Ny TV, LED eller LCD? Vad rekommenderar ni?

Permalänk

Ny TV, LED eller LCD? Vad rekommenderar ni?

Hej alla,

Funderar på att köpa en TV men har ingen aning om vad som är bäst.
Sist jag hade TV så var det den gamla generationens och har ingen anning om vad som är bäst nu.

Ska man gå efter 32" eller 42" ? Ska det vara LED eller LCD? Ska det vara LG eller Samsung?
Har en budget på max 4500 kronor.

Tack för alla tips och svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Hej alla,

Funderar på att köpa en TV men har ingen aning om vad som är bäst.
Sist jag hade TV så var det den gamla generationens och har ingen anning om vad som är bäst nu.

Ska man gå efter 32" eller 42" ? Ska det vara LED eller LCD? Ska det vara LG eller Samsung?
Har en budget på max 4500 kronor.

Tack för alla tips och svar

LED betyder att panelen är upplyst med hjälp av LED-lampor, det är fortfarande LCD.

Men med den budgeten har det ingen betydelse vad du väljer för TV. Ta den du tycker ger mest för pengarna, den som är större av dom två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok så jag antar att budgeten är låg
Har tyvärr ingen möjlighet att spendera mer än så .

Permalänk
Medlem

Du får en hyfsad TV för de pengarna, sparar du ihop en tusenlapp till så skulle det troligen göra stor skillnad. Ska den användas mycket med datorn skulle jag nog kolla på en modell över 5000.För vanligt tv tittande och några filmer kommer en 4500 kroners tv troligen fungera mycket bra. Kolla på prisjakt efter lämplig modell!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Hej alla,

Funderar på att köpa en TV men har ingen aning om vad som är bäst.
Sist jag hade TV så var det den gamla generationens och har ingen anning om vad som är bäst nu.

Ska man gå efter 32" eller 42" ? Ska det vara LED eller LCD? Ska det vara LG eller Samsung?
Har en budget på max 4500 kronor.

Tack för alla tips och svar

vill du ha bäst svärta för den budgeten så är det plasma du ska ha, men vad kommer du göra mest med teven? spela, film, sport?

bästa plasman för det priset, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751958

lite billigare, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777411

Permalänk

Mest film och sport men inget spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Mest film och sport men inget spel.

Rekommenderar en plasma isåfall, LCD apparaterna i den prisklassen har ofta ganska dåliga responstider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok tackar för hjälpen ska kolla efter plasma

Permalänk
Medlem

Även om jag rekommenderar plasma, så bör du kolla upp vilken TV du köper.
T.ex. så reflekterar billig plasma ljus väldigt mycket vilket kan vara irriterande.

Så om du har ett ljust rum, t.ex. med fönster/ljuskällor som kan reflektera i TVn, tänkt efter innan.

Kör själv med en Panasonic Viera TX-P50ST50Y (Plasma) som jag är nöjd med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Plasma varje dag i veckan, blev lagom sur när jag insåg att tvn farsan hade köpt var en lcd. All denna reklam för "LED" nu för tiden gör mig galen, fast det det blir ännu värre när det är så många som går på det. Klarar inte riktigt när polare skryter om att de har ny "Led-teve" och att det är den bästa tekniken. Jadu.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Köra på en billig Panasonic plasma är det bästa utifrån dina ändamål. Har sagt detta och säger det igen, undvik allt annat än Panasonic när det kommer till plasma, Samsung är överhypade nåt så in i bomben och är 1-2 generationer bakom Panasonic på plasma fronten, LG ligger snäppet före Samsung men har fortfarande en enorm bit kvar till Panasonic, som dom troligtvis aldrig kommer att passera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KentaSås:

Plasma varje dag i veckan, blev lagom sur när jag insåg att tvn farsan hade köpt var en lcd. All denna reklam för "LED" nu för tiden gör mig galen, fast det det blir ännu värre när det är så många som går på det. Klarar inte riktigt när polare skryter om att de har ny "Led-teve" och att det är den bästa tekniken. Jadu.

Det där beror ju på vilken panel LED-TV'n har. Köper du en LED för över 20k så lär den slå plasma på fingrarna.
Billigare LCD-paneler är däremot riktigt skräp om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KentaSås:

Plasma varje dag i veckan, blev lagom sur när jag insåg att tvn farsan hade köpt var en lcd. All denna reklam för "LED" nu för tiden gör mig galen, fast det det blir ännu värre när det är så många som går på det. Klarar inte riktigt när polare skryter om att de har ny "Led-teve" och att det är den bästa tekniken. Jadu.

Det finns bra plasma-tvs.
Det finns dåliga plasma-tvs.
Det finns bra LED-tvs.
Det finns dåliga LED-tvs.

Det brukar vara så med det mesta.
Sluta vara trångsynt..

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det där beror ju på vilken panel LED-TV'n har. Köper du en LED för över 20k så lär den slå plasma på fingrarna.
Billigare LCD-paneler är däremot riktigt skräp om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

För under 20k får du ju en VT50 eller Vt60 Panasonic Plasma som är typ referensbild. Så näe oavsett prisklass vinner Plasma anser jag. Däremot ska man ner under 42 tum så är det bättre med LCD.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Det finns bra plasma-tvs.
Det finns dåliga plasma-tvs.
Det finns bra LED-tvs.
Det finns dåliga LED-tvs.

Det brukar vara så med det mesta.
Sluta vara trångsynt..

Trångsynt? Nädå. Egen åsikt? Jadå.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk

Plasma är bäst Speciellt när du ska titta mycket film osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det där beror ju på vilken panel LED-TV'n har. Köper du en LED för över 20k så lär den slå plasma på fingrarna.
Billigare LCD-paneler är däremot riktigt skräp om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om du jämför med en plasma i samma prisklass, vilket man såklart bör göra.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Kan ni rekommendera några specifika tv apparater? Länka kanske direkt till Elgiganten, Netonet med olika exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Kan ni rekommendera några specifika tv apparater? Länka kanske direkt till Elgiganten, Netonet med olika exempel?

JSvanberg länkade riktigt bra apparater för dig för sport och filmvisning, snabb för sport och 3D. Panasonic Plasman har lika bra bild, fast utan det matta filtret på glaset som 9/10 000kr klassen hos Panasonic.

Annars är nog det bästa för dig eftersom du har en maxgräns på 4.5k om du vill ha lcd/led att åka till en butik och fråga personalen där eftersom de vet det mesta för just film/sport för tv och du kan jämföra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det där beror ju på vilken panel LED-TV'n har. Köper du en LED för över 20k så lär den slå plasma på fingrarna.
Billigare LCD-paneler är däremot riktigt skräp om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

En LED för 20k+ slår knappast en plasma, plasma är som sagt så nära referensbild man kan komma. Bättre bild än ur Panasonics XT serien ex. är svår att hitta. LED har sina fördelar absolut, vissa föredrar det framför plasma...så är det. Men att säga att den slår plasma på fingrarna är fel, väldigt fel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

En vän vill sälja sin Phillips 42" med följande specifikationer:
-Philips 42" LCD model 42PFL3606H/12
-Full HD 1080p
-USB %HDMI

för 3000 kronor. TV:n är ett år gammal och han har kvar garanti på den.

Tycker ni det är ett bra pris? Är det värt det?

Permalänk

LED - för spel
Plasma - för film
LCD - köp ej, LCD dör ut inom 2013

simple as that!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

vill du ha bäst svärta för den budgeten så är det plasma du ska ha, men vad kommer du göra mest med teven? spela, film, sport?

bästa plasman för det priset, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751958

lite billigare, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777411

Tycker @JSvanberg förslag är riktigt bra. Är du verkligen låst till 4500kr och inte vill lägga en krona över så hade jag gått på LG teven. För de pengarna så tror jag att du kommer att uppskatta storleken före bildkvaliteten!

Lycka till med valet!

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

LED - för spel
Plasma - för film
LCD - köp ej, LCD dör ut inom 2013

simple as that!

Stämmer, men som redan nämnts, även LED är en LCD (men med LED istället för lysrör som bakgrundsbelysning), och i grunden har inte lysrörs-LCD några andra nackdelar mot LED-LCD mer än effektförbrukning och hållbarhet, men eftersom alla dyrare TV kör med LED så finns det ju bara budget-skräp med lysrörs-LCD sedan ett par år tillbaka. Så därför är ju i praktiken även bilden bättre på LED-LCD.

Permalänk

Så ni avråder mig från att köpa vännens TV eller?

Vill också passa på och tacka för alla svar

Permalänk
Medlem

Större fanboys än plasma-fanatiker får man leta efter!

Tips till trådskaparen: Kolla reklambladen du får i brevlådan, åk till butikerna och kolla, köp en som känns bra med möjlighet att lämna tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Så ni avråder mig från att köpa vännens TV eller?

Vill också passa på och tacka för alla svar

Kollade lite snabbt på prisjakt och det verkade som att din kompis tv hade ett ordinarie pris på 5990kr när den släpptes 2011, men man kunde köpa den på NetOnNet för 3490kr. Därför känns 3000kr lite dyrt enligt mig.

Om du inte vill lägga mer än max 4500kr så hade jag gått på LG som länkas ovan, tror utan tvekan att du kommer att uppskatta storleken mer än bildkvaliteten. Annars kan du även åka in till en elektronikbutik och kolla om de har några billiga exemplar inne, jag tycker själv att det alltid är bäst att få pröva teven innan man köper (sen kan man beställa samma på nätet om det är billigare).

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

En vän vill sälja sin Phillips 42" med följande specifikationer:
-Philips 42" LCD model 42PFL3606H/12
-Full HD 1080p
-USB %HDMI

för 3000 kronor. TV:n är ett år gammal och han har kvar garanti på den.

Tycker ni det är ett bra pris? Är det värt det?

Jag skulle titta på en ny TV istället. En plasma, särskilt leta efter en som visar väldigt bra bild för Film med hög detaljinformation i mörka scener, eftersom jag vill se på film mest med min TV så undviker jag LCD/LED som kostar så ofantligt mycket om jag vill få en bra bild med hög detaljinformation i mörka scener(Visst de kan ha fin svart svärta, men detaljerna, var finns de under 13k?). Framför allt skall den ha en bra Motionflow som inte ser för Glamouraktig ut när jag ser på Sport i klara fina tydliga bilder eftersom jag verkligen bara vill se mest Film och ibland, eller många ggr Sport på min nya TV och inte spela med konsol eller dator.

Sorry, skämtar lite, men så skulle jag tänkt. Om jag var du

Permalänk

Ok tack för alla tips. Ska be min vän annonsera ut tv:n istället
Ska gå till ElGiganten imorgon och ta en titt .