Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Plex-server

Tjo!

Har utökat min nuvarande miniserver till att köra Plex. Dock kör den en AMD FM1 CPU i "mellanklassen" (mellanklassen av A-seiens CPU:er). Den har 3 kärnor och kör i 2.1Ghz (Aka A6-3500).
Tyvärr slår CPU:n i taket när den transcodar 720p material och över. 720p klarar den i alla fall, men är på gränsen. SD-strömmar kan man köra ett par.
Dock går det mycket bättre ifall man överlåter transcodingen till klienten. Fast då tappar man lite av funktionen som man vill åt t ex när man spelar upp på mobiltelefon eller liknande.
Så, jag står mellan valet och kvalet:

1: uppgradera servern och byta MB (där jag kör OS på en RAID1) och CPU.
2: köpa en minidator med en fetare CPU som helt enkelt får köra Plex.

Tittar man på alt. 1 så kommer den innebära mindre kostnad men mycket mer jobb. Det är inte mycket kritiskt jag kör i OS:et, men jag måste fixa med SW-raiden vilket nog är det jobbigaste. Majoriteten av tjänsterna körs på VM's som ligger på raiden.

Med alt. 2 slipper jag hela skiten med alt. 1 men kommer behöva lägga ut moar minerals.

Min fråga till forumet är faktiskt tvådelad:

1: Är A6-3500 så underdimentionerad att hur jag än vänder och vrider på det så kommer den att vara ett problem i en Plex-server som kommer köra allt från SD-material till Full HD-material?
2: Någon som har ett kluster att sälja för under 10k? Gärna med licenser ^^

Disclaimer

Jag reseverar för att all information kan vara felaktig och helt uppåt väggarna samt att jag kan eventuellt sitta och stirra på detta med skygglappar.

Dold text

Tankar och idéer är välkomna. Ekonomi begränsad.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Vad kör du för hypervisor-mjukvara?

Iom att Citrix släpper hela XenServer som OS får du alla features med lastbalansering och såna fräcka grejjer därifrån för inga pengar.

CPUn verkar iofs tämligen begränsad. Jag personligen hade biffat till din befintliga, både för plats-, ekonomi- samt ström-skäl (=> Värme, ekonomi).

Vad kör du för SW-raid? något i OS eller baserat i moderkortet?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Tjo!

Har utökat min nuvarande miniserver till att köra Plex. Dock kör den en AMD FM1 CPU i "mellanklassen" (mellanklassen av A-seiens CPU:er). Den har 3 kärnor och kör i 2.1Ghz (Aka A6-3500).
Tyvärr slår CPU:n i taket när den transcodar 720p material och över. 720p klarar den i alla fall, men är på gränsen. SD-strömmar kan man köra ett par.
Dock går det mycket bättre ifall man överlåter transcodingen till klienten. Fast då tappar man lite av funktionen som man vill åt t ex när man spelar upp på mobiltelefon eller liknande.
Så, jag står mellan valet och kvalet:

1: uppgradera servern och byta MB (där jag kör OS på en RAID1) och CPU.
2: köpa en minidator med en fetare CPU som helt enkelt får köra Plex.

Tittar man på alt. 1 så kommer den innebära mindre kostnad men mycket mer jobb. Det är inte mycket kritiskt jag kör i OS:et, men jag måste fixa med SW-raiden vilket nog är det jobbigaste. Majoriteten av tjänsterna körs på VM's som ligger på raiden.

Med alt. 2 slipper jag hela skiten med alt. 1 men kommer behöva lägga ut moar minerals.

Min fråga till forumet är faktiskt tvådelad:

1: Är A6-3500 så underdimentionerad att hur jag än vänder och vrider på det så kommer den att vara ett problem i en Plex-server som kommer köra allt från SD-material till Full HD-material?
2: Någon som har ett kluster att sälja för under 10k? Gärna med licenser ^^

Disclaimer

Jag reseverar för att all information kan vara felaktig och helt uppåt väggarna samt att jag kan eventuellt sitta och stirra på detta med skygglappar.

Dold text

Tankar och idéer är välkomna. Ekonomi begränsad.

AMDs APU:er är väldigt fokuserader på GPU. Jag hade uppgraderat servern till något med mer kraftigare CPU dels för att få plex att flyta bättre och dels för att det inte behövs en såpass kraftig GPU i en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Vad kör du för hypervisor-mjukvara?

Iom att Citrix släpper hela XenServer som OS får du alla features med lastbalansering och såna fräcka grejjer därifrån för inga pengar.

CPUn verkar iofs tämligen begränsad. Jag personligen hade biffat till din befintliga, både för plats-, ekonomi- samt ström-skäl (=> Värme, ekonomi).

Vad kör du för SW-raid? något i OS eller baserat i moderkortet?

Jag kör endast VirtualBox atm. Hade större planer men de föll pga tid och pengar.
Kör Ubuntu på servern och där kör jag min mdraid. Jag är tyvärr obekväm med Linux men det är bara att lära sig.

Bra tips med XenServer. Vi har det på jobb och då kan jag säkerligen plocka lite hjärnor där

Som du säger, det jag misstänkte, så biffa upp servern är nog att rekommendera.
Tackar väldans för svar!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

AMDs APU:er är väldigt fokuserader på GPU. Jag hade uppgraderat servern till något med mer kraftigare CPU dels för att få plex att flyta bättre och dels för att det inte behövs en såpass kraftig GPU i en server.

Se ovan citat:

Word!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

AMDs APU:er är väldigt fokuserader på GPU. Jag hade uppgraderat servern till något med mer kraftigare CPU dels för att få plex att flyta bättre och dels för att det inte behövs en såpass kraftig GPU i en server.

Kollade runt lite och fann:
- AMD Athlon II X4 651
- AMD A8-3870

I och med att jag inte är så bevandrad i AMD-jungeln, vilken är att föredra?
Eller är de fortfarande för veka och bästa är att bara byta MB + CPU.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-