Visa upp din Raspberry Pi (eller andra liknande).

Permalänk

Mitt Pi BOINC projekt

Detta är mitt ’lilla’ Pi BOINC projekt, planen är att ha det klart till slutet på året. Man kan fråga sig varför jag gör det och svaret är enkelt – det är kul 😊

När jag blir klar har jag ett 48 nod Pi ’ kluster’ om man nu kan kalla det för kluster som består av tre bakplanskort med 16 Pi enheter på varje samt ett separat managementkort med en Pi som styr chassifläktar och styr de tre bakplanen över SPI.
Alla Pi enheter blir ihopkopplade med en Unifi 48+4 port switch som strippas på originalchassit och monteras tillsammans med strömförsörjning och bakplanskorten i ett 2HE rackchassi.

Varje bakplanskort hanteras av en liten PIC controller som kan slå på/av varje Pi modul individuellt. Den håller också koll så nån modul inte överbelastar strömförsörjningen och korttemperatur. Den kommunicerar över SPI med omvärlden och de tre bakplanskorten kopplas samman med kontakterna du ser i kanten och går sen till managementkortet som styr och samlar in data från bakplanen.
Det jag har kvar att göra är slutmontering av det sista bakplanskortet och göra klar designen av managementkortet. Sen blir det att handla lite mer Pi kort och Unifi switchen och bygga ett chassi. Chassit kommer bli ett 2HE som är 660mm djupt (det råkar vara samma djup som en större Synology NAS).

Jag har försökt hitta snabbast möjliga Pi modul som följer Pi storleksstandard och tyvärr är mitt val inte original Pi. Pi 4 var en besvikelse för jag har väntat med att köpa alla Pi kort och hoppats att det skulle vara något lite extra när det släpptes men det är för långsamt. Jag kör RockPi 4A med 4GB ram och 32GB emmc tillsvidare tills något snabbare dyker upp, den har 6 kärnor 1.8/1.4GHz och det jag använder det till är BOINC så antal beräkningar varje Pi klarar per dag är mitt prestandamått. Om det blir enbart Rock Pi så är det 288 parallella beräkningar som kommer köras 24/7.

Såhär ser det ut just nu uppslängt på en hylla, det är då en 5V/100A strömförsörjning, en gammal Zyxel 24port switch, de tre bakplanskorten – ett klart och fullbestyckat, ett klart och bestyckning påbörjad, ett som saknar kontakterna än så länge. Det fullbestyckade har en mix av de kort jag haft sen tidigare, 2 original pi3b, 4 Asus Tinkerboard, 5 Asus Tinkerboard S och 5 Rock Pi 4A. Det påbörjade kortet har 3 Rock Pi 4A och 2 original pi4b. Det finns plats att sätta fler original Pi 4 …. 😊

[EDIT]
Testat Pi4 original några dagar nu, de är långsammare än RockPi MEN när jag provade att överklocka original Pi4(1.75GHz) så är prestandan högre än RockPi, dessutom så är original Pi4 billigare så det är en klar vinnare. Ordnade 11 nya Pi4 kort idag samt bytt Zyxel switchen till Unifi 48 port. Har uppdaterat sista bilden med hur det ser ut nu - det blir vatten och bröd närmaste månaden

Permalänk

Mitt spottingsystem.

Har byggt ihop ett system för att slippa använda kikare när jag skjuter. Se galleriet: https://www.sweclockers.com/galleri/14875-mitt-rpi-spotting-s...
Jag har en kameraenhet som jag har byggt ihop som jag ställer framme vid tavlan ca 3 m ifrån en bit åt sidan.:

1) Ytterchassi i extrurerad alu.
2. RPI Zero
3. Egentillverkad sensorkortshållare med M12 gänga så man kan byta linser.
4. LiPo batteri för spänning via ett kort som ger 5.2 V ut och som även sköter laddning av batteriet.
5. SONY IMX sensor som är aktivt alignad mot lins för bästa hörnskärpa.
6. WiFi antenn USB med inbyggt wifi chip.

Kameran streamar bild till huvudenheten. Har 2 st varianter:
a) Med inbyggd RPI skärm
b) Enbart mottagare som har en extern skärm kopplad via HDMI eller via RPI WiFi till min padda/telefon där jag via en app kan se bilden.

a) Innehåller:

1) RPIs egna chassi för skärm
2) RPI Display 7"
3) RPI 3B+
4) LiPo batteri för spänning via ett kort som ger 5.2 V ut och som även sköter laddning av batteriet.
5) 2 st Wifi antenner med inbyggt cwifi chip.

b) Samma som ovan fast i en egen tillverkad låda utan skärm.

Den funkar i princip felfritt. Väldigt lite paket loss.
Upp till 300 m är inga problem.

Det hela är klart och används men jag har en hel del annat jag skulle vilja få till så om Ni känner Er manade och har kunskap inom LINUX och/eller elektronik så PMa

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacphlounge:

Har byggt ihop ett system för att slippa använda kikare när jag skjuter. Se galleriet: https://www.sweclockers.com/galleri/14875-mitt-rpi-spotting-s...
Jag har en kameraenhet som jag har byggt ihop som jag ställer framme vid tavlan ca 3 m ifrån en bit åt sidan.:

1) Ytterchassi i extrurerad alu.
2. RPI Zero
3. Egentillverkad sensorkortshållare med M12 gänga så man kan byta linser.
4. LiPo batteri för spänning via ett kort som ger 5.2 V ut och som även sköter laddning av batteriet.
5. SONY IMX sensor som är aktivt alignad mot lins för bästa hörnskärpa.
6. WiFi antenn USB med inbyggt wifi chip.

Kameran streamar bild till huvudenheten. Har 2 st varianter:
a) Med inbyggd RPI skärm
b) Enbart mottagare som har en extern skärm kopplad via HDMI eller via RPI WiFi till min padda/telefon där jag via en app kan se bilden.

a) Innehåller:

1) RPIs egna chassi för skärm
2) RPI Display 7"
3) RPI 3B+
4) LiPo batteri för spänning via ett kort som ger 5.2 V ut och som även sköter laddning av batteriet.
5) 2 st Wifi antenner med inbyggt cwifi chip.

b) Samma som ovan fast i en egen tillverkad låda utan skärm.

Den funkar i princip felfritt. Väldigt lite paket loss.
Upp till 300 m är inga problem.

Det hela är klart och används men jag har en hel del annat jag skulle vilja få till så om Ni känner Er manade och har kunskap inom LINUX och/eller elektronik så PMa

Snyggt! Totalkostnad för hela setupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanr22aa:

Detta är mitt ’lilla’ Pi BOINC projekt, planen är att ha det klart till slutet på året. Man kan fråga sig varför jag gör det och svaret är enkelt – det är kul 😊

(klipp)

Nyfiken, vad är det för prestanda på det klustret? Hur mycket boinc orkar den med under ett dygn, kontra strömförbrukning?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Skrivet av isecore:

Nyfiken, vad är det för prestanda på det klustret? Hur mycket boinc orkar den med under ett dygn, kontra strömförbrukning?

Bygget är på nöjeskontot går nog inte att räkna hem på något sätt. Prestandamässigt så genererar det i snitt 747600 poäng per vecka och det är då med 42 Pi - (20st Pi4, 8st Rockpi4, 10st Tinkerboard, 4st Pi3), jag ska fylla ut de sista sex kortplatserna snart med Pi4or så prestandan kommer gå upp till ett snitt på 854400/vecka. Jag överklockar alla Pi4or till 2GHz förutom tre kort som inte vill vara med över 1.8GHz.

Om man vill maxa antalet poäng i Boinc så är nog nått standardmoderkort med ett par snabba Nvidia/AMD grafikkort ett bättre alternativ.

Håller på med att skaffa fram prylar till chassit nu, finns inget färdigt 2HE 680mm djupt att köpa.

Hur mycket ström den använder har jag ingen aning om, får försöka låna en tångampere-mätare och se hur mycket den drar på ingående matning till kraftaggregatet, det är trots allt den effekten som får elmätaren att ticka. Jag vet att kraftaggregatet jag använder har 88% effektivitet så det går att räkna fram hur mycket ström de drar på +5V också.

Permalänk
Medlem

SovrumsPi'n; Pi 4 4GB med LibreELEC installerad på en 64GB SSD, med en liten tyst fläkt som körs på 3,3V, lätt överklockad går den aldrig över 40C.
arm_freq=1800
gpu_freq=600
over_voltage=4

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Installerad i den officiella touchscreen monitorn, detta är den andra iterationen av min hemmabyggda konsol för... Klassiska spel. Den här är dessutom portabel så länge som du har en strömkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

SovrumsPi'n; Pi 4 4GB med LibreELEC installerad på en 64GB SSD, med en liten tyst fläkt som körs på 3,3V, lätt överklockad går den aldrig över 40C.
arm_freq=1800
gpu_freq=600
over_voltage=4
https://i.postimg.cc/PrY9SYX0/Pi4-4-GB-LE-64-GB-SSD.jpg

Trevligt!

Vad är det för "case" du har? Ser att du fäst m2 ssd under och skulle vilja köra likadant. Vad behövs?

Vilken fläkt är det?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Trevligt!

Vad är det för "case" du har? Ser att du fäst m2 ssd under och skulle vilja köra likadant. Vad behövs?

Vilken fläkt är det?

Mvh

Hemmabygge med en vanlig SSD (ej m2) med höljet bortplockat, fläkten var nåt jag hittade ett par stycken av i en låda här hemma, ingen aning om sort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hemmabygge med en vanlig SSD (ej m2) med höljet bortplockat, fläkten var nåt jag hittade ett par stycken av i en låda här hemma, ingen aning om sort.

Tack för svar. Rekommenderas vanlig ssd eller m2 ssd för raspberry pi 4? Tänkte ha OS på ssd.

Permalänk
Medlem

Samsung T7 (eSSD) går bra att köra på RPI4 - man kan få TRIM/discard att fungera över UAS (USB attached SCSI) med lite parametrar med udev om man vill - inte för att man behöver köra trim/discard jämt som windows gör när filer raderas, men 1 ggr per vecka med 'fstrim' med cronscript skadar inte för att få så stor del som möjligt av SSD:s lediga filsystemutrymme att vara raderat och klar för snabb skrivning och med detta skrivs flashminnet jämnare och behöver inte flytta runt kall orörlig data till andra flashblock så ofta.

Att bygga det hela på en SSD med en lös USB/SATA-adapter eller USB-M.2 NVMe adapter är mycket mer vanskligt om man skall ha TRIM/discard aktivt då operationen drar mycket stötström och en lös adapter man köper för enstaka hundringar har inga resevoarkondingar och det finns heller inget i en SATA-SSD-kapseln eller en NVMe-sticka och det kan ge problem när man som minst önskar det. - det kan gå ganska illa om man försöker med TRIM och potentiellt vid stora skrivningar att SSD:n får strömtorsk under processen och i bästa fallet så hänger det sig och kräver en off/on start innan det vaknar till liv igen (fråga mig inte hur jag vet det...)

Skall man ändå försöka så rekommenderas att löda dit en 6.3 Volt elektrolytkondensator över USB-intagets +5V och 0 Volt på adapterkortet i anständig storlek på minst 50-100 µF eller liknande och beroende på plats man har, kan man få dit större eller fler parallellkopplade så är det bara bra.

köper man färdiga eSSD från tex. Samsung som T5 och T7 så är de mycket kondingar instoppat i deras kapslingar att det inte är ett problem då de vet att strömförsörjning över USB är allt annat än stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Tack för svar. Rekommenderas vanlig ssd eller m2 ssd för raspberry pi 4? Tänkte ha OS på ssd.

Jag kör bägge delarna, bägge funkar lika bra, beror nog mest på vilken adapter man har, bör väl se till att den stöder UASP och TRIM.
Kör bla såna här (med billiga Kingston ssd i) till ett par av mina Pi4 (en NAS med OMV6 & en med LibreELEC 11 Nightly).
https://noerdic.se/collections/m-2-sata-ssd/products/maiwo-us...
Har även nåt halvdussin skitbilliga såna här som funkar lika bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

rPi 3B med egentweakad version av rAudio (fork av Runeaudio). Den enda rPi-musikspelaren för NAS-samlingar som fungerar om man vill browsa på composer-tagg (moode har en variant men den är inte särskilt praktisk och moode laggar för övrigt med stora samlingar). HiFi Berry Digi Pro hatt med TOSLINK interface till min DAC och sen vidare till förstärkaren. Blixtsnabb browsing på mobil. Har lagt in lite fransk radio också förutom P1 och P2. Dammskyddad i acetatlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör bägge delarna, bägge funkar lika bra, beror nog mest på vilken adapter man har, bör väl se till att den stöder UASP och TRIM.

det finns ingen nytta av TRIM på externa USB eSSD-enheter om man inte gör enligt följande i Linux

under /etc/udev/rules.d skapar man (som root) en textfil som heter "50-usb-ssd-trim.ru"

i denna skriver man textrader som

ACTION=="add|change", ATTRS{idVendor}=="174c", ATTRS{idProduct}=="55aa", SUBSYSTEM=="scsi_disk", ATTR{provisioning_mode}="unmap"

en rad för varje USB-lagring man önskar använda med TRIM/discard/unmap-funktion.

man kan få fram idVendor och idProduct med lsusb när önskade mediat är inkopplat.

vill man ha trim/discard/unmap fungerande även på luks-crypterad volym så bör man först se till att volymen ligger på en LVM2-partition om den skall komma ihåg inställningen mellan inkopplingarna/omstart av datorn (det går att konvertera en befintlig LVM-partition till LVM2)

då kör man kommandot

cryptsetup --allow-discards --persistent open /dev/sdb2 root

för disk 'sdb' och partition 2 och det räcker med en gång om det är på LVM2-partition.

Detta med trim/discard fungerar också på SD-kort i RPI4 - dock bara de bättre modellerna med TRIM-support som Sandisk ultra och extreme eller Samsung EVO+

Men bara för att allt ovan är uppsatt betyder inte att TRIM/discard används av Linux

i Linux får man antingen köra 'fstrim -a' (för att göra TRIM/discard på alla enheter som är inkopplade i ett svep)

eller för filbaserad trim liknande det som körs i windows när man raderar filer får man modifiera i /etc/fstab för lagringen i fråga.

rekommendationen är dock att hellre köra veckovis 'fstrim' kanske via 'cron' framför att ha TRIM när filer raderas.

Permalänk

Alltså jag läser om små boards och grejer och är nyfiken på att bygga ihop något men... Att ha till vad?

Kan inte komma på ett use case då jag behöver en.

Har ni några bra förslag till mig?

(kör home assistant och har en homey pro på gång)

Gärna något som är allt i ett och som inte ska kopplas in i ett eluttag.

Finns det en topp 5 no brainers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Finns det en topp 5 no brainers?

Till att börja med ska det finnas en enhet att inhandla någonstans...
Lycka till.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Till att börja med ska det finnas en enhet att inhandla någonstans...
Lycka till.

Tänker inte primärt på Pi.

Esp32 osv.
Små byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Tänker inte primärt på Pi.

Esp32 osv.
Små byggen.

I stort sett samma problem med alla enkortsdatorer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

I stort sett samma problem med alla enkortsdatorer.

Ok men om vi för en stund bortser från eventuell komponentbrist.

Förslag och tips på inspirerande byggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Ok men om vi för en stund bortser från eventuell komponentbrist.

Förslag och tips på inspirerande byggen!

Vet inte om pihole räknas som bygge men det är ett bra användningsområde för en raspberry pi.

Pihole blockerar annonser på nätverksnivå istället för på enhetsnivå ( så som uBlock origin )

Stavfel
Permalänk

https://www.pieterbrinkman.com/2022/02/02/build-a-cheap-water...

Här var en grej som är precis sådant jag syftar på.

Nu gäller det bara att hitta bäst shopping samt strömförsörjning!
Ska plocka hem 3 stycken Esp32 or tänkte jag.

Vad ska jag göra med de andra två?