Trådlöst: Dålig signal, vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Trådlöst: Dålig signal, vad är problemet?

Hej!

Jag har flyttat in i en lägenhet och håller på att sätta upp mitt privata nätverk. Dock upplever jag vissa problem och efter flera timmars test så har jag inte blivit klokare.

Målet är att skapa ett stabilt trådlöst nätverk som klarar streaming 1080p utan problem.

wnr3500l:

  • DD-WRT

  • Host, DHCP, AP

wbr3500lv2:

  • Tomato

  • wireless ethernet bridge

  • Ingen DHCP, samma netmask

Jag har testat att köra n-only på både UnFi:n och på wnr3500l, vilket ej medför några förbättringar. Jag har testat alla kanalerna och kört ex 6-11, 6-1 osv, då 20mhz och 2.437Ghz.

Dessa tre utföranden har jag jag fått bäst resultat ifrån, dock väldigt likvärdiga:

  • NAS -> wnr3500l -> UniFi AP -> wnr3500lv2 -> Mediaspelare

  • NAS -> wnr3500l -> UniFi AP -> wn3000rp -> wnr3500lv2 -> Mediaspelare

  • NAS -> wnr3500l -> wn3000rp -> wnr3500lv2 -> Mediaspelare

Jag har kört inSSIDer och tomatos Wireless Site Survey. Jag vad ska man gå efter gällande optimala trådlösa förhållanden? Gällande RSSI, Noise, dBm-värde för signal etc?

Jag har testat att byta kanaler med signalen i wnr3500lv2 ligger runt

  • Rate: 50-120 Mbps

  • RSSI: -50 dBm

  • Noise: -90 dBm

  • Signal: 40%

Det finns runt 22 trådlösa nätverk enligt Wireless Site Survey, dock så finns mitt nätverk exempelvis med 3gånger pga av repeater, 2st AP.

Rate:n är väldigt instabil och pendlar oerhört snabbt kan gå från 50 Mbps till 144Mbps inom 3sekunder.

Så, vad ska jag hitta på? Vänder mig till er duktiga Swecare, då jag börjat köra fast.

Lev&Må!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Vila i frid

Med 22 trådlösa grannar och i praktiken endast 3 kanalområden att dela på, dvs 1, 6 och 11 blir det trångt. Får du ett RSSI som är högre än -70 dBm, i ditt fall -50 dBm, är det ett bra värde. Välj helst kanal 1, sen 6 och sist 11.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har inget bra svar på ditt problem.
Men jag har själv beställt bättre antenner till mitt nätverkskort för att TVn ska få bättre signal(har 2 väggar imellan).
Tex:
http://dx.com/p/sh-2413i-13dbi-2-4ghz-sma-wi-fi-omni-antenna-...
Dom är inte vackra (45cm långa hehe) men hoppas dom kan lösa mitt problem. Men jag fortfarande inte fått dom efter 2 veckor. >:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Med 22 trådlösa grannar och i praktiken endast 3 kanalområden att dela på, dvs 1, 6 och 11 blir det trångt. Får du ett RSSI som är högre än -70 dBm, i ditt fall -50 dBm, är det ett bra värde. Välj helst kanal 1, sen 6 och sist 11.

Jo, jag vet att det inte är optimalt, speciellt att ligga kvar på 2.4Ghz-bandet. Men mycket vill ha mer! Målet är somsagt att kunna streama 1080p STABILT!

Skrivet av FANTEN:

Hej,
Jag har inget bra svar på ditt problem.
Men jag har själv beställt bättre antenner till mitt nätverkskort för att TVn ska få bättre signal(har 2 väggar imellan).
Tex:
http://dx.com/p/sh-2413i-13dbi-2-4ghz-sma-wi-fi-omni-antenna-...
Dom är inte vackra (45cm långa hehe) men hoppas dom kan lösa mitt problem. Men jag fortfarande inte fått dom efter 2 veckor. >:-(

Antenner av den klassen har jag. Tyvärr så kan inte mina komponenter använda antenner då de saknar anslutning. Har dock ett alfa awus036h-kort som ligger och skräpar..

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Jo, jag vet att det inte är optimalt, speciellt att ligga kvar på 2.4Ghz-bandet. Men mycket vill ha mer! Målet är somsagt att kunna streama 1080p STABILT!

