Permalänk
Medlem

PS3 Kontroll till den stationära?

Hej, jag börjar störa mig på att köra bilspel på dator med tangentbord och min gamla drivingforce-ratt fungerar inte så bra till datorer och stödjer knappt några spel alls (på dator) men då undrar jag om jag kan använda mina PS3-kontroller till datorn med sladd eller om jag kan ansluta med bluetooth från mobot isåfall hur?
Tacksam för svar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Med blåtand känner jag inte igen mig ha läst något på ämnet. Däremot så finns det mycket dokumenterat med åren om att ha kontrollern inkopplad till datorn genom USB. Dock har detta traditionellt krävt bråk med BIOS och lämnat jobbiga trösklar.

Läs mer på: www.google.se

Permalänk
Medlem

Jag kör med en ps3 dosa till tex GTA IV. Jag använder programmet http://www.motioninjoy.com/
Fast jag ställer in på xbox360 dosa istället för ps3 för annars så funkar det inte för mig

Permalänk
Medlem

Det låter krångligt :/ Men finns det inga kontroller som bara är plugg and play? typ denna: http://www.inet.se/produkt/6605178/microsoft-gamepad-tradad-p... eller finns det program som är enkla att installera (och ta bort om man så vill), isåfall vilka?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrloggain:

Jag kör med en ps3 dosa till tex GTA IV. Jag använder programmet http://www.motioninjoy.com/
Fast jag ställer in på xbox360 dosa istället för ps3 för annars så funkar det inte för mig

Har kört det programmet med båda Bluetooth och USB, funkar kanon för min del. Det krävs att man installerar drivrutiner för Bluetoothen från programmet, vilket gör att den enheten inte längre fungerar som en vanlig mottager (så var fallet för mig iaf med min http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111304-asus_bluetooth...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrloggain:

Jag kör med en ps3 dosa till tex GTA IV. Jag använder programmet http://www.motioninjoy.com/
Fast jag ställer in på xbox360 dosa istället för ps3 för annars så funkar det inte för mig

Använder det programmet jag också, har funkat med alla spel som jag testat iallafall. Lite konstigt bara när det är Xbox knappar som visas ingame fast man spelar med PS3 kontroll :p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Det låter krångligt :/ Men finns det inga kontroller som bara är plugg and play? typ denna: http://www.inet.se/produkt/6605178/microsoft-gamepad-tradad-p... eller finns det program som är enkla att installera (och ta bort om man så vill), isåfall vilka?

360-kontrollen är bara att koppla ibland o köra med. vill man köra trådlöst krävs dock drivrutiner till usb-dongeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Hedersmedlem

som trolliban säger.
Den handkontrollen som har bäst stöd idag på datorer är 360kontrollen. Alternativet är att använda en annan typ av kontroll ochanvända mjukvara som får datorn att tro att en 360kontroll är inkopplad i stort sett.

Har själv köpt mig en trådlös 360handkontroll för PCn och det fungerar out of the box på de spel jag har testat. Väldigt smidigt utan att behöva ställa in något. Hade väl egentligen hellre haft en PS3kontroll ,men det var så mycket enklare med en xboxkontroll ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

får testa med ps3 kontrollen och mjukvara först men om jag inte orkar köper jag nog en xbox kontroll med sladd
Tack för hjälpen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrloggain:

Jag kör med en ps3 dosa till tex GTA IV. Jag använder programmet http://www.motioninjoy.com/
Fast jag ställer in på xbox360 dosa istället för ps3 för annars så funkar det inte för mig

Använt det här programmet jag med. Köpte mig en USB-dongle också, därefter kunde jag spela med min PS3-kontroll trådlöst. Kopplade datorn till TV'n och spelade sedan The Last Remnant med PS3-kontrollen. Dock fanns det då button mappings för PS3-kontrollen vilket jag använde. Det finns ett problem du ganska snart kommer att märka med att emulera en PS3-kontroll som en 360 (vilket är i princip vad du måste göra för att den ska fungera med de flesta spel) och det är att deadzonen är het åt helvete.

Detta går att förbättra genom att manuellt kalibrera kontrollen via kontrollpanelen, men det blir aldrig riktigt bra. En annan nackdel är att du måste göra om detta varje gång du stängt av och startat om motionjoy. Du kan förvisso "lösa" det genom att aldrig stänga av programmet, men eftersom det läcker minne utav bara helvete så är det inget jag rekommenderar (6-8kb i sekunden). Upptäckte det av en slump när jag hade haft programmet igång i typ tre dagar och såg att programmet knaprat i sig nästan 2GB ram

Nä, som ovanstående personer skriver - köp en 360 istället, trådad om du är känslig för input lag. Fungerar direkt med i princip alla spel idag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

får testa med ps3 kontrollen och mjukvara först men om jag inte orkar köper jag nog en xbox kontroll med sladd
Tack för hjälpen

Programmet i sig är simpelt, ladda ner och installera. Stoppa i kontrollen, klicka på taben driver manager, bocka i rutan och välj install all. När det är klart, gå tillbaka till första sidan, klicka i 360 och sedan på knappen enable. I regel får du ett ljud som låter som du kopplat ifrån en enhet. Då är den klar att använda. Ibland så blir det inget ljud alls dock, oklart varför

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag kör med en PS3 kontroll till datorn. Fungerar utmärkt både via USB och Blåtand. Jag har kört både Windows spel samt använd den i emulatorer för äldre konsoler. Min blåtand anslutning får jag via en dongle som jag köpte billigt på NetOnNet.

Allt du behöver är sedan MotioninJoy. Detta kommer att installera rätt drivrutiner samt har möjlighet att emulera andra kontroller (Xbox 360, PS2, PS1, osv..)

För mig gick det sjukt smidigt! Om du följder deras installationsanvisningar så kommer det gå prima. Viktigt att komma igår är att paira kontrollen med din nya bluetooth dongle.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

man verkar behöva en dongle för det fungerade inte så jag köper nog en 360 kontroll med sladd istället

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

kör bara med usb?

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem

fungerade inte. windows utäckte att det fanns en ps3 kontroll men mer kunde jag inte göra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

fungerade inte. windows utäckte att det fanns en ps3 kontroll men mer kunde jag inte göra

koppla in ps3 kontrollen med sladd, starta MotioninJoy, gå till "driver manager" och ta "install all", gå sen till "profiles" och tryck på "connect" där uppe, välj sen kryss/pluppen längre ner med "xbox 360 controller emulator". sen kan du ta "vibration testing" o se så den har connectat, sen är det bara att dra igång valfritt spel som stödjer gamepad/xbox 360 kontroller.
edit: stäng inte ner MotionJoy bara, tror de kan strula då, har inte grejat med det så avancerat då jag redan har en 360 kontroll

annars kan du köpa en billig sladdburen xbox 360 kontroll, fungerar out-of-box , kostar en 200-250 spänn

lyssna inte på den här snubben, han kan inte ;

Skrivet av Mr.Borka:

Med blåtand känner jag inte igen mig ha läst något på ämnet. Däremot så finns det mycket dokumenterat med åren om att ha kontrollern inkopplad till datorn genom USB. Dock har detta traditionellt krävt bråk med BIOS och lämnat jobbiga trösklar.

Läs mer på: www.google.se

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tjo, jag lånar tråden lite och flikar för att dubbelkolla en grej innan inköp

Tänkte köpa mig en trådlös handkontroll till datorn och hittade då den här http://www.inet.se/produkt/6605179/microsoft-gamepad-tradlos-... . Är det rimligt att anta att de trådlösa 360 kontroller jag redan har också kommer fungera till den här?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tjo, jag lånar tråden lite och flikar för att dubbelkolla en grej innan inköp

Tänkte köpa mig en trådlös handkontroll till datorn och hittade då den här http://www.inet.se/produkt/6605179/microsoft-gamepad-tradlos-... . Är det rimligt att anta att de trådlösa 360 kontroller jag redan har också kommer fungera till den här?

