Permalänk

Vad innebär Ohm?

Jag ska då bygga en "boombox" att ha nu resten av sommaren och jag ville veta om man ska ha 4 eller 8 Ohms högtalare Detta är den enda sidan jag är registrerad på som har forum om ljud så jag postar det här och hoppas på all hjälp jag kan få! Jag sökte på Google efter vad det betyder och kom in på denna sidan http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=53186. Tyvärr så gjorde det de skrev mig inte mycket klokare så jag hoppades på att någon skulle kunna förklara vad det innebär och vad för Ohm man ska ha på sina högtalare för bästa batteritid/ ljud!

Sen hade jag tänkt mig två 6*9 koaxialhögtalare och en 8tums bas (kommer basen göra så mycket nytta så att det är värt att ha med den i lådan)?.

All hjälp uppskattas, fråga om det är något ni vill veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Jag ska då bygga en "boombox" att ha nu resten av sommaren och jag ville veta om man ska ha 4 eller 8 Ohms högtalare Detta är den enda sidan jag är registrerad på som har forum om ljud så jag postar det här och hoppas på all hjälp jag kan få! Jag sökte på Google efter vad det betyder och kom in på denna sidan http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=53186. Tyvärr så gjorde det de skrev mig inte mycket klokare så jag hoppades på att någon skulle kunna förklara vad det innebär och vad för Ohm man ska ha på sina högtalare för bästa batteritid/ ljud!

Sen hade jag tänkt mig två 6*9 koaxialhögtalare och en 8tums bas (kommer basen göra så mycket nytta så att det är värt att ha med den i lådan)?.

All hjälp uppskattas, fråga om det är något ni vill veta!

Ohm är en enhet för resistans. Fler ohm=större resistans=mer svårdrivna högtalare.
Färre ohm är alltså bättre om högtalarna ska drivas av batteri.

EDIT: Nu tänkte jag ju ganska snett här (facepalm). Så som det står under mig är naturligtvis rätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ohm säger egentligen väldigt lite,sen är det ju bara det nominella värdet,det kan faktiskt variera väldigt mycket eller bara lite beroende på frekvens osv.
Ju lägre ohm desto mer strömkrävande blir högtalaren och det gör att man belastar förstärkaren mer eftersom den måste prega ut mer effekt dock inte alltid den klarar av det,
Sen skulle jag dock inte köpt bilhögtalare som de flesta verkar göra, 2st bredbandselement och 2st horndiskanter skulle nog vara bättre,massa bas i en boombox känns onödigt såvida du inte ska ha den inomhus,utomhs krävs det dock stora grejer.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ohm säger egentligen väldigt lite,sen är det ju bara det nominella värdet,det kan faktiskt variera väldigt mycket eller bara lite beroende på frekvens osv.
Ju lägre ohm desto mer strömkrävande blir högtalaren och det gör att man belastar förstärkaren mer eftersom den måste prega ut mer effekt dock inte alltid den klarar av det,
Sen skulle jag dock inte köpt bilhögtalare som de flesta verkar göra, 2st bredbandselement och 2st horndiskanter skulle nog vara bättre,massa bas i en boombox känns onödigt såvida du inte ska ha den inomhus,utomhs krävs det dock stora grejer.

Denna förklaringen gjorde mig defenitivt klokare! Men okej då borde jag satsa på ett par 8 Ohm högtalare då? Men vad är då grejen med att ha låg Ohm? Är det liksom dyrare med högre Ohm så att låg Ohm är lägre kvalité? När du ändå är igång, skulle du vilja länka ett par bredbandselement och ett par horndiskanter för ca 1000:- sammanlagt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Denna förklaringen gjorde mig defenitivt klokare! Men okej då borde jag satsa på ett par 8 Ohm högtalare då? Men vad är då grejen med att ha låg Ohm? Är det liksom dyrare med högre Ohm så att låg Ohm är lägre kvalité? När du ändå är igång, skulle du vilja länka ett par bredbandselement och ett par horndiskanter för ca 1000:- sammanlagt?

Pris och kvalite har inte med ohm att göra,det är liksom bara högtalarens resistans och säger väldigt lite som sagt.

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bredband-c78505/p...
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/piezo-c78561/mona...

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Pris och kvalite har inte med ohm att göra,det är liksom bara högtalarens resistans och säger väldigt lite som sagt.

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bredband-c78505/p...
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/piezo-c78561/mona...

Okej. Tack för all hjälp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JORDGUBB3:

Denna förklaringen gjorde mig defenitivt klokare! Men okej då borde jag satsa på ett par 8 Ohm högtalare då? Men vad är då grejen med att ha låg Ohm? Är det liksom dyrare med högre Ohm så att låg Ohm är lägre kvalité? När du ändå är igång, skulle du vilja länka ett par bredbandselement och ett par horndiskanter för ca 1000:- sammanlagt?

Kvalitetsmässigt är det i princip ingen skillnad på 4 eller 8 ohm. Hörlurar ligger t.ex. på runt 1000 ohm. Man lägger sig på en viss nivå. Lägre ohm kräver mer ström, högre ohm kräver mer spänning, för en viss effektnivå.

Det man mest ska veta är att förstärkaren skall vara tänkt/anpassad för det tänkta ohm-talet. Vilket inte brukar vara några större problem. Det finns så mycket annat finlir att ta hänsyn till anpassningen mellan förstärkaren och högtalaren. En poppis variant är att bygga ihop förstärkaren och högtalarelementen i samma konstruktion, då vet man att är avpassade för varandra.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Kvalitetsmässigt är det i princip ingen skillnad på 4 eller 8 ohm. Hörlurar ligger t.ex. på runt 1000 ohm. Man lägger sig på en viss nivå. Lägre ohm kräver mer ström, högre ohm kräver mer spänning, för en viss effektnivå.

Det man mest ska veta är att förstärkaren skall vara tänkt/anpassad för det tänkta ohm-talet. Vilket inte brukar vara några större problem. Det finns så mycket annat finlir att ta hänsyn till anpassningen mellan förstärkaren och högtalaren. En poppis variant är att bygga ihop förstärkaren och högtalarelementen i samma konstruktion, då vet man att är avpassade för varandra.

Ska ha en Lepai 2020A+ i en inte alltför stor låda, antagligen tillsammans med vad Oyegie länkade

Permalänk

Kan tipsa dig om denna tråd
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1098584-boominator-t...
väldigt bra fakta
ska bygga en jag med och denna tråd har hjälp mig mycket

Permalänk

Gjorde ett Projekt arbete som slutade på ca 40 sidor om hur jag byggde min boombox, om du vill kan jag skicka det till dig.

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem

har man för låg Ohmiga högtalare(motståndet sänks på högtalaren när man poppar högt) - så kanske inte slutsteget kan leverera all kraft som behövs, då kan det låta mysko - eller så brinner Mos-fetarna upp

// Lz

Permalänk
Medlem

I mindre sammanhang kan väl Ohmen spela en viss roll - ty en bra stärkare
ger dubbelt så många watt vid säg 4 Ohm som vid 8 Ohm.

I lstörre sammanhang kan man "koppla sig förbi detta" tror jag: 2 st 8 Ohm
högtalare som spelar 100 dB / watt ger om stärkaren har 1000 watt per ka-
nal vid 8 Ohm (och högtalarna pallar det) 130 dB var = 133 dB tillsammans
- om man parallellkopplar högtalarna så blir de 4 Ohm och ger fortfarande
100 dB / watt tillsammans samt tål dubbelt så många watt - om stärkaren är
bra ger den 2000 watt per kanal vid 4 Ohm (om den gav 1000 watt vid 8
Ohm) så kopplar man in två parallellkopplade högtalarpar per kanal på stärka-
ren så spelar nu varje sida 133 dB och båda sidorna tillsammans 136 dB ...
mao Ohm spelar roll (eller?), men man kan koppla ihop sig till vad stärkaren
pallar ... .

OCH om stärkaren är ännu bättre kan man köra 2 Ohm på var sida oxå - då kan
man parallellkoppla 4 högtalare persida som har 2 Ohm per parallellkoppling,
spelar 100 dB / watt och tål 4000 watt - och eftersom stärkaren nu spelar 4000
watt per kanal (vis 2 Ohm - sådana stärkare finns ) blir det 136 dB per sida =
139 dB sammanlagt - eller har jag fel ?

Alltså: mha dessa kopplingstrix - lek med Ohmen - får man lika mkt ljud ur 8 hög-
talare o en stärkare som man annars fått ur 8 högtalare o 4 stärkare ... .

Forts: har man istället 8 st 2 Ohm högtalare som pallar 1000 watt och spelar 100
dB / watt kan man seriekoppla 4 st par för att erhålla 4 st 2000 watt högtalare på
4 Ohm som spelar 100 dB / watt och sedan parallellkoppla 2 av dessa par på varje
sida som då återigen blir 2 Ohm 4000 watt som spelar 100 dB / watt ... .

Slutligen ... har man 8 st 4 Ohm talare som pallar 1000 watt o spillar 100 db 7 watt
- då blir det svårare med nämnda stärkare - då skall man istället ha 2 st hälften så
stora (bör kosta samma) - om de ger 2000 watt var per kanal vid 2 Ohm är det bara
att parallellkoppla ihop 4 st 2 Ohms högtalarpar som tål 2000 watt osv ... .

Men som sagt - har man bara två talare o en stärkare så lär ohmen spela viss roll ... .

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Pris och kvalite har inte med ohm att göra,det är liksom bara högtalarens resistans och säger väldigt lite som sagt.

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bredband-c78505/p...
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/piezo-c78561/mona...

väldigt bra kombination för en boominator/boombox

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

väldigt bra kombination för en boominator/boombox

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/10-tum... <- det bättre alternativet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ohm är en enhet för en högtalares impedans men Ohm är också enheten för resistans för likström.

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma högtalare fast den inte kan spela de högre tonerna, så varför är den bättre? Lika bra skulle jag säga, eftersom man ändå har ett par diskanter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Om det är ett ordentligt kvalitetsbygge du ska göra så tjänar du på att ha en 8" bas också. Men det ställer höga krav på bygget. Den kräver en ordentlig låda för att leverera. Dålig invändig tätning så förstör den ljudet från de övriga högtalarna.

Koaxialer hade jag absolut inte byggt med. Bättre med separata element. Samma sak där som med basen. Individuella lådor för varje högtalare för bäst ljud. Men det viktigaste är att basen inte delar rum med de övriga.

Vad gäller ohm så håll dig till 4 eller 8 ohm på högtalarna. Låga ohm ställer höga krav på förstärkaren, och för låga ohm bränner förstärkaren. Som andra har skrivit här så beroende på hur du kopplar in högtalarna så förändras lasten för förstärkaren. De flesta är 2 ohm stabila, och det är där du landar om du parallellkopplar två 4 ohms högtalare.

Batteritiden beror på hur många amphere du drar. Låg effekt ger längre batteritid, och då är det effekten FÖRSTÄRKAREN drar, inte vad högtalarna klarar.

Hur hade du tänkt driva hela paketet?

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoWin:

Ohm är en enhet för en högtalares impedans men Ohm är också enheten för resistans för likström.

Inte för att vara sån men det är även enheten för resistans för växelström. Det är lite irriterande att flera storheter har samma enhet. För växelström har man en reaktans och en resistans som tillsammans ger en impedans. Likström har ingen reaktans varpå impedans och resistans blir samma sak. För säkerhetsskull har allt enheten ohm som ska skrivas med liten bokstav om man syftar på enheten. Skriver man med stor bokstav är det ett namn så det ska man inte göra om man inte råkar syfta på Georg Ohm som gett namn åt enheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det är exakt samma högtalare fast den inte kan spela de högre tonerna, så varför är den bättre? Lika bra skulle jag säga, eftersom man ändå har ett par diskanter.

HP-10T: Qts 0,72. Vas 21 l. Fs 70 Hz.
HP-10W: Qts 0,40. Vas 55 l. Fs 48 Hz.
HP-10T ≠ HP-10W

Och jag menade i fallet med Boominator (skulle jag ha tydliggjort, ber om ursäkt).

Skrivet av johan.sallman:

Om det är ett ordentligt kvalitetsbygge du ska göra så tjänar du på att ha en 8" bas också. Men det ställer höga krav på bygget. Den kräver en ordentlig låda för att leverera. Dålig invändig tätning så förstör den ljudet från de övriga högtalarna.

Koaxialer hade jag absolut inte byggt med. Bättre med separata element. Samma sak där som med basen. Individuella lådor för varje högtalare för bäst ljud. Men det viktigaste är att basen inte delar rum med de övriga.

Vad gäller ohm så håll dig till 4 eller 8 ohm på högtalarna. Låga ohm ställer höga krav på förstärkaren, och för låga ohm bränner förstärkaren. Som andra har skrivit här så beroende på hur du kopplar in högtalarna så förändras lasten för förstärkaren. De flesta är 2 ohm stabila, och det är där du landar om du parallellkopplar två 4 ohms högtalare.

Batteritiden beror på hur många amphere du drar. Låg effekt ger längre batteritid, och då är det effekten FÖRSTÄRKAREN drar, inte vad högtalarna klarar.

Hur hade du tänkt driva hela paketet?

I fallet med Boominator är det inte sant. I det generella fallet är det inte sant. Det krävs en uträknad låda till högtalaren för att veta vad som gör sig. Ska man dessutom ha den för utomhusbruk krävs rejäl effekt för att kunna spela några lägre frekvenser.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

HP-10T: Qts 0,72. Vas 21 l. Fs 70 Hz.
HP-10W: Qts 0,40. Vas 55 l. Fs 48 Hz.
HP-10T ≠ HP-10W

Och jag menade i fallet med Boominator (skulle jag ha tydliggjort, ber om ursäkt).

I fallet med Boominator är det inte sant. I det generella fallet är det inte sant. Det krävs en uträknad låda till högtalaren för att veta vad som gör sig. Ska man dessutom ha den för utomhusbruk krävs rejäl effekt för att kunna spela några lägre frekvenser.

Givetvis krävs en väl uträknad låda. Det gäller alltid.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vad för 32 ohm lurar rekommenderar ni i prisklassen 3000 kr? gärna med trädesign!