Datoramatör söker köpråd för Crossfire.

Permalänk
Inaktiv

Datoramatör söker köpråd för Crossfire.

Hej.

Hade tänkt köra 1 till Grafik-kort nu då mitt nuvarande : https://www.inet.se/produkt/5409086/gigabyte-radeon-hd6950-2g... verkar vara lite svagt för de nyare spelens maxade settings.

Men då jag inte vet så mycket om just Crossfire och vilka grafik-kort som man kan mixa/matcha med varandra så behöver jag hjälp med att veta vilket/vilka Grafik-kort jag kan köra Crossfire på med mitt nuvarande grafik-kort, specielt då jag ser att det står att mitt nuvarande inte går att köpa längre O_o

Tittade på AMD's "Crossfire" chart, men blev bara lika förvirrad då det visade kort som inte går att köpa nu heller.

Tack på förhand, Miothan.

EDIT: temperaturen ligger på 55 Celsius enligt HWMonitor, kommer jag behöva en starkare fläkt om jag kör crossfire?

Permalänk

Om jag inte har förstått det fel så kan du köra CF med alla AMD kort inom samma serie (grafikprocessor), alltså 6XXX, eller om det är 69XX. Det som händer om du har två olika kort är att det bättre kortet kommer klocka ner sig automatiskt för att matcha det sämre.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Du får leta efter ett begagnat 6950 eller 6970 här i marknaden. Eller då 6990 om du vill köra Trifire

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaakaaN:

Du får leta efter ett begagnat 6950 eller 6970 här i marknaden. Eller då 6990 om du vill köra Trifire

Hmm, verkar ju inte riktigt bra, kanske bättre att köpa ett helt nytt som kan köra de nya spelen i maxade settings? vilka/vilket vore bra för det ändamålet isf? (vill ju kunna köra CF, men litar inte på begagnat)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon150792:

Hmm, verkar ju inte riktigt bra, kanske bättre att köpa ett helt nytt som kan köra de nya spelen i maxade settings? vilka/vilket vore bra för det ändamålet isf? (vill ju kunna köra CF, men litar inte på begagnat)

Ett nytt kort är nog ett bättre köp. CrossFire är för oss som är beredda att lägga asmånga timmar för att sedan ändå tvingas lägga det ena kortet på hyllan i väntan på en fungerande drivrutin (som enligt uppgift ska släppas imorgon).

Det där med maxade inställningar har jag aldrig förstått riktigt. Många av de tunga inställningarna gör väldigt liten visuell skillnad.

Ett GTX 780 bör maxa allt i 1920x1080 @ 60 Hz, vilket jag antar att du kör. Annars finns förstås GTX 760, 770 osv. Och 7950 samt 7970.

Du kan också välja att vänta på HD 8000-serien.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Hmm, verkar ju inte riktigt bra, kanske bättre att köpa ett helt nytt som kan köra de nya spelen i maxade settings? vilka/vilket vore bra för det ändamålet isf? (vill ju kunna köra CF, men litar inte på begagnat)

Har 6950 CF själv och kör BF3 på High runt 100fps. Utan AA.
Så det är ju inte direkt en dålig lösning. Och som han sa under dig att det krävs massa timmar att konfiguera Crossfire. Så är det knappast, eller så har jag bara haft en jädra tur att det funkar direkt.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

skulle ändå säga ett nytt grafikkort. vad har du för PSU förresten?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer anti crossfire, satans va jobbiga problem man stöter på ibland, iddlande kort, random bsods, flickering, chrome black screens, etc....

Jag har lärt mig en läxa, och köper nog aldrig mer amd kort, speciellt inte crossfire.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armada:

skulle ändå säga ett nytt grafikkort. vad har du för PSU förresten?

Har denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Ganska gammal men har alltid funkat

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Blir bara mer och mer anti crossfire, satans va jobbiga problem man stöter på ibland, iddlande kort, random bsods, flickering, chrome black screens, etc....

Jag har lärt mig en läxa, och köper nog aldrig mer amd kort, speciellt inte crossfire.

Verkar vara lite olika för alla det där. Har aldrig fått ett enda problem med mina 7970:s. Och då leker och testar jag ändå en hel del med settings i Catalyst och RP.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slaktardej:

Verkar vara lite olika för alla det där. Har aldrig fått ett enda problem med mina 7970:s. Och då leker och testar jag ändå en hel del med settings i Catalyst och RP.

Jag syftade framförallt på jämna renderingstider i BF3. Jag gav upp efter två dagar och det ena kortet ligger nu på hyllan och väntar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Ok, verkar ju som att det är aktuellt att köpa ett helt nytt kort istället för att köra CF, vilket skulle ni rekommendera om jag vill ha ut iaf 60 FPS i spel?

Beställde nyss en skärm som har 144 uppdaterings frekvens och 1 MS, så vore kul att kunna få mycket bra FPS i spelen nu med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Har denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Ganska gammal men har alltid funkat

skulle inte rekommendera crossfire på 650 watt.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag syftade framförallt på jämna renderingstider i BF3. Jag gav upp efter två dagar och det ena kortet ligger nu på hyllan och väntar.

Har fina renderingstider i BF3.
Och ja, jag vet vad jag ska leta efter om jag tror att det är mycket stuttering.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon150792:

Ok, verkar ju som att det är aktuellt att köpa ett helt nytt kort istället för att köra CF, vilket skulle ni rekommendera om jag vill ha ut iaf 60 FPS i spel?

Beställde nyss en skärm som har 144 uppdaterings frekvens och 1 MS, så vore kul att kunna få mycket bra FPS i spelen nu med

Vilka spel spelar du?

