Permalänk

Router/Repeater med lång räckvidd

Hej! Har varit på semester och haft gratis wifi. Dock har det varit så dålig mottagning så att jag inte kunnat använda det med varken telefonen eller en WNDR3700 med DD-WRT som jag tänkt använda för att förstärka signalen så att jag skulle kunna använda den på telefonen.

Så till nästa semester letar jag nu efter en router eller repeater med grym signalstyrka. Gärna med bra kräm i maskinen också (inte någon 100kr maskin).

Antar att någon router + extra antenner med lite styrka i är bästa sättet.

Har någon tips på en router / repeater samt starka antenner (ska gå att få med på en resa också )

Vill lägga max 5000 på detta och om det behövs mer än det får ni motivera varför!

Tack på förhand!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Var god definera "lång räckvidd"? 50m? 500? 50km?

Radio line-of-sight? eller genom x betongväggar? Ensam i etern eller massvis med andra WLAN o/e klienter? Dvs vilka radioförhållande?

Vad finns i andra "änden"? Utrusting, prestanda, Internetlänk osv. Kontrollerar du den motsatta sidan också?

2.4 el 5Ghz? osv...

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Var god definera "lång räckvidd"? 50m? 500? 50km?

Radio line-of-sight? eller genom x betongväggar? Ensam i etern eller massvis med andra WLAN o/e klienter? Dvs vilka radioförhållande?

Vad finns i andra "änden"? Utrusting, prestanda, Internetlänk osv. Kontrollerar du den motsatta sidan också?

2.4 el 5Ghz? osv...

Ca 30-50m minst (om det är möjligt)

På Stenaline är det ett annat nätverk i etern (deras) men annars är det många nätverk.

2.4ghz

Då det handlar om publika nätverk vet jag inte alltid vad det är i andra änden. Jag vill ha något som funkar i alla lägen (självklart blir räckvidden kortare om det är många väggar /många andra nätverk) vill ha det bästa man kan få runt 5000kr.

Räckvidd är viktigare än hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Ca 30-50m minst (om det är möjligt)

På Stenaline är det ett annat nätverk i etern (deras) men annars är det många nätverk.

2.4ghz

Då det handlar om publika nätverk vet jag inte alltid vad det är i andra änden. Jag vill ha något som funkar i alla lägen (självklart blir räckvidden kortare om det är många väggar /många andra nätverk) vill ha det bästa man kan få runt 5000kr.

Räckvidd är viktigare än hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Först o främst - när det gäller WLAN finns INGET som funkar i alla lägen. Oavsett budget. RF är ett delat medium som du inte har ngn kontroll över.

Med det sagt så skulle jag tittat på tex: http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=244 där du kan byta upp antennen om så skulle önskas/krävas.

Permalänk
Medlem

har inte testat, men produkter från ALFA networks kanske kan vara nåt? jag köpte endast en WLAN-antenn med hög känslighet, men det finns en repeater som tillbehör till den. amazon.com har prylarna, det finns saker där som är såpass kraftiga att de inte är tillåtna i Sverige. Store4geeks i Uppsala säljer en del av sakerna också.

Här är ett exempel: http://www.amazon.com/Alfa-R36-Repeater-Extender-AWUS036H/dp/...

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Rekordmedlem

30-50 m är ju inget du behöver nått särskilt till, det klarar ju vad som helst om det inte är hinder i vägen, men kolla på Ubiquity annars. http://www.ubnt.com/ Bilig men bra.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Först o främst - när det gäller WLAN finns INGET som funkar i alla lägen. Oavsett budget. RF är ett delat medium som du inte har ngn kontroll över.

Med det sagt så skulle jag tittat på tex: http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=244 där du kan byta upp antennen om så skulle önskas/krävas.

Självklart går det inte att få något som alltid fungerar men vill ha något som fungerar så ofta som möjligt. Om jag inte får det att fungera på någon plats får jag väl klara mig utan internet

Den du länkat ser bra ut och vill gärna ha det lilla extra så någon antenn du föreslår?

Skrivet av mrqaffe:

30-50 m är ju inget du behöver nått särskilt till, det klarar ju vad som helst om det inte är hinder i vägen, men kolla på Ubiquity annars. http://www.ubnt.com/ Bilig men bra.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187

Vill gärna få ut mer än 50m men hålla mig under 5000 samt något som man kan ha med sig när man reser.

Vad är skillnaden på de olika modellerna ni skickade?
Nanostation ska klara (upp till) 15km och picostation (upp till)200m
Trots detta är picostation dyrare.
Handlar det om att nanostation är något man måste rikta rätt mot källan då det är riktantenner i den?
De verkar båda vara likvärdiga annars, är det en smaksak helt enkelt?

Riktantenn eller rundstrålande skulle jag nog välja rundstrålande då jag vill ha så liten installationstid som möjligt när jag är på semester.

Synpunkter mottages gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är främst antenner du kan jobba med för att få bra räckvidd, riktantenner påverkas mindre av störningar från andra nät pga de är riktade, signalen blir en "ståle" mellan 2 punkter och de "hör" inte signaler från andra riktningar.
Effekten/frekvenserna är reglerade i lagar och gör du fel där när du reser kan det bli dyrt, det är därför man har olika landsval i drivrutinerna och att resa med tillståndspliktig radioutrustning kan bli jobbigt och du kan definitivt bli stoppad i tullen om du har fel prylar med dig.
Ubiquity prylarna skiljer främst i mekaniskt utförande, men du är väldigt otydlig med vad du ska göra med prylarna och när du verkar anse att 50m är långdistans så går det inte riktigt ihop, sedan nämnde du stena, ska du använda det på en båt så är det nått helt annat, det går inte att använda radio genom plåtväggar.
Och vet du vilken typ av utrustning som är lagligt att använda dit du tänkt resa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte så mkt med hög effekt i routern eftersom det är dubbelriktad trafik, enheten du kopplar upp (laptop, telefon etc) har låg effekt och kass antenn. Men du kan få lite snabbare download än upload
, men bara i viss mån, det måste ju vara fungerande mottagning åt båda hållen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Det hjälper inte så mkt med hög effekt i routern eftersom det är dubbelriktad trafik, enheten du kopplar upp (laptop, telefon etc) har låg effekt och kass antenn. Men du kan få lite snabbare download än upload
, men bara i viss mån, det måste ju vara fungerande mottagning åt båda hållen.

Ja och så hjälper hög effekt i radiodelen inte heller mot problem med angränsande nät, det snarare förvärrar problemen om man ökar räckvidden rundstrålande eftersom det blir fler kollisioner för alla, det är därför bra acesspunkter har många riktantenner istället för rundstrålande antenner, man kan då styra trafiken åt rätt håll med lägsta möjliga effekt så att man inte stör i andra riktningar i onödan, resultatet blir att kapaciteten ökar för alla inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.