5 år gammal dator har börjat lägga av vid tung belastning

Permalänk
Medlem

5 år gammal dator har börjat lägga av vid tung belastning

Kan det vara PSUn som fått för sig att delvis lägga av? Trodde att när de gjorde det så var det helt och hållet.
Min andra teori är strömkretsar på moderkortet, för nån månad sen så började nämligen datorn krascha när alla minnesslottarna användes.
Jag är ändå mitt uppe i att kolla nya delar, men behöver jag ett nytt PSU också?

Operativsystem: Windows 8, senaste drivrutiner.
Processor: Intel core2duo E8400 som tills för några månader sen körde i 4 Ghz
Processorkylare: En av de tidigaste av corsairs slutna vattenkylare
Moderkort: ASUS P5Q Deluxe
Minne: För några månader sen 4*2GB Corsair Dominator DDR2 1066Mhz, nu 2*2GB, datorn började som sagt krascha när tre eller fler slottar används (kvittar vilka)
Grafikkort: ASUS 4870x2, en LED som indikerar att en av kärnorna inte har ström började lysa i samband med gårdagens krascher
Hårddisk: Samsung 830 256 Gb
Nätaggregat:Corsair TX 650 W
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Nada
Temperaturer: Omöjligt att testa pga rådande omständigheter.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Så, först och främst, vilka delar är det?

Har du dammat regelbundet? Elektronik kan skadas permanent vid kontinuerlig överhettning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sådär, uppdaterat, fläktarna har dammfilter som rengörs regelbundet, samt att datorn blir dammsugen två gånger om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

Sådär, uppdaterat, fläktarna har dammfilter som rengörs regelbundet, samt att datorn blir dammsugen två gånger om året.

Där har du nog problemet!!!
dammsuga ALDRIG en dator.
Luft på burk!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.