Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Först och främst så är GX 2/4 overkill för en baby beast, du hade haft mer nytta av en baby alien eller bara en alien mod istället, baby beasten jobbar bäst runt 60-80w, temp control funkar inte till coilsen i baby beast utan du kör vidare på watt inställningarna bara, om du sedan kollar på coilen så brukar det stå vilken nivå av watt den klarar men också vilken som är bäst så följ det så kommer det bli bra för dig .

hehe, ja det var ju du som rekommenderade GX 2/4 Du får kolla ett par sidor längre bak!

Jag var ändå mest ute efter att kunna byta batterier vilket jag inte kunde göra på min gamla. Att GX 2/4 är mindre än andra (med 2 batterier) gjorde att jag valde den. Sen vet man ju inte om man vill ha någon annan tank i framtiden.

Använder precis 60w och det funkar helt ok. En grej jag inte har koll på vad gäller settings är när man väljer temp. Man kan välja mellan tc-ss, tc-ti och tc-ni. Nu berör det ju inte mig då som du sa om temp control, men jag är lite nyfiken...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

hehe, ja det var ju du som rekommenderade GX 2/4 Du får kolla ett par sidor längre bak!

Jag var ändå mest ute efter att kunna byta batterier vilket jag inte kunde göra på min gamla. Att GX 2/4 är mindre än andra (med 2 batterier) gjorde att jag valde den. Sen vet man ju inte om man vill ha någon annan tank i framtiden.

Använder precis 60w och det funkar helt ok. En grej jag inte har koll på vad gäller settings är när man väljer temp. Man kan välja mellan tc-ss, tc-ti och tc-ni. Nu berör det ju inte mig då som du sa om temp control, men jag är lite nyfiken...

Jodå jag vet att jag rekommenderar GX2/4 men den är överprisad om man skall köra den till en baby beast bara, skall man ha en GX2/4 så tycker jag man skall ha en tank som är värd att driva med den men men, smaken är som baken iaf . GX2/4 är visserligen bra om du någonsin skulle få tag i en TFV8 Cloud beast eller en TFv12 Cloud beast king.

När det gäller TC-SS, NI och TI så är det inte så konstigt, SS = Stainless Steel NI = Nichrome, TI = Titanium, mao det är trådarna som används i coilen i våra coils så är det vanlig Kanthal tråd bara.

https://www.misthub.com/blogs/vape-tutorials/76790085-tutoria...

Permalänk
Medlem

E-cigg stockholm

Ny här på forumet, och hittade precis denna tråd om e-cigg. perfekt för mig som är Vape-nörd . Bor i Stockholm på Sveavägen (Vilket betyder att 50% av min lön går direkt till eciggcity som ligger 200meter från mig). Nu till påsk kände jag att man förtjänade en ny E-cigg, vilket blev en Vaporesso Swag Länk till swagen
Funderar på köpa ny tank till den, någon som kan rekomendera en billig bra tank som passar bra på swagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [WP@]Wolverine:

Det är sant att den kostar lite mer men jag tror knappast att du tjänar på att testa något som är rent skräp ifrån början. Det finns en anledning till att saker kostar lite det är för att kvaliten inte finns där

Tjenare igen. Du gav mig många bra svar förra gången, så tänkte slänga en update och se ifall du har fler tips!

Jag nöjde mig med att ta eGo CE4 och testade på ett tag. Använde nikotinfri E-Juice (Brukar ha Menthol, kanske att man droppar i någon speciell smak ifall man hittar den rätta)

Blev lite stressad med diverse saker i livet och gick tillbaka och köpte cigaretter. Slutade upp igen och tänkte att om jag röker dem kan jag lika gärna köpa juice med nikotin i. Testade en cigalike på 18mg och märke att det funkade med nikotinet iallafall. Köpte då 12mg Menthol och är helt frälst nu.

Jag tycker att denna pennan helt klart är okej. Men nu när jag kört ett tag är jag sugen på steget upp. Jag vill inte ha det som en hobby och bygga och greja själv, men en mer premium device än denna. Behöver inte vara dyrt!

Kollat t.ex (som tipsades när jag skrev senast)

Joyetech CuAIO D22
https://www.elekcig.se/joyetech-cuaio-d22-2-ml-kit

AL85 Alien Baby SMOK
https://www.cigge.se/p/alien-baby-al85-startpaket-smok

Har fler och bättre möjligheter till laddning men ändå att man klarar sig en dag eller två. Röker inte enormt mycket heller, klarar mig nog på 10ml x3/4 på en månad.

MVH!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Tänkte be om råd här igen. Sitter i tagen att beställa/köpa nytt och funderar på om någon av er har nån erfarenhet av dessa två?
Är ute efter smak och att det ska påminna om "vanlig" rökning så långt det går samt kunna laborera lite själv. Absolut inget krav på stora moln.

Smok X Cube Ultra eller Vaporesso Revenger X 220W TC
Vilken tror ni skulle passa mig bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeerBelly:

Tänkte be om råd här igen. Sitter i tagen att beställa/köpa nytt och funderar på om någon av er har nån erfarenhet av dessa två?
Är ute efter smak och att det ska påminna om "vanlig" rökning så långt det går samt kunna laborera lite själv. Absolut inget krav på stora moln.

Smok X Cube Ultra eller Vaporesso Revenger X 220W TC
Vilken tror ni skulle passa mig bäst?

Är nog hugget som stucket, både är säkert bra moddar.
Har själv Revenger X och är nöjd med den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Fick ett nyhetsbrev från Nordic Ecigg som säger att skatten på ecigg som införs 1:a juli blir 33:- per 10 ml. Jag brukar köpa 100 ml färdigblandad av dem för 205:- vilket då betyder att det kommer kosta 535:- för 100 ml. Om det här stämmer kommer det för mig att bli dyrare att röka ecigg än vanliga för mig. Jag räknar ecigg som ett nikotinläkemedel. Är det samma skatt på nikotintuggumi och andra nikotinläkemedel?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Fick ett nyhetsbrev från Nordic Ecigg som säger att skatten på ecigg som införs 1:a juli blir 33:- per 10 ml. Jag brukar köpa 100 ml färdigblandad av dem för 205:- vilket då betyder att det kommer kosta 535:- för 100 ml. Om det här stämmer kommer det för mig att bli dyrare att röka ecigg än vanliga för mig. Jag räknar ecigg som ett nikotinläkemedel. Är det samma skatt på nikotintuggumi och andra nikotinläkemedel?

Allt för att staten ska få extra skattepengar eller få folk att fortsätta röka vanliga cigaretter.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Fick ett nyhetsbrev från Nordic Ecigg som säger att skatten på ecigg som införs 1:a juli blir 33:- per 10 ml. Jag brukar köpa 100 ml färdigblandad av dem för 205:- vilket då betyder att det kommer kosta 535:- för 100 ml. Om det här stämmer kommer det för mig att bli dyrare att röka ecigg än vanliga för mig. Jag räknar ecigg som ett nikotinläkemedel. Är det samma skatt på nikotintuggumi och andra nikotinläkemedel?

Kommer det gälla nikotinfria juicer också?

Men ja, det är ju helt värdelöst, vaping har potential att vara en förbättring (om än inte en lösning) på ett folkhälsoproblem som är mycket stort. Gör man det dyrare än vanliga cigaretter så kommer det ju bli problematiskt. Även om det är enbart lite billigare finns risken att man förlorar folk till cigaretter (igen) eftersom det onekligen är enklare.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Sötast

Någon som testat https://www.vaporesso.com/ccell-vape-coils ?

Hittade bara en butik i Sverige som sålde dem, sökte på dem i tråden också men hittade inget.

Beställde 5st, skall bli intressant att testa. Är rätt less på eleaf EC coils, känns inget vidare.

Skrivet av Eazy:

Fick ett nyhetsbrev från Nordic Ecigg som säger att skatten på ecigg som införs 1:a juli blir 33:- per 10 ml. Jag brukar köpa 100 ml färdigblandad av dem för 205:- vilket då betyder att det kommer kosta 535:- för 100 ml. Om det här stämmer kommer det för mig att bli dyrare att röka ecigg än vanliga för mig. Jag räknar ecigg som ett nikotinläkemedel. Är det samma skatt på nikotintuggumi och andra nikotinläkemedel?

Men, va?

Jag köper 10ml burkar för 26 kr styck, de ska alltså bli 126% dyrare? Känns ju inte möjligt.
Som sagt innan i tråden, då blir cigg billigare.

Permalänk
Medlem

Det är nikotinet i sig som beskattas. Tror inte nikotinfria produkter påverkas. Läste nån artikel från 2015 angående beskattning på snus som beskattas mer än cigg och att man inte längre har folkhälsan och kostnad för eventuell sjukvårdskostnad som en anledning för höjd beskattning på nikotin.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det är nikotinet i sig som beskattas. Tror inte nikotinfria produkter påverkas. Läste nån artikel från 2015 angående beskattning på snus som beskattas mer än cigg och att man inte längre har folkhälsan och kostnad för eventuell sjukvårdskostnad som en anledning för höjd beskattning på nikotin.

Jag har rökt cigg, jag har snusat och tycker om det jättemycket. Jag slutade bägge två för det är "inte bra".
Jag har kompisar från Paris som pushade för att jag skulle testa Vape produkter och jag älskar det. Jag har vejpat till och från i två år, och för det mesta nikotin fritt. Jag måste ändå säga att jag har nästan helt slutat med det för jag fick konstiga smärtor i bröstkorgen.
Forskarna säger att de verkar ofarligt men det har gått väldigt lite tid sen detta började runt 2001 och det kan bli dåliga överraskningar framöver. Bara min erfarenhet

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Så, detta hände mig ganska så nyss:

E-ciggen var inne på laddning med en original Lenovo USB-laddare samt kabel, hade laddats cirka en timme och när sambon gick in för att kolla till tvättmaskinen hörde hon hur det pyste ut ur batteriet! Tur nog så hade den hoppat av skrivbordet och hängde i kabeln så det blev inga större brännskador och att hon hann reagera då det kunde slutat väldigt illa.
Från och med idag så har jag då lagt ned med e-cigg för gott, vill inte riskera att det där händer igen.
Produkten är förövrigt en Mlife M50 inköpt ifrån en svensk återförsäljare för någon månad sedan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Bilderna funkar inte men du bör tänka över samma sak gällande din mobil.
Det finns alltid en chans för detta när du laddar ett batteri oavsett hur du laddar det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

@Pnorberg: Bilderna funkar inte men du bör tänka över samma sak gällande din mobil.
Det finns alltid en chans för detta när du laddar ett batteri oavsett hur du laddar det.

Såg det. Jodå, har alltid haft det tänket men då jag sprang in och ut "trodde" jag att jag hade koll på den. Dock så är man naiv och tror ändå i slutändan att "inte händer det mig", tji fick jag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Pnorberg:

Så, detta hände mig ganska så nyss:
https://i.imgur.com/fC3m1wI.jpg

https://i.imgur.com/ATIHEdf.jpg

E-ciggen var inne på laddning med en original Lenovo USB-laddare samt kabel, hade laddats cirka en timme och när sambon gick in för att kolla till tvättmaskinen hörde hon hur det pyste ut ur batteriet! Tur nog så hade den hoppat av skrivbordet och hängde i kabeln så det blev inga större brännskador och att hon hann reagera då det kunde slutat väldigt illa.
Från och med idag så har jag då lagt ned med e-cigg för gott, vill inte riskera att det där händer igen.
Produkten är förövrigt en Mlife M50 inköpt ifrån en svensk återförsäljare för någon månad sedan.

Sorry men köper man billigt kinaskit så riskerar man att saker som detta inträffar. Köp saker som är gjorda utav välkända företag med kvalitets chip i så är det inga problem

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av [WP@]Wolverine:

Sorry men köper man billigt kinaskit så riskerar man att saker som detta inträffar. Köp saker som är gjorda utav välkända företag med kvalitets chip i så är det inga problem

Visst är det så men köper jag från en svensk återförsäljare förväntar jag mig att de är CE godkända.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Pnorberg:

Visst är det så men köper jag från en svensk återförsäljare förväntar jag mig att de är CE godkända.

Det finns många svenska återförsäljare med som skiter fullständigt i sånt med tyvärr. Men håller man sig till de stora svenska så är man iallafall lite säkrare. Sen har vi det faktum med att CE märkning betyder absolut noll i kina och även om en billig kina mod har en ce märkning så betyder det inte mer än att dom har satt ett klistermärke på modden.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Det är bra det, sluta röka det är bara skit, inte bra alls:D

Permalänk
Musikälskare

Hej alla vape-kunniga människor!

Finns det någon som kan sätta ihop ett nybörjar-kitt för runt 1000kr?

Jag är helt grön men känner jag inte vill ha "färdiga" coils utan göra själv men vet inte vad man ska välja för det ska bli så bra som möjligt när man är ny på hela grejen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hej alla vape-kunniga människor!

Finns det någon som kan sätta ihop ett nybörjar-kitt för runt 1000kr?

Jag är helt grön men känner jag inte vill ha "färdiga" coils utan göra själv men vet inte vad man ska välja för det ska bli så bra som möjligt när man är ny på hela grejen

Jag hade avvaktat tills vi ser vad som händer med skatten. Möjligt att det kommer bli löjligt dyrt med juice.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SexMachine:

Jag hade avvaktat tills vi ser vad som händer med skatten. Möjligt att det kommer bli löjligt dyrt med juice.

Jasså? Typiskt...

Då avvaktar jag och ser, tack för svaret!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [WP@]Wolverine:

Det finns många svenska återförsäljare med som skiter fullständigt i sånt med tyvärr. Men håller man sig till de stora svenska så är man iallafall lite säkrare. Sen har vi det faktum med att CE märkning betyder absolut noll i kina och även om en billig kina mod har en ce märkning så betyder det inte mer än att dom har satt ett klistermärke på modden.

Tror du SMOK Alien 220W är något problem?
Vill såklart inte att det ska hända mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag hade avvaktat tills vi ser vad som händer med skatten. Möjligt att det kommer bli löjligt dyrt med juice.

Borde väl gå att beställa från danmark/tyskland osv då?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tror du SMOK Alien 220W är något problem?
Vill såklart inte att det ska hända mig

Det kan hända. Det kan hända alla elektroniska apparater med laddning och det är därför man måste ladda på ett säkert sätt. Ett sätt att ladda säkert är att inte ladda i enheten om det går att undvika. Det finns alltid en risk med att ladda Li-ion celler i enheten (oavsett om det är ficklampor, vape-enheter eller vad det må vara). Särskilt om det är två eller fler celler. Toleranserna och säkerheten är helt enkelt generellt sämre i sådana enheter än i en riktig laddare.

Så i ditt fall skulle jag köpa en bra extern laddare, det är helt enkelt det säkraste sättet att ladda 18650-celler. En annan är att se till så att cellerna är av god kvalitet (från en säker källa!) och följer varandra, med andra ord att man använder och laddar samma par celler tillsammans. Om man har flera par så kan det vara värt att märka upp dessa. Se också till att ytterhöljet inte är skadat. 18650 och liknande celler använder ett ytterhölje som ett sätt att isolera polerna. Det är inte ok att plocka bort detta för att det ser coolt ut när cellerna är "nakna". Då kommer man förr eller senare få det man på engelska kallar "venting with flame"och det kan nog vem som helst lista ut att det inte är något man vill ska hända i fickan på bussen.

18650 och liknande celler är säkra, om handhavandet är det och cellerna är av god kvalitet, oskadade och rätt hanterade. Problemet är att folk inte vet om eller inte följer säkerhetsreglerna som krävs för ett säkert bruk. Nötterna som spränger vape-enheter har inte sällan använt mechanical mods som alltså inte reglerar hur mycket som dras ur cellerna. När spänningen går under en viss gräns händer dåliga saker. Det är generellt inte möjligt med en sådan enhet som Smok Alien som du har eftersom de använder ett styrchip. Men står det "ultrafire" på dina celler som kostade 2 dollar för 4 på Aliexpress så ska man sluta använda dessa omgående.

Ska man använda sådana celler så ska man vara påläst, allt annat är dumdristigt. Här är en bra början: http://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_wi...
https://www.youtube.com/watch?v=sRwoYJyjZNo&t

Sammanfattningsvis: Nej, det kommer förmodligen inte att hända dig, även om det har hänt Smok-enheter (enligt en snabb sökning). Men det kan hända, det är alldeles för komplicerade enheter och krafter det handlar om för att kunna lämna garantier.

Jag ska också påpeka att min kunskap främst kommer från ficklampsvärlden men att mycket gäller för vape-grejer också.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Det kan hända. Det kan hända alla elektroniska apparater med laddning och det är därför man måste ladda på ett säkert sätt. Ett sätt att ladda säkert är att inte ladda i enheten om det går att undvika. Det finns alltid en risk med att ladda Li-ion celler i enheten (oavsett om det är ficklampor, vape-enheter eller vad det må vara). Särskilt om det är två eller fler celler. Toleranserna och säkerheten är helt enkelt generellt sämre i sådana enheter än i en riktig laddare.

Så i ditt fall skulle jag köpa en bra extern laddare, det är helt enkelt det säkraste sättet att ladda 18650-celler. En annan är att se till så att cellerna är av god kvalitet (från en säker källa!) och följer varandra, med andra ord att man använder och laddar samma par celler tillsammans. Om man har flera par så kan det vara värt att märka upp dessa. Se också till att ytterhöljet inte är skadat. 18650 och liknande celler använder ett ytterhölje som ett sätt att isolera polerna. Det är inte ok att plocka bort detta för att det ser coolt ut när cellerna är "nakna". Då kommer man förr eller senare få det man på engelska kallar "venting with flame"och det kan nog vem som helst lista ut att det inte är något man vill ska hända i fickan på bussen.

18650 och liknande celler är säkra, om handhavandet är det och cellerna är av god kvalitet, oskadade och rätt hanterade. Problemet är att folk inte vet om eller inte följer säkerhetsreglerna som krävs för ett säkert bruk. Nötterna som spränger vape-enheter har inte sällan använt mechanical mods som alltså inte reglerar hur mycket som dras ur cellerna. När spänningen går under en viss gräns händer dåliga saker. Det är generellt inte möjligt med en sådan enhet som Smok Alien som du har eftersom de använder ett styrchip. Men står det "ultrafire" på dina celler som kostade 2 dollar för 4 på Aliexpress så ska man sluta använda dessa omgående.

Ska man använda sådana celler så ska man vara påläst, allt annat är dumdristigt. Här är en bra början: http://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_wi...
https://www.youtube.com/watch?v=sRwoYJyjZNo&t

Sammanfattningsvis: Nej, det kommer förmodligen inte att hända dig, även om det har hänt Smok-enheter (enligt en snabb sökning). Men det kan hända, det är alldeles för komplicerade enheter och krafter det handlar om för att kunna lämna garantier.

Jag ska också påpeka att min kunskap främst kommer från ficklampsvärlden men att mycket gäller för vape-grejer också.

Okej, enda "felet" jag gör är väl att inte ladda dem externt...

Batterierna är Sony Konion US18650VTC5A 2600mAh - 35A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Okej, enda "felet" jag gör är väl att inte ladda dem externt...

Batterierna är Sony Konion US18650VTC5A 2600mAh - 35A

Ja, och det kommer förmodligen gå bra.

Vill du göra det ännu säkrare så börjar du ladda externt. Utöver att risken är mindre att det händer så är konsekvenserna lägre om något skulle hända.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Permalänk
Musikälskare

Jäklar vilken ökning i pris O_o

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Yo,

Rätt ny i vape träsket, vilka märken på essencer samt smak tycker ni smakar bäst? Jag har provat lite av Capella och Inawera, måste säga att melon och bubbelgum är mina favoriter hitills

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)