Permalänk
Medlem

Fråga om ssd samsung 840

Tja.

Sitter i fundering om att byta ut min intel 80gb v2 ssd.
Funderingen går kring samsung 840 ssd men jag kan inte bestämma mig.
Första är om det är värt att skaffa pro mot basic
Andra är om jag skall ta två 256gb eller tre 128gb i raid 0.

Någon som har lust att hjälpa mig resonera fram ett beslut.

Kommer vilja få plats med mina mest spelade spel från steam. Kommer inte användas som någon skratchdisk till photoshop eller något sånt.
vill bara ha det snabbare än idag och mer utrymme för spel etc.
utrymmesdelen är lätt fixad då jag bara har 80gb idag medans hastigeten bli jobbigare då jag redan äger en ssd så raid känns som den naturliga som nästa steg i utvekligen.

Där av 2 eller 3 i raid samt pro eller basic.
Kan jag tänka mig nyttja fördelarna med pro vad gäller mängd skrivningar och hastighet eller klarar jag mig med basic?

Tack för er tid och hjälp med resonemang

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Tja.

Sitter i fundering om att byta ut min intel 80gb v2 ssd.
Funderingen går kring samsung 840 ssd men jag kan inte bestämma mig.
Första är om det är värt att skaffa pro mot basic
Andra är om jag skall ta två 256gb eller tre 128gb i raid 0.

Någon som har lust att hjälpa mig resonera fram ett beslut.

Kommer vilja få plats med mina mest spelade spel från steam. Kommer inte användas som någon skratchdisk till photoshop eller något sånt.
vill bara ha det snabbare än idag och mer utrymme för spel etc.
utrymmesdelen är lätt fixad då jag bara har 80gb idag medans hastigeten bli jobbigare då jag redan äger en ssd så raid känns som den naturliga som nästa steg i utvekligen.

Där av 2 eller 3 i raid samt pro eller basic.
Kan jag tänka mig nyttja fördelarna med pro vad gäller mängd skrivningar och hastighet eller klarar jag mig med basic?

Tack för er tid och hjälp med resonemang

Raid 0 tycker jag är helt meningslöst med SSD. Visst kan det vara kul med prestandatest och likn. men du kommer absolut inte märka nån skillnad. Raid 0 är dessutom lite "farligt". Blir det fel på en disk blir allt skit.
Själv skulle jag köpa en 128GB Pro som systemdisk och en 256GB/500GB basic som speldisk. Som alternativ kan du avvakta och köpa nya 840 Evo som ska komma i augusti.
SSD som speldisk är oftast överskattad när det gäller prestanda. Givetvis kommer tunga spel laddas snabbare men..... Hur som helst hatar jag ljudet av mekaniska diskar och kör numera endast ssd.

Lite om 840 Evo:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17304-samsung-presenterar-84...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Raid 0 tycker jag är helt meningslöst med SSD. Visst kan det vara kul med prestandatest och likn. men du kommer absolut inte märka nån skillnad. Raid 0 är dessutom lite "farligt". Blir det fel på en disk blir allt skit.
Själv skulle jag köpa en 128GB Pro som systemdisk och en 256GB/500GB basic som speldisk. Som alternativ kan du avvakta och köpa nya 840 Evo som ska komma i augusti.
SSD som speldisk är oftast överskattad när det gäller prestanda. Givetvis kommer tunga spel laddas snabbare men..... Hur som helst hatar jag ljudet av mekaniska diskar och kör numera endast ssd.

Lite om 840 Evo:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17304-samsung-presenterar-84...

Inte så rädd för att det skall bli "farligt" ^^; Är ute efter bättre skriv och läs då svarstiderna redan är minimala med min gamla som gatan intel.

Låter som en ide och ha en pro som systemdisk dock.

Skall undersöka lite om mer om 840 Evo.

Men blir nog en 128 pro som systemdisk och en 500 basic eller Evo beroende på totalsumman.

Tack för iden

Snöade in mig lite på raid för bättre prestanda :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt