Undersökning: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem

Undersökning: Privatkopierar du?

Hej!
Jag håller på med en skoluppgift där vi ska argumentera mot och för Privatkopiering.
Jag känner att jag vill ha lite fakta och behöver en lyckad undersökning, därför undrar jag ifall ni skulle kunna svara på den enkla röstningen ovan.

För de som inte har full koll på vad detta är så saxar jag texten från Copyswedes hemsida:

Privatkopieringsersättningen är en kompensation till rättighetshavarna för att allmänheten, genom lagstiftning, får möjlighet att kopiera musik, film och tv-program för privat bruk. Upphovsrättslagen möjliggör att vem som helst får göra en kopia, från en laglig förlaga, av ett upphovsrättsligt skyddat verk som exempelvis en cd-skiva eller ett tv-program och föra över till en dator, mobiltelefon eller ett usb-minne. Var och en får kopiera enstaka exemplar och ge vidare till personer inom den närmaste kretsen; inom sin familj eller i den nära vänkretsen. Kompensationen utgör således en ersättning till de upphovsmän som har skapat de verk vilka kopieras av allmänheten för privat bruk.

Privatkopierar gör du då du gör en kopia av lagligt material som du köpt och sprider till din närmsta krets.

Detta är för mig även svårtolkat, någon som kan förklara?
"De tillverkare och importörer som säljer lagringsmedier till [...] organisationer för funktionshindrade, behöver i dessa fall inte betala ersättning."

Jag ser gärna att det inte blir några otrevligheter eller argument i tråden, utan vill bara ha svar på frågan, tack!

MVH

Lucas

Permalänk
Medlem

Är nyligen alltså inom de senaste 2 åren?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Är nyligen alltså inom de senaste 2 åren?

Ja, det blev så

Permalänk
Medlem

Idag håller jag alla mina projektfiler / dokument på USB stickor - att jag betalar till "artister" för det tycker jag är otroligt dåligt.

Musiken streamar jag idag, men om det räknas som privatkopiering eller laglig nedladdning det vet jag inte!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag privatkopierar allt material jag köper. Mest för att inte behöva slita så mycket på CD/LP eller Kassettbanden, men även för att kunna låna ut originalen och ändå inte vara utan musiken om jag skulle vilja lyssna på den.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Idag håller jag alla mina projektfiler / dokument på USB stickor - att jag betalar till "artister" för det tycker jag är otroligt dåligt.

Musiken streamar jag idag, men om det räknas som privatkopiering eller laglig nedladdning det vet jag inte!

Då musiken streamas så kopierar du den ju inte till andra, alltså skulle jag inte tolka detta som privatkopiering.

Permalänk
Medlem

Räknas hyr filmer in i det lagliga Privatkopiering?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Räknas hyr filmer in i det lagliga Privatkopiering?

Vad jag vet får du inte kopiera hyrfilmer, så då är väl svaret nej.

Permalänk

Mycket bra initiativ, tänk att ingen gjort en poll om detta innan
Faktum är att jag aldrig privatkopierat något.
Jag är bara 14 år och har därför inte vetat hur man gjorde när det var aktuellt, nu längre känns det inte aktuellt då musik finns på spotify och film på swefilmer alternativt PireteBay

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Mycket bra initiativ, tänk att ingen gjort en poll om detta innan
Faktum är att jag aldrig privatkopierat något.
Jag är bara 14 år och har därför inte vetat hur man gjorde när det var aktuellt, nu längre känns det inte aktuellt då musik finns på spotify och film på swefilmer alternativt PireteBay

Jag vill påstå att den huvudsakliga privatekopieringen som sker idag beror på just thePirateBay. Även om man fått tag på kopia illegalt så är det fortfarande den privata dupliceringen som det handlar om här.

Som 14åring har du väl ändå brännt en CD-skiva och poppat i bilen nån gång?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag vill påstå att den huvudsakliga privatekopieringen som sker idag beror på just thePirateBay. Även om man fått tag på kopia illegalt så är det fortfarande den privata dupliceringen som det handlar om här.

Som 14åring har du väl ändå brännt en CD-skiva och poppat i bilen nån gång?

