Se filer via HTTP

Permalänk
Medlem

Se filer via HTTP

Hej, Sweclockare.
Jag har precis satt upp en Ubuntu server här hemma som jag använder för att automatisk synka filer via FTP med en annan server. Det funkar fint.
Men nu undrar jag om någon vet om det är möjligt att kunna visa vilka filer som finns i mappen "Downloads" genom HTTP så det är möjligt att kunna surfa in på domänen jag har kopplat till min IP-adress och sedan se en tjusig lista med alla filer som finns på servern i mappen "Downloads".
Man behöver inte kunna ändra bland filerna som finns utan bara enkelt kunna se vilka filer som är där.

Jag har Apache2 installerat på servern.

Är det någon som vet ett program som man kan använda för att göra detta?

Mvh,
David

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i din apache2 config under enabled-sites så finns filen 000-default.

I den kan du lägga till virtuella servrar så att beroende på hur då går till servern så kan du komma till olika "hemsidor" sedan lägger du bara ett index.php script där som listar alla filer. (Eller skippar index fil så kommer apache göra det själv)

så här ser en exempel virtualserver ut;

<VirtualHost *:80>
ServerAdmin mattias.kagstrom@hotmail.com
ServerName ftb.brainstorm-labs.net
DocumentRoot /media/usb0/www/ftb/
</VirtualHost>

om du inte har något domännamn så kan du specificera en annan port vilket nog är lättaste lösningen.

http://httpd.apache.org/docs/current/vhosts/examples.html (OBS: "Listen 80" längst upp i configen gör att min server inte går att starta, du kanske får andra resultat.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Hej, Sweclockare.
Jag har precis satt upp en Ubuntu server här hemma som jag använder för att automatisk synka filer via FTP med en annan server. Det funkar fint.
Men nu undrar jag om någon vet om det är möjligt att kunna visa vilka filer som finns i mappen "Downloads" genom HTTP så det är möjligt att kunna surfa in på domänen jag har kopplat till min IP-adress och sedan se en tjusig lista med alla filer som finns på servern i mappen "Downloads".
Man behöver inte kunna ändra bland filerna som finns utan bara enkelt kunna se vilka filer som är där.

Jag har Apache2 installerat på servern.

Är det någon som vet ett program som man kan använda för att göra detta?

Mvh,
David

Ftp://dinglobalaip@dittanvändarnamn:dittlösenord

Skall fungera att göra så!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]