Ta ut LCD från gammal laptop och koppla in via komposit?

Permalänk
Medlem

Ta ut LCD från gammal laptop och koppla in via komposit?

Hej!

Jag har länge funderat på om man kan ta min gamla trasiga HP laptop, vars skärm funkar finfint, och ta loss skärmen och på något sätt koppla in den i exempelvis en raspberry pi? Alltså direkt, utan att använda sig av den gamla laptopen. Vill helst göra det så billigt som möjligt, därför jag funderar på denna lösning.. Det borde ju sitta en control board initu laptopen någonstans - precis som en vanlig skärm? Eller?

Skulle det gå att fixa? Vet att folk har öppnat upp laptops förut så det borde gå att få svar på det.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Hej!

Jag har länge funderat på om man kan ta min gamla trasiga HP laptop, vars skärm funkar finfint, och ta loss skärmen och på något sätt koppla in den i exempelvis en raspberry pi? Alltså direkt, utan att använda sig av den gamla laptopen. Vill helst göra det så billigt som möjligt, därför jag funderar på denna lösning.. Det borde ju sitta en control board initu laptopen någonstans - precis som en vanlig skärm? Eller?

Skulle det gå att fixa? Vet att folk har öppnat upp laptops förut så det borde gå att få svar på det.

Tacksam för svar!

google ger dig svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

google ger dig svar

Har försökt en tid innan jag skrev inlägget att söka på google och även här, men jag har inte hittat något. Måste söka på fel ord, du råkar inte ha sökt och hittat då du säger detta?

Permalänk
Avstängd

Laptop display to composite så kom det upp ganska mycket. Så inte har du riktigt försökt

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av V1LL33:

Hej!

Jag har länge funderat på om man kan ta min gamla trasiga HP laptop, vars skärm funkar finfint, och ta loss skärmen och på något sätt koppla in den i exempelvis en raspberry pi? Alltså direkt, utan att använda sig av den gamla laptopen. Vill helst göra det så billigt som möjligt, därför jag funderar på denna lösning.. Det borde ju sitta en control board initu laptopen någonstans - precis som en vanlig skärm? Eller?

Skulle det gå att fixa? Vet att folk har öppnat upp laptops förut så det borde gå att få svar på det.

Tacksam för svar!

http://www.youtube.com/watch?v=r0IiXl88Sfw

Hittade någon film på youtube

EDIT: Sökte på: run raspberry pi with Laptop screen

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Har nu fått mitt svar.

Vet inte hur jag inte kunde få samma resultat som ni, men tack för att ni tog er tiden att söka åt mig!

Mvh

Permalänk
Medlem

Raspberry PI'n har en LVDS utgång fast den är inte aktid, tror att dom jobbar på support(kolla deras forum). I filmen ovan används ett LVDS controller kort, jag beställde själv ett liknande kort + display från aliexpress (http://aliexpress.com/store/613216) hade kontakt med deras support via chat och dom var extremt hjälpsamma så kolla upp med dom om dom har något passande kontrollerkort.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...