I krävande spel kommer du behöva sänka inställningarna för att ens ligga nära 144 fps, vilket singelkort du än väljer. Men det tycker jag att man gärna kan göra.

Min kompis valde ett GTX 780 till sin nya dator. Han har en Asus P... nej jag ger mig, en Asus-skärm med 144 Hz iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

skulle inte rekommendera crossfire på 650 watt.

Varför skulle man inte kunna köra CF på 650w? Hela systemet med en överklockad I7 975 drar 475w i furmark och 450w i vantage. Ts Har gott om marginal med sitt 650w nätagg. Swec test

Sen att CF kanske inte är en bra idé om man inte gillar att pilla med inställningar, drivrutiner osv. är en annan sak. Man får vara beredd på problem.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Jag syftade framförallt på jämna renderingstider i BF3. Jag gav upp efter två dagar och det ena kortet ligger nu på hyllan och väntar.

Vilken tur du har att det ska släppas nya drivrutiner idag som tar bort bekymmren med cf och hd7x serien.
Sen har det funnits radeon pro som avhjälpt dessa problem även om det kräver lite piller för att fungera optimalt.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Vilka spel spelar du?

I krävande spel kommer du behöva sänka inställningarna för att ens ligga nära 144 fps, vilket singelkort du än väljer. Men det tycker jag att man gärna kan göra.

Min kompis valde ett GTX 780 till sin nya dator. Han har en Asus P... nej jag ger mig, en Asus-skärm med 144 Hz iallafall.

Priset är ju ganska otrevligt för ett GTX 780 (iaf för mig ) vad tror du om ett : Sapphire Radeon HD 7970 3GB GHz-editon Vapor X ? vore det bra nog för att kunna ha bra settings utan att FPS sänks för mycket?

Spelar allt möjligt så som: Crysis, BF3 och lite MMORPG's också.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aster:

Vilken tur du har att det ska släppas nya drivrutiner idag som tar bort bekymmren med cf och hd7x serien.
Sen har det funnits radeon pro som avhjälpt dessa problem även om det kräver lite piller för att fungera optimalt.

Ja, jag sitter som på nålar.

Radeon Pro har inte hjälpt oavsett vilka inställningar jag har gjort. Jag har gjort en mycket grundlig felsökning, där jag testat alla möjliga kombinationer av uppdateringsfrekvens (60/110 Hz), Hyperthreading, CPU OC, GPU OC, skärm, upplösning, Radeon Pro osv.

Medan exempelvis nedklockning av GPU:erna till standardklock gav mig betydligt jämnare renderingstider – de var skrattretande ojämna från början: hela frametimes-diagrammet var nästan bara en enda solid ruta – lyckades jag aldrig nå varken ett jämnt resultat i diagrammet eller en spelbar upplevelse med två kort.

Diagrammet såg som bäst ut typ så här:

24 | | 16 | o o o o o o o o o o o o o | / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / 8 | o o o o o o o o o o o o o |_________________________________________________________

Siffrorna är påhittade – det jag vill framhäva är grafens sicksackmönster, som är typiskt för microstuttering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Har 6950 CF själv och kör BF3 på High runt 100fps. Utan AA.
Så det är ju inte direkt en dålig lösning. Och som han sa under dig att det krävs massa timmar att konfiguera Crossfire. Så är det knappast, eller så har jag bara haft en jädra tur att det funkar direkt.

Funkar fint för mig med... Har vi haft tur du och jag kanske?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Funkar fint för mig med... Har vi haft tur du och jag kanske?

Ja ni hade tur. Men jag hade skicklighet när mina 6970 funkade perfekt. Rejält mycket bättre än mina 680 när man ska mickla med många skärmar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Funkar fint för mig med... Har vi haft tur du och jag kanske?

Antagligen ^^

Eller så har folk som gnäller inte testat på nyare drivrutiner och bara kastar massa hat medans de använder Nvidia.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaakaaN:

Antagligen ^^

Eller så har folk som gnäller inte testat på nyare drivrutiner och bara kastar massa hat medans de använder Nvidia.

Vilket/Vilka Grafik kort skulle vara en passande upgradering för mig? i prisklassen 4.000:-, vill helst ha över 60 FPS i nyare spel O-o

Har tittat på detta : http://www.inet.se/produkt/5410019/sapphire-radeon-hd-7970-3g...

Men vill helst ha kommentarer från de som vet bättre, istället för att köpa något och sen inte få det man förväntat sig ^^

Tack på förhand, Miothan.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag kört på 1 kort istället för 2. Det ger dig bättre temperaturer, mindre micro stuttering och mindre problem. För övrigt verkar det som att ett 7970 GHz presterar ungefär likvärdigt som två 7950 i Crossfire på de ställen jag kollat.

De korten jag skulle föreslagit för dig är:
* HD 7970 GHz Edition
* GTX 770

GTX 770 presterar ungefär som GTX 680 gjorde, vilket låg i samma klass som HD 7970 GHz.

Om du spelar med 1440p+ upplösning (LinusTechTips) så vinner 7970 GHz med några FPS över GTX 770.
http://www.youtube.com/watch?v=7Z6e0UtPZY0

Om du däremot har 1080p som upplösning presterar GTX 770 och HD 7970 GHz likvärdigt för det mesta, där GTX 770 drar ifrån i spel som Blood Dragon.
http://www.youtube.com/watch?v=CQAbBU43mpo

Eftersom jag gillar nyare saker så skulle jag tagit GTX 770, men som sagt, det beror ju på vilken upplösning du spelar i också. Sedan om ditt moderkort inte tillåter SLI så kanske det är bäst o köpa AMD-kortet.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money