Kyrkoval på ingång! Vad röstar ni?

Permalänk
Medlem

Kyrkoval på ingång! Vad röstar ni?

Som ni (röstberättigade) säkert vet så är det snart dags för det bortglömda valet, kyrkovalet! Vad röstar ni på för parti och varför? Motivera gärna, men håll helst diskussion utanför tråden, tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket parti är det mest sekulariserade när det gäller kyrkan?

Permalänk
Medlem

Frimodig kyrka, jag fick reklam från dem.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vilket parti är det mest sekulariserade när det gäller kyrkan?

Skulle säga V/M/S, men keep in mind att jag skiter fullständigt i vad som händer i svenska kyrkan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skiter också fullständigt i vem som styr i svenska kyrkan.
Dock är jag fortfarande medlem för att jag inte orkat bemöda mig att gå ur, men får de för sig att höja kyrkoskatten så gör jag slag i saken.

Kommer att välja sofflocket.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Tack för påminnelsen. Hade helt glömt bort att gå ur kyrkan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har gått ur svenska kyrkan så kan inte rösta.

Permalänk
Medlem

Jag tänker då inte gå ur kyrkan, Får ta och bli ett parti som kan hantera det eukemiska. (Som om det fanns ett alternativ.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Skiter också fullständigt i vem som styr i svenska kyrkan.
Dock är jag fortfarande medlem för att jag inte orkat bemöda mig att gå ur, men får de för sig att höja kyrkoskatten så gör jag slag i saken.

Du bör gå ur kyrkan om du inte är troende och har en hyfsad inkomst. Som exempel kommer jag ha sparat ca 100k under min livstid. Inte en liten summa med tanke på vad det kan betyda på äldre dar

http://www.kyrkoavgiftningen.se/FAQ#calc

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du bör gå ur kyrkan om du inte är troende och har en hyfsad inkomst. Som exempel kommer jag ha sparat ca 100k under min livstid. Inte en liten summa med tanke på vad det kan betyda på äldre dar

http://www.kyrkoavgiftningen.se/FAQ#calc

Pengarna går dock inte upp i rök när man ger dom till kyrkan så det kan vara värt om man vill stöda kyrkor osv kulturellt eller nått.

Jag har dock valt att gå ur. Vill bara påpeka det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Pengarna går dock inte upp i rök när man ger dom till kyrkan så det kan vara värt om man vill stöda kyrkor osv kulturellt eller nått.

Jag har dock valt att gå ur. Vill bara påpeka det.

Kan tillägga att de kyrkor som tillhör kulturarvet finansieras av skattebetalarna vid restaurering. Är inte helt hundra men tror det är riksantikvarieämbetet som betalar ut pengarna och de betalar ~90% av kostnaden.

Då jag är en som tycker om kyrkor och dess historia kan jag gå ur kyrkan med gott samvete, sålänge jag inte skattefuskar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Det skulle inte förvåna mig om skattepengar används för att bedriva detta val. Så mitt val går på soffpartiet av flera skäl, som att min tid är för dyrbar för att jag ska orka gå och rösta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Pengarna går dock inte upp i rök när man ger dom till kyrkan så det kan vara värt om man vill stöda kyrkor osv kulturellt eller nått.

Jag har dock valt att gå ur. Vill bara påpeka det.

Jo det är iofs sant att kyrkomiljön är fint för kulturen.
MEN, vi kan ju även göra annat gott med de tomma byggnaderna som tar väldigt mycket plats i den kunfliga hufvstafen. Tex göra om det till en trevlig bostad till kända fotbollsspelare med deg

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jo det är iofs sant att kyrkomiljön är fint för kulturen.
MEN, vi kan ju även göra annat gott med de tomma byggnaderna som tar väldigt mycket plats i den kunfliga hufvstafen. Tex göra om det till en trevlig bostad till kända fotbollsspelare med deg

Ja, som sagt, jag har gått ut, jag tyckte bara din formulering gjorde att det framstod som att pengarna bara försvann om man var med.
Jag har ju ingen riktig koll på vad Svenska kyrkan gör med alla sina pengar, men det är en del välgörande ändamål och sånt också har jag för mig.

Skrivet av Crippa90:

Kan tillägga att de kyrkor som tillhör kulturarvet finansieras av skattebetalarna vid restaurering. Är inte helt hundra men tror det är riksantikvarieämbetet som betalar ut pengarna och de betalar ~90% av kostnaden.

Då jag är en som tycker om kyrkor och dess historia kan jag gå ur kyrkan med gott samvete, sålänge jag inte skattefuskar.

Dessutom så kommer man aldrig ifrån begravningsskatten som också betalas till Svenska Kyrkan, om det inte har ändrats på sistone?
Så ja, de viktigaste funktionerna betalar man oavsett om man är med i kyrkan eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Dessutom så kommer man aldrig ifrån begravningsskatten som också betalas till Svenska Kyrkan, om det inte har ändrats på sistone?
Så ja, de viktigaste funktionerna betalar man oavsett om man är med i kyrkan eller inte.

Det stämmer. Den avgiften går till kyrkogården, vaktmästarlöner, etc och inte till någon direkt kyrklig verksamhet.

Bor man i Tranås eller Stockholms kommun går pengarna till kommunen då det är de som sköter begravningarna där.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som avvek från trådens ämne samt en kommentar till det inlägget.

Permalänk
Medlem

Enda jag bestämt är väl att jag ska rösta typ... ingen aning om vilket parti dock eftersom jag känner mig väldigt oinvolverad i det hela. Men det känns ju dumt att inte rösta om jag nu får.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Normalt sett brukar jag inte bry mig i att rösta i kyrkovalet då jag inte bryr mig märkbart om vad som händer i herrens hus, men i år känner jag att jag behöver lägga en röst bara för att minska ner andelen röster ett annat parti kommer få..
Så för första gången någonsin tänker jag rösta rött, lutar åt V.

Permalänk
Medlem

Är inte med i kyrkan så får inte rösta, en del bekanta som är medlemmar ska rösta på SD. Även några muppar som röstar på v eller mp..

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Ska rösta på frimodig kyrka. De fokuserar på den lokala gemenskapen i församlingen och att den ska fokusera på bra gudstjänster och diakoni (istället för barn-quigong och vuxenyoga, etc). De driver frågan om friare församlingstillhörighet, så att man ska kunna välja vart man är registrerad. Det är bra om man vill gå med i en kyrka som ligger någon annan stans än där man bor geografiskt, för att de har ett bättre gudstjänstliv, lägre kyrkoskatt eller vad man nu har för skäl. De verkar mot partipolitisering av Svenska kyrkan. En annan rätt cool grej de gör är att de inte tar emot någon ersättning för sina uppdrag som kyrkopolitiker. Det går tiotals miljoner kronor per år åt kyrkopolitiken, som skulle kunna gå till att hjälpa dem som har det svårt eller att skicka konfirmanderna till läger utomlands och så. De vanliga, jäsiga politikerna, sitter och tar emot arvoden på hundratals tusen kronor för att processa några motioner i ett val där endast 13% av röstberättigade röstar. Det är sjukt.

Så jag ska rösta på frimodig kyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Normalt sett brukar jag inte bry mig i att rösta i kyrkovalet då jag inte bryr mig märkbart om vad som händer i herrens hus, men i år känner jag att jag behöver lägga en röst bara för att minska ner andelen röster ett annat parti kommer få...

Ganska exakt så resonerar även jag.

Skrivet av fesoj:

Ska rösta på frimodig kyrka. De fokuserar på den lokala gemenskapen i församlingen och att den ska fokusera på bra gudstjänster och diakoni (istället för barn-quigong och vuxenyoga, etc). De driver frågan om friare församlingstillhörighet, så att man ska kunna välja vart man är registrerad. Det är bra om man vill gå med i en kyrka som ligger någon annan stans än där man bor geografiskt, för att de har ett bättre gudstjänstliv, lägre kyrkoskatt eller vad man nu har för skäl. De verkar mot partipolitisering av Svenska kyrkan. En annan rätt cool grej de gör är att de inte tar emot någon ersättning för sina uppdrag som kyrkopolitiker. Det går tiotals miljoner kronor per år åt kyrkopolitiken, som skulle kunna gå till att hjälpa dem som har det svårt eller att skicka konfirmanderna till läger utomlands och så. De vanliga, jäsiga politikerna, sitter och tar emot arvoden på hundratals tusen kronor för att processa några motioner i ett val där endast 13% av röstberättigade röstar. Det är sjukt.

Så jag ska rösta på frimodig kyrka.

Letade som en tok på både deras hemsida och i deras stadgar för att finna någon fakta om att de inte tar ut någon lön för sitt engagemang men hittar inget som stödjer det, så källa? Jag hittar dock i deras valplattform att

Citat:

Varje församlings egenart skall tas på största allvar. Frimodig kyrka ser som ett viktigt steg på vägen att arvodena till de förtroendevalda avskaffas. Att vara förtroendevald är en gåva med vilken man tjänar församlingen, precis som söndagsskoleläraren eller gudstjänstvärden

vilket jag tolkar som att de är för att det ska införas. Men hittar som sagt inget som sägar att det faktiskt redan är så.

Sen föll det ganska snabbt när jag insåg att det är emot samkönade vigslar

Citat:

Jesus är själv mycket tydlig med att äktenskapet är till för man och kvinna. Frimodig kyrka anser därför att Svenska kyrkan inte har mandat att viga samkönade par. Det vore på det hela taget önskvärt att Svenska kyrkan lämnade ifrån sig vigselrätten; vi är ju inte längre statskyrka och borde därför värna vår integritet, alldeles oberoende av den sekulära statens hållning i enskilda frågor.

men som tur är anser de ju att

Citat:

Kyrkan skall stå för välsignelse, glädje, högtid och kyrkbröllop medan samhället skall stå för myndighetsutövning. Frimodig kyrka tar avstånd från alla former av hat och förakt utifrån sexualitet och vill att Svenska kyrkan frimodigt skall välkomna människor in i kyrkans liv och själavård, oavsett sexuell läggning.

så såna där "avvikande" människor är välkommna till kyrkan och deltagandet av allt de har att ge så länge de inte vill gifta sig, känns lite motsägelsefullt tycker jag.

Som spiken i kistan, för mig, så citerar de Pippi Långstrump, Nalle Puh och Spiderman (!) i en av sina motioner. Källa: Länk i Motioner 13 sid. 10.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, som sagt, jag har gått ut, jag tyckte bara din formulering gjorde att det framstod som att pengarna bara försvann om man var med.
Jag har ju ingen riktig koll på vad Svenska kyrkan gör med alla sina pengar, men det är en del välgörande ändamål och sånt också har jag för mig.

Ett alternativ är att t ex årligen själv donera samma belopp (eller vad man känner för: mer eller mindre) till en valfri organisation för välgörenhet. Då kan man själv välja vad man tycker är viktigt, och är inte med och bekostar de delar av kyrkan man inte står för (om man nu inte anser att kyrkans budskap är det man står för, vill säga).

Vad kyrkoskatten går till [Svenska Kyrkan]. De rena välgörenhetsdelarna bekostas främst av donationer utöver skatteintäkterna, men det är något som varje stift kan besluta om själva. Prio med avgiften är ju dock såklart att hålla verksamheten vid liv och rekrytera fler medlemmar — annars finns det ingen välgörenhetsverksamhet att bedriva. Eventuellt överskott efter detta kan gå till välgörenhet.

Ut ur kyrkan strömlinjeformar processen ifall man väljer att gå ur.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du bör gå ur kyrkan om du inte är troende och har en hyfsad inkomst. Som exempel kommer jag ha sparat ca 100k under min livstid. Inte en liten summa med tanke på vad det kan betyda på äldre dar

http://www.kyrkoavgiftningen.se/FAQ#calc

Fyfan, kollade på skattebeskedet och noterade att jag betalar en bit över 4000 per år i kyrkoskatt.
Det är ju typ 350 spänn i månaden. Känns som att det finns bättre sätt att använda de pengarna än att donera dem för att gynna en religion jag inte tror på...
Imorrn gör jag nog slag i saken och går ur kyrkan.

Skrivet av phz:

Ut ur kyrkan strömlinjeformar processen ifall man väljer att gå ur.

Tack för länken, den ska utnyttjas !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Som ett brev på posten (aha) kom en tidning från Svenska Kyrkan i Göteborg med valinformation idag (se sida 13, tillgänglig i en horribel läsarvariant här). Den innehöll en uppstolpning av vad avgiften går till i just Göteborg, vilket kändes aktuellt i denna tråd:

Jag vet inte om välgörenhet är det som är de 4.1 procentenheterna under "Anslag till andra organisationer", eller vad t ex "Ekonomisk utjämning" innebär, och det står ej heller i materialet vad jag kan se.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport