Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Invandrare får barnbidrag retroaktivt?

Permalänk
Medlem

Invandrare får barnbidrag retroaktivt?

Får invandrare barnbidrag retroaktivt? T.ex. en familj kommer till Sverige, barnet är 10 år, får familjen då bidrag för barnet även för de 10 år som de inte bodde i Sverige? Sitter och bråkar med familjen som säger att detta är sant för att de såg det på facebook.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Nej, så är det inte. Däremot kan man får barnbidrag retroaktivt om man t.ex kommit till landet och först efter ett par år fått godkänt att man ska få barnbidrag. Kanskr nåt sånt de menar på fb?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej, så är det inte. Däremot kan man får barnbidrag retroaktivt om man t.ex kommit till landet och först efter ett par år fått godkänt att man ska få barnbidrag. Kanskr nåt sånt de menar på fb?

har du en källa på det eller? Familjen ger sig inte...

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Får invandrare barnbidrag retroaktivt? T.ex. en familj kommer till Sverige, barnet är 10 år, får familjen då bidrag för barnet även för de 10 år som de inte bodde i Sverige? Sitter och bråkar med familjen som säger att detta är sant för att de såg det på facebook.

Ja det är sant! Full retroaktiv föräldrapenning för barn som inte är födda i Sverige om dom är 8 år eller yngre.

Se t ex här (flera tidningar har haft liknande artikel)

Eller här då det uppstod en del tumult efter att dom uppgifterna framkommit.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja det är sant! Full retroaktiv föräldrapenning för barn som inte är födda i Sverige om dom är 8 år eller yngre.

Seriöst? Fan också...

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja det är sant! Full retroaktiv föräldrapenning för barn som inte är födda i Sverige om dom är 8 år eller yngre.

Se t ex här (flera tidningar har haft liknande artikel)

Eller här då det uppstod en del tumult efter att dom uppgifterna framkommit.

Gällde inte frågan barnbidrag?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja det är sant! Full retroaktiv föräldrapenning för barn som inte är födda i Sverige om dom är 8 år eller yngre.

Se t ex här (flera tidningar har haft liknande artikel)

Eller här då det uppstod en del tumult efter att dom uppgifterna framkommit.

Nej, efterföljande månad från att barnet kommer till Sverige eller får uppehållstillstånd börjar barnbidrag betalas ut.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nej, efterföljande månad från att barnet kommer till Sverige eller får uppehållstillstånd börjar barnbidrag betalas ut.

Okej, barnbidraget är inte retroaktivt men däremot är föräldrapenningen retroaktivt för barn upptill 8 år?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Okej, barnbidraget är inte retroaktivt men däremot är föräldrapenningen retroaktivt för barn upptill 8 år?

Jo så är det, 480 dagar för ensamstående, 240 dagar om man bor ihop, per barn (+90 vid tvillingar osv.) minus de dagar man tagit ut i landet man kommer ifrån.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jo så är det, 480 dagar för ensamstående, 240 dagar om man bor ihop, per barn (+90 vid tvillingar osv.) minus de dagar man tagit ut i landet man kommer ifrån.

Okej, barnbidrager ligger på 1050kr/barn. Vad ligger föräldrapenningen på?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Okej, barnbidrager ligger på 1050kr/barn. Vad ligger föräldrapenningen på?

180kr/dag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja det är sant! Full retroaktiv föräldrapenning för barn som inte är födda i Sverige om dom är 8 år eller yngre.

Se t ex här (flera tidningar har haft liknande artikel)

Eller här då det uppstod en del tumult efter att dom uppgifterna framkommit.

Jag hoppas ingen tror på dravlet han länkade här, det står rent av i en av länkarna:

Citat:

Ovanstående text är en insändare skriven av en privatperson. Texten baseras på fakta som är felaktig. Vi beklagar att insändaren publicerats och kommer att återkomma med korrekta uppgifter.

Siffrorna är baserade på maxersättning i alla poster, men man kan inte få alla bidrag samtidigt så inte ens hypotetiskt går det att få ut så mycket pengar.
Flera av posterna kräver dessutom motprestation som att man pluggar svenska och söker jobb på heltid t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Okej, barnbidraget är inte retroaktivt men däremot är föräldrapenningen retroaktivt för barn upptill 8 år?

Läste tyvärr för fort, eller snarare jag läste väl egentligen inte alls. Det var mycket delade meningar och tvistades mycket i frågan om föräldrapenning i olika medier etc för ett tag sedan. Antog därför att det var så i detta fallet också. Så kan det gå när man har för bråttom.

Hur som helst tycker jag att retroaktiv föräldrapenning är så gott som lika illa. Men rätt skall givetvis vara rätt och jag hade fel om vad det hela handlade om.

Skrivet av Kilroy:

Jag hoppas ingen tror på dravlet han länkade här, det står rent av i en av länkarna:

Siffrorna är baserade på maxersättning i alla poster, men man kan inte få alla bidrag samtidigt så inte ens hypotetiskt går det att få ut så mycket pengar.
Flera av posterna kräver dessutom motprestation som att man pluggar svenska och söker jobb på heltid t.ex.

Nu är jag inte någon expert på bidrag. Eftersom du är så insatt i bidragen så kan du ge en korrekt uträkning och jämföra? Men du menar att nivåerna är helt lika för utom-europeiska invandrare och svenskar?

Tycker det är en väldigt intressant fråga och funderat själv många gånger på att verkligen kolla upp fakta. Men det gäller ju att ha tid också.

Bidragen är en intressant fråga. Min farsa fick inte ett ruttet öre när han kom hit på 60/70-talet, mer än en spark i röven.

Etableringsersättning, etableringstillägg

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag finner det något bisarrt att man skulle kunna få bidrag retroaktivt i ett land där man inte har varit medborgare innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag finner det något bisarrt att man skulle kunna få bidrag retroaktivt i ett land där man inte har varit medborgare innan...

Håller med! Det va därför jag undrade, det är ju extremt konstigt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Läste tyvärr för fort, eller snarare jag läste väl egentligen inte alls. Det var mycket delade meningar och tvistades mycket i frågan om föräldrapenning i olika medier etc för ett tag sedan. Antog därför att det var så i detta fallet också. Så kan det gå när man har för bråttom.

Hur som helst tycker jag att retroaktiv föräldrapenning är så gott som lika illa. Men rätt skall givetvis vara rätt och jag hade fel om vad det hela handlade om.

Nu är jag inte någon expert på bidrag. Eftersom du är så insatt i bidragen så kan du ge en korrekt uträkning och jämföra? Men du menar att nivåerna är helt lika för utom-europeiska invandrare och svenskar?

Tycker det är en väldigt intressant fråga och funderat själv många gånger på att verkligen kolla upp fakta. Men det gäller ju att ha tid också.

Bidragen är en intressant fråga. Min farsa fick inte ett ruttet öre när han kom hit på 60/70-talet, mer än en spark i röven.

Etableringsersättning, etableringstillägg

Det går ju inte att ge en korrekt uträkning då det varierar så mycket mellan olika fall. Det blir många olika scenarion att lista om man ska titta på alla möjliga permutationer. Klart är i alla fall att den där artikeln är ren och skär lögn i propagandasyfte då det är omöjligt att få ut alla de bidragen samtidigt. Om man inte håller på med bidragsfusk men det är ju något helt annat och det är i det här fallet irrelevant.

Jag är lite förvånad att de fortfarande har den där artikeln uppe med tanke på hur mycket skit den fått. Det var ju ett tag sedan den cirkulerade mycket och blev då allmänt hånad. Fast den tänkta målgruppen bryr sig väl antagligen inte tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite förvånad att de fortfarande har den där artikeln uppe med tanke på hur mycket skit den fått. Det var ju ett tag sedan den cirkulerade mycket och blev då allmänt hånad. Fast den tänkta målgruppen bryr sig väl antagligen inte tyvärr.

Försäkringskassans egna uträkningar på det exemplet visar att det är korrekt, FK kom dock fram till en högre summa.

"Läs här Försäkringskassans egna beräkningar av vad en invandrare i ett extremt exempel kan kosta."

"Anledningen till att jag bad dem var att jag fann en artikel i Sverigedemokraternas Fria Tider för fantastisk att vara sann.

Där hävdades att en invandrad trebarnsmor kan få 21 810 kr i månaden skattefritt och att invandraren utöver detta har rätt till:

259 200 kr i retroaktiv föräldrapenning och 12 000 kr i skattefri SFI-bonus.
Jag konstaterar att Fria Tider beträffande den maximala månatliga ersättningen kommit fram till en för låg siffra."

http://www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Försäkringskassans egna uträkningar på det exemplet visar att det är korrekt, FK kom dock fram till en högre summa.

"Läs här Försäkringskassans egna beräkningar av vad en invandrare i ett extremt exempel kan kosta."

"Anledningen till att jag bad dem var att jag fann en artikel i Sverigedemokraternas Fria Tider för fantastisk att vara sann.

Där hävdades att en invandrad trebarnsmor kan få 21 810 kr i månaden skattefritt och att invandraren utöver detta har rätt till:

259 200 kr i retroaktiv föräldrapenning och 12 000 kr i skattefri SFI-bonus.
Jag konstaterar att Fria Tider beträffande den maximala månatliga ersättningen kommit fram till en för låg siffra."

http://www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html

Fast nu var det inte en invandrande trebarnsmor som kan få dessa pengar utan det var lite mer specifikt än så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggmeiler:

Får invandrare barnbidrag retroaktivt? T.ex. en familj kommer till Sverige, barnet är 10 år, får familjen då bidrag för barnet även för de 10 år som de inte bodde i Sverige? Sitter och bråkar med familjen som säger att detta är sant för att de såg det på facebook.

Invandrare eller flyktning? Det är stor skillnad du....man kan vara svensk medborgare och vara invandrare.

Vad har du för familj, och varför 'r det så viktigt för dem vem som har rätt? Gillar de inte systemet, kan de sluta betala skatt, enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Invandrare eller flyktning? Det är stor skillnad du....man kan vara svensk medborgare och vara invandrare.

Vad har du för familj, och varför 'r det så viktigt för dem vem som har rätt? Gillar de inte systemet, kan de sluta betala skatt, enkelt.

Wh00t? Är skatt frivilligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Invandrare eller flyktning? Det är stor skillnad du....man kan vara svensk medborgare och vara invandrare.

Vad har du för familj, och varför 'r det så viktigt för dem vem som har rätt? Gillar de inte systemet, kan de sluta betala skatt, enkelt.

Dummaste jag läst.

1. Klart man hade blivit upprörd om invandrare som kommer till landet hade kunnat ta ut massvis med pengar för ett land dom inte ens varit medborgare i.
2. Jaså man kan sluta betala skatt bara sådär enkelt. Jag vet inte vart du kommer ifrån men tyvärr finns inte det valet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Dummaste jag läst.

1. Klart man hade blivit upprörd om invandrare som kommer till landet hade kunnat ta ut massvis med pengar för ett land dom inte ens varit medborgare i.
2. Jaså man kan sluta betala skatt bara sådär enkelt. Jag vet inte vart du kommer ifrån men tyvärr finns inte det valet i Sverige.

Men nu är det ju en väldigt speciell typ av konstellation som krävs eller har du missat det? Finns det överhuvudtaget en sådan annat än på pappret? Ersättningarna sänks ju avsevärt om det skiljer sig minsta lilla från ensamstående 3barnsmor med barn i en viss ålder som bor i en viss slags bostad osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Dummaste jag läst.

1. Klart man hade blivit upprörd om invandrare som kommer till landet hade kunnat ta ut massvis med pengar för ett land dom inte ens varit medborgare i.
2. Jaså man kan sluta betala skatt bara sådär enkelt. Jag vet inte vart du kommer ifrån men tyvärr finns inte det valet i Sverige.

Klart det gör, tillhör du ultrahögern och har råd att anställa Keanu Reeves som advokat så kan du stämma staten för stöld då ingen frågat dig om du betalat skatt. Garanterar inte att du vinner målet men klaga inte när chansen finns!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet att jag som kan flytande svenska engelska tyska och en hel del spanska, som bott i landet sen -88 inte hade en aning om dessa regler/bestämmelser.

Nu när jag fått veta om detta så har jag fortfarande inte en blekaste pm hur man måste göra praktiskt för att få den maximala summan, förutsatt att man uppfyller samtliga krav vill säga.
Att en analfabet från ett u-land skulle förstå dessa regler och lagar bättre än mig och lyckas få ut den maximala summan, hey, hats off to you, då förtjänar de ta mig fan det.

Visst, som nämnts av tidigare personer, detta är en hypotetisk möjlighet, men hur kan man förvänta sig att någon verkligen kommer få ut dessa summor när inhemska svenskar själva inte fattar knappt hälften av lagar och bestämmelserna kring sjukintyg, arbetslöshet, socialbidrag, bostadsbidrag etc etc?

Finns det kurser eller workshops i ämnet i u-länderna som lär folk dessa eller handlar det enbart om att man gjort en höna av en fjäder?
Sen vore det intressant att veta hur stor den maximala summan skulle vara för en inföding i exakt samma situation...

Det finns en teoretisk risk att man dör av en alvedon eller iprentablett, det betyder inte att jag måste ta beslut efter detta faktum.

Missförstå mig rätt, retroaktiva bidrag låter befängt imo. Men lets be real, hur mycket går vi som samhälle back på denna specifika grupp jämfört med om vi gör smärre reformer på områden som berör många fler?

Är det samhällsnyttan som diskuterad eller det faktum att det sticker i ögonen att en invandrare kan få ut så mycket pengar? Hade det känts bättre om en svensk fått ut exakt samma summa?
För mig är det lika illa i bägge fallen, man ska som arbetslös inte ha ett bättre ekonomisk situation än en som arbetar, oavsett ursprung, kultur, hårfärg etc.

Permalänk
Medlem

Asså det är ju inte så att de får en klumpsumma. De får dagpenning alltså 180 spänn per dag i max 480 dagar. Prova leva på det så ska ni se hur kul det är. Det är fan inga pengar alls. Du kan INTE få några andra bidrag samtidigt förutom möjligtvis barnbidraget.

Angående den där trebarnsmamman och 21 810 kr i månaden så är den uträkningen helt felaktig. Du kan inte få alla de bidragen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Asså det är ju inte så att de får en klumpsumma. De får dagpenning alltså 180 spänn per dag i max 480 dagar. Prova leva på det så ska ni se hur kul det är. Det är fan inga pengar alls. Du kan INTE få några andra bidrag samtidigt förutom möjligtvis barnbidraget.

Angående den där trebarnsmamman och 21 810 kr i månaden så är den uträkningen helt felaktig. Du kan inte få alla de bidragen samtidigt.

Och om våra kära SD väljare har något minne övers så kanske de kan använda det för att komma ihåg att det i en annan tråd ligger en jämförelse med den summan mot statliga verks riktlinjer för levnadskostnader.
(Ja summan understiger vad utgifterna kan förväntas ligga på.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Dummaste jag läst.

1. Klart man hade blivit upprörd om invandrare som kommer till landet hade kunnat ta ut massvis med pengar för ett land dom inte ens varit medborgare i.
2. Jaså man kan sluta betala skatt bara sådär enkelt. Jag vet inte vart du kommer ifrån men tyvärr finns inte det valet i Sverige.

Ja du kan sluta betala skatt om du inte vill, starta eget och ta en chansning eller jobba svart eller liknande. Valet är ditt, dock inte alltid ett bra val. På tal om invandrare och bidrag, varför fick sverige bidrag efter andra världskriget, även fast inget var sönderbombat i likhet med de övriga europeiska länderna?

Eller du kan föregå med gott exempel, om du får barn i framtiden så kan du neka barnbidrag eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Ja du kan sluta betala skatt om du inte vill, starta eget och ta en chansning eller jobba svart eller liknande. Valet är ditt, dock inte alltid ett bra val.

Idioti.

Skrivet av Az1337:

På tal om invandrare och bidrag, varför fick sverige bidrag efter andra världskriget, även fast inget var sönderbombat i likhet med de övriga europeiska länderna?

Bland annat därför att USA ville få igång exporten till Europa igen.

Skrivet av Az1337:

Eller du kan föregå med gott exempel, om du får barn i framtiden så kan du neka barnbidrag eller liknande.

Idiotisk resonemang om skatten inte är frivillig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Asså det är ju inte så att de får en klumpsumma. De får dagpenning alltså 180 spänn per dag i max 480 dagar. Prova leva på det så ska ni se hur kul det är. Det är fan inga pengar alls. Du kan INTE få några andra bidrag samtidigt förutom möjligtvis barnbidraget.

Angående den där trebarnsmamman och 21 810 kr i månaden så är den uträkningen helt felaktig. Du kan inte få alla de bidragen samtidigt.

Well,inte mycket pengar
Men säg 100 pers.

180 x 100 = 180.000 kr per dag.
Och säg att alla skulle då få 480 dagar.

180.000 x 480 = 86.400.000 kr.
Så 86 milj är rätt bra med pengar.

Säg bara 50 pers, så är fortfarande 43 milj skapliga pengar.
Svårt stt se enskild pers / peng, utan man får räkna lite större mängd då det sällan handlar om en enda person som ska ha.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Well,inte mycket pengar
Men säg 100 pers.

180 x 100 = 180.000 kr per dag.
Och säg att alla skulle då få 480 dagar.

180.000 x 480 = 86.400.000 kr.
Så 86 milj är rätt bra med pengar.

Säg bara 50 pers, så är fortfarande 43 milj skapliga pengar.
Svårt stt se enskild pers / peng, utan man får räkna lite större mängd då det sällan handlar om en enda person som ska ha.

Fast då kan jag väl häva ur mig kostnad för vård, omsorg och försörjningsstöd? Eller bara för den sakens skull, 40 miljarder/år till ett försvar som inte uppfyller de krav som ställs?

Tycker det är intressant att SD får så enormt högt stöd, trots sin minst sagt innehållsfattiga politiska plattform.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF