Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem

Mer fel i den här annonsen än rätt:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_dator_i7_4970k...

"i7 4970k, GTX 970 6 GB, Evo 870, GDDR3 1666 MHz, nätaregat"

Man kan också undra hur de vet att den kan spela alla dessa spel lagfritt om de inte har använt den på två år.

Citat:

Denna dator fungerar utmärkt. Datorn har inte används de senaste två åren. Vi har rengjort den och den fungerar att spela till spel som fortnite, minecraft och leauge of legends. Helt lagfritt med bra temperaturer och tystgående. Till datorn så medföljer även skärm och kablar som behövs till datorn och skärmen.

Datorn delar:

Processor: Intel core i7 4970K 4,0 ghz

Grafikkort: Asus geforce gtx 970 6gb

SSD: Samsung evo 870 250gb

HDD: 2 tb

Nätagregat: Icke-modulärt 700w

Ram: 16gb gddr3 1666 mhz

Skärm: Philips 60 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Mer fel i den här annonsen än rätt:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_dator_i7_4970k...

"i7 4970k, GTX 970 6 GB, Evo 870, GDDR3 1666 MHz, nätaregat"

Man kan också undra hur de vet att den kan spela alla dessa spel lagfritt om de inte har använt den på två år.

Då jag ju jag valt ett nytt typ Uppgraderingspaket - Core i7-9700F
Core i7-9700F 8-Core 3/4.7GHz, B360, 16GB DDR4 för 6399kr det är inte så mycket mellanskillnad. Det där grafikkortet kommer ändå om det inte redan är vara pensionerat snart.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Mer fel i den här annonsen än rätt:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_dator_i7_4970k...

"i7 4970k, GTX 970 6 GB, Evo 870, GDDR3 1666 MHz, nätaregat"

Man kan också undra hur de vet att den kan spela alla dessa spel lagfritt om de inte har använt den på två år.

Jag har missat att det fanns en 6GB variant

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

måste fråga ang. dessa utländska köpare, lade en annons för ett par dagar sedan, och plötsligt dök det upp massor av pm av utländska köpare från USA, Uk, Italien.... som tycker priset är okej och som vill köpa men behöver PayPal/bankuppgifter. jag vet inte men detta var ju nytt med utländska köpare som vill ha varan skickad och som knappt prutar, låter bedrägeri?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AdAm25:

måste fråga ang. dessa utländska köpare, lade en annons för ett par dagar sedan, och plötsligt dök det upp massor av pm av utländska köpare från USA, Uk, Italien.... som tycker priset är okej och som vill köpa men behöver PayPal/bankuppgifter. jag vet inte men detta var ju nytt med utländska köpare som vill ha varan skickad och som knappt prutar, låter bedrägeri?

Det är klassisk en bedrägerimetod, köparen handlar med stulna pengar och du ska tvätta dem. troligen får du också för mycket betalt av bedragaren som vill att du ska återbetala det, bedragaren får både de återbetalda kontanterna och pengarna för datorn men nu kommer pengarna från en "legitim" affär och inte från det ursprungliga bedrägeriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AdAm25:

måste fråga ang. dessa utländska köpare, lade en annons för ett par dagar sedan, och plötsligt dök det upp massor av pm av utländska köpare från USA, Uk, Italien.... som tycker priset är okej och som vill köpa men behöver PayPal/bankuppgifter. jag vet inte men detta var ju nytt med utländska köpare som vill ha varan skickad och som knappt prutar, låter bedrägeri?

Anmäl dessa "erbjudanden" till Blocket så kikar de på om det finns fler anmälningar mot samma användare. Användaren blir med stor sannolik blockerad om de är registrerade hos Blocket. Har själv varit med om detta flertalet gånger och går aldrig med på att lämna ut mina uppgifter till någon som i stort sett med all säkerhet är ute efter att begå bedrägeribrott.

Och se till att aldrig svara "köparen" utanför Blockets konversation eftersom de då automatiskt får din riktiga mailadress.

Kika på länken nedanför.

https://www.blocket.se/om/sakerhet/kopa-eller-salja-utanfor-s...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/halland/speldator/90531922
Klarar alla moderna spel.
Hade länkat bilden men fanns inte mycket att länka.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

"Bra bruksskick men startar inte efter vinterdvalan". Hur en mopedskoter kan vara i bra bruksskick om den inte startar övergår mitt förstånd.

https://m.findit.fi/sv/1581567.htm

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kostar bara 500kr mer än en ny från EG, värsta klippet.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

The title says GTX 1070.
The description says GTX 1080.
The picture shows GTX 670.

Geforce-N1070G1 Gaming-8GD Grafikkort

Gigabyte GTX 670 GV-N670OC-2GD

Visa signatur

Core i9-10850k | RX 7900 XTX | 32 GB DDR4-3200 | Samsung Evo 970 1TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk
Medlem

Nu är detta inte en annons men jag undrar ärligt vad det är som händer.
Har haft en seg dag på jobbat och scrollat igenom kanske senaste 3-400 annonserna med sökorder gaming i hela landet och människor förväntar sig 4500 kr+ för en 7 år gammal arkitektur som presterar likvärdigt med en prolle som kostar 1000 kr i butik. Har folk fått fnatt på riktigt eller finns det tappade själar som faktiskt betalar dessa fantasipriser?

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Nu är detta inte en annons men jag undrar ärligt vad det är som händer.
Har haft en seg dag på jobbat och scrollat igenom kanske senaste 3-400 annonserna med sökorder gaming i hela landet och människor förväntar sig 4500 kr+ för en 7 år gammal arkitektur som presterar likvärdigt med en prolle som kostar 1000 kr i butik. Har folk fått fnatt på riktigt eller finns det tappade själar som faktiskt betalar dessa fantasipriser?

Nu kan jag inte till hundra säga att det stämmer men såg en Q9450/8gb ram/GTX 680 för 5900. Pratade lite med köparen att han siktade ganska högt. Det var lugnt sa han, skulle komma en under kvällen och hämta den för 5000. Annonsen försvann och jag frågade säljaren hur den gick. Då skickade han en dump från Swish på 5000kr. Kan absolut vara fejk men sorgligt nog även sant. Detta var cirka 4 veckor sen. Folk betalar fortfarande upp mot 1700 för ett Asus ROG 1060 6gb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu kan jag inte till hundra säga att det stämmer men såg en Q9450/8gb ram/GTX 680 för 5900. Pratade lite med köparen att han siktade ganska högt. Det var lugnt sa han, skulle komma en under kvällen och hämta den för 5000. Annonsen försvann och jag frågade säljaren hur den gick. Då skickade han en dump från Swish på 5000kr. Kan absolut vara fejk men sorgligt nog även sant. Detta var cirka 4 veckor sen. Folk betalar fortfarande upp mot 1700 för ett Asus ROG 1060 6gb.

Man kanske ska slänga upp burken där då, tjäna en hacka och sen köpa en likadan med pengar över till en ny skärm?

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Facebook Marketplace är ännu sjukare! Vad sägs om ett 1060 för 3500:- ? (Obs, nedsatt från 4500kr!!!)

🤡🤡🤡

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Facebook Marketplace är ännu sjukare! Vad sägs om ett 1060 för 3500:- ? (Obs, nedsatt från 4500kr!!!)

🤡🤡🤡

https://i.imgur.com/Nybb60M_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Hade ju bytt upp mig för länge sen om jag kunde sälja mitt 1060 Strix för 4500:-, samma pris som jag köpte det för nytt när mining-hysterin var på topp för nåt år sen...

Dårar.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hade ju bytt upp mig för länge sen om jag kunde sälja mitt 1060 Strix för 4500:-, samma pris som jag köpte det för nytt när mining-hysterin var på topp för nåt år sen...

Dårar.

Men det är ju ett Strix-kort, lätt värt 2000 bara för det!🙄

Permalänk

Dessa går då och då för runt 1700kr. Att man betalar så mycket för en kylare som inte behövs är konstigt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hel_komplett_gaming_s...

Passa på att köpa en setup med en dator för ca 8000 nypris, ett par skärmar och begagnade tillbehör för 20k...

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hel_komplett_gaming_s...

Passa på att köpa en setup med en dator för ca 8000 nypris, ett par skärmar och begagnade tillbehör för 20k...

Skrev säljaren när jag frågade om tillbehören kostade runt 2300 nya eftersom han ville ha 15000 för dom begagnade.

Finns det någon poäng där? Datorn är köpt för en vecka sen drygt och kostade 12000 så den är värd mer än 5000. Tillbehören ligger på ungefär 7-8000 och sen skrivbordet 1200. Vid schysst affär kan allting sänkas med en tusenlapp, möjligtvis 1500 men är det skambud så kommer det ignoreras! (Inte meningen att låta otrevlig)

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det här med blocketpaket?

Har annons ute och nu vill folk köpa med blocketpaket, även de med dålig engelska...får dåliga vibbar. Hur stor är risken att bli blåst via blocketpaket nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårt_in:

Hur fungerar det här med blocketpaket?

Har annons ute och nu vill folk köpa med blocketpaket, även de med dålig engelska...får dåliga vibbar. Hur stor är risken att bli blåst via blocketpaket nu för tiden?

