Microsoft tar över Lumia och Asha – men inte varumärket Nokia

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar över Lumia och Asha – men inte varumärket Nokia

I uppköpet av Nokia ingår företagets telefondivision och varumärkena Lumia och Asha. Microsoft får däremot inte nyttja Nokias namn för kommande smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kändes väl lite korkat? Borde ju vara bättre att använda Nokias namn än Microsoft

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det kändes väl lite korkat? Borde ju vara bättre att använda Nokias namn än Microsoft

Lumia ett starkt varumärke.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Microsoft är också ett starkt varumärke.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

Det känns som Stephen Elop har förberett Nokia för slakt och uppköp ända sedan han slutade på Microsoft och började på Nokia >.<

Permalänk
Medlem

Asha är ett betydligt starkare varumärke än Lumia och jag tror att den delen är mer intressant för MS än smartphone delen av Nokia (R&D och Patent är ju givetvis väldigt intressant också). Få in Windows Phone (Lite?) i Asha telefoner kommer troligen att vara prio 1 för MS

Permalänk
Medlem

känns redan som att "Lumia" säger betydligt mer om en telefon än "Nokia"
Lumia känns starkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Microsoft är också ett starkt varumärke.

Absolut men inte på telefonsidan. Skulle ju vart betydligt bättre om dom hade fått använda Nokia Lumia istället för Microsoft Lumia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt inte att detta skulle komma så tidigt, nokia dansade redan efter microsofts pipa så varför ta riskerna själv?

Jag hade tyvärr ingen större summa aktier kvar i nokia så för min del blev det försäljning på drygt 37 kr/aktie.
hur har ni andra som är aktieägare tänkt göra och hur resonerar ni?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det går käpp rätt åt h****** för Microsoft.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jag hoppas det går käpp rätt åt h****** för Microsoft.

Ja, vi får bättre och billigare telefoner av mindre konkurrens 8)

Folk borde försöka se bortom sina egna preferenser och fundera lite över marknadsdynamiken.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Som lumia 920 användare ser jag det positivt, hoppas nu att de kan uppdatera telefonerna lite oftare! Fortfarande en massa fel med mjukvaran som varit sedan dag 1.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Raymond:

Fortfarande en massa fel med mjukvaran som varit sedan dag 1.

Vill inte vara elak, men är inte det en standardfeature med Microsoftmjukvara?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Så länge som dom inte plockar bort möjligheten att ändra sökmotor till Google så är jag nöjd. Brorsan köpte en Ativ S nu i dagarna och där är man låst till Bing vilket suger åsne.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Raymond:

Som lumia 920 användare ser jag det positivt, hoppas nu att de kan uppdatera telefonerna lite oftare! Fortfarande en massa fel med mjukvaran som varit sedan dag 1.

Har inte haft 1 enda krash med min 920 och min medarbetare ^^
Kanske bara tur då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nokia är redan såpass nedsmutsat som varumärke så jag tror faktiskt att de kan sälja bättre om det står "Microsoft" på telefonerna istället. Då finns det ett nyhetsvärde i det i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De går kanske från 3% till 3.1% men så länge inte alla MS-tomtar köper 5st var gissar jag att det knappt blir det.
Nokia i sig hade iaf ett märke som ingav lite kvalité. Telefonerna i sig säkert ok, men ett fiasko under huven. Nu får man en MS-telefon med MS under huven. Två fel blir inte ett rätt.
Elop borde byta namn till Clearasil - han gör livet surt för finnar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vill inte vara elak, men är inte det en standardfeature med Microsoftmjukvara?

Precis, för att det endast någonsin varit MS som haft problem med mjukvara dag 1. Android 1.0 var helt perfekt, felfritt, enastående bra och stabilt, likaså IOS1!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har inte haft 1 enda krash med min 920 och min medarbetare ^^
Kanske bara tur då

Menar inte krascher då det inte hänt mig heller utan typ funktioner i mediaspelaren där man inte kan avluta musikspelaren utan att starta ett filmklipp.
Att man inte kan ha två separata ljudkontroller för att sänka/höja ljud om man lyssnar på musik eller vill prata i telefonen.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du inte tror att någon mjukvara är buggfri? Microsoft är väl hyfsat nya på den mobila fronten och systemet har en del att önska men ja det har ju android med till och från... Om de kan få ordning på mjukvaran så kan de nog bli bra. Nokia som varumärke är jag tveksam till sen min förra nokia för många år sen som var nån form av slide vilken var totalt kaputt, all ära till 3310 dock om man nu kan leva på gamla meriter...

Permalänk

Detta känns inte bra alltså. Hade varit bättre om Nokia fått vara Nokia.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

De går kanske från 3% till 3.1% men så länge inte alla MS-tomtar köper 5st var gissar jag att det knappt blir det.
Nokia i sig hade iaf ett märke som ingav lite kvalité. Telefonerna i sig säkert ok, men ett fiasko under huven. Nu får man en MS-telefon med MS under huven. Två fel blir inte ett rätt.

Du säger ju det, men vad har du att backa upp det med annat än ditt eget tyckande?

http://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?ranki...

Micrsoft rankat högre än Nokia 2013, även Apple, så det är nog inte varumärket Microsoft som är problemet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta känns inte bra alltså. Hade varit bättre om Nokia fått vara Nokia.

Det talar väl för att börja branda telefonerna Microsoft då det är Microsoft som kommer att göra dom samtidigt som Nokia fortsätter att äga sitt eget namn?

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

Då var skandinavien helt ute ur mobil-branchen då.
Japanerna köpte upp och lade ner Ericssons mobildel och amerikanerna lägger nu ner Nokias.

Synd med tanke på hur stora och inflytningsrika norden har varit i mobilutvecklingen.
Inte ens några europer kvar i leken alls?

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför Nokia aktien sköt i höjden pga detta. Borde rasa. Jag som sålde mina aktier för några veckor sen........

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har inte haft 1 enda krash med min 920 och min medarbetare ^^
Kanske bara tur då

Samma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag förstår inte varför Nokia aktien sköt i höjden pga detta. Borde rasa. Jag som sålde mina aktier för några veckor sen........

Därför att Nokia har fått ett ökat värde med över 5 miljarder Euro. Devices and services var i princip värderat till 0 tidigare.

Skrivet av Rackafella:

Inte ens några europer kvar i leken alls?

Alcatel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

De går kanske från 3% till 3.1% men så länge inte alla MS-tomtar köper 5st var gissar jag att det knappt blir det.

Kan du förklara för mig som vuxen vad en MS-tomte är? Är det någon typ av religion?

Känner mig gammal redan som 28-åring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du säger ju det, men vad har du att backa upp det med annat än ditt eget tyckande?

http://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?ranki...

Micrsoft rankat högre än Nokia 2013, även Apple, så det är nog inte varumärket Microsoft som är problemet.

Det var en framtidsutsikt där jag knappast tror att WP kommer bli något (eller är du klävoajant?) Det jag har att backa upp det med - tja det har ju inte hänt något alls på dessa år. Att ha en Windowstelefon som görs av Microsoft istället för Nokia, suck. Förut hade man en sneak-BMW med en Morris Minor under huven, nu liknar det mest en trabant. Microsoft har klient-datorsidan och några system som det hela baseras på samt det viktigaste - deras storlek - det fanns inget annat så folk var tvungna att bli skedmatade med samma gröt.
Telefonerna - här kan de inte köra samma visa med "vi är störst, gör som vi säger" även fast de velat det, det är uppenbart.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, vi får bättre och billigare telefoner av mindre konkurrens 8)

Folk borde försöka se bortom sina egna preferenser och fundera lite över marknadsdynamiken.

Ja exakt, försvinner MS så försvinner deras monopol på OS när det gäller datorer.