kan inte sarta min dator med ps2 tangentbord?

Permalänk
Medlem

kan inte sarta min dator med ps2 tangentbord?

jag har alltid kunnat starta datorn med mitt mk-50 PS/2 men efter att jag har dragit ut det och satt in det igen funkar det inte längre att starta, varför?

jag har Asrock Z77 Extreme4

Permalänk
Hedersmedlem

Om du dragit ut det med datorn på (vilket är förbjudet med ps/2) så kan porten eller tangentbordet brunnit. Endast USB är hotplug.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om du dragit ut det med datorn på (vilket är förbjudet med ps/2) så kan porten eller tangentbordet brunnit. Endast USB är hotplug.

Ofta?!
Bra och veta
Tack Multiman

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Capticus:

jag har alltid kunnat starta datorn med mitt mk-50 PS/2 men efter att jag har dragit ut det och satt in det igen funkar det inte längre att starta, varför?

jag har Asrock Z77 Extreme4

Kan du starta upp utan att tangentbordet är inkopplat?

Skrivet av MultiMan:

Om du dragit ut det med datorn på (vilket är förbjudet med ps/2) så kan porten eller tangentbordet brunnit. Endast USB är hotplug.

Detta hade jag glömt bort helt. Hade för mig att det var någonting med PS/2-porten förr, visste inte att det fortfarande gällde. Tur att man sällan hotswappar PS/2.
Tackar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem

Det är sällan det händer, men det händer. Har själv råkat ut för det vid ett tillfälle då jag drabbades av hjärnsläpp. Olika tillverkare har olika robusta lösningar vid portarna och vid sämre konstruktioner är givetvis risken större. Oftast händer ingenting.

Det sitter oftast ett ytmonterat motstånd som brinner om strömrusningen blir för stor. Den kan hjälpa att byta det, men SMD är bökigt om man är ovan eller saknar rätt utrustning. Mer kan ju också ha gått sönder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du dragit ut det med datorn på (vilket är förbjudet med ps/2) så kan porten eller tangentbordet brunnit. Endast USB är hotplug.

datorn var avstängd eftersom jag skulle byta någon del i datorn och höll på att dra ut alla kontakter, tangentbordet funkar fortfarande men inte att starta datorn med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capticus:

datorn var avstängd eftersom jag skulle byta någon del i datorn och höll på att dra ut alla kontakter, tangentbordet funkar fortfarande men inte att starta datorn med

Kolla om inställningen är inställd i BIOS. Det finns en sådan inställning någonstans.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kolla om inställningen är inställd i BIOS. Det finns en sådan inställning någonstans.

Det är ju en tanke. Trådskaparens moderkort har en kombi-port, kanske är något som blivit fel inställt där?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kolla om inställningen är inställd i BIOS. Det finns en sådan inställning någonstans.

jag har kollat igenom efter någon sådan inställning precis efter det sluta funka men kunde inte hitta någon särskild, får leta lite till men det finns inte så värst mycket inställningar

Edit: löst, funktionen var på så jag stängde av den och satte på den så löste det sig, tackar!