Värmen är här; Jag behöver kylas ner...

Permalänk
Medlem

Värmen är här; Jag behöver kylas ner...

Så, jag har kikat på ett antal lösningar angående inomhusklimat. Jag vill ha det svalt och skönt inomhus nu när värmen tränger sig på. Jag bor i hyreslägenhet och kan inte installera en klimatanläggning och inte hålla på och dra friskluftsventilation etc.
Huvudmålet är att få ner inomhustemperaturen till en behaglig nivå.

Länkarna nedan är exempel på det jag har kikat på:

1. Det finns ju dessa fläktar man matar med kylklampar: http://cdon.se/vitvaror/centurion-al100-p22752723?utm_source=... - Känns prisvänligt, men funkar det?

2. Det finns portabla AC's http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/74112-matsui_barbar_lu... - Känns ganska dyrt, men lär ju funka?

3a.) Vanliga hederliga golv-/bordsfläktar http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/f...

3b.) Golv-/bordsfläktar som är oscillerande. http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/f...

*Är det någon som har erfarenhet och har testat 1 resp. 2?
*Min erfarenhet av 3a) är att den bara flyttar runt värmen, visst stå direkt i luftflödet kan verka svalkande men om man inte vill stå/sitta i en orkan som väsnas hela tiden?
*3b) har jag ingen erfarenhet av alls men av specs att döma är det i stort sett samma som 3a?

Sen till det ultimata frågetecknet, ljudnivå. Jag vill också ha det svalt när jag sover, utan att det flyger in massa kryp, jag vill också kunna sova utan att det är en massa oväsen. Tips, funderingar?

Finns det andra lösningar än 1, 2, 3a) och 3b) som jag har missat?

Tack på förhand

Rasmus

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

3b är exakt samma som 3a (flyttar bara runt luften men det är skönt att vara i den svalkande luftströmmen), med två skillnader:
1) den tar upp mindre golv/bordsyta
2) den låter mer än en vanlig fläkt.

När vi flyttade till nuvarande lägenheten, köpte vi en takfläkt av den här modellen och ångrar det inte.
Nu har vi vår fläkt i vardagsrummet där solen ligger på stor del av dagen, och där funkar det fint. Vårt sovrum ligger på andra sidan lägenheten och solen ligger aldrig på där, men om vi hade haft samma värmeproblem i sovrummet hade vi ev. köpt en till och haft där också. Kör man fläkten på lägsta hastigheten så är den ljudlös.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

3b är exakt samma som 3a (flyttar bara runt luften men det är skönt att vara i den svalkande luftströmmen), med två skillnader:
1) den tar upp mindre golv/bordsyta
2) den låter mer än en vanlig fläkt.

När vi flyttade till nuvarande lägenheten, köpte vi en takfläkt av den här modellen och ångrar det inte.
Nu har vi vår fläkt i vardagsrummet där solen ligger på stor del av dagen, och där funkar det fint. Vårt sovrum ligger på andra sidan lägenheten och solen ligger aldrig på där, men om vi hade haft samma värmeproblem i sovrummet hade vi ev. köpt en till och haft där också. Kör man fläkten på lägsta hastigheten så är den ljudlös.

Kanske något att fundera på då med andra ord.

Har inte reflekterat eller tänkt på en takfläkt, den tar ju absolut minst plats av effektiv yta i alla fall. Funkar inte en sån så ska jag kika på portabla AC, dock inte i sovrummet, där blir det garanterat en takfläkt pga ljudnivån

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast

Steg ett är att hindra värmen från att komma in från första början. Det enklaste är att se till att fönstren är förtäckta när solen ligger på. Kolla på hur hus är designade i varma länder så ser du att alla har fönsterluckor och liknande som de stänger för när solen gassar. Så det enklaste är att dra ner persiennerna och ha fönstret öppet. Då får du inte in så mycket av värmen och får samtidigt lite cirkulation på luften. Sen finns det lite mer avancerade lösningar som reflekterande film på fönstren och speciella gardiner men det är en lite större investering.

En fläkt med kylklampar har inte ens chans i världen att kyla ett rum effektivt. Den kan blåsa lite svalt och skönt på dig en stund men är inget alternativ för att kyla ett rum.

Fläktar är sköna för luft som rör sig svalkar ju dig eftersom de ökar avdunstningen av svett. De sänker inte temperaturen men den upplevda temperaturen blir lägre* och det är ju tillräckligt bra oftast.

Portabla AC har jag inte testat själv men de omdömen jag hört har inte varit alltför positiva. Du måste ju fortfarande bli av med varmluften någonstans så du måste ha ett fönster öppet för att skicka ut slangen för utblåset.

*tekniskt sett sänker de temperaturen på huden men orkar inte dra en lång utläggning om evaporativ kylning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du kan omöjligt få ner värmen med en fläkt som snurrar, det är svalkande men sänker inte värmen i rummet.
Fläktarna du länkat till är som vilken fläkt som helst.
Takfläkt är utan tvekan bäst sett till vanliga fläktar.

Som Zot säger så bästa sättet är att stoppa värmen från att komma in.
Jag köpte mörkläggande gardiner på hemtex som jag satte ute på balkongen. Värmen sjönk något enormt i min lägenhet som når upp mot 35-40c på högsommaren annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Steg ett är att hindra värmen från att komma in från första början. Det enklaste är att se till att fönstren är förtäckta när solen ligger på. Kolla på hur hus är designade i varma länder så ser du att alla har fönsterluckor och liknande som de stänger för när solen gassar. Så det enklaste är att dra ner persiennerna och ha fönstret öppet. Då får du inte in så mycket av värmen och får samtidigt lite cirkulation på luften. Sen finns det lite mer avancerade lösningar som reflekterande film på fönstren och speciella gardiner men det är en lite större investering.

En fläkt med kylklampar har inte ens chans i världen att kyla ett rum effektivt. Den kan blåsa lite svalt och skönt på dig en stund men är inget alternativ för att kyla ett rum.

Fläktar är sköna för luft som rör sig svalkar ju dig eftersom de ökar avdunstningen av svett. De sänker inte temperaturen men den upplevda temperaturen blir lägre* och det är ju tillräckligt bra oftast.

Portabla AC har jag inte testat själv men de omdömen jag hört har inte varit alltför positiva. Du måste ju fortfarande bli av med varmluften någonstans så du måste ha ett fönster öppet för att skicka ut slangen för utblåset.

*tekniskt sett sänker de temperaturen på huden men orkar inte dra en lång utläggning om evaporativ kylning.

Skrivet av Nivity:

Du kan omöjligt få ner värmen med en fläkt som snurrar, det är svalkande men sänker inte värmen i rummet.
Fläktarna du länkat till är som vilken fläkt som helst.
Takfläkt är utan tvekan bäst sett till vanliga fläktar.

Som Zot säger så bästa sättet är att stoppa värmen från att komma in.
Jag köpte mörkläggande gardiner på hemtex som jag satte ute på balkongen. Värmen sjönk något enormt i min lägenhet som når upp mot 35-40c på högsommaren annars.

Aha, ja det kan ju absolut vara något! Får kombinera lite här då med andra ord

Fick bara absolut för mig ett AC's kylde och värmen blev till kondensvatten.. De där portabla AC har ju behållare för att ta emot kondens i alla fall, jag fattar ju uppenbarligen väldigt lite om detta som ni ser och är mycket tacksam för era tips och idéer och rena fakta med för den delen. Då kanske den här historian inte behöver bli onödigt dyr ändå, är trots allt bara två fönster som som tar in sol mellan ~11.30-18.00, sovrummet och vardagsrummet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XpreS:

Aha, ja det kan ju absolut vara något! Får kombinera lite här då med andra ord

Fick bara absolut för mig ett AC's kylde och värmen blev till kondensvatten.. De där portabla AC har ju behållare för att ta emot kondens i alla fall, jag fattar ju uppenbarligen väldigt lite om detta som ni ser och är mycket tacksam för era tips och idéer och rena fakta med för den delen. Då kanske den här historian inte behöver bli onödigt dyr ändå, är trots allt bara två fönster som som tar in sol mellan ~11.30-18.00, sovrummet och vardagsrummet.

Kondensvattnet får man eftersom man kyler luft. Som du kanske vet så kan varm luft innehålla mer fukt än kall luft så när den varma och då ofta fuktiga luften kyls ner i ACn så kondenseras en del av vattnet i luften. Det är samma sak som händer när du ställer ut en kall läsk från kylen på bordet på sommaren. Ofta blir den helt blöt direkt av kondens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24