PCI-E-baserad lagring i nya Macbook Air och Mac Pro!

Permalänk
Hedersmedlem

PCI-E-baserad lagring i nya Macbook Air och Mac Pro!

Något som i många fall inte uppmärksammats i nyhetsflödet från WWDC är att Macbook Air och Mac Pro har, som rubriken säger, fått flashlagring kopplad med PCI-Express, vilket ger tämligen extrem lagringsprestanda, inte minst för att vara en ultraportabel bärbar dator.

Det är just sånt här jag gillar med Apple, de pressar hela tiden fram gränserna, och tvingar konkurrenterna att följa efter. Nu senast med högupplösta skärmar, och nu med supersnabb lagring. Oavsett vad man tycker om Apple borde man gilla detta!

Vad tror ni om den här lagringslösningen, när kommer konkurrenterna följa efter? Nackdelen är ju uppgraderingsbarheten, som nu ev. blir ännu sämre än förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Något som i många fall inte uppmärksammats i nyhetsflödet från WWDC är att Macbook Air och Mac Pro har, som rubriken säger, fått flashlagring kopplad med PCI-Express, vilket ger tämligen extrem lagringsprestanda, inte minst för att vara en ultraportabel bärbar dator.

Det är just sånt här jag gillar med Apple, de pressar hela tiden fram gränserna, och tvingar konkurrenterna att följa efter. Nu senast med högupplösta skärmar, och nu med supersnabb lagring. Oavsett vad man tycker om Apple borde man gilla detta!

Vad tror ni om den här lagringslösningen, när kommer konkurrenterna följa efter? Nackdelen är ju uppgraderingsbarheten, som nu ev. blir ännu sämre än förr.

Det har funnits väldigt länge för stationära datorer (Revodrive, Z-drive, etc) och för servrar, men det används nästan aldrig då det är en nästintill försummbar skillnad om man inte kör rena SSD-benchmarks. Att priset sedan mångdubblas (240GB revodrive kostar runt 4000kr, lycka till att konfigurera en Appleprodukt med en sån SSD under 10K ökad kostnad) gör att nästan ingen (utom tvelander ^^) ens överväger att köpa en.

Att säga att apple alltid driver utvecklingen framåt är dumt, då de oftast tar saker som funnits länge som ingen behöver och sedan pushar det som fan i påkostade reklamfilmer. Facetime - funnits i många år innan. Thunterbolt - inte Apples uppfinning, Intels. etc.

Har man en PC (räknar inte macs/etc som det) så är det enkelt att uppgradera med ytterligare en PCI-E-lagringsenhet, då nästan alla moderkort idag har många anslutningar.

Att Apple konstant pushar sina produkter mot sämre och sämre uppgraderingsmöjligheter och ständigt blir påhejade tycker jag är skrämmande, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Inaktiv

Rätt bra tryck i den PCIe disken, herrejävlar...och sen i en ultratunn Air också, mycket imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Rätt bra tryck i den PCIe disken, herrejävlar...och sen i en ultratunn Air också, mycket imponerande.

Hur mäker man skillnad på den och en hyfsad SATA-ansluten SSD med responstid under en millisekund?

Går det snabbare att flytta filer till och från en annan plats (nätverk eller externt ansluten) där ändå anslutningen eller lagringsenheten sätter stopp långt före?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Hur mäker man skillnad på den och en hyfsad SATA-ansluten SSD med responstid under en millisekund?

Går det snabbare att flytta filer till och från en annan plats (nätverk eller externt ansluten) där ändå anslutningen eller lagringsenheten sätter stopp långt före?

En dators användningsområde är inte fullt lika begränsad som din fantasi. Det kan räcka med att behöva öppna stora filer för t.ex bildredigering för att uppskatta hastigheten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pertanbus:

Det har funnits väldigt länge för stationära datorer (Revodrive, Z-drive, etc) och för servrar, men det används nästan aldrig då det är en nästintill försummbar skillnad om man inte kör rena SSD-benchmarks. Att priset sedan mångdubblas (240GB revodrive kostar runt 4000kr, lycka till att konfigurera en Appleprodukt med en sån SSD under 10K ökad kostnad) gör att nästan ingen (utom tvelander ^^) ens överväger att köpa en.

Att säga att apple alltid driver utvecklingen framåt är dumt, då de oftast tar saker som funnits länge som ingen behöver och sedan pushar det som fan i påkostade reklamfilmer. Facetime - funnits i många år innan. Thunterbolt - inte Apples uppfinning, Intels. etc.

Har man en PC (räknar inte macs/etc som det) så är det enkelt att uppgradera med ytterligare en PCI-E-lagringsenhet, då nästan alla moderkort idag har många anslutningar.

Att Apple konstant pushar sina produkter mot sämre och sämre uppgraderingsmöjligheter och ständigt blir påhejade tycker jag är skrämmande, men det kanske bara är jag.

Jag förstår inte riktigt vad priser på diskreta PCI-E-lagringslösningar för stationära datorer har med detta att göra. Priset på nya MBA är samma som förra generationen, det är en naturlig del i utvecklingen att lagringen, precis som allt annat i en dator, blir snabbare för varje ny version av produkten. Jag förstår dina tankegångar när du ifrågasätter nyttan av supersnabb lagring, men för min del är det snarare en principsak. Med snabbare I/O i framtiden kommer det behövas snabbare lagring, så varför inte börja redan nu?

När det gäller bärbara datorer har Apple de senaste åren pushat mer än de flesta. Det började med den första Macbook Air, fortsatte med högupplösta skärmar, och nu pressar de även konkurrenterna på lagringsfronten.

Vad har då hänt? Alla satsar på Ultrabooks, högupplösta skärmar sitter numera i nästan alla high-end-laptops, och jag vågar lova dig att vi i nästa generation Ultrabooks kommer se en liknande lagringslösning som i denna nya MBA. Apple är helt enkelt först med så många saker som vem som helst hade kunnat vara först med, men Apple lyckas paketera det på rätt sätt, och lyckas få folk att inse nyttan.

Du har självklart helt rätt i att Apple inte innoverar eller leder utvecklingen på alla fronter, men det är heller inte så det fungerar i datorvärlden.

Sämre uppgraderingsmöjligheter är självklart tråkigt, men då det saknas lämpliga utbredda standardiserade formfaktorer för de traditionellt uppgraderingsbara komponenterna i ultraportabla datorer är det inte så konstigt att uppgraderingsbarhet får stryka på foten. Konkurrenterna är sällan bättre än Apple på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En dators användningsområde är inte fullt lika begränsad som din fantasi. Det kan räcka med att behöva öppna stora filer för t.ex bildredigering för att uppskatta hastigheten.

Säg att du öppnar en "stor" bildfil (räkna på 100MB). Skillnaden kommer då vara accesstiden (försummbar mellan PCI-e och SATA) plus skillnaden mellan tiden det tar att ladda från en SATA-ansluten och en PCI-E-ansluten disk. Det kommer då skilja (Jag uppskattar att en SATA-disk kommer upp i 500MB/s och en PCI-E-disk kommer upp i 700MB/s) (100/500)-(100/700) ~= 0.057 sekunder. Denna lilla tidsskillnad tycker jag inte kan motivera mer än det dubbla priset, oavsett vad man jobbar med.

Om det däremot handlar om fruktansvärt många filer och behov av extremt snabb överföringshastigheter är de mer server-/workstationinriktade PCI-E-diskarna grymma (~3TB, 2,5GB/s R/W), men kostar fortfarande fruktansvärt mycket.

Coolt, JA. Värt, njaaa..

Att du sedan hävdar att min fantasi är begränsad tycker jag känns konsigt, eller har du läst samtliga inlägg jag skrivit på forumet, gjort en personlighetsanalys och på så sätt kommit fram till att jag har en begränsad fantasi?

Skrivet av widL:

Jag förstår inte riktigt vad priser på diskreta PCI-E-lagringslösningar för stationära datorer har med detta att göra. Priset på nya MBA är samma som förra generationen, det är en naturlig del i utvecklingen att lagringen, precis som allt annat i en dator, blir snabbare för varje ny version av produkten. Jag förstår dina tankegångar när du ifrågasätter nyttan av supersnabb lagring, men för min del är det snarare en principsak. Med snabbare I/O i framtiden kommer det behövas snabbare lagring, så varför inte börja redan nu?

När det gäller bärbara datorer har Apple de senaste åren pushat mer än de flesta. Det började med den första Macbook Air, fortsatte med högupplösta skärmar, och nu pressar de även konkurrenterna på lagringsfronten.

Vad har då hänt? Alla satsar på Ultrabooks, högupplösta skärmar sitter numera i nästan alla high-end-laptops, och jag vågar lova dig att vi i nästa generation Ultrabooks kommer se en liknande lagringslösning som i denna nya MBA. Apple är helt enkelt först med så många saker som vem som helst hade kunnat vara först med, men Apple lyckas paketera det på rätt sätt, och lyckas få folk att inse nyttan.

Du har självklart helt rätt i att Apple inte innoverar eller leder utvecklingen på alla fronter, men det är heller inte så det fungerar i datorvärlden.

Sämre uppgraderingsmöjligheter är självklart tråkigt, men då det saknas lämpliga utbredda standardiserade formfaktorer för de traditionellt uppgraderingsbara komponenterna i ultraportabla datorer är det inte så konstigt att uppgraderingsbarhet får stryka på foten. Konkurrenterna är sällan bättre än Apple på den fronten.

Jag var inne på "Mac Pro" som du nämnde i ditt första inlägg, där tycker jag att lagringslösningar för stationära datorer är väldigt relevant.

Högupplösta skärmar är en bra sak Apple pushat, aluminiumchassin är också det. På senare år tycker jag faktiskt att de gjort stora framsteg på laptopfronten. Hade det inte varit för att de skjuter fruktansvärt i pris när de ska ha lite saftigare RAM, lagring och grafikkretsar hade det faktiskt varit en attraktiv dator...

...att köra windows/linux på

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pertanbus:

Jag var inne på "Mac Pro" som du nämnde i ditt första inlägg, där tycker jag att lagringslösningar för stationära datorer är väldigt relevant.

Högupplösta skärmar är en bra sak Apple pushat, aluminiumchassin är också det. På senare år tycker jag faktiskt att de gjort stora framsteg på laptopfronten. Hade det inte varit för att de skjuter fruktansvärt i pris när de ska ha lite saftigare RAM, lagring och grafikkretsar hade det faktiskt varit en attraktiv dator...

...att köra windows/linux på

Ursäkta mig, glömde att jag nämnt Mac Pro. Borde kanske inte ha tagit med den i tråden alls, då det inte är särskilt spännande med denna typ av lagring i en stationär dator.

Jo, det är verkligen synd med deras priser på extra RAM och lagringsutrymme. De kan konsten att ta betalt för sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Säg att du öppnar en "stor" bildfil (räkna på 100MB). Skillnaden kommer då vara accesstiden (försummbar mellan PCI-e och SATA) plus skillnaden mellan tiden det tar att ladda från en SATA-ansluten och en PCI-E-ansluten disk. Det kommer då skilja (Jag uppskattar att en SATA-disk kommer upp i 500MB/s och en PCI-E-disk kommer upp i 700MB/s) (100/500)-(100/700) ~= 0.057 sekunder. Denna lilla tidsskillnad tycker jag inte kan motivera mer än det dubbla priset, oavsett vad man jobbar med.

I teorin låter din slutsats säkert rimligt om vi återigen skall begränsa oss till ett givet scenario och bortse från att jag skrev filer (pluralis) med hänvisning till "Hur mäker man skillnad på den och en hyfsad SATA-ansluten SSD med responstid under en millisekund?".

Jag har ingen aning om man nu gör det, märker skillnad alltså. Med tanke på andra erfarenheter, t.ex där jag brukar importera sisådär 300 RAW-bilder à 15MB åt gången kunde det med mina Corsair P64 ta några minuter. När jag sedan bytte ut dessa mot OCZ Vertex 4 så minskade tiden drastiskt till under 30 sekunder. Poängen med att jämföra äpplen och päron i det här fallet är att påvisa bristen med att enbart stirra sig blint på läs- och skrivtider. Det kan finnas andra bakomliggande faktorer som påverkar.

En annan aspekt jag skulle vilja se utvärderad innan jag dömer ut tekniken är hur och om en SSD ansluten till PCI-E respektive SATA skiljer sig åt när det kommer till samtidig läs- och skrivning (50/50) som, i alla fall tidigare, varit lite av en akilleshäl för SSD. Inget "vanliga" hemanvändare stöter på så ofta med är desto vanligare i databassammanhang.

De är så jag ser på det.

Jag får väl köpa en REVO-drive och testa

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Måste ge tummen upp för att Apple satsar på detta. Jag hade nästan väntat mig någon frän form av slot-inmatning för 2.5 SSD diskar men där ser man. Prestandan är verkligen inget att klaga på och för den som jobbar med gigantiska filmprojekt lär det vara guld. Nackdelen är givetvis att man inte kan uppgradera själv men det är däråt utvecklingen gått på sistone. Därav lär jag själv inte skaffa denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Säg att du öppnar en "stor" bildfil (räkna på 100MB). Skillnaden kommer då vara accesstiden (försummbar mellan PCI-e och SATA) plus skillnaden mellan tiden det tar att ladda från en SATA-ansluten och en PCI-E-ansluten disk. Det kommer då skilja (Jag uppskattar att en SATA-disk kommer upp i 500MB/s och en PCI-E-disk kommer upp i 700MB/s) (100/500)-(100/700) ~= 0.057 sekunder. Denna lilla tidsskillnad tycker jag inte kan motivera mer än det dubbla priset, oavsett vad man jobbar med.

Hoho, 100MB stor bildfil? Det är en liten bildfil för någon som sysslar med det professionellt. Jag har utan större problemet kommit upp i en nästan 1GB stor bildfil när jag satt och retuschade ett porträtt på en kompis, misstänker att faktiska professionella retushare jobbar med ännu större bilder än så.

Tänk och att skriva till/från databaser i program såsom Aperture eller Lightroom, det tjänar man absolut också på högre hastighet.
Eller säg videoredigering med högupplöst video, där är det alla gånger trevligt med högre hastighet. Samt att disken i Airen klockar in närmare 800MB/s vad jag sett i tester.

Permalänk
Medlem

Ni har glömt en sak: det där sitter i 'MacBook Air', en skitdator som prestandamässigt inte duger till så mycket förutom till att surfa och se på film med.

Sånt lagring hade vart riktigt intressant på en riktig workstation och inte en jävla laptop med surfplatte-processor....

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo och själva datorerna också. Instegspriserna ligger väl på 10 000 kr + ?

11-tummaren börjar på 9k, 13" på 10k.

I min mening är 13-tummaren ganska prisvärd. Med studentrabatt riktigt prisvärd.

Skrivet av kanto64:

Ni har glömt en sak: det där sitter i 'MacBook Air', en skitdator som prestandamässigt inte duger till så mycket förutom till att surfa och se på film med.

Sånt lagring hade vart riktigt intressant på en riktig workstation och inte en jävla laptop med surfplatte-processor....

Se mitt inlägg ovan, detta handlar om naturlig prestandautveckling, inte om att man nödvändigtvis "behöver" denna lagringsprestanda.

Du underskattar för övrigt datorn, jag har både spelat på LAN och redigerat korta filmklipp på min MBA från 2011 med ganska lyckade resultat.

Mac Pro har ju fått samma lagringslösning, och jag håller med dig om att den egentligen "passar" bättre där, men Apple gör något som de andra tillverkarna konstant misslyckas med, de pushar features/prestanda som kanske inte alla uppskattar just nu, men alla tycker är självklart om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Ni har glömt en sak: det där sitter i 'MacBook Air', en skitdator som prestandamässigt inte duger till så mycket förutom till att surfa och se på film med.

Sånt lagring hade vart riktigt intressant på en riktig workstation och inte en jävla laptop med surfplatte-processor....

...och ~800MB/s är inte en särskilt imponerande hastighet för att vara en PCI-e-ansluten lagringsenhet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Imponerande hur några kan få det faktum att man satt in 800MB/s prestanda i maskinerna utan att höja priset (oavsett vad man tycker om priset) och få det till "mjeh, int så imponerande...".