8 kärnors mobil är korkat

Permalänk
Datavetare

8 kärnors mobil är korkat

Äntligen någon som vågar säga ifrån. Denna jakt på flera CPU-kärnor i mobiler, mycket därför Tegra3 slängde in 4 kärnor och man marknadsförde detta stenhårt som att det gav en väldigt bra upplevelse.

Qualcomm har nu kommenterat MediaTeks kommade 8-kärnors SoC som korkat och kan bara hålla med.

Detta blir det första "riktiga" 8-kärnors SoC då Samsungs Exynos Octa må ha 8 kärnor, men som det används är det som mest 4-kärnor som är aktiva vid samma tillfälle.

Även 4-kärnor är inte bara meningslöst på dagens mobiler, för de som inte tror mig: koppla in din 4-kärnors Android mobil/pekplatta till en dator där Android SDK är installerad, kör

adb shell top | grep User

Testa sedan att köra saker på Android-enheten som är "tunga" och kolla om du någonsin ser CPU värdet gå speciellt långt över 100% (summan av User, System, IOW och IRQ värdet). Full användning av två CPU-kärnor ska visa ett värde på totalt 200% och fyra kärnor blir således 400%. Detta skiljer sig mot hur taskmanager visar samma sak i Windows där 100% är att alla CPU-kärnor/trådar användas oavsett hur många det är, Linux har 100% per CPU-kärna/tråd.

Testade lite olika spel, testade att surfa och testade lite andra program != benchmarks. Inget verkar använda mer än en CPU-kärna till 100%, de flesta verkar överhuvudtaget inte använda en andra kärna medan vissa använder en andra kärna för bakgrundsuppgifter (vilket är anledningen till att 2 kärnor faktiskt är vettigt), men den andra kärnar lastas ytterst sällen mer än 10%.

Så vad är problemen med många CPU-kärnor, de gör väl ingen skada i program som inte använder dem?

Problemet är att det är precis vad de gör. Faktum är att Qualcomm är den enda SoC-tillverkaren som har någorlunda bra hantering av fler än 2 CPU-kärnor, så att de klagar ovan är definitivt mer än att de själva inte råkar ha ett 8-kärnor SoC. När fler än en CPU-kärna används i dagens SoCer så påverkas strömförbrukningen negativt då vissa saker, som t.ex. spänning, måste köras på den nivå som den CPU-kärna som behöver högst värde kräver. Likaså kommer CPU-cache behöva köras på högsta frekvens.

Qualcomm Snapdragon och Intels kommande BayTrail är de enda SoC som kan reglera spänning asynkront, men det finns ändå delar som kommer behöva köras i högre frekvens även på dessa när det finns oanvända kärnor.

Tyvärr lär kunderna aldrig förstå att en platta/telefon med 2 CPU-kärnor som bara är marginellt snabbare per CPU-kärna kommer både upplevas snabbare och ha något bättre batteritid än annan modell med fler CPU-kärnor...

Hoppas bara Qualcomm står fast vid detta uttalande och stannar vid 4 kärnor (som redan är 2 för många), i alla fall så länge som de program vi kör på våra mobiler/pekplattor inte ens kan använda mer än en CPU-kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Äntligen någon som vågar säga ifrån. Denna jakt på flera CPU-kärnor i mobiler, mycket därför Tegra3 slängde in 4 kärnor och man marknadsförde detta stenhårt som att det gav en väldigt bra upplevelse.

Är väl som konsolkriget när man räknade bitar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Håller med dig!
Med den logiken som processortillverkarna har så blir mobilerna mer anpassade för t.ex. filkomprimering än t.ex. spel, film, surfning etc.

Det dröjer nog ganska länge innan angry birds drar nytta av 8 kärnor.
I dagens läge så är i alla fall 2 starka kärnor ett bättre val än 4 svaga.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för tunga saker man kan göra med en mobil idag? Är inte nästan alla program till mobiler gjorda för att fungera på så många enheter som möjligt och därför har låga systemkrav och utnyttjar dyrare hårdvaras fördelar (som massor av kärnor) dåligt?

Till PC finns det ju krävande program som professionella användare betalar mycket pengar för och därför ser till att ha hårdvara därefter. Vet inte om det riktigt finns samma sak på mobilsidan.

