Hjälp att välja språk + hårdvara (för mario party klon)

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälp att välja språk + hårdvara (för mario party klon)

Hej Swec!

Till att börja med ber jag om ursäkt ifall detta är helt fel, men delvis är det programmering(sspråket) jag behöver hjälp med, men det i sig baseras nog(?) lite på vilken hårdvara som använts. Då jag inte heller vet det exakt (som också tas upp) så har jag svårt att gissa mig till vilket språk som lämpar sig bäst.

För en lite mer detaljerad historia (tex tankar kring grafik och dyl) se spoilern.

Förord:
Så, vad roligt att du vill läsa hel versionen, här kommer den:
Jag har länge rullat runt i tankarna på att bygga en egen "arkadmaskin".
För att fatta mig någorlunda kort om det är tanken med 2-4 spelare + 1 spelledare.
Alla skall ha varsin skärm med individuella kontroller och spelet i sin helhet är tänkt att vara ganska likt marioparty i sitt upplägg.
[EDIT]: Jag hade ju helt glömt bort att lägga in dungeonland som tanke bakomspelet. Även det lämpar sig nog väl till denna idé, även om det är något som jag inte spelat själv.

Det är självklart ett stort steg dit, inte minst att sätta en hel del av sin egna touch på verket, men jag fastnar allstå redan på vilket programmeringsspråk (samt hårdvara egentligen) som lämpar sig bäst till detta.

Kontroller:
Som nämnt kommer det vara 5 pers (tot) som mest. Varje person ska ha en enskild skärm, 1st joystick och 2-8knappar (iom att layout inte är helt spikad eftersom jag inte vet om begränsningarna kommer ligga i X antal knappar totalt eller om det finns andra käppar).
Spelledaren kommer utöver detta ha tangentbord.
Och som jag skrev tidigare, tänk mario-party klon så tanken är att alla 4 spelare (plus spelledaren som har möjlighet att manipulera småsaker) kan "spela" samtidigt, därav finns det en hel del outputs att sköta.

Hårdvara:
Vad behövs för att driva såhär "många" skärmar?
Kan en tanke vara bara ha 2 skärmar där ena skärmen "splittas" på 4 och där varje "del" skickas ut till varje spelare och den andra skärmen hålls för spelledaren.
Finns det andra sätt som blir bättre/sämre?
Har även haft i tankarna om varje person ska ha "varsin" dator för att minska ev. begrännsning på input per person, men då prata vi nätverksspelsprogrammering(?) vilket jag gissar i sig är endel jobb.

Grafik:
Ingen 3D iaf. Går helt bort då det bara känns som det kommer bli pannkaka av det ändå.
Förmodligen isometrisk pixelart då det alltid tilltalat mig och jag känner att denna passar bra in i spelstilen.

Bio (om mig):
Jag är i grund och botten mediautbildad, gått 3D för film och advancerad webbprogrammering (båda sistnämnda på högskola).
Mina programmeringkunskaper är således webbinriktade, men jag har någon gång varit med och kollat lite på python och XNA.

Dold text

TLDR;

  • Jag kommer ha 5pers totalt (4spelare + 1 ledare). Vardera person kommer ha en egen lite skärm, joystick samt 2-8knappar.
    Spelledaren kommer även ha tangentbord.

  • Tänk mario party för hela upplägget (förutom den extra spelledaren som sabbar på spelplanen och i minispelen).

  • Vad för hårdvara (hantera alla joysticks/knappar, skärmar för varje etc) samt programmeringsspråk lämpar sig bäst för detta?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

...

  • Jag kommer ha 5pers totalt (4spelare + 1 ledare). Vardera person kommer ha en egen lite skärm, joystick samt 2-8knappar.
    Spelledaren kommer även ha tangentbord.

  • Tänk mario party för hela upplägget (förutom den extra spelledaren som sabbar på spelplanen och i minispelen).

  • Vad för hårdvara (hantera alla joysticks/knappar, skärmar för varje etc) samt programmeringsspråk lämpar sig bäst för detta?

Skulle det funka om alla spelare och spelledaren har varsin Android-platta, och så är knapparna on-screen knappar? Jag gissar att det skulle bli betydligt billigare att göra på detta sätt än att bygga specifik hårdvara. Alternativt att du kan ansluta någon slags USB kontroll till varje platta.

Mario Party är ju f.ö. grymt kul!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VirtualIntent:

varsin Android-platta[...]

Absolut, tanken har slagit mig.
Dock känner jag att lite av charmen ska vara "riktiga" knappar och joysticks.
Sen är ju inte plattor speciellt starka hårdvarumässigt. Klart, jag har kanske inte så höga krav, men det vore trist om man skulle sitta fast i slutet pga att (samtliga!) enheter inte "orkar" driva hela spelet

Sen för att inte tala om att man kommer in på "nätverksprogrammering" som jag nämner i hela storyn, vilket gör det hela lite mer komplicerat (gissar jag), vem som håller i "servern" osv.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Dock känner jag att lite av charmen ska vara "riktiga" knappar och joysticks.

Okej men då skulle du som sagt kunna använda någon USB enhet (se t.ex. http://www.techarta.com/6811/how-to-connect-usb-accessories-l...)

Skrivet av Klorixx:

Sen är ju inte plattor speciellt starka hårdvarumässigt. Klart, jag har kanske inte så höga krav, men det vore trist om man skulle sitta fast i slutet pga att (samtliga!) enheter inte "orkar" driva hela spelet

Detta är garanterat inget problem. En Google Nexus 7 är klart kraftfullare än en Nintendo Wii.

Skrivet av Klorixx:

Sen för att inte tala om att man kommer in på "nätverksprogrammering" som jag nämner i hela storyn, vilket gör det hela lite mer komplicerat (gissar jag), vem som håller i "servern" osv.

Nätverksprogrammeringen kommer att vara ett betydligt mindre och enklare problem än att programmera ett roligt spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VirtualIntent:

[...]USB enhet

Närmre "riktiga" kontroller. Jag vill dock fortfarande göra egna kontroller istället för att vara bunden till en kontroll (och jag tror inte typ ipac elle uhid kort passar sig bra med android).

Skrivet av VirtualIntent:

Nätverksprogrammeringen kommer att vara ett betydligt mindre och enklare problem än att programmera ett roligt spel.

Jag ser dock inte hur kommentaren är relavant.
Skulle jag tänka såhär är det ju som att säga "näpp, spelet kommer inte vara kul så varför bygga nått?"

Det är ju själva byggandet och att träffa vänner som är det som gör det roligt.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Jag ser dock inte hur kommentaren är relavant.
Skulle jag tänka såhär är det ju som att säga "näpp, spelet kommer inte vara kul så varför bygga nått?"

Det är ju själva byggandet och att träffa vänner som är det som gör det roligt.

Jag skrev det inte för att avskräcka dig, tvärtom så tycker jag att du ska gå vidare med projektet! Jag bara noterar att nätverksprogrammering är inte det som är svårt i sammanhanget. Att göra ett spel roligt är inte enkelt, men kul.

Jag kom förresten på att du kanske kan använda en vanlig PC med 5 skärmar anslutna, så borde hela upplägget bli enklare? Det finns väl grafikkort som man ansluter via USB, det borde inte bli så dyrt (kanske den här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VirtualIntent:

Jag skrev det inte för att avskräcka dig, tvärtom[...]

Ah, sorry, jag som missuppfattade dig då.
Då är jag med

Lite update nu, efter research (och några kompisars rekommendationer) lutar det åt att köras med Unity då det ska finnas stöd för både multi display och verkar prestandamässigt rulla på bra.

Nackdelen är ju (precis som jag nämnt innan) det här med 3d. Men jag tror att det ska fungera, så länge man håller lågpoly utan texturer (mer än "färga"), alt outsourc'a modellerandet till vänner.

Men där är nog planen just nu.

Fördelen med 3D är att det lämpar sig väldigt bra för att kunna mixa med olika kameravinklar (speciellt mellan spelledare/spelare).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W