De måste identifiera sig med bank iD och betala in i förskott till Rocker innan du skickar. Du får meddelande från Rocker med fraktsedel när de betalt.

De har sen 24 timmar på sig efter de hämtat ut paketet att göra nån invändning om inget hörs så betalas pengarna ut till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårt_in:

Hur fungerar det här med blocketpaket?

Har annons ute och nu vill folk köpa med blocketpaket, även de med dålig engelska...får dåliga vibbar. Hur stor är risken att bli blåst via blocketpaket nu för tiden?

Vad jag har förstått kan någon i teorin påstå att det låg stenar i lådan och därmed få sina pengar tillbaka. Kanske går att motbevisa detta om man verkligen har dokumenterat hela packningsprocessen, men någon som har en likadan trasig vara kan fortfarande köpa din och påstå att de fick en trasig. Själv känner jag inte att det är värt besväret eller risken. Jag tycker att Blocket är bäst för större grejer som är jobbiga att skicka till att börja med. För mindre saker föredrar jag andra plattformar.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara bättre nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Vad jag har förstått kan någon i teorin påstå att det låg stenar i lådan och därmed få sina pengar tillbaka. Kanske går att motbevisa detta om man verkligen har dokumenterat hela packningsprocessen, men någon som har en likadan trasig vara kan fortfarande köpa din och påstå att de fick en trasig. Själv känner jag inte att det är värt besväret eller risken. Jag tycker att Blocket är bäst för större grejer som är jobbiga att skicka till att börja med. För mindre saker föredrar jag andra plattformar.

Min farsa köpte en bil radio med blocket packet. En sådan men en skärm.
Kom fram, så var den hel trasig. Ringde säljare, hen sa den var hel när det skickades.
Knappast, skärmen var helt av. Inte ens posten skulle lyckas skada den så mycket.
Fanns inga skador på kartongen, annars skulle man sett det innan man hämtade ut paketet.
Tror far ringde blocket, eller var man ringer till.
Förklarade allt, och fick rätt. Fick skicka tillbaka produkten, och pengarna tillbaka.
Denna gången, finns många skräck exempel ute.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mårt_in:

Hur fungerar det här med blocketpaket?

Har annons ute och nu vill folk köpa med blocketpaket, även de med dålig engelska...får dåliga vibbar. Hur stor är risken att bli blåst via blocketpaket nu för tiden?

Sälj aldrig med Blocket-paketet, som gjort för att bli blåst. Finns ingen anledning att gå med på det.

Skrivet av AxxT:

Min farsa köpte en bil radio med blocket packet. En sådan men en skärm.
Kom fram, så var den hel trasig. Ringde säljare, hen sa den var hel när det skickades.
Knappast, skärmen var helt av. Inte ens posten skulle lyckas skada den så mycket.
Fanns inga skador på kartongen, annars skulle man sett det innan man hämtade ut paketet.
Tror far ringde blocket, eller var man ringer till.
Förklarade allt, och fick rätt. Fick skicka tillbaka produkten, och pengarna tillbaka.
Denna gången, finns många skräck exempel ute.

Se där, Q.E.D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Sälj aldrig med Blocket-paketet, som gjort för att bli blåst. Finns ingen anledning att gå med på det.

Se där, Q.E.D.

F2F är ju enklast helt klart! Känns inte som jag är så jäkla sugen på att skicka.

Sen blir man så less på folk som hör av sig och ska ha prylen för att sedan gå under jorden...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mårt_in:

F2F är ju enklast helt klart! Känns inte som jag är så jäkla sugen på att skicka.

Sen blir man så less på folk som hör av sig och ska ha prylen för att sedan gå under jorden...

Jo, så är det ju. Men skicka är ju inga problem men då är det ju förskottsbetalning på hela summan inklusive frakt som gäller.

Permalänk
Skrivet av AdAm25:

måste fråga ang. dessa utländska köpare, lade en annons för ett par dagar sedan, och plötsligt dök det upp massor av pm av utländska köpare från USA, Uk, Italien.... som tycker priset är okej och som vill köpa men behöver PayPal/bankuppgifter. jag vet inte men detta var ju nytt med utländska köpare som vill ha varan skickad och som knappt prutar, låter bedrägeri?

Jag sålde just ett PS4. Fick säkert 10 sådana meddelanden. De ville ha kontakt per mail (antar för att blocket inte ska kunna spåra vid bedrägeri?) och insisterade på att jag skulle skaffa Paypal. Köparna kunde inte komma själva p.g.a. Corona, jobbar mycket, bortrest etc. och ville att jag skulle skicka paketet till deras vän, syster, Fan eller hans mamma. Nä - anmäl, blockera.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"