Permalänk
Medlem

Projektorduk eller måla väggen?

Hejsan!

Har nyss köpt hus och ska göra iordning ett av rummen för hemmabio/spel och har börjat efterforska projektor och dukar. Känns som det är lite av en djungel

Men det jag kommit fram till hitills är att alla dukar förutom ramspända veckar sig efter en tid.

Det jag nu undrar är, eftersom jag inte sett någon nämna det någonstans ännu, varför kan man inte använda väggen som duk? Vad är nackdelen med att måla väggen och projicera på den?

Och isåfall är det något speciellt man bör tänka på när man gör det, vilken typ av färg o ton på den bör man använda? (Att väggen ska vara så plan som möjligt förstår jag).

Tackar!

Permalänk
Medlem

Måla istället en MDF skiva som du hänger upp.
Sätter du den skivan en bit från väggen och fäster svart sammet på väggen så det bildas en ram så får du en mysig svävande bild.
Vilken färg du skall ha beror mest på vilken projektor du har, ljusstarkare projja gör att man kan använda en gråare färg för att få bättre svärta.

Permalänk

Brukar det inte glänsa förjävligt om man målar väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Brukar det inte glänsa förjävligt om man målar väggen?

Man använder såklart en matt färg.

Permalänk

Gain värdet på en projektoryta är i princip likvärdigt med hur blank den är. Blankare yta reflekterar mer ljus vilket ger en ljusrare bild och mer kontrast. Ju blankare ju ojämnare belysning får du dock. Kan man ser reflektionen av projectorn får man en hot spot av linsen, men om den ligger vid sidan av får du väldigt svag ljusstyrka om du har en blank yta. En ljusare yta gör bilden ljusare medans en mörkare ger bättre svärta. Allt beror på projektorn och dess placering.

Permalänk
Medlem

Dukar kostar inte längre en mindre förmögenhet. Har du skaffat hus tycker jag du ska kosta på dig en riktig duk istället för att strula runt med mdf, reglar, spackel, slipning, spackel, slipning, målning, målning, målning, skaffa sammet, montera det på en ramkonstruktion du måste bygga först, montera densamma på mdf-skivorna utan att nåt spricker samt att bildens proportioner blir perfekta (tex 16:9 el. 2.35:1), fixa upphängning som är snygg och/eller diskret. "Riktiga" dukar har även egenskaper enligt tillverkarna som gör att ljuset reflekteras mot åskådaren och inte åt nåt random håll. Snake-oil eller sanning? Har aldrig mätt själv...

Jag kan rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354872

Köpte min på blocket för halva pengen. Enormt mycket duk för pengarna.
Men valet är såklart ditt.
Kolla på minhembio.com (prisjakts forum) efter guider om att göra egna dukar om det är det du vill göra, och kika på gallerisidan där för ändlösa mängder inspiration.

Ha det gott & lycka till.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att köra mot en målad slät yta och det handlar mest om designen vad som passar bäst, man målar inte för att spara pengar jämfört med en ramduk för det gör man inte, utan det är för att kunna designa nått eget man gör det.
Och ramspända dukar veckar sig också speciellt vid temperaturvariationer och behöver spännas om ibland, den enda typen av duk som verkar "underhållsfri" är tab tension.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

En målad vägg fungerar därför att den fungerar - du ser ju bilden! Precis samma sak med Ikea tupplur eller annan godtyckligt tygstycke. Kvaliteten är däremot helt godtyckligt åt det sämre hållet jämfört med även de billigaste postorderdukarna. En duk har också fördelen med en svart ram som hjälper öga/hjärna med kontrasten. En ramspänd duk är det bästa i alla lägen så har du en vägg ledig, häng en duk på den.

Gain på en duk har öht inget med "blankhet" att göra utan handlar om hur materialet riktar om ljuset. En blank väggfärg blir snarare som en slags spegel och det uppstår ett ojämn ljusfördelning.

Permalänk
Medlem

Jag valde att måla min "duk" på väggen. Eftersom jag ändå målade om tak och främre vägg i biorummet med en mörk helmatt färg så passade jag på att mäta ut var min projektor kastade den bild jag ville ha. Maskade ut och målade med en ljusgrå matt färg (1500 och glansvärde 2 eller 3 - kommer inte ihåg riktigt faktiskt). Är väldigt nöjd med bilden och eftersom jag har en mörk färg utanför "duken" får man en behaglig bild som inte blöder ljus på resten av väggen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och ramspända dukar veckar sig också speciellt vid temperaturvariationer och behöver spännas om ibland, den enda typen av duk som verkar "underhållsfri" är tab tension.

Min ramspända har då inte veckat sig, den är runt 7 år.

När jag köpte min första projektor började jag med att använda den mot en ljusbrun vägg, det fungerade dugligt och då var det ändå en rätt ljus-svag projektor.
Men jag skulle ändå rekommendera en ramspänd duk, de är såpass billiga att det inte är värt besväret att fippla med annan lösning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

Tab-tensiondukar är precis så bra som konstruktionen tillåter och de måste regelbundet justeras mot veck. Ramspänt är det enda veckfria alternativet så länge som materialet inte utsätts för allt för mycket yttre påverkan som solljus, allt för fuktig eller torr luft etc.

Rulldukar, manuella och elektriska får veck redan från början. Det ligger i konstruktionens natur och uppstår när rullen buktar något under sin egen tyngd.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Som det ser ut så börjar det nog luta åt en ramspänd duk.

Anledningen att jag tänkte köra direkt på väggen var just för att slippa veck och kunna köra så stor bild som möjligt utan att begränsas av en duk i bestämd storlek och dessutom vara underhållsfritt.

Men nu verkar det ju som att ramspänt verkar vara det bästa/smidigaste alternativet :).

Duken som Cruentuz länkar till ser riktigt intressant ut, tackar!