Svenska tecken i LEd (LaTeX Editor)

Permalänk

Svenska tecken i LEd (LaTeX Editor)

Hej
Jag håller på att byta editor men får inte LEd att fungera speciellt bra. Inga svenska tecken visas i öppnade filer, t.ex: Göteborg

Skriver man in ett "å" och kompilerar står det: "Error: Unicode char \u8:åte not set up for use with LaTeX."

Det går fint att kompilera "Göteborg", då blir det Göteborg, så felet ligger endast i själva editorn. Jag har försökt att intallera plugin för svenska men märker ingen skilnad. Någon som har en idé?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Hej
Jag håller på att byta editor men får inte LEd att fungera speciellt bra. Inga svenska tecken visas i öppnade filer, t.ex: Göteborg

Skriver man in ett "å" och kompilerar står det: "Error: Unicode char \u8:åte not set up for use with LaTeX."

Det går fint att kompilera "Göteborg", då blir det Göteborg, så felet ligger endast i själva editorn. Jag har försökt att intallera plugin för svenska men märker ingen skilnad. Någon som har en idé?

Kompilerar du i UTF-8?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

\usepackage[utf8]{inputenc}

Permalänk
Skrivet av Commander:

Kompilerar du i UTF-8?

Ja, det tror jag iaf. Hittar inte inställningen i LEd, men i TexWorks var förinställningen UTF-8.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

\usepackage[utf8]{inputenc}

Den raden stod redan i filen. Det är som sagt editorn som strular, inte kompileringen (antar att en rad inte påverkar detta).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Teckenkodningen för svenska/nordiska tecken är "iso-8859-1"

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Teckenkodningen för svenska/nordiska tecken är "iso-8859-1"

Hehe. Ja, det var en bit på vägen iaf. Men tilläget \inputencoding{latin1} kan jag få den att acceptera å,ä,ö i kompileringen.

Men grundproblemet kvarstår. TeXworks öppnar .tex-filen med korrekta svenska tecken, det gör inte LEd

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Hmm, det kan nog vara så enkelt att editorn helt enkelt inte stöder UTF-8 kodning.

What we are working on now?
adding support for Unicode and UTF-7, UTF-8, UTF-16, UTF-32 encodings,
http://www.latexeditor.org/news.html

Jag får väl helt enkelt leta vidare efter en vettig editor...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem

LaTeX Editors/IDEs [tex.stackexchange.com] har en diger lista med utläggningar om olika alternativ för LaTeX-redigering.

Själv använder jag Vim och Vim-LaTeX.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

LaTeX Editors/IDEs [tex.stackexchange.com] har en diger lista med utläggningar om olika alternativ för LaTeX-redigering.

Själv använder jag Vim och Vim-LaTeX.

Jag fastnade för TeXstudio efter en helt del testande, det fungerar som jag vill

Bakgrunden till tråden var att jag använt winEdt ett tag. Sedan dök det helt plötsligt upp ett meddelande om att betala och så fick jag börja leta efter något annat.

Kan för övrigt tipsa om sharelatex.com, lite som google docs fast med inbyggd kompilator (för samarbete).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Hej,

Jag väcker denna tråden då jag sitter och jobbar på mitt CV. Jag kör fedora 25 och använder mig av TeXstudio. När jag kompilerar latex dokumentet faller svenska tecken bort. Nån som kan hjälpa till med detta?

Jag har dessa raderna i dokumentet:
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel}

Tack på förhand.
/Problemer

Permalänk

@problemer: Det där bör fungera så testa med någon annan kompilator t.ex. ShareLatex

Permalänk

löste det med {\"a},{\aa} och {\"o}, search and replace ftw.