Köpråd, Noise Cancelling-lurar

Permalänk
Medlem

Köpråd, Noise Cancelling-lurar

Hallå allihopa.
Är på jakt efter ett nytt par hörlurar med aktiv brusreducering. Har i dagsläget ett par gamla AKG K 440 NC som förvisso fungerar ok, men jag är riktigt trött på den där extra batteridosan som sitter på sladden.. Tyvärr är det näst intill hopplöst att testa NC-lurar i någon större utsträckning och därför svårt att faktiskt jämföra, så jag tänkte att jag skulle höra med folket här, se om någon sitter på lite erfarenheter att dela med sig av.

Jag har tittat lite på prisjakt och jämfört, ett par lurar har fångat mitt intresse:
AKG K 490 NC - egentligen nästa generation av de jag redan har.
Sony MDR-NC200D - misstänkt billigare (gammal modell?). Har testat Sony's NC-lurar tidigare och gillat dem.
Bubblare:
Creative Sound Blaster Evo Zx - Nytt från Creative, har allt i teknikväg vilket kan vara ett problem(?). Kanske rätt fula också..

Budget: Upp till 2000 kr, kanske ett par hundralappar till om det verkligen kan motiveras. Inga Beats.

Permalänk
Medlem

Mitt röst hamnar på Bose QuietComfort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=498405
Vad de lurar jag testat så tycker jag de är skönast och effektivast.
En nackdel är att man alltid måste ha igång NC och att lurarna inte fungerar om batteriet tar slut.
Många har även klagat på kabeln är i klenaste laget.

De är lite dyrare än din budget men kanske hamnar inom ramen för ett par hundralappar extra.

Denon hade också några sköna som både kunde användas med kabel och bluetooth. De låg dock utanpå öronen men hade väldigt sköna dynor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Mitt röst hamnar på Bose QuietComfort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=498405
Vad de lurar jag testat så tycker jag de är skönast och effektivast.
En nackdel är att man alltid måste ha igång NC och att lurarna inte fungerar om batteriet tar slut.
Många har även klagat på kabeln är i klenaste laget.

Jag har kikat lite på dem, har dock lagt dem lite åt sidan då min polare lyckades knäcka två byglar i rad på sina.
Nu var det i och för sig ett par år sedan det hände, de kanske har fixat byglarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Hallå allihopa.
Är på jakt efter ett nytt par hörlurar med aktiv brusreducering. Har i dagsläget ett par gamla AKG K 440 NC som förvisso fungerar ok, men jag är riktigt trött på den där extra batteridosan som sitter på sladden.. Tyvärr är det näst intill hopplöst att testa NC-lurar i någon större utsträckning och därför svårt att faktiskt jämföra, så jag tänkte att jag skulle höra med folket här, se om någon sitter på lite erfarenheter att dela med sig av.

Jag har tittat lite på prisjakt och jämfört, ett par lurar har fångat mitt intresse:
AKG K 490 NC - egentligen nästa generation av de jag redan har.
Sony MDR-NC200D - misstänkt billigare (gammal modell?). Har testat Sony's NC-lurar tidigare och gillat dem.
Bubblare:
Creative Sound Blaster Evo Zx - Nytt från Creative, har allt i teknikväg vilket kan vara ett problem(?). Kanske rätt fula också..

Budget: Upp till 2000 kr, kanske ett par hundralappar till om det verkligen kan motiveras. Inga Beats.

Tyvärr har inte de Creative lurarna aktiv brusreducering, du måste upp till Zxr-modellen för att få det och då blir det några hundralappar till. Länk till produktsidan: http://www.soundblaster.com/products/Sound-Blaster-EVO-ZxR.aspx

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berget73:

Tyvärr har inte de Creative lurarna aktiv brusreducering, du måste upp till Zxr-modellen för att få det och då blir det några hundralappar till. Länk till produktsidan: http://www.soundblaster.com/products/Sound-Blaster-EVO-ZxR.aspx

Huh, kunde svurit på att jag hittade dem genom att sortera på brusreducering på prisjakt. Antar att någon kan ha fyllt i det felaktigt. Då åker de från listan.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Sony MDR-NC60 5-6 år och är väldrigt nöjd med dem. Har tyvärr inget annat att jämföra med

De tar två AAA-batterier och batterierna räcker länge (sitter i ena luren). Använder dem när jag flyger långt och det fungerar väldigt bra. Släcker ut det jobbiga lågfrekventa bullret.

Det går att lyssna på musik i dem, även om ljudet är lite platt och basfattigt. Det blir ännu plattare när NC är av, men det fungerar bra ändå. Sladden kan tas bort helt om man inte lyssnar på något vilket är smidigt.

Så jag tror att jag skulle bli nöjd med en nyare Sony-lur också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

De enda lurar jag har testat är nog tidigare modell från Sennheiser som inte längre finns. Fungerande tillfredsställande.
Men Sennheiser har ju flera modeller att spana in.
http://sv-se.sennheiser.com/active-noise-cancelling-noisegard...

Annars så är det nog Bose som jag har testat med gott resultat, dock inga erfarenheter rörande kvalité.

Permalänk

Nu är det här om 495 NC och inte 490 NC, men jag kan tänka mig att dom är relativt snarlika.

Kört AKG 495 NC i något år nu, ljudet och brusreduceringen är fantastiskt bra. Byggkvalitén däremot är absolut inte fantastisk. Inne på mitt tredje exemplar nu, som nu också gått sönder... Ska försöka byta det mot något annat nu i veckan.

Första exemplaret började glappa vid uttaget i hörluren. Andra exemplaret hade en död lur redan vid leverans. Tredje och nuvarande exemplar har bygeln gått av på, genom att jag tog på mig hörlurarna.

Utöver det så har alla tre exemplar drabbats av diverse irriterande grejer, mest nämnvärt är att ljudreduceringen tycks plocka upp signaler från mobilmaster ibland! Obegripligt att ett par hörlurar i den prisklassen är så dåligt isolerade.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1544275

Skönaste och fräschaste lurarna jag någonsin haft. Oväntat bra ljudkvalitet via bluetooth, har ingenting att klaga på!

(Finns möjlighet att köra med sladd, medföljer, om så önskas)

Ett extra plus är att batteritiden är helt extremt bra.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Har haft ett par AKG K490 i några månader nu. Hunnit resa en hel del med dom också och ännu är dom i nyskick. Ljudkvaliteten är inte superbra om man jämför med vanliga lurar i samma prisklass men det duger. Man får ju självklart kompromissa en del om man väljer NC.

Brusreduceringen funkar riktigt bra tycker jag, men det kan vara problem på bussar om det guppar och smäller rejält. Det blir precis som att det blir för mycket och det distar till rejält. Men på flygplan och på gatan så funkar dom perfekt tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mansion:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1544275

Skönaste och fräschaste lurarna jag någonsin haft. Oväntat bra ljudkvalitet via bluetooth, har ingenting att klaga på!

(Finns möjlighet att köra med sladd, medföljer, om så önskas)

Ett extra plus är att batteritiden är helt extremt bra.

Mvh. Mansion

Japp Monster kan ju det där med bra hörlurar.

(:D)