Permalänk
Medlem

låser sig vid omstart

hallå alla glada.
byggde nyss ihop en liten burktänkt att användas som htpc

asrock fm2a85x-itx modekort
amd a6 5499k black edition professor
4gb 1300mhz adata ram (hadde liggandes)
kingston ssd 120gb

installerade windows och allt flöt på fint i typ 3 dar. pillade lite med överklocknings inställningarna och fick lite strul, återställde til de inställningar som flutit fint i dagarna tre. sen började kaoset, vid varje uppstart sa windows att någon random applikation hade slutat fungera (olika varje gång) nätverket slutade fungera, och typ varannan uppstart fungerade inte ljude. det gick inte att köra reparation av windows eller göra en system återställning. amd catalyst crashade varje uppstart, explorer krashar med jämna mellanrum och mozilla kraschar hela tiden. tillägas ska att prosessor aldrig fått gå över 60 grader.

formterade och installerade nytt windows men nu har jag problemet att om datorn ska starta om så avslutar den windows, skärmen blir svart och ingenting händer. man får trycka på reset eller on/off knappen för att den ska rulla igång. ibland även när man väljer att stänga av windows så stängs datorn av, när man sedan sätter på datorn så drar allt igång men inget händer förens man resettar eller trycker on off igen. biosen säger även vid varje uppstart att den har gjort flera försök och misslyckats boota.

hur löser jag problemet?

Permalänk
Medlem

Heej!

Testa plocka ut ram och cpu!

Du kanske har bränt/förstört en del
Har du återställlt Biosen efter du överklockade?
Så alla inställningar är normala?
Se så Grafikkortet sitter i ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimLex:

Heej!

Testa plocka ut ram och cpu!

Du kanske har bränt/förstört en del
Har du återställlt Biosen efter du överklockade?
Så alla inställningar är normala?
Se så Grafikkortet sitter i ordentligt

Har tänky att prova resetta biosen, ska klura ut hut man gör. Nu är den bara manuellt återställd eftersom den inte gått varm så borde delarna klarat sig hoppas jag, grafikkortet är inbyggt i proffrssorn (apu)

finns det ngt test man kan göra på tex minnen eller moderkort för att se om det är skadat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

:/

Återställ biosen! Du kan ju se i biosen om den detektar ram!

//Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Har tänky att prova resetta biosen, ska klura ut hut man gör. Nu är den bara manuellt återställd eftersom den inte gått varm så borde delarna klarat sig hoppas jag, grafikkortet är inbyggt i proffrssorn (apu)

finns det ngt test man kan göra på tex minnen eller moderkort för att se om det är skadat?

Skickades från m.sweclockers.com

Reseta bios om du har pillat med klockningen! Du resetar bios genom att ta ut batteriet på moderkortet. Låt det va ute i ca 10 sek, stoppa in det igen, koppla in allt, starta. Då ska det allt funka!