Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 1020

Nokias sida för Lumia 1020

Specs
Processor: 1.5GHz dual-core Qualcomm Krait (Snapdragon S4)
GPU: Qualcomm Adreno 225
RAM: 2GB
Skärm: 1,280 x 768, AMOLED, 4,5", RGBG PenTile, Gorilla glas 3, Clear Black, 334ppi
Lagring: 32GB
Anslutningar: 4G, b/g/n, NFC, microUSB, BT3.0 (BT4.0 ska komma med mjukvaru uppdatering), GPS, DLNA, (Qi som tillvals skal)
Batteri:2000mAh Taltid: 13h via 3G Musik: 63h Video: 6,8 Surf: 6,7h
Vikt: 158g
OS: WP 8.0
Färger: Svart, Vit och Gul

Kamera: 41 Megapixel, OIS, f/2.2 Carl Zeiss, 2/3"sensor BSI, 1/16000 slutartid, ISO 3200, 1080p inspelning "förlustfri" med 4x zoom (6x i 720p)

Främre kamera: 1,3 MP
Blixt: Xenon + fotolampa
Pris: ~6000 kr enligt prisjakt släpps 17 oktober 2013 i Sverige

Storlek: Höjd/Bredd/Djup/max djup 130.4/ 71.4/ 10.4/ 14.5 mm

Tillvals skal:
QI (trådlös laddning)

Kamera skal, med möjlighet att sätta dit tripod! Samt inbyggt 1020mAh extra batteri

Uppdatering:
Lite tester
M3/IDG 9/10
Mobil.se 80/100
Trusted Reviews 7/10
Engadget+"Bästa kameran", Bra Batteritid, "Smooth performance", Bra Byggkvalitet och Material, Vacker Skärm
- "akward" och något obekväm att hålla, har några buggar

Uppdatering med nogrannare specifikationer
Permalänk
Medlem

Kameran är så ful man mår dåligt :S Älskar dock färgerna på Lumiorna! Helt galet sexiga xD Lite besviken dock att de aldrig får in en quad i dom. Men förväntade mig inte heller annat. Let's hope for Instagram bara så finns alla appar som bara kan behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kameran är så ful man mår dåligt :S Älskar dock färgerna på Lumiorna! Helt galet sexiga xD Lite besviken dock att de aldrig får in en quad i dom. Men förväntade mig inte heller annat. Let's hope for Instagram bara så finns alla appar som bara kan behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med quad? Jag antar att du inte menar processor då mobiler ytterst sällan använder alla 4 kärnor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Tycker den är smexig, även med kameradelen. Kan tänka mig att byta till den från S4. Behöver se lite tester först bara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Vad menar du med quad? Jag antar att du inte menar processor då mobiler ytterst sällan använder alla 4 kärnor.

Menar processorn, men tänkte specsmässigt. Kunde få många nördar att välja den ba för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar kameradelen. Varför inte vissa upp att man har satsat på en bättre kamera än sina konkurrenter? Har en 920 för nuvarande och kommer ha den i alla fall tills abonnemanget går ut och det är ju mer än ett år till. Är väldigt nöjd med WP8 och kommer nog inte att byta så länge det inte händer något drastiskt med Android.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Har nu en htc 8x som jag inte planerar att byta men är efterföljaren till denna något i samma stil blir det troligtvis en sådan.

Skrivet av TheFlyingFin:

Menar processorn, men tänkte specsmässigt. Kunde få många nördar att välja den ba för det

Skickades från m.sweclockers.com

Ja lite konstigt är det att dom inte uppgraderar, finns nog många som väljer bort pga dual core i 1,5 GHz. För quads och wp8 får man nog vänta till hösten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Man får ju lite godsaker i form av appar som är specifikt för 1020 trots allt:
http://blog.hipstamatic.com/post/55182349921/introducing-hips...

Permalänk
Medlem

Men helt seriöst, fyra kärnor i en mobiltelefon? Det är ju ändå sjukt osmidigt att spela på en touchskärm, kul första dagarna sen så slutar det endå med att man surfar/lyssnar på musik, ringer och sms:ar. Nä, hellre bättre skärm och batteritid känner jag.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har nu en htc 8x som jag inte planerar att byta men är efterföljaren till denna något i samma stil blir det troligtvis en sådan.

Ja lite konstigt är det att dom inte uppgraderar, finns nog många som väljer bort pga dual core i 1,5 GHz. För quads och wp8 får man nog vänta till hösten.

Med tanke på att dem flyter på så överlägset med de "magra" specsen, så behövs det helt enkelt inte.

