Permalänk

Skaffa antenn till 4G ?

Hej är det någon mening att skaffa en extra antenn till mitt 4G nät ?

Idag får jag ca 15-25Mbit/s nerladdning, uppladdning är däremot stabilare och ligger mellan 15-20Mbit/s.

Jag har idag 3 staplar på min Huwaei router från Tele2, en B593.

Kommer jag få någon bättre nerladdning, är framförallt den jag är lite missnöjd med, tycker jag borde kunna komma upp i runt 50Mbit/s för att jag ska bli nöjd.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Kommer du redan upp i ca 25mbit kommer inte en antenn att hjälpa.
Oftast är masterna inte confade på att komma över 25Mbit.

Jag hade 0-5Mbit hos mig, men fick 19-25Mbit med riktantenn.
Innan jag monterade antennen så var jag runt emd usb-modemet och antennen och pekade in på masten, fick 25Mbit 500M med riktantenn, får 25Mbit på 3Km med riktantenn.

Om du har 25mbit i dag sitter inte problemet i din signalstyrka utan i vilken hastighet de släpper på nätet, troligtvis får du högre hastighet om de väljer att snabba upp det. Signal har du så det räcker.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Provade hos en polare i stan, där fick jag över 50Mbit, vi har tydligen en 80Mbit mast här i stan.
Ligger oftast runt 15Mbit, dock bor jag ca 1km utanför stan med lite sämre mottagning än hos polaren.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Provade hos en polare i stan, där fick jag över 50Mbit, vi har tydligen en 80Mbit mast här i stan.
Ligger oftast runt 15Mbit, dock bor jag ca 1km utanför stan med lite sämre mottagning än hos polaren.

Ni har säkert flera olika master, dessutom kan det vara olika hastigheter beroende på vilken sektor av masten du ansluter till.
Exempelvis kan masten ha 50Mbit riktat mot stan i 2600Mhz men 25Mbit i 800Mhz riktat bort från stan för längre räckvidd.

Desstom måste du räkna in LTEs QoS som ger högre fart till streaming och balanserar hastigheten beroende på anslutna klienter. Det du testar med Brebanskollen eller Speedtest.net behöver inte vara ditt absoluta max jusst nu, det det behöver bara vara ditt max för tankning av filer.

Du kan fortfarande få buffra Netflix i 25Mbit även om du bara får testa 12Mbit jusst då, det är blan annat det som LTE så jävla snabbt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Med 2600Mhz nätet får jag bara runt 5Mbit download, och upload fungerar knappt.
Kanske kan en antenn hjälpa i detta fall ??

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen från fall till fall, men vad det gäller all trådlös kommunikation så är alltid en rejäl antenn att föredra. Det är ju liksom steg 1.

Rekommenderar denna: http://www.dustinhome.se/product/5010642058/smarteq-house-ant...

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag kör 4G ute på landet och där har antenn gjort väldigt mycket. Jag är övertygad att du kan få bättre prestanda men om det är värt det för dig är svårt uttrycka sig om.

Det som överraskade mig mest var att signalstyrkan inte ökade med antenn (den sjönk lite). Just för att jag stirrade mig blind på detta utan att testa prestandan noga så kopplade jag bort antennen och körde med de mindre medföljande.

Det var ett misstag. Utan att kunna gå in allt för tekniskt så vill jag berätta att allt handlar inte bara om signalstyrka utan också om hur ren signalen är. Jag har sämre signalstyrka med utomhusantenn (troligen pga kabelförlusterna) men prestandan är dag och natt mycket bättre.

Pinggenomsnittet har sjunkit till 20% i jämförelse. Hastigheten kan jag inte säga mycket om då hastigheten är begränsad i abonnemanget.

Så om du vill maximera bandbredden och stabilisera/sänka pingen för spel t ex så skaffa antenn. Helst utomhus, helst riktad, helst kort kabel, helst inga kabeladaptrar, för bästa prestandan.

Signalstyrka är inte allt. Just i mitt fall så sitter jag på LTE 800-bandet vilket kan vara annorlunda för de i stora städer och just LTE800 är svårare att förstärka för antenner. Därav fenomenet med lägre signalstyrka men ändå renare signal.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att med antenn och lägre ping så känns uppkopplingen mera responsiv. Reaktionsförmågan ökar och allt känns rappare. Lite SSD vs HDD-känsla.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Min erfarenhet (som dock är väldigt kort) är att skaffa en bra 4G antenn är det bästa man kan göra för att få ett stabilare och snabbare bredband. Den andra saken är att ringa din leverantörs tekniska support och be dem hjälpa dig att ställa in/låsa din router till ett och samma frekvensband som ger dig den mest stabila samt snabbaste resultatet för just din geografiska placering.

Jag kör med denna antennen http://www.lohelectronics.se/poynting-xpol-mimo-9dbi-650-2700...
Efter jag hade monterat och riktat in den mot min närmsta mast, så ringde jag min leverantörs TS och bad dem hjälpa mig att ställa in den mot frekvensband 900 Mhz, som i mitt fall gav bäst och mest stabilast resultat.

Vi testade även mot 2,6 Ghz som skall vara det frekvensbandet med snabbast hastigheter för 4G. Men detta gav mig enbart sämmre mätresultat än vad 900 bandet gjorde. Detta beskrivs delvis på ovanstående inläggs information. Jag tror också att 900 bandet har längre räckvidd än va 2,6 har.

Men sammanfattningsvis. Steg 1, Investera i 4G antenn och rikta in den mot närmsta mast. Steg 2, ring leverantörens tekniska support och be dem hjälpa dig låsa din router mot ett och samma frekvensband.

Hoppas detta hjälper dig.
Karlsson out.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Till er som kör med MIMO-antenner, vad har ni i andra änden? En modem+router-kombo eller bara usb-sticka?
Anledningen till att jag frågar är för att det verkar som att den routern man för om man väljer tre (tre har bäst täckning där jag bor) verkar bara ha en antenningång.

Mvh Alex

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."