det gott om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wuzu:

Förstår inte varför folk ska ha ett eller flera Titans eller nya 290x. Jag sitter på ett 7970 ghz och 8350 flaskar det i de flesta spel. Har ni någon super cpu som inte flaskar?

Ja, många har exempelvis 3770K/4770K eller till och med SB-E/IB-E. De är bättre, speciellt om man klockar dem, vilket man gör.

Dessutom skulle inte din 8350 flaska ditt 7970 i BF3 på Ultra i 5760x1080 eller 2560x1440.

Så svaret på frågan: Antingen vill de ha hög framerate (120 fps), höga inställningar eller hög upplösning, eller en kombination av dem.

Jag, till exempel, vill ha 100+ fps i BF3. Därför har jag klockat min 2600K till 4,6 GHz. Jag vill köra i 2560x1440 och gärna på Medium + MSAA. Därför har jag två 7970.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ibland ser man ju en gräns på inställningarna där kort helt plötsligt bara stupar i prestanda. Brukar vara när minnesanvändningen överstiger minnesmängden som det faller pladask. Vet inte om det finns andra saker som kan ge liknande symptom. Finner det dock lite orimligt att 4GB inte räcker för testet. Hade 780 GTX varit med med 3GB och visat samma beteende så hade vi ju haft det hyfsat svart på vitt att det varit relaterat till minnesmängd.

Som så ofta påpekat så hanterar tillverkarna minnet olika.
Det är ju klart sedan tidigare att AMD's kort kräver (och har) mer minne för att klara samma saker.
Så det är fullt möjligt att ett 3gb AMD kort får slut på minne, medans ett 2gb nVidia kort inte gör det i samma spel med samma inställningar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skuggan74:

Det är samma sorts graf som visar hur ojämna renderingstider 7970 crossfire har/hade och även 7990. Detta kortet ser ju ännu värre ut, så microstuttering finns det gott om.

Skickades från m.sweclockers.com

Du förstår verkligen inte?
Jag är nästan mållös.

Ska försöka förklara för dig:
Det är samma typ av graf.

Har man en stabil FPS på 60 och en jämn latency så tar varje frame lika lång tid att rendera. I detta fall 1Sekund / antalet Frames:
1/60 = 16.67ms

Har man microstuttering så tar renderingen olika lång tid trots en jämn eller hög FPS.
Tar en frame t ex 30ms så upplevs just den frame:en som att man spelade i 30FPS. Detta kan dessutom gå ännu längre.
Detta ger en subjektiv fps som är Lägre än den faktiska genomsnitts FPS:en.

I graferna så varierar både genomsitts renderingstiden i samma fas som FPS:en.
Dvs utifrån graferna så kan man inte säga huruvida det finns microstuttering eller ej. Det finns dock varken tecken eller information att det skulle finnas microstuttering.

Varje frame tar alltså lika lång tid att rendera enigt grafen jämfört vid den specifika FPS som finns vid tillfället.

Det handlar inte om att titta på grafen och konstatera att det är samma typ av graf som man mäter renderingstid och säga att det är microstuttering utan det handlar om att tolka de två graferna ihop.
Hoppas detta förklarade detta ämne på ett vettigt sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Kan ha och göra med att drivrutinerna antagligen är "non existent" just nu.

GTX Titan har varit på marknaden betydligt längre och fått stabilare drivrutiner. Dessutom är detta ett "Tidigt engineer sample" om man ska tro TechPowerup.

Skrivet av Skuggan74:

Väljer du bara att inte se hur det hoppar och far eller?

Skrivet av Wuzu:

Förstår inte varför folk ska ha ett eller flera Titans eller nya 290x. Jag sitter på ett 7970 ghz och 8350 flaskar det i de flesta spel. Har ni någon super cpu som inte flaskar?

Höga clocks på en svindyr processor. Observera att ingen förnekar att flaskhalsar existerar och de är antagligen fullt medvetna om att det kommer att flaska. Själva iden är att förminska flaskhalsen så gott det går. Ja, spelar ingen roll vilken CPU det är. 3x Titans tex. kommer att flaskas. Däremot kan det bara vara några % här och där.

svar på borttagna inlägg borttagna
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Wuzu:

Förstår inte varför folk ska ha ett eller flera Titans eller nya 290x. Jag sitter på ett 7970 ghz och 8350 flaskar det i de flesta spel. Har ni någon super cpu som inte flaskar?

Har svårt att tro att din 8350 flaskar ett 7970, Har aldrig hänt för mig.

Och nej du behöver ingen super cpu, Vill du ha något värre så kan du satsa på 4670k/4770k

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Latensen är tiden mellan att en frame är renderad tills nästa är renderad. Ligger du på 20FPS i snitt så har du i snitt 50ms renderingstid för varje frame.
EDIT: Skrev visst ns istället för ms. Lite fel.

Jag håller med, det är ju mycket värre än microstuttering det där. AMD kortet var ju upp och vände långt över 50ms. Får hoppas på mer optimeringar, med det lär ju ta ett tag innan man har råd att köpa ett sånt grafikkort... Så förhoppningsvis så är det bättre prestanda innan dess.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BASSiC:

Jag håller med, det är ju mycket värre än microstuttering det där. AMD kortet var ju upp och vände långt över 50ms. Får hoppas på mer optimeringar, med det lär ju ta ett tag innan man har råd att köpa ett sånt grafikkort... Så förhoppningsvis så är det bättre prestanda innan dess.

När det kommer stabilare drivrutiner så kommer antagligen även FPSen att stabiliseras. Detta resultat har man sett tidigare där extremt tidiga Alphaliknande drivrutiner har fått prestandan att bli ojämn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror det är få på sweclockers som har lärt sig tänka lite kritiskt själva och faktiskt tolka graferna.
Ser att du Aleshi håller vågen den senaste veckan i de flesta AMD nyheterna på SweC.

Måste vara påfrestande med personer som inte kan tolka grafer och tror sig höra att AMD påstår att R9 290x ska spöa Titan sönder och samman..... Källkritik försvinner ut genom fönstret så fort AMD/radeon/FX står i rubriken.

Tack!
Och jo, jag har märkt det. :/

Skrivet av Skuggan74:

Du förstår inte att ojämn renderingstid orsakar vadå? Just det, "microstuttering".
Men köp för all del kortet du, det är du värd.

Du vet alltså inte att renderingstiden varierar under benchmarkets gång i alla test där inte vsync begränsar? Att renderingstiden och därmed frameraten går upp och ner i ett test har inget som helst med microstuttering att göra.

Eller tror du på allvar att Titan lider av grov microstuttering i detta test?:
http://www.tomshardware.com/reviews/pq321q-4k-gaming,3620-7.h...
Det visar hur frameraten, och därmed renderingstiden för varje frame varierar friskt.
Hade testet som du klagade på bara angivits i FPS och inte i ms så hade du nog inte klagat. Det är för att det är en varierande framerate mätt i millisekunder som du blir förvirrad och i din okunskap tror att du kan utläsa microstuttering ur den.

Microstuttering är när det du har väldigt många små små hack som inte kan ses i frameraten.
Om varannan bild renderas på skärmen på 3ms och varannan bild renderas på 33ms så kommer du ha 60FPS. Men det kommer lika ojämnt flyt som om det vore ~30FPS. DET är microstuttering. Och det mäts genom att man mäter varje frame och visar upp resultatet i en graf upplöst nog för att visa detta. Då bildar grafen ett tjockt band. Jämför 7990 med Titan:
www.tomshardware.com/reviews/pq321q-4k-gaming,3620-7.html
Ser du att frameraten varierar för Titan, men det är ingen microstuttering. Medan 7990 renderar varannan frame i ~1000FPS och varannan i runt 60FPS, tydlig microstuttering i grafen. (Kanske inte synbar då även långsamma frames är 60FPS)

Ett annat exempel där GTX 690 har varannan frame på 5ms och varannan i 25-30ms:

Här har du ett stapeldiagram som visar mer detaljerat. Det är extremt inzoomad tidsskala. Hela diagrammet visar ungefär en halv sekund av spelet.

Skulle man visa detta utan den upplösningen på mättiden skulle det inte gå att se skillnad på den konfigurationen och en utan microstuttering. Visar grafen snittiden för att rendera en frame mätt över 10 frames åt gången så kommer microstuttering vara osynligt. Och eftersom grafen som du kritiserade inte visar några breda band som microstuttering ger så är det antingen ingen microstuttering alls eller så är mättiden inte tillräckligt högupplöst för att kunna visa om det finns.

Spikar eller varierande renderingstider är en helt annan sak och har inte med microstuttering att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som så ofta påpekat så hanterar tillverkarna minnet olika.
Det är ju klart sedan tidigare att AMD's kort kräver (och har) mer minne för att klara samma saker.
Så det är fullt möjligt att ett 3gb AMD kort får slut på minne, medans ett 2gb nVidia kort inte gör det i samma spel med samma inställningar.

Jo fast 4GB liksom. Jävlar vad det spelet måste kräva om 4GB inte räcker. :/

Skrivet av BASSiC:

Jag håller med, det är ju mycket värre än microstuttering det där. AMD kortet var ju upp och vände långt över 50ms. Får hoppas på mer optimeringar, med det lär ju ta ett tag innan man har råd att köpa ett sånt grafikkort... Så förhoppningsvis så är det bättre prestanda innan dess.

Nja, det är extrema inställningar, kort ger alltid lägre framerate på extrema inställningar.
Microstuttering är värre för det kan ju komma även om kortet egentligen är snabbt nog för att det ska flyta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ibland ser man ju en gräns på inställningarna där kort helt plötsligt bara stupar i prestanda. Brukar vara när minnesanvändningen överstiger minnesmängden som det faller pladask. Vet inte om det finns andra saker som kan ge liknande symptom. Finner det dock lite orimligt att 4GB inte räcker för testet. Hade 780 GTX varit med med 3GB och visat samma beteende så hade vi ju haft det hyfsat svart på vitt att det varit relaterat till minnesmängd.