Mottagaren som följer med klarar upp till 4 xbox 360 kontrollers till PC samtidigt, men vet inte om några spel klarar det.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Mottagaren som följer med klarar upp till 4 xbox 360 kontrollers till PC samtidigt, men vet inte om några spel klarar det.

Tack för det. Låter klart värt att prova i alla fall och skulle det inte fungera så har man ju alltid en extra kontroll till konsolen om det skulle behövas

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Lite sent att svara nu, men jag hittade detta (Original-tråden) programmet och funkar för mig, man packar upp filerna i "bin"-mappen i valfri mapp, kör ScpDriver.exe och väljer install och sen ska det funka att koppla in en PS3 kontroller med kabel (och bluetooth med vissa bluetooth-enheter efter att man kopplat in den med kabel).

När programmet är installerat så är det bara plug and play och du behöver inte köra något program, den emulerar en Xbox 360 kontroll automatiskt som en tjänst i windows så det ska funka i alla spel som klarar den kontrollern.

EDIT: Fick även det ätt funka med en gammal USB-Bluetooth sticka (äldre än 5 år) och det har nu funkat felfritt sen jag först installerade det, förutom att man måste ta ut och sätta tillbaka stickan om datorn varit i vänteläge.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Lite sent att svara nu, men jag hittade detta (Original-tråden) programmet och funkar för mig, man packar upp filerna i "bin"-mappen i valfri mapp, kör ScpDriver.exe och väljer install och sen ska det funka att koppla in en PS3 kontroller med kabel (och bluetooth med vissa bluetooth-enheter efter att man kopplat in den med kabel).

När programmet är installerat så är det bara plug and play och du behöver inte köra något program, den emulerar en Xbox 360 kontroll automatiskt som en tjänst i windows så det ska funka i alla spel som klarar den kontrollern.

EDIT: Fick även det ätt funka med en gammal USB-Bluetooth sticka (äldre än 5 år) och det har nu funkat felfritt sen jag först installerade det, förutom att man måste ta ut och sätta tillbaka stickan om datorn varit i vänteläge.

Funkade kanon! Nu kan man ju flyga ordentligt i bf4

Visa signatur

Chassi: Fractal Design S2 Blackout Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Elite Processor: Ryzen 7 3800X Grafikkort: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse Minnen: Corsair 3600Mhz 16GB. SSD: Corsair Force MP600 500GB Lagringsenhet:Samsung Evo 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Lite sent att svara nu, men jag hittade detta (Original-tråden) programmet och funkar för mig, man packar upp filerna i "bin"-mappen i valfri mapp, kör ScpDriver.exe och väljer install och sen ska det funka att koppla in en PS3 kontroller med kabel (och bluetooth med vissa bluetooth-enheter efter att man kopplat in den med kabel).

När programmet är installerat så är det bara plug and play och du behöver inte köra något program, den emulerar en Xbox 360 kontroll automatiskt som en tjänst i windows så det ska funka i alla spel som klarar den kontrollern.

EDIT: Fick även det ätt funka med en gammal USB-Bluetooth sticka (äldre än 5 år) och det har nu funkat felfritt sen jag först installerade det, förutom att man måste ta ut och sätta tillbaka stickan om datorn varit i vänteläge.

Ännu en gammal bump..

Jag försöker använda två ps3 kontroller till mit win7 men får det inte att fungera. Testade ditt tips och det fungerar inge bra för mig.. Efter installation så hänger sig datorn dåochdå samt att den inte hittar mina dosor.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

jag försökte få min ps3 kontroller o funka med min stationära.. HERREGUD vad mycket problem! i en djungel av drivrutiner som "lovar" PC kompatibilitiet, dvs 3e parts drivrutiner, så funkar det skit! jag fick bara joysticken på vänster sida att fungera, men de vart ju värdelöst..

nee ska man ha kontroll så ere Xbox kontroll som gäller för de e native support!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A