Som jag förstått det endast privatkopiering om jag har licens på det och alltså betalat för det. Annars vet jag inte vad det är.
Men nej, jag har faktiskt aldrig bränt en CD-skiva.
Jag har aldrig kommit närmare privatkopiering än att jag fått ett Need for Speed-spel av en kompis och en gång en app till mac från app-store
men då är det ju inte jag som har kopierat

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag vill påstå att den huvudsakliga privatekopieringen som sker idag beror på just thePirateBay. Även om man fått tag på kopia illegalt så är det fortfarande den privata dupliceringen som det handlar om här.

Som 14åring har du väl ändå brännt en CD-skiva och poppat i bilen nån gång?

Som jag har förstått detta är det alltid piratkopiering då du laddat ner något illegalt från Piratebay, då är alla kopior du gör piratkopior.
Alltså inte privatkopiering,
Ni ser hur flummigt det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Som jag har förstått detta är det alltid piratkopiering då du laddat ner något illegalt från Piratebay, då är alla kopior du gör piratkopior.
Alltså inte privatkopiering,
Ni ser hur flummigt det är

Det jag spontant tänker på här är hur irrelevant din poll blir då missförståndet mellan privat- och piratkopiering är mycket utbrett även här på Sweclockers. Föreslår att du använder någon sorts tjänst där man får svara på en enkät istället så att det blir mer underförstått vad man svarar på.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har säkert rippat nån dvd nån gång för länge sen, men ärligt talat så betalar jag större delen av avgiften för att jag vill kunna ha mitt arbete backuppat på diskar eller stickor. Svider lite när Magnus Uggla får pengar för att jag gör mina projekt...

Permalänk
Medlem

Jag privatkopierar piratkopierade filer, om det räknas som privatkopiering.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Rippa CD och DVD har man inte gjort på många många år. Gjorde det när jag var yngre, och kompisarna hade skivor eller spel som man själv ville ha. Då fanns det faktiskt en motivering till lagen, men nu är den så fruktansvärt felformulerad för samhället att man blir mörkrädd.

Privatkopieringsavgiften bör ju läggas på CD/DVD-skivorna när de köps, inte lagringsmediet de kanske kommer ligga på. Ska vi även ta ut en avgift för alla parkeringsplatser(som då går till Audi, BMW, Volvo etc.), i och med att du kan låna ut tillståndet till din kompis?

Avgiften är så galen, att det inte med logiska medel går att argumentera mot den, eftersom att den är ologisk i sig själv.

Formulera om, eller ta bort. Något annat finns inte i min värld.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nyfiken på vad de omkring 20(!) procenten, som har svarat något av de första alternativen, har PRIVATkopierat de senaste två åren.

Jag kan verkligen helt enkelt inte komma på något som någon i min bekantskapskrets "äger rättigheter till" som jag skulle vilja ha lokalt på min dator/usb. Vill någon upplysa mig om ett par exempel som är applicerbara på den här sidan av millennieskiftet?

Permalänk
Medlem

Tror vi får definiera begreppen privat- och piratkopiering eftersom det är väsentlig skillnad

Privatkopiering gör väl alla dagligen, tex. backup

Med piratkopiering avses väl nedladdning av upphovsskyddat material - borde därför heta piratnedladdning eller illegal fildelning - vilket vi redan betalt copyswedeavgift trots att de flesta inte gör det

Permalänk
Medlem

Privatkopiering var nått som var i flitigt bruk på 70 och 80 talet, och möjligen 90 talet, sen har det gått ganska spikrakt ner.
Möjligen lite numera som man kopierar från nån gammal CD till telefonen, men var nog några år sen det hände.

På den tiden DVD film var gångbart kopiera man sina filmer till datorn, men numera har jag gjort mig av med alla DVD och deletat alla sådana kopierade filer. får utslag numera om jag tvingas se på nått sånt mög

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Jag gör backups på mina fotografier, psd-filer, samples, låtar och andra viktiga filer. Jag privatkopierar däremot inte musik från andra och inte heller filmer, serier, spel osv.

Kommer inte att köpa några nya diskar, usb-stickor eller liknande i sverige så länge avgiften finns. Jag tänker inte ge parasitjävlarna till artister betalt för något som jag skapat och gjort backup på.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror vi får definiera begreppen privat- och piratkopiering eftersom det är väsentlig skillnad

Privatkopiering gör väl alla dagligen, tex. backup

Med piratkopiering avses väl nedladdning av upphovsskyddat material - borde därför heta piratnedladdning eller illegal fildelning - vilket vi redan betalt copyswedeavgift trots att de flesta inte gör det

Men om det man kör backup på, inte innehåller upphovsrättsskyddat material, så är det inte privatkopiering.
Jag gör backup på viktiga filer, dokument mail, mina egna bilder, osv
musik och film, det lilla man har på datorn kör jag inte backup på, ingår inte i vad jag anser är viktiga filer...förlorar man det, no big deal

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Privatkopierar gör du då du gör en kopia av lagligt material som du köpt och sprider till din närmsta krets.

Skrivet av jookeer:

Tror vi får definiera begreppen privat- och piratkopiering eftersom det är väsentlig skillnad

Privatkopiering gör väl alla dagligen, tex. backup

Med piratkopiering avses väl nedladdning av upphovsskyddat material - borde därför heta piratnedladdning eller illegal fildelning - vilket vi redan betalt copyswedeavgift trots att de flesta inte gör det

Säkerhetskopiering förutsätter att du lagligt införskaffat det som lagras och räknas därför givetvis inte som som privatkopiering. Det kopierade materialet måste som sagt distribueras för att klassas som privatkopiering.

Inte ens om du gör 500 kopior på din favoritfilm som du behåller själv räknas detta alltså som privatkopiering så länge du inte delar med dig av kopiorna. Spelar man in från en sändning så är det en annan femma dock (tex radio/tv). Så lagringsmedia som används i t.ex. digitalboxar borde väl klassas som privatkopieringsenheter men detta är väl också lite av ett utdöende medie (on demand/play kommer ta över den biten på sikt).

Permalänk

Jag privatkopierade faktiskt för ett par månader sedan. Var hemma hos min bror och lyssnade på hans nya högtalare, lackade på den dåliga ljudkvalitén på Spotify, och drog över en skiva i FLAC-format från min server till hans dator. Köpta online i DRM-fritt FLAC-format. Är helt övertygat om att artisterna i fråga aldrig kommer se röken av ett öre från CopySwede.

Innan dess var det nog på tiden då man nyss fått CD-brännare hemma.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror vi får definiera begreppen privat- och piratkopiering eftersom det är väsentlig skillnad
Privatkopiering gör väl alla dagligen, tex. backup
Med piratkopiering avses väl nedladdning av upphovsskyddat material - borde därför heta piratnedladdning eller illegal fildelning - vilket vi redan betalt copyswedeavgift trots att de flesta inte gör det

Privatkopiering är en homonym. Vad du menar att ordet betyder (allmän kopiering av filer) är inte samma betydelse som Copyswede refererar till (kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk till den närmaste kretsen).

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Ja du ser vilket hopplöst dåligt ord privatkopiering är.

Vaddå, privat? Allt man gör för egen räkning kan ju kallas privat.

"Har du handlat idag"?
"Nej jag har privathandlat".

"Har du duschat idag"?
"Nej, jag har privatduschat".

"Har du kopierat dina dokument idag"?
"Ja, jag har privatkopierat till USB, men Nisse fildelade till DropBox, och Kalle privatkopierade en ny LinuxDist till the pirate bay"

Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hej!
Jag håller på med en skoluppgift där vi ska argumentera mot och för Privatkopiering.
Jag känner att jag vill ha lite fakta och behöver en lyckad undersökning, därför undrar jag ifall ni skulle kunna svara på den enkla röstningen ovan.

För de som inte har full koll på vad detta är så saxar jag texten från Copyswedes hemsida:

Privatkopieringsersättningen är en kompensation till rättighetshavarna för att allmänheten, genom lagstiftning, får möjlighet att kopiera musik, film och tv-program för privat bruk. Upphovsrättslagen möjliggör att vem som helst får göra en kopia, från en laglig förlaga, av ett upphovsrättsligt skyddat verk som exempelvis en cd-skiva eller ett tv-program och föra över till en dator, mobiltelefon eller ett usb-minne. Var och en får kopiera enstaka exemplar och ge vidare till personer inom den närmaste kretsen; inom sin familj eller i den nära vänkretsen. Kompensationen utgör således en ersättning till de upphovsmän som har skapat de verk vilka kopieras av allmänheten för privat bruk.

Privatkopierar gör du då du gör en kopia av lagligt material som du köpt och sprider till din närmsta krets.

Detta är för mig även svårtolkat, någon som kan förklara?
"De tillverkare och importörer som säljer lagringsmedier till [...] organisationer för funktionshindrade, behöver i dessa fall inte betala ersättning."

Jag ser gärna att det inte blir några otrevligheter eller argument i tråden, utan vill bara ha svar på frågan, tack!

MVH

Lucas

Eftersom jag har både gjort bland CDs och lyssnat på mix band så har jag väl privatkopierat... Men inte pirat eller privatkopierat på senaste... ja... är nog 10 års jubileum snart. Kunde inte förklara för mig själv hur de var rätt att bara kopiera någon arbete som de försöker sälja. Ibland har man för mycket moral för sitt eget bästa... Men kanske blir lite lyckligare av vetskapen av att jag vet jag respekterar andra människor som gör musik, film och programmerar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Enda jag kan komma på är när jag spelar in något på digitalboxen från tv och kollar på någon dag senare. Det är dock väldigt sällan och jag klarar mig helt klart utan det. Det är väl privatkopiering? Eller är det bara om man delar med sig till vän/familj?
Fattar inte hur mobiltelefoner kan räknas in, hur fan privatkopierar man där?

Så vi betalar skatt på det vi tjänar, vi betalar moms och skatt på varor vi köper och nu tillkommer ännu fler avgifter för gud vet vad? Hur många ggr har man betalat för sin HDD när man får den i hand?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk

Privatkopiering för mig är att jag till exempel köper en CD och bränner en kopia och ger bort till någon i min bekantskapskrets. Inte att jag köper en CD och rippar till mp3 för att kunna använda som jag vill. Så länge jag själv använder en laglig förlaga för eget personligt bruk oavsett format är det inte Privatkopiering. Däremot om dessa filer kopieras till någon annan person och jag fortfarande har originalet kvar är det Privatkopiering.
Så enligt detta har jag inte Privatkopierat på över 3år.

Frågan är bara om jag och copyswede ser det på samma sätt.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Privatkopiering är när man köper en skiva eller en download och sedan gör flera kopior för eget eller att ge till bekanta.

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig privatkopierat.
Det närmaste jag har kommit privatkopiering är när jag hjälpt mor min att kopiera sina ljudböcker till hennes mp3 spelare....

Tycker även att följande stycke är av intresse vid privatkopiering Lag 1960:729 "Upphovsrättslagen" 26 k §
"...Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk.."
Här är mobiltelefoner speciellt högintressanta eftersom jag har min telefon används huvudsakligen till att ringa/smsa/surfa/spela med....
Samt hårddiskar är inte direkt speciellt gjorda för att framställa kopior av artisters verk...

Och om vi nu ska denna föråldrade idiotin vi liv så ska 52 d § (i samma lag) bort alt. ny del som säger att alla verk som har kopierings skydd har förverkat sin rätt till skydd dvs alla som vill skyddas av upphovsrättslagen ska vara DRM fria...

(ps. vill du vara duktig kan du söka igenom upphovsrättslagen efter privatkopiering och läsa vad som faktiskt står i lagen... Sen att tex. jag finner lagen föråldrad och fel med stora behov av helrenovering det är en lååååång diskussion man kan ha om den.) Någon frivillig?

edit: för att svara på din fråga

Skrivet av iSw3de:

Detta är för mig även svårtolkat, någon som kan förklara?
"De tillverkare och importörer som säljer lagringsmedier till [...] organisationer för funktionshindrade, behöver i dessa fall inte betala ersättning."

De organisationer som gör kopior för att folk med problem med hörseln eller synen som exempel ska kunna läsa eller höra verken kan registrera sig hos whatever de nu var någon stans och därmed undvika avgiften...
Organisationerna kan tex göra om en bok till blindskrift etc och musik till någon liknande och ska inte tvingas till att betala en avgit för detta, mest för att det ofta (så vitt jag vet har ingen citerbar källa) sker mer eller mindre ideellt...