Permalänk
Medlem

Målet är väl snarare att göra som Ubuntu telefonen och sakta men säkert få det till en enhet som fyller alla krav, självklart säljer de ju sedan med marknadsföring med och vill ligga i framkant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aloysius:

Vad finns det för tunga saker man kan göra med en mobil idag?

Skulle säga att det "tyngsta" vi gör med våra mobiler är att surfa (tar faktiskt en del kraft att rendera en avancerad HTML-sida) och spel. Ingen av dessa verkar utnyttja mer än en CPU-kärna, i alla fall inte på Android.

Skrivet av Ferrat:

Målet är väl snarare att göra som Ubuntu telefonen och sakta men säkert få det till en enhet som fyller alla krav, självklart säljer de ju sedan med marknadsföring med och vill ligga i framkant.

Problemet med detta race mot så många CPU-kärnor som möjligt är att vi som kunder får en sämre produkt p.g.a av detta. Ovan nämns racet med bitar på spelkonsoler, även om det racet var rätt meningslöst så ledde det i alla fall inte till sämre produkter utan "endast" missledande (och ibland rent felaktig) marknadssnack.

Inte ens på desktop har vi kommit till punkten att program kan utnyttja mer än två-tre CPU-kärnor (de flesta kan fortfarande inte använda mer än en CPU-kärna), men där finns i alla fall några program (som dock är undantag) som kan utnyttja väldigt många CPU-kärnor.

Den optimala designen just nu är definitivt två CPU-kärnor som har så bra perf/W som möjligt då programmen vi kör inte kan använda mer. Med två kärnor får programmet i förgrunden en "egen" kärna och saker som Dalviks-skräpsamling + bakgrundsuppgifter kan köra på den andra. Förstår varför varken Apple eller Microsoft har speciellt bråttom att fixa stöd för mer än 2-kärninga SoCer, men det verkar som MS ändå fått ge vika för nummerspelet då nästa WP8 uppdatering ska ge stöd för 4-kärniga SoCer (vilket i stort sätt är en försämring...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som vanligt så måste produkterna komma inom kategorin innan man skriver optimerad mjukvara för det. Vad är annorlunda här?

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, även om jag inte är insatt på ämnet eller ens intresserad av Mobiler så var det lärorikt och trevligt att läsa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Även om jag håller med kommentaren om att 8-kärniga processorer är korkat när de slängs ihop mest för marknadsföringssyfte, så går snubben för långt när han säger att Qualcomm aldrig kommer att tillverka dem för att det är "dumt".
Det är korkat att tvärsäkert sia om framtiden på det sättet. 8-kärniga processorer, om de är gjorda på ett vettigt sätt och om programmen som de körs på är optimerade för 8-kärnor, är ett väldigt bra lösning.

Problemet idag är att de flesta programmen inte ens är optimerade för 4 kärnor, så varför slänga iväg 8 kärnor just nu? Men i framtiden så finns det stora fördelar med 8 kärnor när tekniken mognat och programmet blivit optimerade för det. Därför är det korkat att utesluta frågan helt och hållet på det sätt han gör.

Det är hur tekniken tillämpas och timingen som gör det korkat just idag men framtiden är en annan fråga.
Dessutom är det korkat att avvisa MediaTek på det sättet. De är den enskilt största aktören inom ARM-området i förhållande till volym och det går inte att förklara bort. Hittills har de hållit sig till lågbudgetsegmentet men nu börjar de nosa även på premiumsegmentet och Qualcomm bör inte vara så arroganta. Just nu, kanske nästa år också, har de övertaget men saker och ting rör sig oerhört snabbt i den här branschen.

Dessutom var MediaTeks prestation imponerande ur ren ingenjörssynvinkel då Samsungs tidigare lösningar inte var reella octa-cores utan 4/4-lösningar.
Ska bli kul att följa MediaTek över året och nästa år.

Permalänk
Medlem

Håller helt med, jag hatar företag som satsar helt på meningslösa spec-siffror på bekostnad av funktionalitet/prestanda som faktisk är viktig.

Finns hur många exempel som helst, ett av många är monitorer som har så hög brigthness att t om lägsta brightness är alldeles för högt för de som sitter vid datorn i ett mörkt rum. Allt tillverkarna bryr sig om är att visa hög brightness på specen som står vid monitorn i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Även om jag håller med kommentaren om att 8-kärniga processorer är korkat när de slängs ihop mest för marknadsföringssyfte, så går snubben för långt när han säger att Qualcomm aldrig kommer att tillverka dem för att det är "dumt".
Det är korkat att tvärsäkert sia om framtiden på det sättet. 8-kärniga processorer, om de är gjorda på ett vettigt sätt och om programmen som de körs på är optimerade för 8-kärnor, är ett väldigt bra lösning.

