Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har en fråga som säkert besvarats tidigare:
Vågar jag som säljare använda mig av blocketpaket för en ny vara med plomberad förpackning?
Finns det någon risk att det "skiter sig" och jag inte får pengarna som dom ska?
(undrar egentligen oavsett i det här fallet med ny plomberad vara, och även allmänt)

Jag har tidigare varit ovillig till att använda blocket paket, för jag ser en del risker som säljare.
Att den som tar emot bara kan hävda att "jag fick en sten" eller liknande, och så är det kört som säljare?!
Men hur är det egentligen? Är jag onödigt försiktig, eller är blocketpaket rätt kasst som säljare?
Med en obruten vara/förpackning, så försvinner ju en stor del av värdet på varan, om den öppnas bara liksom.

Jag har sålt PS5 oöppnad via blocket paket. Två gånger.
Nu senast sålde jag ett 4070Ti Super med blocket paketet.
Var också oöppnad.

Har använt alltid blocket paket när jag köpt/sålt med frakt.
Aldrig varit några problem. När det har varit problem så har det löst sig, så både partner var nöjda.

Har också läst skräck historier. Att köpare/säljare skulle lägga en sten. Har läst både delarna.
Jag hoppas när något sådant händer att ens tidigare omdömen, varit medlem väldigt många år spelar in mot en som är helt ny på blocket tex.

Som sagt, har nu gjort 14 affärer med blocket paket. Alla gånger har gått felfritt. Sen kan man kolla upp köparens profil innan ett köp/sälj.
Kan ju alltid neka köpet/sälj om det känns fel.

Jag är mer försiktigt med sådana som inte vill alls skicka med blocket paket. Och skriver hen struntar i ens betyg. Då är något off.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Det var ett inlägg om det för några dagar sedan.
Här är en erfarenhet om blocketpaket och köpskydd.

#20435820

Fast det var ju som köpare, men man kan väll dra en del slutsatser från den posten ändå förstås, om något händer.
Tycker bara det är vanskligt att lämna allt i köparens händer, känns som det är extremt fördelaktigt för en köpare, men som säljare så är det inte alls lika fördelaktigt.

Skrivet av AxxT:

Jag har sålt PS5 oöppnad via blocket paket. Två gånger.
Nu senast sålde jag ett 4070Ti Super med blocket paketet.
Var också oöppnad.

Har använt alltid blocket paket när jag köpt/sålt med frakt.
Aldrig varit några problem. När det har varit problem så har det löst sig, så både partner var nöjda.

Har också läst skräck historier. Att köpare/säljare skulle lägga en sten. Har läst både delarna.
Jag hoppas när något sådant händer att ens tidigare omdömen, varit medlem väldigt många år spelar in mot en som är helt ny på blocket tex.

Som sagt, har nu gjort 14 affärer med blocket paket. Alla gånger har gått felfritt. Sen kan man kolla upp köparens profil innan ett köp/sälj.
Kan ju alltid neka köpet/sälj om det känns fel.

Jag är mer försiktigt med sådana som inte vill alls skicka med blocket paket. Och skriver hen struntar i ens betyg. Då är något off.

Tack ska tänka på det. Har märkt att rätt ofta så har inte köparna några betyg alls dock, eftersom dom aldrig använt Blocketpaket själva, och då blir det svårt att dra så mycket slutsatser.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Masen666:

Han väntar på seriuos köpare. Då får han vänta länge.😉

Tror köparen måste heta "Sam" därutöver.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag är mer försiktigt med sådana som inte vill alls skicka med blocket paket. Och skriver hen struntar i ens betyg. Då är något off.

Jag vägrar sälja med Blocketpaket eftersom villkoren för säljare är sämre än Köplagen.
Har 200+ omdömen enbart positiva 5,0 i snitt på Tradera. Bara positiva på eBay, Grailed osv.
Jag har säkert gjort ca 500+ affärer genom åren som säljare och köpare. Har kanske haft tur men aldrig haft ett problem med en säljare. Däremot strular ungefär var 5e köpare på olika sätt. Så viktigt att ha ordentligt skydd, vilket jag inte tycker Blocketpaket ger.

Bättre föreslå köparen att betala med Paypal. Inte optimalt men du får iaf ett visst skydd som säljare.
Sen givetvis filmar man både när man packar varan. Väger den och när man lämnar in den till speditören.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5