Hmm, min processortemperatur spökar.

Permalänk

Hmm, min processortemperatur spökar.

Laddade ner "Speedfan" för att kunna hålla koll på mina GPU/processor temperaturer. Låg och idlade och laddade ner lite saker, gjorde inget som krävde mycket processorkraft.

Kollade för skojs skull min processortemperatur i "Speedfan" och höll på att skita ner mig, 122 grader stod det.

Stängde av datorn direkt och kollade temperaturen på moderkortsinställningarna istället, där stod det att CPUn höll sig på en 46 grader.

Varför hände detta? Har en Cooler Master 212 kylare på en i5-4670k processor. ):

Permalänk
Avstängd

Använd inte Speedfan, det är notoriskt dåligt för att kolla temperaturer.

Kolla HWMonitor, Core Temp, Real Temp etc

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Laddade ner "Speedfan" för att kunna hålla koll på mina GPU/processor temperaturer. Låg och idlade och laddade ner lite saker, gjorde inget som krävde mycket processorkraft.

Kollade för skojs skull min processortemperatur i "Speedfan" och höll på att skita ner mig, 122 grader stod det.

Stängde av datorn direkt och kollade temperaturen på moderkortsinställningarna istället, där stod det att CPUn höll sig på en 46 grader.

Varför hände detta? Har en Cooler Master 212 kylare på en i5-4670k processor. ):

Titta i ett annat program. Coretemp, realtemp etc.
Hade din processor varit 122° hade din dator redan varit avstängd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Laddade ner "Speedfan" för att kunna hålla koll på mina GPU/processor temperaturer. Låg och idlade och laddade ner lite saker, gjorde inget som krävde mycket processorkraft.

Kollade för skojs skull min processortemperatur i "Speedfan" och höll på att skita ner mig, 122 grader stod det.

Stängde av datorn direkt och kollade temperaturen på moderkortsinställningarna istället, där stod det att CPUn höll sig på en 46 grader.

Varför hände detta? Har en Cooler Master 212 kylare på en i5-4670k processor. ):

Kan mycket väl vara att Speedfan läser fel!
Vid 122c hade processorn stängt av sej själv för att inte skadas.

Visa signatur

Citera för svar!