Problemet idag är att de flesta programmen inte ens är optimerade för 4 kärnor, så varför slänga iväg 8 kärnor just nu? Men i framtiden så finns det stora fördelar med 8 kärnor när tekniken mognat och programmet blivit optimerade för det. Därför är det korkat att utesluta frågan helt och hållet på det sätt han gör.

Det är hur tekniken tillämpas och timingen som gör det korkat just idag men framtiden är en annan fråga.
Dessutom är det korkat att avvisa MediaTek på det sättet. De är den enskilt största aktören inom ARM-området i förhållande till volym och det går inte att förklara bort. Hittills har de hållit sig till lågbudgetsegmentet men nu börjar de nosa även på premiumsegmentet och Qualcomm bör inte vara så arroganta. Just nu, kanske nästa år också, har de övertaget men saker och ting rör sig oerhört snabbt i den här branschen.

Dessutom var MediaTeks prestation imponerande ur ren ingenjörssynvinkel då Samsungs tidigare lösningar inte var reella octa-cores utan 4/4-lösningar.
Ska bli kul att följa MediaTek över året och nästa år.

Kan bara hålla med dig rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Håller helt med, jag hatar företag som satsar helt på meningslösa spec-siffror på bekostnad av funktionalitet/prestanda som faktisk är viktig.

Finns hur många exempel som helst, ett av många är monitorer som har så hög brigthness att t om lägsta brightness är alldeles för högt för de som sitter vid datorn i ett mörkt rum. Allt tillverkarna bryr sig om är att visa hög brightness på specen som står vid monitorn i butiken.

Ja, det finns butiksinställningar och heminställningar. I Butiken behövs betydligt högre ljusstyrka på skärmen för att bilden ska se normal ut i det starka butiksljuset, och i hemmet använder man vanliga inställningar precis som för TV. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med detta race mot så många CPU-kärnor som möjligt är att vi som kunder får en sämre produkt p.g.a av detta. Ovan nämns racet med bitar på spelkonsoler, även om det racet var rätt meningslöst så ledde det i alla fall inte till sämre produkter utan "endast" missledande (och ibland rent felaktig) marknadssnack.

Inte ens på desktop har vi kommit till punkten att program kan utnyttja mer än två-tre CPU-kärnor (de flesta kan fortfarande inte använda mer än en CPU-kärna), men där finns i alla fall några program (som dock är undantag) som kan utnyttja väldigt många CPU-kärnor.

Den optimala designen just nu är definitivt två CPU-kärnor som har så bra perf/W som möjligt då programmen vi kör inte kan använda mer. Med två kärnor får programmet i förgrunden en "egen" kärna och saker som Dalviks-skräpsamling + bakgrundsuppgifter kan köra på den andra. Förstår varför varken Apple eller Microsoft har speciellt bråttom att fixa stöd för mer än 2-kärninga SoCer, men det verkar som MS ändå fått ge vika för nummerspelet då nästa WP8 uppdatering ska ge stöd för 4-kärniga SoCer (vilket i stort sätt är en försämring...).

Sämre produkt beror på vad man ser till?
Sedan när det kommer till desktops är det du säger inte hela sanningen, de program som kan nyttja flera cores gör ofta det, spel idag gör det inte pga design problemen som måste lösas men sakta men säkert går fler spel den vägen allt eftersom fler lösningar dyker upp. Sedan är det inte bara enstaka program som nyttjar flera cores, operativsystemet är den största nyttjaren av detta, det gör att du kan köra flera saker parallellt utan att de påverkar varandra och OS:n blir bättre och bättre på sådan hantering.

Sant att det fortfarande finns ett par steg kvar för att nyttja flera cores optimalt, men det är även en kostnadsfråga, processorer av olika typ börjar nå gränsen för vad de kan uppnå med storlek och kostnad m.m. stegen går ganska långsamt framåt det är bara kolla på CPU/GPU utvecklingen som har börjat plana ut. För att driva det framåt måste de då gå andra vägar, för konsumenter kanske inte flera cores idag är jätte viktigt men för tillverkarna är det en mer akut fråga.
Ekonomin kräver cirkulation, om det stannar upp är det dåligt för alla och att driva utvecklingen mot flera cores och därefter anpassa för det så öppnar tillverkarna för möjligheten att expandera marknaden.
En i5 2500K är idag två generationer gammal men håller måttet, 7970 har varit ett top kort längre än normalt, detta kanske är skönt för mig som konsument just nu inte behöver investera i något annat och spar pengar, men det är döden för ekonomin och i längden även för mig som konsument.

Det är ett ekorrhjul av tillverkning, försäljning, utveckling, hjulet är beroende av köpare, köpare i sin tur är beroende av jobben genererade av hjulet för att ha råd att köpa saker från det. Om en del av hjulet stannar så slutar köparen att köpa vilket i sin tur leder till färre jobb osv.

Så frågan är, är 8 cores korkat? Ut tekniskt synpunkt, ja i vissa aspekter, rent praktiskt kanske de inte finns något behov just nu men utvecklingen är beroende av pengarna, vår utveckling driver även våra behov. Ekonomisk och samhälleligt är det nästan ett måste.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Känns som Windows Vista

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ferrat:

Sämre produkt beror på vad man ser till?
Sedan när det kommer till desktops är det du säger inte hela sanningen, de program som kan nyttja flera cores gör ofta det, spel idag gör det inte pga design problemen som måste lösas men sakta men säkert går fler spel den vägen allt eftersom fler lösningar dyker upp. Sedan är det inte bara enstaka program som nyttjar flera cores, operativsystemet är den största nyttjaren av detta, det gör att du kan köra flera saker parallellt utan att de påverkar varandra och OS:n blir bättre och bättre på sådan hantering.

Sant att det fortfarande finns ett par steg kvar för att nyttja flera cores optimalt, men det är även en kostnadsfråga, processorer av olika typ börjar nå gränsen för vad de kan uppnå med storlek och kostnad m.m. stegen går ganska långsamt framåt det är bara kolla på CPU/GPU utvecklingen som har börjat plana ut. För att driva det framåt måste de då gå andra vägar, för konsumenter kanske inte flera cores idag är jätte viktigt men för tillverkarna är det en mer akut fråga.
Ekonomin kräver cirkulation, om det stannar upp är det dåligt för alla och att driva utvecklingen mot flera cores och därefter anpassa för det så öppnar tillverkarna för möjligheten att expandera marknaden.
En i5 2500K är idag två generationer gammal men håller måttet, 7970 har varit ett top kort längre än normalt, detta kanske är skönt för mig som konsument just nu inte behöver investera i något annat och spar pengar, men det är döden för ekonomin och i längden även för mig som konsument.

Det är ett ekorrhjul av tillverkning, försäljning, utveckling, hjulet är beroende av köpare, köpare i sin tur är beroende av jobben genererade av hjulet för att ha råd att köpa saker från det. Om en del av hjulet stannar så slutar köparen att köpa vilket i sin tur leder till färre jobb osv.

Så frågan är, är 8 cores korkat? Ut tekniskt synpunkt, ja i vissa aspekter, rent praktiskt kanske de inte finns något behov just nu men utvecklingen är beroende av pengarna, vår utveckling driver även våra behov. Ekonomisk och samhälleligt är det nästan ett måste.

Dold text

Vi får sämre produkter därför att inget av dagens SoC, inte ens Snapdragon, kan hålla strömförbrukningen på en optimalt låg nivå om mer än 1 CPU-kärna men mindre än alla CPU-kärnor används. Resultatet är sämre batteritid.

Vi får sämre produkter därför att den transistor- och ström-budget som skulle kunna gå till bättre IPC och/eller högre klockfrekvens i ett två-kärnigt SoC nu går till att kunna skryta med quad- eller octa-core SoC.

Är det korkat för all framtid att ha 8 kärnor i en telefon/pekplatta? Kanske inte, men titta på desktop-sidan. Vi fick billiga 2-kärniga CPUer 2005, 9 år senare är det fortfarande så att en 2-kärnig CPU är ytterst sällan en flaskhals.

Smarta mobiler i den form vi blev väl dubblekärniga varianterna runt 2011(?), så om historien ska lära oss något lär vi knappast behöva mer än 2-kärnor innan 2020 i alla fall. Och för de som jobbat med Android, WP eller iOS så vet ni att det inte alls är omöjligt att använda mer än en CPU-kärna i form av en "huvudtråd" + ett gäng backgrundsuppgifter. Men det betyder i praktiken att det inte är speciellt lätt att skriva program som effektivt ens kan fullt ut utnyttja 2 CPU-kärnor. Man kan dra nytta av mer än en CPU-kärna, men det finns absolut ingen poäng med fler än 2.

Sedan är skiljer sig mobila enheter sig från "vanliga" datorer i att man i det första fallet vill optimera för att maximera mängd utfört arbete per Joule medan man i de senare fallet ofta bara vill optimera total mängd utfört arbete. Det är mer strömeffektivt att ha många svaga kärnor jämfört med få starka, så ur den synpunkten kan det verkar vettigt att skapa ett 8-kärnors SoC. Men tittar man på hur man normalt sett måste skriva kod för att, i ett och samma program, dra någon nytta av många kärnor så leder det typiskt till en hel del overhead. Så den totala prestandan ökar, men mängd utfört arbete per Joule minskar vilket är helt fel för en mobil enhet.

Det finns naturligtvis undantag: problem som är embarrassingly parallel och sådana problem existerar definitivt i verkligheten men det handlar om problem som man typiskt kör på en HPC, kan faktiskt inte komma på en enda sak man skulle vilja göra på en mobil enhet som lämpar sig för många CPU-kärnor. Där vill man typisk ha korta svarstider (inget "lagg") och det får man genom hög enkeltrådprestanda då svarstider typisk inte skalar alls med flera CPU-kärnor, undantaget är att gå från en till två CPU-kärnor då GUI-tråden får bättre svarstid genom att få en "egen" CPU-kärna.

Så visst gör Qualcomm fel i att använda ordet "aldrig". Men byt ut "aldrig" mot "den närmaste 10års perioden" och de har helt rätt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Äntligen någon som vågar säga ifrån. Denna jakt på flera CPU-kärnor i mobiler, mycket därför Tegra3 slängde in 4 kärnor och man marknadsförde detta stenhårt som att det gav en väldigt bra upplevelse.

Qualcomm har nu kommenterat MediaTeks kommade 8-kärnors SoC som korkat och kan bara hålla med.

Detta blir det första "riktiga" 8-kärnors SoC då Samsungs Exynos Octa må ha 8 kärnor, men som det används är det som mest 4-kärnor som är aktiva vid samma tillfälle.

Även 4-kärnor är inte bara meningslöst på dagens mobiler, för de som inte tror mig: koppla in din 4-kärnors Android mobil/pekplatta till en dator där Android SDK är installerad, kör

adb shell top | grep User

Testa sedan att köra saker på Android-enheten som är "tunga" och kolla om du någonsin ser CPU värdet gå speciellt långt över 100% (summan av User, System, IOW och IRQ värdet). Full användning av två CPU-kärnor ska visa ett värde på totalt 200% och fyra kärnor blir således 400%. Detta skiljer sig mot hur taskmanager visar samma sak i Windows där 100% är att alla CPU-kärnor/trådar användas oavsett hur många det är, Linux har 100% per CPU-kärna/tråd.

Testade lite olika spel, testade att surfa och testade lite andra program != benchmarks. Inget verkar använda mer än en CPU-kärna till 100%, de flesta verkar överhuvudtaget inte använda en andra kärna medan vissa använder en andra kärna för bakgrundsuppgifter (vilket är anledningen till att 2 kärnor faktiskt är vettigt), men den andra kärnar lastas ytterst sällen mer än 10%.

Så vad är problemen med många CPU-kärnor, de gör väl ingen skada i program som inte använder dem?

Problemet är att det är precis vad de gör. Faktum är att Qualcomm är den enda SoC-tillverkaren som har någorlunda bra hantering av fler än 2 CPU-kärnor, så att de klagar ovan är definitivt mer än att de själva inte råkar ha ett 8-kärnor SoC. När fler än en CPU-kärna används i dagens SoCer så påverkas strömförbrukningen negativt då vissa saker, som t.ex. spänning, måste köras på den nivå som den CPU-kärna som behöver högst värde kräver. Likaså kommer CPU-cache behöva köras på högsta frekvens.

Qualcomm Snapdragon och Intels kommande BayTrail är de enda SoC som kan reglera spänning asynkront, men det finns ändå delar som kommer behöva köras i högre frekvens även på dessa när det finns oanvända kärnor.

Tyvärr lär kunderna aldrig förstå att en platta/telefon med 2 CPU-kärnor som bara är marginellt snabbare per CPU-kärna kommer både upplevas snabbare och ha något bättre batteritid än annan modell med fler CPU-kärnor...

Hoppas bara Qualcomm står fast vid detta uttalande och stannar vid 4 kärnor (som redan är 2 för många), i alla fall så länge som de program vi kör på våra mobiler/pekplattor inte ens kan använda mer än en CPU-kärna.

Dold text

Intressant inlägg och jag håller med!

Skrivet av Yoshman:

Tyvärr lär kunderna aldrig förstå att en platta/telefon med 2 CPU-kärnor som bara är marginellt snabbare per CPU-kärna kommer både upplevas snabbare och ha något bättre batteritid än annan modell med fler CPU-kärnor...

Sant. Inte bara telefontillverkarna och deras marknadsföring ligger ju bakom detta utan även media som till stor del svalt detta med hull och hår och ofta framställer att flera kärnor = högre prestanda i sina recensioner.

Endast ett fåtal av de mer tekniska tekniksidorna, bland annat Anandtech, brukar kommentera att så inte nödvändigtvis behöver vara fallet i praktiken. Dock inte mycket "vanligt folk" som läser deras recensioner eller artiklar.

Permalänk
Avstängd

Tegra 3 är så extremt överskattat..

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Jag håller med dej TS.
Personligen hatar jag i princip alla företag som gör processorer till mobiler och skryter om det överdrivna antalet kärnor. (*host* Samsung).
Förhoppningsvis fixar Intel detta när dom lanserar nästa generation "Atom" för mobiler. Dom kör ju sina nuvarande med en kärna + HT om jag inte minns minner mej.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Som vanligt så måste produkterna komma inom kategorin innan man skriver optimerad mjukvara för det. Vad är annorlunda här?

Sannt men går förvånansvärt fort på mobilfronten... 8-core är ju inte ens standard på stationära datorer
hoppas det blir standard, så kommer det säkert bli fler program som blir optimerade ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sannt men går förvånansvärt fort på mobilfronten... 8-core är ju inte ens standard på stationära datorer
hoppas det blir standard, så kommer det säkert bli fler program som blir optimerade ordentligt.

Önska kan man alltid, men det är ingen lätt uppgift att multithreada simplare program till den grad att du kan dra nytta av åtta kärnor. Sedan kan man ta sig en funderar på vad det skulle ha för inverkan på batteritiden. Den här jakten på fler och fler kärnor vi inte kan dra nytta av är löjlig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Önska kan man alltid, men det är ingen lätt uppgift att multithreada simplare program till den grad att du kan dra nytta av åtta kärnor. Sedan kan man ta sig en funderar på vad det skulle ha för inverkan på batteritiden. Den här jakten på fler och fler kärnor vi inte kan dra nytta av är löjlig.

Batteritiden är ju redan kass på många telefoner. Min definition av kass batteritid är att du behöver ladda telefonen varje dag
Men kommer garanterat bättre batterier ganska snart.. hoppas jag iaf..

Citat:

Energy's Oak Ridge National Laboratory have designed and tested an all-solid lithium-sulfur battery with approximately four times the energy density of conventional lithium-ion technologies that power today's electronics.

Källa

Permalänk

En stor skillnad mellan iOS, WP och Android jämte Windows, OS X och GNU/Linux på desktopen är att inget av de mobila operativsystemen har ett GUI som gör att användaren kan hantera mer än en applikation åt gången.

Har alltid sagt att 2 kärnor är "the way to go" för mobiler. Så länge det bara finns möjlighet att lägga användarfokus på en applikation åt gången är det helt meningslöst med fler än så.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Det du skriver är intressant, och jag håller med till 100%. Jag köpte mig en Samsung Note, den första, med 2 kärnor på runt 1,2 ghz. Den är STARK.

När min polare köpte en Note 2, som jag bestämt tror har 4 kärnor i 1,6 ghz, så kändes den exakt likadan. Den hanterade allt lika lätt, den klarade av att göra samma saker, var i princip lika stor... MEN VARFÖR har den då 2 extra kärnor och 400 mhz extra?

Det känns som att hårdvarukriget börjar bli bra löjligt, och jag längtar till den dagen då företagen börjar skriva vettig, fungerande mjukvara istället för att släppa telefoner med mer tryck än en vanlig bärbar dator. Att läsa kod i dagens läge stör mig ett snäpp mer än onödig hårdvara...

Permalänk
Avstängd

Känns som att bara apple fattar på sig mobil processorer

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

En stor skillnad mellan iOS, WP och Android jämte Windows, OS X och GNU/Linux på desktopen är att inget av de mobila operativsystemen har ett GUI som gör att användaren kan hantera mer än en applikation åt gången.

Har alltid sagt att 2 kärnor är "the way to go" för mobiler. Så länge det bara finns möjlighet att lägga användarfokus på en applikation åt gången är det helt meningslöst med fler än så.

Håller nästan helt med du kan bara hantera en grafisk applikation åt gången men du kan ha t.ex. spotify igång samtidigt som du surfar och det är möjligt att det finns något mer du kan göra parallelt (streama en film till tv:n som någon annan tittar på kanske?) dessutom så krävs det ju processorkraft att köra OS:et på men 2 kärnor kanske kanske 3 kärnor bör vara nog tills det finns anledning att multi taska (t.ex. om vi kopplar in en mobil till skärm, mus och tangentbord och kör som en vanlig dator). Dessutom så kommer alla applikationer att anpassas efter att ta så lite processorkraft som möjligt (speciellt när de inte är i fokus) så en kärna för att köra huvudprogrammet och en hjälpkärna att köra 2-3 bakgrundsprogram bör räcka långt, speciellt med ökade klockfrekvenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hansfilipelo:

...inget av de mobila operativsystemen har ett GUI som gör att användaren kan hantera mer än en applikation åt gången.

Du/ni får nog forska i det utalandet och återkomma...

Herre jösses vad bakåtsträvande man kan vara alltså!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Du/ni får nog forska i det utalandet och återkomma...

Herre jösses vad bakåtsträvande man kan vara alltså!

Skulle inte säga bakåtsträvande utan precis som virtual void säger så är vi ute efter att få se så bra produkter som möjligt. De logiskt stora trösklarna som uppstår vid multi-core-programmering är stora och dessutom får man ett overhead - svårigheten i att utnyttja 2-3 kärnor energieffektivt på ett fyrkärnigt chip är också det en faktor. Ett effektivare 2-kärnigt SoC är att föredra i en batteridriven enhet.

Virtual void har ju rätt bra status på detta forum och själv läser jag Teknisk fysik och elektroteknik med inriktning på chipkonstruktion så jag tror att vi två tillsammans har rätt bra koll på för- respektive nackdelar med olika mängd kärnor.

Du kan ta och forska lite i ditt uttalande och återkomma.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hansfilipelo:

Skulle inte säga bakåtsträvande utan precis som virtual void säger så är vi ute efter att få se så bra produkter som möjligt. De logiskt stora trösklarna som uppstår vid multi-core-programmering är stora och dessutom får man ett overhead - svårigheten i att utnyttja 2-3 kärnor energieffektivt på ett fyrkärnigt chip är också det en faktor. Ett effektivare 2-kärnigt SoC är att föredra i en batteridriven enhet.

Virtual void har ju rätt bra status på detta forum och själv läser jag Teknisk fysik och elektroteknik med inriktning på chipkonstruktion så jag tror att vi två tillsammans har rätt bra koll på för- respektive nackdelar med olika mängd kärnor.

Du kan ta och forska lite i ditt uttalande och återkomma.

Enkelt test av en novis:
Stäng av 2 av 4 kärnor och använd telefonen som vanligt. Du märker skillnad efter ett tags användande.

Vad jag menar med bakåtsträvande är att experter i tråden säger att 2 kärnor räcker, precis som att de ber att utvecklingen ska ställa sig stilla bara för att kodknackarna inte hängt med...
De får väl börja knacka kod och nyttja utvecklingen istället?

Att sedan vissa program flyter bättre med en kärna gör väl heller inget fast man har 4 stycken, är väl bättre med 3 över till annat än 1? Dagens x4-kärnor drar ju mindre spänning än gårdagens x2 och vilar mestadels oberoende av varandra om de inte används så ingen spänningsförlust där..

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...