Radioetern är en delad resurs som du inte har ngn kontroll över. Hos dig är det "för många" som delar på bef resurser. Du har bra signalvärde - men med så många nät är det sannolikt en väldigt hög duty cycle/congestion. Så länge din enhet hör att ngn annan i etern pratar, så måste han vänta.

Hur stor är eg lägenheten? 2APs + en repeater?

Citat:

Rate:n är väldigt instabil och pendlar oerhört snabbt kan gå från 50 Mbps till 144Mbps inom 3sekunder.

Helt normalt med med hög duty cycle o många angränsande nät. Plötsligt är det litet lugnare med hur mycket de andra näten sänder o då smetar du på max för att senare tvingas backa när när tjattret drar igång igen.

Stabilt för höga hastigheter kommer det aldrig att bli i den miljön. Kabel eller 5Ghz-bandet.

Och BTW - streama HD via en repeater är extremt BAD. En repeater halverar per defintion maximal throughput.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Radioetern är en delad resurs som du inte har ngn kontroll över. Hos dig är det "för många" som delar på bef resurser. Du har bra signalvärde - men med så många nät är det sannolikt en väldigt hög duty cycle/congestion. Så länge din enhet hör att ngn annan i etern pratar, så måste han vänta.

Hur stor är eg lägenheten? 2APs + en repeater?

Helt normalt med med hög duty cycle o många angränsande nät. Plötsligt är det litet lugnare med hur mycket de andra näten sänder o då smetar du på max för att senare tvingas backa när när tjattret drar igång igen.

Stabilt för höga hastigheter kommer det aldrig att bli i den miljön. Kabel eller 5Ghz-bandet.

Och BTW - streama HD via en repeater är extremt BAD. En repeater halverar per defintion maximal throughput.

Lägenheten är runt 50kvadratmeter. Dock består varje vägg av betong.

Känns lite surt att gå över till 5Ghz bandet då jag inte har något som stödjer det för närvarande (= måste handla nytt). Men så jag får helt enkelt leva med det så länge jag tuffar kvar med befintlig utrustning?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Rekordmedlem

Mediatrömning på 2,4GHz, via repeater, med angränsande nät ?
Låter var för sig som dåliga ideer och kombinerat som en extremt dålig ide.

Kan du inte använda acesspunkter i stället eller göra en brygga med riktiga prylar med riktantenn så du kan skippa repeatern, eller kanske köra via elnätet?
Vad som helst utom repeater på ett ställe det finns annan trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Endast 50m2? Dra kabel så slipper du alla problem, alternativt använd elpluggar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mediatrömning på 2,4GHz, via repeater, med angränsande nät ?
Låter var för sig som dåliga ideer och kombinerat som en extremt dålig ide.

Kan du inte använda acesspunkter i stället eller göra en brygga med riktiga prylar med riktantenn så du kan skippa repeatern, eller kanske köra via elnätet?
Vad som helst utom repeater på ett ställe det finns annan trafik.

Jag använder mig av grejer jag haft sedan tidigare. UniFis AP är ganska bra så det bör inte flaska.

Jag försöker få min brygga (wnr3500lv2) att ansluta via UniFI:n. Verkar dock inte kunna styra mot vilken den ska ansluta sig emot.

Skrivet av MultiMan:

Endast 50m2? Dra kabel så slipper du alla problem, alternativt använd elpluggar.

Jo, vill dock slippa nätverkskabel (i största möjliga mån) då jag inte kan dra den på ett snyggt sätt. Fungerar Elpluggarna felfritt även fast eluttagen inte är jordade?

Som sagt: Jag vill åstadkomma en trådlös förbindelse mellan min NAS och min mediaspelare. Resterande trådlös utrustning klarar sig fint då den enbart används för att surfa.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du ha en repeater ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste du ha en repeater ?

Nej, har kopplat ur den för att förbättra signalen. Då signalen från UniFi:n var likvärdig som repeatern. Ibland fungerar streamingen bättre, beror ju på belastningen i etern.

Om man skulle gå över till 5Ghz-bandet vad för AP och klient är prisvärda för en fattig student? Enda uppgiften är att streama 1080p.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Rekordmedlem

Är du fattig student så fundera på kabel, det ger få problem med grannarnas nät.
Om du har problem med signalnivåerna så blir de lägre med 5GHz, kan du inte mäta med inssider i de olika rummen och se hur de verkliga förhållandena ser ut
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.