Ja, det skulle kännas helt orimligt. Effekten kände jag själv av i Skyrim med mitt gamla 680 2GB. Prestandan föll som en fura.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Förstår inte varför folk ska ha ett eller flera Titans eller nya 290x. Jag sitter på ett 7970 ghz och 8350 flaskar det i de flesta spel. Har ni någon super cpu som inte flaskar?

För man kan xD

Vissa lägger pengar på sneeel heeest, vissa på bilar osv.

Då är inte 5-10k för en gpu nåt att tänka på.

Permalänk

Vem sjutton bryr sig om Rage som är ett OpenGL spel som varit ett jävla huxflux av dålig kod och optimering...
Inte konstigt att spelet är knasigt med tre skärmar, dessutom med ett engineering sample utan riktiga drivrutiner för't.

Skrivet av Skuggan74:

Du förstår inte att ojämn renderingstid orsakar vadå? Just det, "microstuttering".
Men köp för all del kortet du, det är du värd.

Skickades från m.sweclockers.com

En graf kan aldrig visa microstuttering, den kan endast visa att det kanske finns problem.
För att se om det är microstuttering eller inte så får du ta och spela spelet och se om du upplever det eller inte, då det är högst subjektivt.

Hemläxa till dig, läs den här artikeln:
http://www.anandtech.com/show/6857/amd-stuttering-issues-driv...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Många nämner att det är ett engineering sample och därför ska vi inte fokusera på det allt för mycket, men den bilden jag har av ES är att de oftast är mycket bättre än produkten som släpps. Som alla recensenter som fick hem sina 4670K och 4770K som lätt kunde klocka till 4.8-5 GHz på under 1.25V medan min knappt kommer över 4.4 på de volten Sitter inte de på AMD och product binnar skiten ur 50-100 GPU:r för att hitta de bästa som de sen skickar ut till alla recensenter
Jag minns at JJ från Asus fick hem ca 50-tal 4770K för att kunna hitta en som kunde nå höga frekvenser

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av WoG:

Är det bara jag som tänker fel nu, eller är den där grafen totalt missvisande och således helt förfalskad? Hur i hela världen är Gtx Titan's MIN-fps högre än dess AVG fps?

Finns inte en chans i världen att det är möjligt?

Om man tittar lite mer noggrant ser man att det finns två staplar för MIN och AVG, där de motsvarar olika inställningar (FXAA och MSAA x4). Inom respektive inställningar så är det inte så att AVG ligger under MIN, utan allt stämmer. Det du ser är att MIN med inställning FXAA ligger över AVG med inställning MSAA x4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Många nämner att det är ett engineering sample och därför ska vi inte fokusera på det allt för mycket, men den bilden jag har av ES är att de oftast är mycket bättre än produkten som släpps. Som alla recensenter som fick hem sina 4670K och 4770K som lätt kunde klocka till 4.8-5 GHz på under 1.25V medan min knappt kommer över 4.4 på de volten Sitter inte de på AMD och product binnar skiten ur 50-100 GPU:r för att hitta de bästa som de sen skickar ut till alla recensenter
Jag minns at JJ från Asus fick hem ca 50-tal 4770K för att kunna hitta en som kunde nå höga frekvenser

Fast det är stor skillnad på recensionsexemplar och engineering samples. Engineering samples kanske körs utan bra stöd i drivrutiner, kanske har ofärdig firmware med slappare latenser och lägre frekvenser. Så här sent i produktutvecklingen så tror jag dock att eventuella kort som läcker på sin höjd har för låga frekvenser och något drivrutinstrubbel. Men men, tycker inte vi ska ta några läckor för givna heller. AMD har blivit mästare på att hålla tätt och förvirra då det alltid är motsägelsefulla rykten som cirkulerar.

Permalänk
Medlem

Visst det är spännande att kolla och läsa allt detta som kommer upp om AMDs nya grafikkort.
Men egentligen lika bra att strunta i det, när väl kortet är lanserat så kommer det att dyka upp flertalet med tester på kortet som kommer visa betydligt mer intressanta siffror.

Men jag antar att jag är som alla andra. Vill veta så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Även om som sagt siffror och diagram inte är så trovärdiga i dagsläget får man ju utgå ifrån.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Skärpning, tänk på §1. Trivsel, respekt och meningsfulla inlägg utan påhopp. Generaliseringar över samtliga användare av en eller annan hårdvara är inte speciellt i linje med det, tänk er för.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Skulle ta alla test innan det är släppt och ens har riktiga drivrutiner med en stor nypa salt.
Hoppas verkligen AMD kommer med i matchen igen!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har tagit bort ytterligare några otrevliga kommentarer.