Titta bara på Sony's....xperia...S tror jag? Hade 2 kärnor allt för länge, men låg fortfarande i prestandatoppen och fajtades med dåvarande Tegra 3 och Snapdragons 4 kärniga.

Min Lumia tuffar på skitbra, trots två kärnor. För jag har ett häftigt och färgglatt skal

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Men helt seriöst, fyra kärnor i en mobiltelefon? Det är ju ändå sjukt osmidigt att spela på en touchskärm, kul första dagarna sen så slutar det endå med att man surfar/lyssnar på musik, ringer och sms:ar. Nä, hellre bättre skärm och batteritid känner jag.

Höga siffror säljer bättre. Sen finns det ju faktiskt mer än spel som snabbas upp av en bra processor, behöver inte vara quad men högre klockar i alla fall.
Jag har en 8x som har samma cpu och det finns allt tillfällen där jag tror kvickare processorer hade hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Med tanke på att dem flyter på så överlägset med de "magra" specsen, så behövs det helt enkelt inte.

Titta bara på Sony's....xperia...S tror jag? Hade 2 kärnor allt för länge, men låg fortfarande i prestandatoppen och fajtades med dåvarande Tegra 3 och Snapdragons 4 kärniga.

Min Lumia tuffar på skitbra, trots två kärnor. För jag har ett häftigt och färgglatt skal

Min Lumia är 1 kärnig och har även den färgglatt sakl Skalet måste göra skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kameran är så ful man mår dåligt :S Älskar dock färgerna på Lumiorna! Helt galet sexiga xD Lite besviken dock att de aldrig får in en quad i dom. Men förväntade mig inte heller annat. Let's hope for Instagram bara så finns alla appar som bara kan behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Instagram finns ju som tredjeparts app, kallas instance.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Men helt seriöst, fyra kärnor i en mobiltelefon? Det är ju ändå sjukt osmidigt att spela på en touchskärm, kul första dagarna sen så slutar det endå med att man surfar/lyssnar på musik, ringer och sms:ar. Nä, hellre bättre skärm och batteritid känner jag.

Håller med fast jag hade gärna sett en nyare (och därmed strömsnålare) processor... Och 4,5" är definitivt inte för litet som vissa påstår som "kräver" 1080p och 5"... Kan inte se en pixel på min 920... Så så länge det är en bra skärm (som 920) är jag nöjd utklassar ju alla andra skärmar jag har i huset...

Men är definitivt för bättre batteritid typ 3 gånger mer och jag skulle vara hyfsat nöjd... Även om jag langar min 920 på laddningsplattan med ca 50% varje kväll, utom då jag surfar mycket (2h+) eller spelar något spel... Så skulle jag gärna se bättre så jag kan strömma typ Spotify 6h eller så per dag och surfa etc och inte behöva ladda varje dag...

Permalänk

Ser lovande ut, haft Lumia 800 sen i januari 2012 och saknar inte direkt någon app. När det är dax för en ny så kan det säkert bli denna.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Jag ska ha den. hade hoppats på en Snapdragon 800 och 1920*1080 men detta får duga.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tänk om Nokia använde Android, så mycket bättre det hade gått för dem då. För hårdvaran brukar de ju ändå få till på ett bra sätt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Har det inte kommit något häftigare till december så köper jag en

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Det enda som är ett orosmoln är priset. Den verkar bli hiskeligt dyr. Priser som nämnts i USA är 300$ och då med ett två års abonnemang. Visst den har troligen den mest badass kamera som satts i en telefon, skulle inte ha något emot att byta till den telefonen. Men jag undrar om ett eventuellt pris kan motiveras av kameran enbart? För oss som förstår alla tech-siffror m.m. kan det gå. Men för gemene man som undrar vad det är för snordyr telefon så lär det bli svårare.

Vi får se, har i alla fall 6 mån kvar på nuvarande abonnemang innan jag överväger något köp oavsett märke.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Det enda som är ett orosmoln är priset. Den verkar bli hiskeligt dyr. Priser som nämnts i USA är 300$ och då med ett två års abonnemang. Visst den har troligen den mest badass kamera som satts i en telefon, skulle inte ha något emot att byta till den telefonen. Men jag undrar om ett eventuellt pris kan motiveras av kameran enbart? För oss som förstår alla tech-siffror m.m. kan det gå. Men för gemene man som undrar vad det är för snordyr telefon så lär det bli svårare.

Vi får se, har i alla fall 6 mån kvar på nuvarande abonnemang innan jag överväger något köp oavsett märke.

Kollade på AT&T.s hemsida. En iPhone 5 med 32 gb minne kostar exakt lika mycket.:
http://www.att.com/shop/wireless/devices/apple/iphone/5-32gb-...

Nokian är trots allt en nysläppts flaggskeppsmodell vi talar om.
iPhone 5 har ju varit ute rätt lång tid nu.

Tycker man det är för dyrt kan man ju fortfarande köpa en Lumia 920:
http://www.att.com/shop/wireless/devices/nokia/lumia-920-matt...

Vill man ha det senaste och nyaste kostar det som sagt, med tiden brukar priset sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Tänk om Nokia använde Android, så mycket bättre det hade gått för dem då. För hårdvaran brukar de ju ändå få till på ett bra sätt.

Hur vet du det? Vad du tror eller inte tror ger man knappast något för.
Jag är glad över att jag lämnade träsket. Har inte varit så nöjd med en telefon någon gång som jag är med min lumia.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Om man ser på HTC är Android inte en universallösning som funkar för alla:
http://siliconangle.com/blog/2013/05/22/htcs-doomed-its-dying...

Det är Samsung som tjänar pengar på Android. Nokia skulle i så fall varit först ute på Android.
Men den tiden är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det enda som är ett orosmoln är priset. Den verkar bli hiskeligt dyr. Priser som nämnts i USA är 300$ och då med ett två års abonnemang. Visst den har troligen den mest badass kamera som satts i en telefon, skulle inte ha något emot att byta till den telefonen. Men jag undrar om ett eventuellt pris kan motiveras av kameran enbart? För oss som förstår alla tech-siffror m.m. kan det gå. Men för gemene man som undrar vad det är för snordyr telefon så lär det bli svårare.

Vi får se, har i alla fall 6 mån kvar på nuvarande abonnemang innan jag överväger något köp oavsett märke.

Visst dyrt speciellt med tanke på underläget Nokia (och Wp) har men jämför man med en iphone 5 (32GB) så är den nog inte super dyr för lanserings pris alltså... Sen har ju Nokia ett relativt gammalt chip och som sagt marknadsunderläge så de borde kanske försökt att lägga sig så lågt som möjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Om man ser på HTC är Android inte en universallösning som funkar för alla:
http://siliconangle.com/blog/2013/05/22/htcs-doomed-its-dying...

Det är Samsung som tjänar pengar på Android. Nokia skulle i så fall varit först ute på Android.
Men den tiden är förbi.

Håller med, skulle Nokia vart med i första vågen med Android hade läget sett annorlunda ut men att nu byta till Android tror jag bara skulle skada Nokia mer...
WP måste in i folks huvuden som ett alternativ, det är inte dåligt OS, det har bara ett gränssnitt som inte ser ut som Android/iOS och folk känner inte igen det... och därav slutsatsen nytt =skrämmande och sämre :-/

Permalänk
Avstängd

Såg en intervju från The Verge med Elop:
http://www.theverge.com/2013/7/11/4514946/interview-with-noki...

Höll med om denna kommentar:
"Almost a rude interview between Nilay Patel and Stephan Elop. I think david Pierce or Josh should be handling this, Nilay seems so close minded. Disappointed in the journalism done today by the verge team. I feel like they arent even recognizing the significant leap in camera technology that this phone has brought fourth. My only issue with this product is that it seems like it will only be for a Niche market."

Permalänk
Medlem

Om det nu bara fanns en riktig officiell instagram app så skulle alla flocka sig över denna telefon...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag gillar tanken med mobilen, men det känns som att Nokia tagit det ett steg för långt då detta är mer kamera än mobil.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om det nu bara fanns en riktig officiell instagram app så skulle alla flocka sig över denna telefon...

Varför behövs en officiell instagram app? Instance är en komplett tredjeparts app, som enligt många bättre och är snyggare än de officiella instagram apparna på ios eller android...
Förstår till en viss del att en officiell instagram app, skulle vara bra. Som en marknadsföringsgrej åt försäljare och journalister som testar telefoner. Som inte orkar kolla upp vilka instagram alternativen det finns.
Bara vad jag har läst använder inte instagram själv...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag gillar tanken med mobilen, men det känns som att Nokia tagit det ett steg för långt då detta är mer kamera än mobil.

På vilket sätt skulle det här vara mer en kamera än en telefon?
Vari ligger problemet med att ha de bästa av två världar?
Med möjligheten att fota detaljrika bilder och strax efter kolla eposten, ladda upp bilden du just tog till facebook, instagram el. flickr.
Varför ska det ena utesluta det andra?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Någon som vet när denna släpps alltså ungefär när? Har kört med min Lumia 800 i snart 18 månader så ett byta är väl lägligt snart!