Hjälp att välja språk + hårdvara (för mario party klon)
Hej Swec!
Till att börja med ber jag om ursäkt ifall detta är helt fel, men delvis är det programmering(sspråket) jag behöver hjälp med, men det i sig baseras nog(?) lite på vilken hårdvara som använts. Då jag inte heller vet det exakt (som också tas upp) så har jag svårt att gissa mig till vilket språk som lämpar sig bäst.
För en lite mer detaljerad historia (tex tankar kring grafik och dyl) se spoilern.
Förord:
Så, vad roligt att du vill läsa hel versionen, här kommer den:
Jag har länge rullat runt i tankarna på att bygga en egen "arkadmaskin".
För att fatta mig någorlunda kort om det är tanken med 2-4 spelare + 1 spelledare.
Alla skall ha varsin skärm med individuella kontroller och spelet i sin helhet är tänkt att vara ganska likt marioparty i sitt upplägg.
[EDIT]: Jag hade ju helt glömt bort att lägga in dungeonland som tanke bakomspelet. Även det lämpar sig nog väl till denna idé, även om det är något som jag inte spelat själv.
Det är självklart ett stort steg dit, inte minst att sätta en hel del av sin egna touch på verket, men jag fastnar allstå redan på vilket programmeringsspråk (samt hårdvara egentligen) som lämpar sig bäst till detta.
Kontroller:
Som nämnt kommer det vara 5 pers (tot) som mest. Varje person ska ha en enskild skärm, 1st joystick och 2-8knappar (iom att layout inte är helt spikad eftersom jag inte vet om begränsningarna kommer ligga i X antal knappar totalt eller om det finns andra käppar).
Spelledaren kommer utöver detta ha tangentbord.
Och som jag skrev tidigare, tänk mario-party klon så tanken är att alla 4 spelare (plus spelledaren som har möjlighet att manipulera småsaker) kan "spela" samtidigt, därav finns det en hel del outputs att sköta.
Hårdvara:
Vad behövs för att driva såhär "många" skärmar?
Kan en tanke vara bara ha 2 skärmar där ena skärmen "splittas" på 4 och där varje "del" skickas ut till varje spelare och den andra skärmen hålls för spelledaren.
Finns det andra sätt som blir bättre/sämre?
Har även haft i tankarna om varje person ska ha "varsin" dator för att minska ev. begrännsning på input per person, men då prata vi nätverksspelsprogrammering(?) vilket jag gissar i sig är endel jobb.
Grafik:
Ingen 3D iaf. Går helt bort då det bara känns som det kommer bli pannkaka av det ändå.
Förmodligen isometrisk pixelart då det alltid tilltalat mig och jag känner att denna passar bra in i spelstilen.
Bio (om mig):
Jag är i grund och botten mediautbildad, gått 3D för film och advancerad webbprogrammering (båda sistnämnda på högskola).
Mina programmeringkunskaper är således webbinriktade, men jag har någon gång varit med och kollat lite på python och XNA.
TLDR;
Jag kommer ha 5pers totalt (4spelare + 1 ledare). Vardera person kommer ha en egen lite skärm, joystick samt 2-8knappar.
Spelledaren kommer även ha tangentbord.Tänk mario party för hela upplägget (förutom den extra spelledaren som sabbar på spelplanen och i minispelen).
Vad för hårdvara (hantera alla joysticks/knappar, skärmar för varje etc) samt programmeringsspråk lämpar sig bäst för detta?
Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W