Får bara Memtest fel när alla slots används?

Permalänk
Medlem

Får bara Memtest fel när alla slots används?

Min dator började ge random BSODs nyligen, körde memtest och fick 32 fel under första passen. Har 4x2GB internminne.
Jag tar ut två stickor och testar igen, efter två timmar har jag inte fått ett enda fel. Så jag testar de andra två i samma slots som de första.
Efter ytterligare två timmar så har dessa två inte heller fått några fel. Så jag testar att köra alla fyra igen. Då får jag 2 fel under första passen.

Då testade jag att ta ut en sticka, alltså tre stycken som testas samtidigt. Efter två timmar har jag inga fel.
Nu testar jag att köra den sista ensamma stickan. Den har nu gått igenom 3 pass på en timme utan fel.
Vad är detta?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Vad står volten på? (Minnena)
Ställt in hastighet och timings?
Ställ de på vad de ska ha + ett steg eller så på volten, testa igen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Prova att öka spänningen till minnena, hade själv samma problem på en gammal Gigabyte platta och det visade sig att när man använde alla slots så sjönk spänningen lite.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Kanske överhettat, har du klockat datorn?
Det kan vara felinställningar i bios.

Alla tester gjordes med default inställningar. Har överklockat CPUn (E8400 @ 4) stabilt i ett antal år men har aldrig behövt dra minnena över sin speccade hastighet.

Skrivet av SirMacke:

Vad står volten på? (Minnena)
Ställt in hastighet och timings?
Ställ de på vad de ska ha + ett steg eller så på volten, testa igen.

Det är DDR2 1066 minnen, de är speccade att köras i 2.1v. I snart fem år har de körts undervoltade utan problem.

Skrivet av johnny:

Prova att öka spänningen till minnena, hade själv samma problem på en gammal Gigabyte platta och det visade sig att när man använde alla slots så sjönk spänningen lite.

Som sagt så har de klarat av fem år utan tidigare problem, men ska testa lite mer med 2.1v+.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att öka nordbryggans spänning lite grand ett steg eller så, för det är ibland som det inte räcker fullt ut om man kör med fyra stickor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testa att öka nordbryggans spänning lite grand ett steg eller så, för det är ibland som det inte räcker fullt ut om man kör med fyra stickor.

Nu har jag testat att köra minnena i 2.2v och nordbryggan i 1.3v och minnena klarade faktiskt en pass men fick 32 fel på den andra passen.
En lustig grej är att memtest ger fel när när den är i 9XXXMB, när jag bara har 8GB. Varför gör programmet så?