Permalänk
Hedersmedlem

Vad för streamingutrustning?

Hallå Folket,

Som titel säger, jag och några kamrater tänkte dra igång lite seriösa streaming sessioner.

Eftersom jag i dagsläget inte har någonting (förutom standard usb headset a logitech G35) så tänkte jag se om man kunde samla lite info och göra ett litet helt köp.

Så, jag undrar egentligen lite kring allt:
Vilken programvara ska man ha? (Främst tänker jag då om man gör med ett "medelprogram" kanske det är ovärt med dundermick och lurar)
Vilken webcam är bäst lämpad för ändamålet?
Duger headset (som det jag har) eller ska man gå separat mick med mixer och enskilda lurar?

Vad kör ni andra där ute / vet ni vad seriösa streamare kör?

mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Har hört flera större streamers säga att handla in massa dyra grejer direkt är det sämsta man kan göra. Det bästa är att bygga upp en grund med "followers" b.la först, enligt dom.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte56:

Har hört flera större streamers säga att handla in massa dyra grejer direkt är det sämsta man kan göra. Det bästa är att bygga upp en grund med "followers" b.la först, enligt dom.

Det resonemangen förstår jag och köper absolut.
Dock kvarstår både webcam (jag personligen ser det som ett krav när man börjar streama) och programvara för att ens börja streama i så fall (har kollat lite på "Open Broadcaster Software" som jag tyckte fungerade riktigt najs, men vill ändå ha tips på mest "bang for the buck" som förberedande)

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Det resonemangen förstår jag och köper absolut.
Dock kvarstår både webcam (jag personligen ser det som ett krav när man börjar streama) och programvara för att ens börja streama i så fall (har kollat lite på "Open Broadcaster Software" som jag tyckte fungerade riktigt najs, men vill ändå ha tips på mest "bang for the buck" som förberedande)

OBS e det smidigaste och köp valfri webcam med ~720p. Ditt headset duger till du börjar få lite större publik(runt 1000 konstant).

Permalänk

Kan rekomendera Logitech's C525, bra kvalite och uppdateringsfrekvens, inga problem med verken OBS eller XSplit!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=889885

Efter att ha testat XSplit (med premiumlicens) och OBS, så känner jag att OBS presterar bättre än XSplit för tillfället, det man ska tänka på är att båda programen är under utveckling och att det kan hända mycket mellan versionerna.

Lade till länk, och program tips.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte är säkert att ni lyckas med streamen! Så är det väll inte lönt att dra på med dyra grejer direkt? Men testa med det du har.. Fråga folket som kollar om kvalitén är bra och så. Finns det något som majoriteten klagar på så bör du ju fixa det ?

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem

Köp en ok webcam bara och kör OBS.
Svårare är det inte, headset duget utmärkt.

Lycka till, nästan omöjligt att få en bra viewerbase som ny okänd streamer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prodigys:

OBS e det smidigaste och köp valfri webcam med ~720p. Ditt headset duger till du börjar få lite större publik(runt 1000 konstant).

Check, är det något specifikt med webcam man ska kolla på eller är det "720p och uppåt" som gäller?

Skrivet av MrBorking:

Kan rekomendera Logitech's C525, bra kvalite och uppdateringsfrekvens, inga problem med verken OBS eller XSplit!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=889885

Efter att ha testat XSplit (med premiumlicens) och OBS, så känner jag att OBS presterar bättre än XSplit för tillfället, det man ska tänka på är att båda programen är under utveckling och att det kan hända mycket mellan versionerna.

Skönt att höra, då känns det som jag kan hålla mig till OBS utan att känna oro...

Skrivet av BamBoyah:

Med tanke på att det inte är säkert att ni lyckas med streamen! Så är det väll inte lönt att dra på med dyra grejer direkt? Men testa med det du har.. Fråga folket som kollar om kvalitén är bra och så. Finns det något som majoriteten klagar på så bör du ju fixa det ?

Så är det ju helt klart, men samtidigt vill man ju inte ligga i steget av att folk inte ens vill börja kolla pga usel kvalité.
Men klart att man inte drar på med mixer, mick och bom för 15k för att starta upp en streaming sajt ^^

Skrivet av Nivity:

Köp en ok webcam bara och kör OBS.
Svårare är det inte, headset duget utmärkt.

Lycka till, nästan omöjligt att få en bra viewerbase som ny okänd streamer.

Skriver även här igen, är det något mer än "720p och uppåt" man ska kolla på, eller är det same same och good to go?
Och tack, men alla streamers har ju börjat någonstans

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du tänker ha en sån där liten ruta i något hörn med webcam på när du streamar? (Så som de flesta streamers kör med)

Så om vi säger att din webcam ruta på streamen tar uppskattningsvis 1/12 del av skärmen (baserat på hur de flesta brukar ha). Och så säger vi att majoriteten av viewers har en 1080p skärm (Och att du streamar i den upplösningen), så då delar vi 1920x1080 på 12 och får 160x90. Mer än den upplösningen behöver du egentligen inte för en sådan liten ruta. Nu säger jag inte att du faktiskt också ska köpa en sådan dålig webcam, men min poäng är bara att man ofta överdimensionerar sådana här saker. 720p webcams är billiga och räcker med stor marginal.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

Kan rekomendera Logitech's C525, bra kvalite och uppdateringsfrekvens, inga problem med verken OBS eller XSplit!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=889885

Efter att ha testat XSplit (med premiumlicens) och OBS, så känner jag att OBS presterar bättre än XSplit för tillfället, det man ska tänka på är att båda programen är under utveckling och att det kan hända mycket mellan versionerna.

För tillfället? OBS har alltid haft bäst prestanda och minst påverkan på FPSen i spelen. Vet inte vad de är för fel på Xsplit, men det är jävligt många som har problem med det även med highend PC hårdvara.

Skrivet av vikham:

Jag gissar att du tänker ha en sån där liten ruta i något hörn med webcam på när du streamar? (Så som de flesta streamers kör med)

Så om vi säger att din webcam ruta på streamen tar uppskattningsvis 1/12 del av skärmen (baserat på hur de flesta brukar ha). Och så säger vi att majoriteten av viewers har en 1080p skärm, så då delar vi 1920x1080 på 12 och får 160x90. Mer än den upplösningen behöver du egentligen inte för en sådan liten ruta. Nu säger jag inte att du faktiskt också ska köpa en sådan dålig webcam, men min poäng är bara att man ofta överdimensionerar sådana här saker. 720p webcams är billiga och räcker med stor marginal.

Man köper en 1080p eller 720p kamera och croppar ner storleken av fönstrett i streamen. Man ska inte köpa något pixligt skit när man ska göra något sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Man köper en 1080p eller 720p kamera och croppar ner storleken av fönstrett i streamen. Man ska inte köpa något pixligt skit när man ska göra något sånt här.

Nej jag vet. Men om du läser klart mitt inlägg så förstår du nog att min poäng var bara att man ofta överdimensionerar vad man behöver.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial