Permalänk
Medlem

Regex101.com

Hej!

Jag sitter nu, istället för att studera inför mina tentor, och fixar till lite buggar och lägger till nya funktioner till min hemsida. Har fått mängder med feedback på min mejl men tänkte det kunde vara kul och se vad folk på ett programmeringsforum har att säga.

Min fråga till er som läser detta är om ni har några synpunkter; vad som är bra/dåligt och/eller om ni har några förslag på ändringar jag bör göra (etc).

All feedback kommer tas i åtanke när jag arbetar på sidan och skrivas upp i min lilla todo-lsit

Länk till hemsidan: http://regex101.com/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig sida!

Kommer användas i framtiden.

Enda jag har att anmärka är att det känns lite tomt och tråkigt ut i headern.

Jag hade flyttat ner menyn under loggan så att det blir så här:

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Tack!

Osäker på om jag håller med dig ang. headern, men jag ska kolla på det!

Permalänk
Medlem

Ah lite stor header överst utan innehåll. Jag tycker också att innehållet känns lite ihoptryckt på quiz och about sidan, att det borde vara mer luftigt. Men det är min personliga åsikt

Permalänk
Medlem

Japp, kul sida. En framtida funktion som vore nice är att göra "Regex quick reference" klickbara, så skickas den regexen upp där careten i inputfältet för test regexen är, så blir det ännu snabbare och enklare att bygga upp sin regex.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Japp, kul sida. En framtida funktion som vore nice är att göra "Regex quick reference" klickbara, så skickas den regexen upp där careten i inputfältet för test regexen är, så blir det ännu snabbare och enklare att bygga upp sin regex.

Det här gillar jag! Smart!

Permalänk
Medlem

Såg fräsch ut, lite störande den gula notisen att man inte kan stänga den men annars helt klart stilren och fin hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Användbart också!

Nu lite nitpicking - Bara strunt egentligen, sidan funkar ju bra som den är, men du bad ju om det!

(Senaste Firefox)

* På förstasidan alignar inte textboxarna
* Tom grå area i headern - Onödigt och ser tråkigt ut.
* Gula "bannern" är lite dryg.
* "Community" och "Quiz"-sidorna har inte samma margins, så sidan "hoppar" när man navigerar mellan dem. (Det är bara Quiz-sidan som har detta felet)
* Jag gillar om man direkt när man kommer till sidan får veta mycket kort och koncist vad den handlar om - "This page let's you test and evaluate regular expressions in real time".
* Community borde kanske heta "Community examples" eller liknande - Jag trodde det var en länk till ett forum och det hade ju inte intresserat mig - Om det istället är ett library över användbara regexp är det ju superbra.
* Jag fullkompligen ÄLSKAR "Your regexp explained" - Fy faan vad bra - Jag som alltid haft svårt med regexp, det här kommer nog hjälpa en hel del! Kul!

Jag har tidigare använt: http://tools.netshiftmedia.com/regexlibrary/ men det finns väl inget skäl att inte kunna använda din fina sida istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kul initiativ! Användbart också!

Nu lite nitpicking - Bara strunt egentligen, sidan funkar ju bra som den är, men du bad ju om det!

(Senaste Firefox)

* På förstasidan alignar inte textboxarna
* Tom grå area i headern - Onödigt och ser tråkigt ut.
* Gula "bannern" är lite dryg.
* "Community" och "Quiz"-sidorna har inte samma margins, så sidan "hoppar" när man navigerar mellan dem. (Det är bara Quiz-sidan som har detta felet)
* Jag gillar om man direkt när man kommer till sidan får veta mycket kort och koncist vad den handlar om - "This page let's you test and evaluate regular expressions in real time".
* Community borde kanske heta "Community examples" eller liknande - Jag trodde det var en länk till ett forum och det hade ju inte intresserat mig - Om det istället är ett library över användbara regexp är det ju superbra.
* Jag fullkompligen ÄLSKAR "Your regexp explained" - Fy faan vad bra - Jag som alltid haft svårt med regexp, det här kommer nog hjälpa en hel del! Kul!

Jag har tidigare använt: http://tools.netshiftmedia.com/regexlibrary/ men det finns väl inget skäl att inte kunna använda din fina sida istället!

Har bara testat i chrome, kollar i FF senare:

* Vilka textboxar syftar du på?
* Kommer bli lite ändring på det!
* Bannern kommer försvinna
* Hmm, märkligt. I chrome för mig så ser dem ut att vara identiska.
* Jag förstår vad du menar, men lite svårt och klämma in det. Kanske en liten pop-up som bara syns en gång. Dock lite irriterande tror jag.
* Community -> Regex Library kanske?
* Kul att den hjälper :)!

Tack för dem goda orden!

Permalänk
Medlem

Kanske inte en popup, men en underrubrik till sidans logotyp/titel eller något sånt. "Hur beskriver jag vad sidan gör med 7 ord eller mindre" typ. Helt klart en smaksak, men jag personligen, gillar som sagt att det tydligt står, kort och koncist, vad hemsidan handlar om, på direkten, så jag inte måste snåra runt för att ta reda på det - Det blir en bra beskrivning i google-sökningen också!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, sitter just nu och jobbar med regex i python så detta blir ett bookmark

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

När den gör explain på en range verkar den kasta om ordningen: \d{1,5} skrivs ut som 5 till 1 gång siffra, \d* som oändligt till 0 gånger osv. Om möjligt blir det nog tydligare om du ändrar ordningen så det blir 1 till 5 gånger och 0 till oändligt.

Permalänk
Avstängd

Post to community? Vad betyder det? Otydligt.

Bra sida! Kommer att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

När den gör explain på en range verkar den kasta om ordningen: \d{1,5} skrivs ut som 5 till 1 gång siffra, \d* som oändligt till 0 gånger osv. Om möjligt blir det nog tydligare om du ändrar ordningen så det blir 1 till 5 gånger och 0 till oändligt.

Det är så en regex-motor fungerar, varpå jag valt att formulera mig på det viset. Du kan prova skriva in '.*' och jämföra med '.*?'. Du kanske även vill läsa på om greedy/lazy quantifiers, mycket matnyttigt!

Skrivet av saddam:

Post to community? Vad betyder det? Otydligt.

Bra sida! Kommer att användas.

Tanken är att man kan posta det man sysslar på till community-sidan. Har du förslag på hur man kan göra det tydligare?

Permalänk
Medlem

Tack för en bra tjänst!
Fick användning av den idag, då jag (nästan av misstag) upptäckte en miss i ett filnamns-regex på jobbet. Man hade angett [A-z] istället för [A-Za-z] (eller (?i)). Detta i kombination med att olika delar av filnamnet separeras med _ gav lite lustiga resultat ibland...
Kanske kunde man få en diskret varning på sidan att just [A-z] innefattar andra tecken och inte bara bokstäverna?

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Bra sida. Såg dock i förklaringsrutan att den ibland bryter av ett ord pga ny rad. each blev tex
e
ach

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

Tack för en bra tjänst!
Fick användning av den idag, då jag (nästan av misstag) upptäckte en miss i ett filnamns-regex på jobbet. Man hade angett [A-z] istället för [A-Za-z] (eller (?i)). Detta i kombination med att olika delar av filnamnet separeras med _ gav lite lustiga resultat ibland...
Kanske kunde man få en diskret varning på sidan att just [A-z] innefattar andra tecken och inte bara bokstäverna?

Kul att du fått användning av hemsidan! Osäker på hur jag skulle implementera det på ett snyggt och icke-påträngande sätt dock. Tycker personligen att det är något man borde se själv samt ha testfall för. Är hur som helst givetvis öppen för förslag!

Skrivet av hamre:

Bra sida. Såg dock i förklaringsrutan att den ibland bryter av ett ord pga ny rad. each blev tex
e
ach

Ja det händer när man förbrukat hela bredden för rutan. Kanske snyggare om den bryter hela ordet istället... Får kika lite på det

Permalänk

Har du måhända fått en syn på http://rubular.com/ ?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Har du måhända fått en syn på http://rubular.com/ ?

Du kan läsa om det här: http://regex101.com/about/#credits (har även kontaktat skaparen av rubular, allt är grönt)

Permalänk

Den som läser skall finna Blev bara nyfiken eftersom den såg så bekant ut

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag släppt en omfattande uppdatering till hemsidan. Här är en direktlänk till mitt inlägg på hackernews: https://news.ycombinator.com/item?id=6075949

Permalänk
Medlem

Schysst sida!

Jag gjorde en liknande för en massa år sedan när jag pluggade programmering, dock inte lika utvecklad som din är.
http://www.regex.nu

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Schysst sida!

Jag gjorde en liknande för en massa år sedan när jag pluggade programmering, dock inte lika utvecklad som din är.
http://www.regex.nu

Tack!

Man måste börja någonstans...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevlig sida, kommer nog komma till användning!

Om man ska anmärka på något så säger jag samma sak som andra - headern känns tråkig med för stort grått tomrum, framhävs extra mycket med den gula textremsan.

Permalänk
Medlem

Påminner mycket om designen här
Ser ändå fräsch ut och man får säkert användning av det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kunde bumpa tråden nu när jag kodat om hela hemsidan och be om lite nya åsikter. Länk: http://regex101.com/

Permalänk
Medlem

Först av allt, det är en nice sida, tycker den är bäst av regex-sidorna som finns. Brukar numera alltid gå dit när jag ska skapa/fixa/debugga/förstå en regex

Ett par kommentarer:
1 Designmässigt är jag inget superfan av menyer som följer med scrollen (dvs vänstermenyn i ditt fall).
2 När jag går in på sidan nu scrollar den ner till test-input-rutan vilket gör att jag måste scrolla upp för att skriva in själva regexen, är det verkligen meningen? (FF på win7, 1366x768 total upplösning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Först av allt, det är en nice sida, tycker den är bäst av regex-sidorna som finns. Brukar numera alltid gå dit när jag ska skapa/fixa/debugga/förstå en regex

Ett par kommentarer:
1 Designmässigt är jag inget superfan av menyer som följer med scrollen (dvs vänstermenyn i ditt fall).
2 När jag går in på sidan nu scrollar den ner till test-input-rutan vilket gör att jag måste scrolla upp för att skriva in själva regexen, är det verkligen meningen? (FF på win7, 1366x768 total upplösning)

Tack!

1. Designvalet här är för funktionalitet. Man skall kunna utföra alla operationer man vill utan att behöva scrolla upp och ner. Sidan kan bli mycket lång med stora uttryck.

2. Detta är inget jag har och göra med. Du kanske har en tom hashtag (#) i urlen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

noterade att punkt 3 ("maximera editorn") i tour-läget blir lite knasig om man har ett "för litet" fönster. knappen försvinner ur menyn vid en viss fönster-bredd (då den inte fyller någon funktion) och då lägger sig tour-punkten längst uppe i vänstra hörnet och förklarar en knapp som inte syns.
annars tycker jag (fortfarande) att det är en bra sida. har tipsat alla på jobbet om den, så att de har den till hands om de skulle råka ramla över något problem där regex lämpar sig.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

noterade att punkt 3 ("maximera editorn") i tour-läget blir lite knasig om man har ett "för litet" fönster. knappen försvinner ur menyn vid en viss fönster-bredd (då den inte fyller någon funktion) och då lägger sig tour-punkten längst uppe i vänstra hörnet och förklarar en knapp som inte syns.
annars tycker jag (fortfarande) att det är en bra sida. har tipsat alla på jobbet om den, så att de har den till hands om de skulle råka ramla över något problem där regex lämpar sig.

Helt rätt! Har sett detta själv men inte orkat lösa det ännu, lägger in det i min problem-logg :). Tack!

EDIT:
Har ändrat hur menyn följer med när man scrollar, mindre jobbig nu. Laddar upp patchen ikväll!