Mystiska fryslagg i olika applikationer

Permalänk
Hedersmedlem

Mystiska fryslagg i olika applikationer

Hej Sweclockers,

Jag tänkte se om man kunde få lite tips på hur man felsöker det här.
Jag har ett (kanske) något krångligt scenario, men ska försöka få en kort historia av det.

Fel 1,
Jag kan sitta och surfa runt när ljudet plötsligt inte vill sig längre. Öppnar jag ljudmixern och bara klickar (/höjer/sänker) så går allt gång igen. Byter jag youtubevideo kan det låsa sig på samma sätt igen.

Fel 2,
Jag vill ringa en kompis skype men där samtalet aldrig vill kopplas upp och inga meddelanden går fram. Jag har märkt att i samband med denna brukar "ljudhanteraren" låsa sig också. Alltså att jag inte kan växla primär ljudkälla.
Det märkliga med detta är att om jag tar ner datorn i vänteläge löser det sig (oftast), däremot kan jag MEDANS datorn går ner i vänteläge, höra hur skype kopplar upp samtalet (ringsignalen ljuder) men kopplas ner då datorn går i viloläge.

Fel 3,
Jag kan få mystiska låsningar i spel (enbart Smite än så länge) i ett par sekunder då och då.
Dock rullar tex skype samtal på i bakgrunden utan problem.
Detta verkar uppenbara sig / lösa sig om jag precis tagit ner/upp datorn från viloläge (vilket krockar lite med mitt föregående problem)

Så lite datorspecs då:
CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3.2GHz (med en Noctua NH-U12P SE2)
MOBO: ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
RAM1: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 (1600mhz)
RAM2: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD (1600mhz)
GPU: PowerColor Radeon HD6870 1GB
HDD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
HDD2(+3): 2TB Western Digital Caviar Green (5400rpm)
PSU: Corsair 650w
OS: Windows 7 proffessional
Ljud/headset: Logitech G35

Så, alla tips mottages hjärteligt. Jag har tyvärr inte möjlighet att formatera datorn (gjordes senast när jag studerade och hade MSDNAA konto till hands men har inte hunnit köpa skivor sen dess).
Tack för annars slösad tid på lite läsning.

// Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W