Intel: "PC-marknaden är inte döende, men i förändring"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "PC-marknaden är inte döende, men i förändring"

Bland de första att inta rampljuset under Computex 2013 är kretsjätten Intel. SweClockers sammanfattar från företagets presskonferens, vilken framför allt handlar om PC-marknadens framtid i mobila produkter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör vad ni vill, men glöm inte var ni kom ifrån, Intel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nej, ganska många har nog sett förändringen komma (även om folk sade emot i början).
Det betyder inte att jag nödvändigtvis gillar det.

Jag gillar stora fläskiga maskiner med mycket luftflöde och som är omöjliga att flytta. Det hör liksom till.

Permalänk
Snusfri

Kommer aldrig att byta ut min stationära mot något portabelt junk, som komplement så är en tablet/hybrid/laptop fint, men kommer aldrig någonsin att kunna ersätta en stationär, speciellt inte för oss som spelar eller håller på med lite seriösare saker än bara facebook och liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

stationära ska det vara

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

jag ryser när jag tänker på hur andra (Intel, Microsoft) planerar hur jag vill ha det i framtiden. Teknikfientlig? Inte alls... tvärtom. Men jag vill inte kladda på min stora fina skärm och kunna flytta runt på den.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

böt ut min stationära mot en laptop några år sedan.. för att göra en lång historia kort, nu sitter man på en stationär igen!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Det är ju Apple som banat väg för denna utveckling. Sen kan man tycka vad man vill om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

böt ut min stationära mot en laptop några år sedan.. för att göra en lång historia kort, nu sitter man på en stationär igen!

Been there, done that.. Men hur mycket RAM och hur snabb och stor SSD du än sätter i inser man i slutändan att ens stationära ändå utklassar den på alla punkter och så sitter man där igen..

Permalänk
Inaktiv

"Detta involverar varumärkesuppbyggnad och förstärkta leveranskedjor i tillverkarledet, för att sänka relaterade komponentkostnader."

Låter bra, men kasta inte sten i glashus. Sluta använda Thunderbolt om licensen för det tas ut med hiskeliga summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ge mig en intel laptop med 1-2 thunderbolt portar kopplade till pci-e 3.0 bana, möjliggör externa grafikkort.
Nvidia tegra 4 i tablet version.
Android/Windows miljö och även en funktion att köra android i dockat läge.
Gärna n+ac standard på wifi och en display med minst 1920x1080 och gärna 15 tum.

Permalänk
Medlem

Om PC-Marknaden är döende och sjunker som Titanic så är jag Leonardo DiCaprio. Jag kommer inte överge skeppet innan sista spelet är avklarat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

1, Om pc marknaden var döende så hade nog inte Intel erkänt det?
2, Men... jag vill inte ha en 7 tums smartphone

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Det är ju Apple som banat väg för denna utveckling. Sen kan man tycka vad man vill om den.

Ge credit till Apple, really?

Visa signatur

Silverstone Sugo SG08 | Asus PZ77-I Deluxe | Intel Core i5 3570k | XFX Radeon 7970 Dual Fan Ghz Editon | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Phanteks PH-TC14CS Blå

Permalänk

Vad man än säger kommer stationära datorer alltid utklassa mobilare enheter prestandamässigt, därför tror jag på Mini-ITX datorer, mobilt nog för mig att flytta varje vecka och man får plats med riktig hårdvara ändå (till viss begränsning)

Visa signatur

Silverstone Sugo SG08 | Asus PZ77-I Deluxe | Intel Core i5 3570k | XFX Radeon 7970 Dual Fan Ghz Editon | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Phanteks PH-TC14CS Blå

Permalänk

Som vanlig styr marknaden och det är en extrem stor efterfrågan på snabba mobila enheter idag. Dessutom växer molnet snabbt och man kan göra saker på sin dator och ta kraften någon annanstans.

Annars inom hemmen tycker jag folk går emot att använda allt fler datorer, det är inte ovanligt bland tekniknördar att ha flera persondatorer som sköter olika uppgifter och det som är lätt att glömma är att nördar förr mer gjorde allt på en enda dator.
Så även om våra datorer inte har blivit så mycket snabbare på senare år så är det många som har flera datorer istället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Det som det märks mest på är minnespriserna. Dubbelt så dyra som de var för ett halvår sedan. Rena mardrömmen är vi i!

Permalänk
Avstängd

Klart de vill säga så när AMD är de som står för processorerna för konsolerna, eller har jag fel?

Permalänk
Geeks Gaming

En av dom som jobbar på Watch dog på UBI sa ju att PC kommer att bli ledplattform för next gen då det är lättare att porta från PC till PS4 än att utveckla direkt till PS4. Och att den nuvarande consolerna så va man tvungen att utveckla 3 olika versioner till xbox 360, ps3 och pc.

Så får ju hoppas på att PC inte blir undangömt dom kommande åren.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Klart de vill säga så när AMD är de som står för processorerna för konsolerna, eller har jag fel?

Det spelar väl egentligen ingen roll.

Permalänk
Medlem

Inget stoppar dem från att drömma. Men PC'n och laptopen kommer förbli starka och hybrid-plattan en nischprodukt. Däremot kommer den långt enklare och billigare surfplattan dominera försäljningssiffrorna, det är solklart.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som en "bra" framtid, för gemene svensson som sitter hemma å tittar på tv efter jobbet varje dag. Går in å kollar mail/betalar räkningar/surfar lite.

Men ska man göra något seriöst på datorn finns de inte mycket som toppar att ha 3 skärmar till en stationär burk och göra allt samtidigt. arbete film spel osv, 1 for each or all for 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer aldrig att byta ut min stationära mot något portabelt junk, som komplement så är en tablet/hybrid/laptop fint, men kommer aldrig någonsin att kunna ersätta en stationär, speciellt inte för oss som spelar eller håller på med lite seriösare saker än bara facebook och liknande.

Hear, hear

Så länge det går kommer jag att bygga stort. Varför skulle jag vilja byta ut en stationär mot en tablet/hybrid/laptop när man kan ha båda utan att de konkurrerar med varandra. Dessutom tycker jag om att ha en stor låda vid skrivbordet. Det känns tryggt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Ingen tvekan om saken. Stationära datorer har fortfarande en stor marknad hos spelare, men de som spelar är en minoritet. Normala svensson har ingen användning av kraften och har nog hellre en hybrid än en stationär dator. Svensson är där pengarna finns, och så klart satsar man där då.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan dom fixa lika bra prestanda i en laptop som i en stationär och ge oss möjligheten att själva byta all hårdvara, så ser inte jag några problem med det. Tills dess vill jag se mer fokus på stationära datorer.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan det är roligare att bygga datorn än att använda den. Jag tycker att bygga datorn själv är halva grejen.

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt trenden med ultra books och liknande. De har får dålig prestanda för att använda som en speldator, och alldeles för mycket prestanda i onödan för en surfdator. Jag tror fortfarande att stationär speldator + surfplattor är framtiden. Det täcker alla användningsområden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Col.Pepperhead:

Vad man än säger kommer stationära datorer alltid utklassa mobilare enheter prestandamässigt, därför tror jag på Mini-ITX datorer, mobilt nog för mig att flytta varje vecka och man får plats med riktig hårdvara ändå (till viss begränsning)

Jag håller med dig. ungefär som Intel's NUC även om jag tror vi kan få se något större alster än så.
Om nästa generation av Iris blir 2x bättre än denna så talar vi om kvalité som inte är långt från GTX 770. Och då talar vi om integrerade grafikort som tills nyligen var ett enda stort skämt. Lägg till en specialversion av Intel's processor om 2-3 år "gjort för gamers" så kan vi definitivt så se en utfasning av stationära mot högpresterande NUC's (som är något större än de som finns idag) som man kommer kunna lätt packa ned till ett LAN eller i resväskan bara.

Permalänk

Jag vill inte gå mot mobilt. Snarare tvärtom. Kör nu nVidia surround på 3 monitorer tex. Gillar inte allas att spela på plattor, netbooks, telefoner och allt vad det heter.

Permalänk
Medlem

En till sak: Jag är också en hardcore supporter av stationära datorer men faktum är att om du inte vill spela de senaste spelen - som är en klar minoritet bland datoranvändare - så klarar du dig med en 6-7 år gammal processor och typ 2 till 4 gigabyte RAM(beroende på vilket OS du har) och ett budgetkort som klarar att spela upp 1080p utan lagg via YouTube.

Det är ju helt enkelt faktum. Så ser det ut. Därför har fokus skiftat till det mobila där de senaste 2-3 år har skett en sjukt snabb förändring, men jag tror vi kommer få se en utplaning där också.

Om du tar det bästa som kommer i år, Snapdragon 800, så kommer den troligen att räcka under en väldigt lång tid framöver om, igen, du inte vill spela det allra senaste på mobilen. Snapdragon 800 klarar av att spela upp 4K också, så den är säkrad för framtiden. Den största flaskhalsen idag för internetsurfande är inte processorn utan hastigheten på internet.

Jag tror vi mycket väl kan se Snapdragon 800 hamna i budgettelefoner om 2 år och räcka för många människor under hela decenniet, eftersom de flesta bara kollar på youtube, läser nyheter, twittrar och läser bloggar etc.

Nu när vi ser allt mer av IT-trenden röra sig mot det s.k. "Internet of things" så kommer fokus återigen bli att minska storleken på alla våra processorer istället för att maximera hastigheten och kraften. Dessa sekulära trender gör att meningen med en stationär blir lidande förutom att en stationär fortfarande är bäst på två saker: produktivitet(mest skrivande/kodande, egentligen) och spelande på hög nivå. De två saker som jag gillar mest. Så vår nisch kommer leva men pengarna finns helt enkelt inte där framöver på samma sätt. Och som tidigare nämnt, de allra flesta människor klarar sig med en ganska gammal PC idag för allt de gör, vilket också är varför inte så många uppgraderar: de behöver inte.