Permalänk
Medlem

Gmod server, hjälp!

Jag och en kompis vill lira lite horror maps till gmod, men vi vill inte starta en dedikerad server. Jag startar ett spel med dessa inställningar

Som ni ser så har jag ju inte markerat i lokal server.

Men trots det så hamnar spelet på en lokal server och min kompis kan inte ansluta genom internet. Vad ska jag göra? Måste jag sätta upp en dedikerad server för att kunna spela online?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

du måste porta i routern.Vad har du för router?

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

du måste porta i routern.Vad har du för router?

Netgear WRN35000v2 tror jag den heter. Om jag nu måste porta vet du vilken port som jag måste öppna då?

Edit: Jag provar att öppna 27015

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

du måste porta i routern.Vad har du för router?

Yay, det fungerade när jag öppnade porten i routern. Tackar för hjälpen!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGangBanger:

Yay, det fungerade när jag öppnade porten i routern. Tackar för hjälpen!

Varsågod srry för jag glömde att hjälpa dig med andra frågan

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk

Istället för att skapa en ny tråd så fortsätter jag i denna, det är väl så man ska göra?

Jag har nästan samma problem, men jag Har portforwardat och kollat att portarna verkligen är öppna, men icke, min server blir inte synlig för andra.

Jag sitter på ADSL och har en router vid namn Technicolor TG799vn v2. (Telias.. borde kanske skaffat egen)

Jag har även följt guiden för just denna router och för just gmod på portforward.com, så jag förstår verkligen inte vad som strular.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...

Vore jättetrevligt om nån har en lösning

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Istället för att skapa en ny tråd så fortsätter jag i denna, det är väl så man ska göra?

Jag har nästan samma problem, men jag Har portforwardat och kollat att portarna verkligen är öppna, men icke, min server blir inte synlig för andra.

Jag sitter på ADSL och har en router vid namn Technicolor TG799vn v2. (Telias.. borde kanske skaffat egen)

Jag har även följt guiden för just denna router och för just gmod på portforward.com, så jag förstår verkligen inte vad som strular.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...

Vore jättetrevligt om nån har en lösning

Det är inte så att din dators brandvägg blockerar spelet?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

kolla så inte "sv_lan 1" är igång, är det igång så skriv "sv_lan 0".
Händer ibland att det kör igång som en LAN only server

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Det är inte så att din dators brandvägg blockerar spelet?

Skrivet av Tricitum:

kolla så inte "sv_lan 1" är igång, är det igång så skriv "sv_lan 0".
Händer ibland att det kör igång som en LAN only server

Tack för svaren, men gmod är tillåtet i brandväggen(windows egna) och jag har även testat att stänga av den helt.

och sv_lan 0 hjälpte inte heller, även om det är bra att känna till det

Tycker inte det borde *kunna* finnas något som krånglar då allting är som det ska vara, men tydligen..

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tack för svaren, men gmod är tillåtet i brandväggen(windows egna) och jag har även testat att stänga av den helt.

och sv_lan 0 hjälpte inte heller, även om det är bra att känna till det

Tycker inte det borde *kunna* finnas något som krånglar då allting är som det ska vara, men tydligen..

testa stänga av brandväggen helt i din router och starta sedan om routern.
Och så provar du igen, kan vara något som spökar på routern som gör att du måste öppna port på något mer ställe

Permalänk
Skrivet av Tricitum:

testa stänga av brandväggen helt i din router och starta sedan om routern.
Och så provar du igen, kan vara något som spökar på routern som gör att du måste öppna port på något mer ställe

Tackar för infon, men jag har tydligen inte åtkomst till brandväggsinställningarna i routern, det ser ut såhär när man trycker på Configure:
https://www.dropbox.com/s/muambyzl8oa9r4v/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

Har googlat på det, och tydligen ska det finnas nåt script som låser upp den avdelningen, ska kolla vidare.

EDIT: Det är tydligen en bugg i GUIt, för jag kommer åt inställningarna ifall jag tar en annan väg dit bara
Ska nu testa om det går bättre i gmod. I'll be back...

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Jag gör en dubbelpost för tydlighet, istället för en till Edit.

Har stängt av routerns brandvägg nu också, men det funkar fortfarande inte.

Kollar jag på Find Multiplayer game så hittar jag min endast under LAN, och inte på offentliga listan. trots att sv_lan 1 är gjort.

detta är ett mysterium.

EDIT,
förutom dessa fel så sparas aldrig mina inställningar (tex antal NPCs som är tillåtna) som man skriver in innan spelet startas, tydligen många som har samma problem.
Måste alltid skriva in dessa manuellt i konsollen efter spelet startats..

Har testat att installera om gmod flera gånger.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag gör en dubbelpost för tydlighet, istället för en till Edit.

Har stängt av routerns brandvägg nu också, men det funkar fortfarande inte.

Kollar jag på Find Multiplayer game så hittar jag min endast under LAN, och inte på offentliga listan. trots att sv_lan 1 är gjort.

detta är ett mysterium.

EDIT,
förutom dessa fel så sparas aldrig mina inställningar (tex antal NPCs som är tillåtna) som man skriver in innan spelet startas, tydligen många som har samma problem.
Måste alltid skriva in dessa manuellt i konsollen efter spelet startats..

Har testat att installera om gmod flera gånger.

Servern ska stå på sv_lan 0 om du vill att den ska lägga sig på internet. sv_lan 1 är för lan-nätverk.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min dumma fråga men hur kommer jag åt konsolen i gmod?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Skrivet av AndreasPC:

Ursäkta min dumma fråga men hur kommer jag åt konsolen i gmod?

  1. Högerklicka på gmod i steam, välj inställningar och sedan "Set Launch Options" och skriv in -console.

  2. Skriv in bind "F12" "toggleconsole" i konsolen så kan du stänga och öppna konsolen med t.ex. F12.

  3. Ska även finnas en config.cfg eller userconfig.cfg -fil som man kan skriva in bind "F12" "toggleconsole"

Så gjorde man i alla fall på min tid. då kommer konsolen upp när du startar spelet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av AndreasPC:

Ursäkta min dumma fråga men hur kommer jag åt konsolen i gmod?

Det finns ett lättare sätt också, i keyboard settings, under advanced finns en kryssruta för konsol, samt vilken knapp som ska öppna konsollen

angående mitt ärende, så har det löst sig!

Det är möjligt att det har funkat hela tiden. Jag har ju inte kunnat hitta min server bland alla andra, och detta är i första hand för att inställningarna inte sparas, inte heller serverns namn!
Hela denna tid har ju min server fått namnet Garry's Mod, medan jag letat efter namnet jag själv skrev in, som inte sparas.

Tack alla för hjälpen iaf!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).