Permalänk
Medlem

Har Laptops blivit dyrare?

Satt och tittade lite på vilka datorer som finns nu för tiden, detta då jag gärna skulle vilja kunna spela höstens spel.
Dock tycker jag att ingen är direkt prisvärd och även upp över 8k klassen är det mycket skit.

Framförallt stör jag mig på att det nästan alltid är 4GB minne utan möjlighet att uppgradera?!
Vem klarar sig med 4GB minne idag?

Inte heller verkar separata grafikkretsar ligga på löpet utan det är Intel som gäller rakt igenom,
inget problem med Intel i sig men om man vill ha lite kräm är det Irirs som gäller...

Köpte min laptop för 5000kr för över två år sedan och tittar jag på vad som bjuds nu är en dator
i samma prisklass ett nerköp.

Är det bara jag som letar på fel ställen?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men det låter som om du letar bland Ultrabooks. Jag kan på rak arm komma på mycket laptops för 8000+ som har i alla fall 8GB och en klart godkänd grafikkrets.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Antingen letar du på fel ställen eller har för hög förväntan.
Du får ingen "spel laptop" för 5000, varken då eller nu.

Vilken dator har du nu och varför räcker inte den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Antingen letar du på fel ställen eller har för hög förväntan.
Du får ingen "spel laptop" för 5000, varken då eller nu.

Vilken dator har du nu och varför räcker inte den till?

beror på hur man ser på det.. vet att man kunde få en dator med en duglig processor och ett 5650/6650 för under 6000kr och dom va helt okej att spela på om man nöjde sig med låg grafik.. medans idag att hitta en dator som ens klarar dagens spel är typ omöjligt under 6000kr.

men kan även bero på att hårdvaruutvecklingen på bärbara sidan inte riktigt hänger med spelutväcklingen tyvärr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Förlåt jag glömde ett kriterie, den ska inte vara stor heller.
Har 14" idag och är väldigt nöjd med den.

Det jag har nu är en LG P 420, visst ingen speldator på något
vis men ändock drivit runt det mesta jag har velat.

Geforce 520 har ungefär samma prestanda som Intels 4000 (varierar från något sämre till något bättre)
Intel 3337U har ungefär samma prestanda som Intels 2410M (något bättre)
http://www.inet.se/produkt/1970647/acer-aspire-v5-471p-14
Då får jag en dator med ungefär samma prestanda fast med 4GB mindre minne än
datorn jag köpte för över 2 år sedan och för lite mindre pengar.

Nått måste ju vara fel, på två år tycker jag att jag borde kunna får en bättre
dator för samma pengar, inte en sämre dator för mer pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Förlåt jag glömde ett kriterie, den ska inte vara stor heller.
Har 14" idag och är väldigt nöjd med den.

Det jag har nu är en LG P 420, visst ingen speldator på något
vis men ändock drivit runt det mesta jag har velat.

Geforce 520 har ungefär samma prestanda som Intels 4000 (varierar från något sämre till något bättre)
Intel 3337U har ungefär samma prestanda som Intels 2410M (något bättre)
http://www.inet.se/produkt/1970647/acer-aspire-v5-471p-14
Då får jag en dator med ungefär samma prestanda fast med 4GB mindre minne än
datorn jag köpte för över 2 år sedan och för lite mindre pengar.

Nått måste ju vara fel, på två år tycker jag att jag borde kunna får en bättre
dator för samma pengar, inte en sämre dator för mer pengar?

Vi börjar här, är det en "speldator" eller en "ergonomisk/kontors-dator" du ska ha?

EDIT:
Hittade 3st bärbara datorer, en på 14" och två på 15,6" och alla under 9000kr med 8gb arbetsminne, dedikerat grafik och i7.

HP PAVILION DV6-7254 CI7 2.3 8GB/750 BD-R GT630M FHD 15.6" W8

ASUS G46VW CI7 2.4 8GB/500 GTX660M 14" W8

LENOVO THINKPAD EDGE E531 CI7 2.2 8GB/1000 + 24 SSD GT740M FHD 15.6" W8 RED

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Tycker allt att det finns en del nu också...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s142875629&o=eg_1124#pr...
GeForce GT 740M, 640M eller Radeon 8750 är alla acceptabla gpu:er. 740M borde kunna driva Bioshock Inf. i över 60fps i low.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

beror på hur man ser på det.. vet att man kunde få en dator med en duglig processor och ett 5650/6650 för under 6000kr och dom va helt okej att spela på om man nöjde sig med låg grafik.. medans idag att hitta en dator som ens klarar dagens spel är typ omöjligt under 6000kr.

men kan även bero på att hårdvaruutvecklingen på bärbara sidan inte riktigt hänger med spelutväcklingen tyvärr

Det beror väl väldigt mycket på vad man har för krav på spelbart och vilken typ av spel man spelar.
Crysis 3 eller BF4 kommer nog vara väldigt plågsamt på en billigare laptop medan andra titlar (SimCity, StarCraft 2: HotS, Diablo 3) som fungerar bättre.

Tex: Lenovo G500 för 4790:- med ett HD8750 är ingen fart-best som mäter sig med en Alienware, men för grafiskt enkla spel är den säkert tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att hålla med TS. När jag köpte min förra laptop för ca 2 år sedan kostade den 4000, den direkta efterföljaren nu kostar 5500, och då är det med lite mindre tillbehör till den idag. I alla fall budgetsegmentet verkar ha stigit i pris, jag misstänker att det beror på ökade kostnader för hårddisk och processor. Framförallt då AMD-maskiner verkar ha ökat mycket mindre i pris.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Sedan som en sidonot så har väl kassetbandsavgiften (PRIVATKOPIERINSAVGIFTEN) slagit till nu och ökar därmed en dators pris med ca 500-1000kr för konsumenter. Efter alla omkostnader och liknande.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Nästan alla 15'6-tums billiga notebooks har en upplösning på 1366x768, dvs ungf som förra gen. mobiltelefoner. Fail, helt patetiskt. Har en Dell från 2004 med högre upplöning på 14". Min gamla 15.6'-tummar har 1920x1200, från 2006/07!!!

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med TS ett dugg. Datorer och i synnerlighet laptops har blivit mycket billigare de senaste åren.

Exempelvis som någon annan länkade tidigare: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180716-lenovo_g500_15...

Och det är bara ett utav flertalet exempel på riktigt billiga kompetenta laptops.

Ja, om man inte letar efter laptops med dubbla gtx titans, 48GB ram och 1024Gb ssd med 4K skärm, men det säger väll egentligen sig själv att en sådan dator kommer att kosta mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Nästan alla 15'6-tums billiga notebooks har en upplösning på 1366x768, dvs ungf som förra gen. mobiltelefoner. Fail, helt patetiskt. Har en Dell från 2004 med högre upplöning på 14". Min gamla 15.6'-tummar har 1920x1200, från 2006/07!!!

Tillverkarna måste dra ner på något för att producera billiga datorer.. Ta en titt på de datorer jag länkade. Finns ingen anledning att köpa datorer under 5 - 6tkr om man är lite kräsen och hade tänkt spela på den. För personer som är ute efter den billigaste laptopen och inte gör något mer än att surfa, vilket det antagligen är tänkt att göra på dessa datorer, så kan det kvitta.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Förlåt jag glömde ett kriterie, den ska inte vara stor heller.
Har 14" idag och är väldigt nöjd med den.

Det jag har nu är en LG P 420, visst ingen speldator på något
vis men ändock drivit runt det mesta jag har velat.

Geforce 520 har ungefär samma prestanda som Intels 4000 (varierar från något sämre till något bättre)
Intel 3337U har ungefär samma prestanda som Intels 2410M (något bättre)
http://www.inet.se/produkt/1970647/acer-aspire-v5-471p-14
Då får jag en dator med ungefär samma prestanda fast med 4GB mindre minne än
datorn jag köpte för över 2 år sedan och för lite mindre pengar.

Nått måste ju vara fel, på två år tycker jag att jag borde kunna får en bättre
dator för samma pengar, inte en sämre dator för mer pengar?

Om man får fritt tolka http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=849079 så verkar du ju ha tajmat ditt datorköp med en lagerrensning inför nyare modeller, annars har den legat stabilt på ca 8000:-

Kliver du upp till runt 8-9000 så finns det ju ändå förhållandevis bra grafikkretsar.

Men generellt har ju fokus skiftat mot mer mobilitet och bättre batteritid, och där har dedikerade grafikkretsar fått stryka på foten litegrann.
Så det är inte omöjligt att utbudet på 14" laptops med "riktig grafik" är lite smalare nu än då.
I 15,6" klassen är det däremot ganska vanligt med dedikerad grafik.

edit: Toshiba Satellite P845t-103 för 5990 kanske vore något?
14", i5 processor, GT630M och 4gb ram med 1st ledig slot.

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar ver som så att det segmentet jag köpte min dator i har försvunnit.
Antingen är det Ultrabooks utan dedikerad grafik och hög prislapp eller så
är det släpbara som gäller.

Men jag står kvar vid att små datorer med dedikerad grafik (de få som finns kvar)
har stigit i pris i förhållande till prestandan.

Väldigt tråkigt måste jag säga. För mig som inte spelar speciellt mycket men gärna
har möjlighet när det kommer något nytt och intressant är släpbara inget alternativ,
och helt plötsligt blev det en helt annan prisklass.

AMD säger ni, gärna hade jag sagt om det inte var så att jag kör Linux. AMDs Linux
drivare är så löjligt dåliga att jag inte kan köpa AMD grafik.
Min stationära har just ett AMD kort och den har jag helt slutat använda pga. detta.

Jag verkar även ha time:at in mitt köp väldigt bra som ni säger. Tänkte inte på detta
då jag aldrig brytt mig om laptops innan jag köpte denna (och aldrig medan jag haft
denna då jag varit nöjd). Men det kanske inte är så konstigt iof. då jag egentligen
skulle köpa ett Nvidia kort för att kunna använda den stationära men slutade med
en laptop

Jag tar nog och nöjer mig tills vidare då... Förhoppningsvis kan jag få Ghosts att rulla
när den tiden faller in

Tack för intressanta svar. Prisjakt länken var smart och plockade fram lite intressanta
alternativ också. Jag får suga lite på dom och se.

EDIT:
Ja Toshiba Satellite P845t-103 var synnerligen intressant, den måste jag fundera
noggrannare på.

Permalänk
Medlem

Vi har fler "bra" laptops numera och färre skräptops tycker jag. Netbook är väl inte så dött som det låter dock, vilket är bra.

Nästa book/top för mig är antingen en "netbook"/eee, eller en thinkpad tror jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

För 6990kr fick jag en 15" Asus D56DY med 1080p skärm, A8-5550M, 8GB DDR3, 8750M 2GB diskret grafik och en 500GB 7200rpm disk.
Bakgrundsbelyst tangentbord, aluminium på lock och runt tangentbord och trackpad, riktigt bra högtalare i klassen.
Nerköp? Nä. Det enda som saknas är SSD och 5Ghz trådlöst nät, men det är lätt fixat.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Antingen letar du på fel ställen eller har för hög förväntan.
Du får ingen "spel laptop" för 5000, varken då eller nu.

Vilken dator har du nu och varför räcker inte den till?

Du kan får en helt okey AMD laptop för 5000-6000 kr som är duglig att spela på
A8-A10 beroende på butik & kampanj

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|