Permalänk
Medlem

Skicka DVB-C-signal trådlöst

Hej!

Har en TV i mitt vardagsrum där jag kollar på TV via det digitala kabel-TV-nätet (DVB-C).
Planerar att skaffa en TV till sovrummet också, men vill inte behöva dra en coax från vardagsrummet (där jag har mitt enda uttag) genom hela lägenheten och in i sovrummet. Min fråga är nu om det finns någon grunka så jag kan plocka ut signalen från jacket och sen skicka den trådlöst till TVn i sovrummet? Vad som hade varit awesome är om det går att skicka det via med nätverk i lägenheten. Har nämligen en switch i vardagsrummet vid TVn och kan utan problem dra in nätverk i sovrummet också.

Tacksam för alla kreativa idéer!

Permalänk
Bildexpert 📺

Enkelt svar nej, eftersom det vore som att bygga en illegal piratsändare. Vad du kan göra är att koppla in ytterligare en digitalbox för dvb-c och på dess bildutgång koppla någon form av videolänk där du sätter mottagaren till sovrumsteven. En del sådana länkar har dubbelriktat kommunikation så att du kan skicka tillbaka IR-signaler från digitalboxens fjärr så slipper du springa till ett annat rum så fort du ska byta kanal.

Ett alternativ som ofta glöms bort är att anlita en installatör som drar ytterligare ett jack. I särklass den smidigaste lösningen.