Telenor hemmalösningar

Permalänk
Medlem

Telenor hemmalösningar

Vet inte om detta är rätt forum men ville bara kolla om fler haft problem med telenor.

I slutet på mars beställer jag en kampanj på telenor.se: Bredband stor i 3 månader gratis (välj sedan om du vill behålla stor eller gå ner till medium. man kan även välja till telefon här så totalt 6 alternativ har jag innan tredje månaden tar slut).

Jag väljer då medium när det är cirka 3 dagar kvar, det var sent på en fredag och sista dagen är på söndagen. Får en bekräftelse på skärmen att jag kommer få medium från nästa månad och jag tänker inte mera på detta. Det står fortfarande bredband stor men det skall ju vara för att tredje månaden inte var slut då så det va inget jag brydde mig om.
Men nu i augusti fick jag en räkning på 384kr(stor + pappersavi) och blir då smått shockad för att jag inser att jag behöver ta itu med detta problem(konfrontationsrädd). Jag vet att jag valt medium och autogiro anmälde jag direkt när jag fick mitt mobila bredband med den feta routern i början på april/slutet av mars och pappersavi hade jag bockat av direkt så fakturan skall vara på 249kr då igentligen.

Pratat med support 2 gånger, första gången sa han att han fixat det åt mig och gett mig pengar 135kr till godo inför septembers faktura men nu har en till faktura kommit på 384kr igen... ringer support igen och han låter som en sommarjobbare(han sa att han jobbat där länge), iallefall så pratar han med tekniker som han sa i cirka 15min och påstår att dem INGET och att jag INGET kan göra för att deras hemmalösningar som då fanns för några månader sedan inte finns längre... Så jag blir ju riktigt paff i telefonen och lite tyst då jag inte fattar vad som just nu händer mig. Jag frågar han 2 gånger till om det seriöst inte finns nån annan jag kan prata med och killen börjar darra i rösten precis som att han håller på med en jobbig kund han bara vill ha bort eller för att han vet att dem gör fel.

Iallefall så har jag nu mailat dem med ett civilt skrivet brev där jag förklarat allt i detalj som här med en arg liten not i slutet för att ge dem bekänning att jag inte kommer låta mig bli överkörd såhär.

Vad kan jag annars göra? har andra vart med om samma sak?

PS: man kan inte välja att ta bort pappersavi från mina sidor på telenor.se heller, det ger bara felkod så det kan ju självklart vara deras hemsida som gjort satt allt blev fel från början. Knappast något telefonsupporten vill kännas av dock.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ChaosClocker:

Vet inte om detta är rätt forum men ville bara kolla om fler haft problem med telenor.

I slutet på mars beställer jag en kampanj på telenor.se: Bredband stor i 3 månader gratis (välj sedan om du vill behålla stor eller gå ner till medium. man kan även välja till telefon här så totalt 6 alternativ har jag innan tredje månaden tar slut).

Jag väljer då medium när det är cirka 3 dagar kvar, det var sent på en fredag och sista dagen är på söndagen. Får en bekräftelse på skärmen att jag kommer få medium från nästa månad och jag tänker inte mera på detta. Det står fortfarande bredband stor men det skall ju vara för att tredje månaden inte var slut då så det va inget jag brydde mig om.
Men nu i augusti fick jag en räkning på 384kr(stor + pappersavi) och blir då smått shockad för att jag inser att jag behöver ta itu med detta problem(konfrontationsrädd). Jag vet att jag valt medium och autogiro anmälde jag direkt när jag fick mitt mobila bredband med den feta routern i början på april/slutet av mars och pappersavi hade jag bockat av direkt så fakturan skall vara på 249kr då igentligen.

Pratat med support 2 gånger, första gången sa han att han fixat det åt mig och gett mig pengar 135kr till godo inför septembers faktura men nu har en till faktura kommit på 384kr igen... ringer support igen och han låter som en sommarjobbare(han sa att han jobbat där länge), iallefall så pratar han med tekniker som han sa i cirka 15min och påstår att dem INGET och att jag INGET kan göra för att deras hemmalösningar som då fanns för några månader sedan inte finns längre... Så jag blir ju riktigt paff i telefonen och lite tyst då jag inte fattar vad som just nu händer mig. Jag frågar han 2 gånger till om det seriöst inte finns nån annan jag kan prata med och killen börjar darra i rösten precis som att han håller på med en jobbig kund han bara vill ha bort eller för att han vet att dem gör fel.

Iallefall så har jag nu mailat dem med ett civilt skrivet brev där jag förklarat allt i detalj som här med en arg liten not i slutet för att ge dem bekänning att jag inte kommer låta mig bli överkörd såhär.

Vad kan jag annars göra? har andra vart med om samma sak?

PS: man kan inte välja att ta bort pappersavi från mina sidor på telenor.se heller, det ger bara felkod så det kan ju självklart vara deras hemsida som gjort satt allt blev fel från början. Knappast något telefonsupporten vill kännas av dock.

Okej, lite att gå genom här

1. Du kan välja bort pappersfaktura MEN du måste ersätta det med antingen autogiro eller e-faktura (jag hade kört e-faktura). Det sistnämnda anmäler du via din bank.

2. Ring till kundtjänst och be att få tala med deras reklamationsavdelning, där har du folk som kan fixa så allt blir rätt

3. Om de krediterat på septemberfakturan så har du nog inte fått den ännu, vi är ju fortfarande i Augusti (tror man räknar på perioden september och inte att fakturan betalas i september)

Hoppas detta hjälper dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Okej, lite att gå genom här

1. Du kan välja bort pappersfaktura MEN du måste ersätta det med antingen autogiro eller e-faktura (jag hade kört e-faktura). Det sistnämnda anmäler du via din bank.

2. Ring till kundtjänst och be att få tala med deras reklamationsavdelning, där har du folk som kan fixa så allt blir rätt

3. Om de krediterat på septemberfakturan så har du nog inte fått den ännu, vi är ju fortfarande i Augusti (tror man räknar på perioden september och inte att fakturan betalas i september)

Hoppas detta hjälper dig

Tack för svar!

1. Anmälde autogiro samtidigt som bredbandet kom hem till mig. Och jag valde bort pappersfaktura direk när jag kunde.

2. Tack, skall testa det när dem svarat på min e-mail.

3. Ok, första var för juli månad(förfallodatum 5 augusti) och andra för augusti månad (5 sept förfalludatum).

T.o.m min vän kommer ihåg att jag bytte till medium... så hoppas detta fixar sig tillslut.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Fick svar på e-mailen och allt blev rätt + dem krediterade min senaste faktura helt och hållet som plåster på såren.
Dock skulle jag inte rekommendera Telenor till nån efter denna upplevelsen. Deras telefonsupport är helt väck och vet inte vad dem håller på med.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ChaosClocker:

Fick svar på e-mailen och allt blev rätt + dem krediterade min senaste faktura helt och hållet som plåster på såren.
Dock skulle jag inte rekommendera Telenor till nån efter denna upplevelsen. Deras telefonsupport är helt väck och vet inte vad dem håller på med.

Tror det är likadant för alla nu på sommaren med alla vikarier

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Fick svar på e-mailen och allt blev rätt + dem krediterade min senaste faktura helt och hållet som plåster på såren.
Dock skulle jag inte rekommendera Telenor till nån efter denna upplevelsen. Deras telefonsupport är helt väck och vet inte vad dem håller på med.

Svårt att rekommendera någon leverantör då om alla som gör fel faller bort...

Hyser inga direkta sympatier för Telenor men tycker de löste detta ganska bra. Det är bara så att risken för fel ökar sommartid då många, mer erfarna personer, är på semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ofta vid dessa kampanjer så "lurar" operatörerna kunderna. De säger att man får byta till det lägre efter dessa 3 månader JA. MEN det som de inte nämner är att man oftast måste göra denna ändring 1 kalendermånad innan då det oftast är den perioden som det tar att nedgradera (egentligen inte men de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt).

Så ifall din gratisperiod tar slut 31/8 så måste du ha ändrat till en lägre hastighet senast den 31/7.

Men vad skönt att det löste sig!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SunQ:

Ofta vid dessa kampanjer så "lurar" operatörerna kunderna. De säger att man får byta till det lägre efter dessa 3 månader JA. MEN det som de inte nämner är att man oftast måste göra denna ändring 1 kalendermånad innan då det oftast är den perioden som det tar att nedgradera (egentligen inte men de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt).

Så ifall din gratisperiod tar slut 31/8 så måste du ha ändrat till en lägre hastighet senast den 31/7.

Men vad skönt att det löste sig!

Det stämmer väl inte alls det? Har aldrig varit med om någon sådan kampanj från någon operatör någonsin.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror det är likadant för alla nu på sommaren med alla vikarier

I slutet på mitt samtal med den andra supporten så fråga jag efter 30sekunders tystnad om han hade jobbat där länge och han svarade ja... glöm inte att han hade pratat med "tekniker" i 15min~.

Skrivet av '[SH:

;13823271']Svårt att rekommendera någon leverantör då om alla som gör fel faller bort...

Hyser inga direkta sympatier för Telenor men tycker de löste detta ganska bra. Det är bara så att risken för fel ökar sommartid då många, mer erfarna personer, är på semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade glocalnet adsl i 6år och deras telefonsupport kunde hjälpa mig med alla mina problem utan fel. Sen så löste dem det inte bra men dem gjorde rätt för sig i slutändan. Och som sagt, snubben sa att han hade jobbat där länge men vad vet vi..

Skrivet av SunQ:

Ofta vid dessa kampanjer så "lurar" operatörerna kunderna. De säger att man får byta till det lägre efter dessa 3 månader JA. MEN det som de inte nämner är att man oftast måste göra denna ändring 1 kalendermånad innan då det oftast är den perioden som det tar att nedgradera (egentligen inte men de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt).

Så ifall din gratisperiod tar slut 31/8 så måste du ha ändrat till en lägre hastighet senast den 31/7.

Men vad skönt att det löste sig!

Läste igenom allt i avtalet och det var 3 månader. Hade möjlighet via "mina sidor" att ändra bredbandet hela 3månaders kampanjen ut. Men jo.. företagen vill ju ha konsumenternas pengar så det är ju inte konstigt att sånt händer. Telenor vägrade ta bort mitt abonnemang(vilket jag prövade först någon månad innan detta) även fast jag aldrig kan använda högsta hastigheten. Tydligen så är den hastigheten bara en bonus du får om du har tur och deras nät inte belastas vilket det alltid görs tillräckligt för att hålla dig nere vid 8-15mbit/s istället för 40mbit/s+.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Hade glocalnet adsl i 6år och deras telefonsupport kunde hjälpa mig med alla mina problem utan fel. Sen så löste dem det inte bra men dem gjorde rätt för sig i slutändan. Och som sagt, snubben sa att han hade jobbat där länge men vad vet vi..

Och vi (jag och min fru) hade ett abonnemang för fast telefoni från Glocalnet där de, pga ett fel i sitt system, fortsatte att skicka fakturor till mig varannan månad i ca 10 månader efter att vi porterat numret och avslutat abonnemanget hos dem. Inte förrän jag lyckades få tag på den högsta upp i hierarkin på avdelningen för kundrelationer tog eländet slut. Det var alltså ett antal personer som dyrt och heligt lovade att de hade krediterat den sista felaktiga fakturan och att det inte skulle komma fler utan att det hjälpte. Som du förstår ligger inte Gloclanet särskilt högt på min lista över tänkbara leverantörer...

Det jag menade var bara att ibland behöver nog vi konsumenter inse att alla företag drivs av människor som ibland gör misstag. Likaså är alla seriösa företag intresserade av att rätta till dessa. Utan att man hotar med Aftonbladet, ARN och Expressen... De flesta problem löser sig bara man får tag på rätt person och är lite sansad och trevlig.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13825411']
Det jag menade var bara att ibland behöver nog vi konsumenter inse att alla företag drivs av människor som ibland gör misstag. Likaså är alla seriösa företag intresserade av att rätta till dessa. Utan att man hotar med Aftonbladet, ARN och Expressen... De flesta problem löser sig bara man får tag på rätt person och är lite sansad och trevlig.

Jodå men det var första gången jag varit med om detta och det kändes som att hela företaget var emot mig så fick självklart en smärre shock av händelsen.
Var trevlig hela vägen förutom en arg notis i slutet på min tredje kontakt med dem, då via e-mailen och jag "hotade" enbart med konsument ombudsmannen :). Men visst, alla har vi olika erfarenheter av alla företag och man får hoppas ingen råkar ut för det vi båda råkat ut för för även om det bara e under några dagar så tar det bort mycket glädje i dem dagarna även om man försöker ha tålamod. I slutet är vi alla människor ja, precis som jag sa efter min arga notis. Ibland måste man få låta sin ilska bli känd sålänge man kan göra det kontrollerat.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5