Nio USB-minnen med Superspeed

Permalänk

Tackar och bockar för detta, blir ett Sandisk Cruzer Extreme då

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Har bytt laptop nu till en med usb 3.0 och det är dags att uppgradera usbprylarna lite.
Har mao äntligen beställt ett minne. Blev tillslut ett Sandisk Cruzer Extreme 64gb från electroworld.se för 539 inkl frakt.
Funderade ett tag på att köpa ett annat märke/modell ifrån testet då vissa finns i 128gb men känns bra att köpa det man egentligen vill ha. Borde komma långt på 64 gb ändå. Ska bli skönt att föra över lite till den utan att man får så blodkärlen i hjärnan spricker av frustration när man ska föra över mkt i 4mb/s till ett sandisk 32gb man köpt billigt på clas ohlson.
Kronor per gb är sjukt högt för usbminnen tycker jag. Borde vara billiga att tillverka jämfört med hårddiskar som har rörliga delar, väger mkt och innehåller mkt metall men kanske hänger mkt på volymerna oxå och minneskretsar kanske är dyra.
När jag lagt minnet i kundkorgen såg jag att man får ju en 1tb 2.5" usb 3.0 disk för ungefär samma peng vilket känns lite surt. Avbröt köpet och tänkte ta en sån först, öppna den och stoppa i en 128gb SSD jag har liggandes men tänkte att det är en investering och ett usbminne är mkt smidigare än en 2.5" även om dom är smidiga. Speciellt om man ska ha film på till surfplattan eller musik mm till bilstereon.

Lite offtopic men har även beställt denna fraktfritt från komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760839
Snygg, dubbla fack, usb 3.0 och kan klona diskar utan dator. Ska ersätta min fula, svarta, usb 2.0 singelfacks dito

Permalänk
Medlem

Någon som kör en 'SANDISK CRUZER EXTREME 16GB' med Raspbmc för Rasperry Pi som HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 178:

Någon som kör en 'SANDISK CRUZER EXTREME 16GB' med Raspbmc för Rasperry Pi som HTPC?

Vad skulel poängen vara? RPi har inte USB3, och RPi klarar inte av att mycket mer än 20MB/s till USB.

Men om frågan är "funkar en sån sticka?" så blir mitt svar "Självklart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

En fråga till Sweclockers redaktion om detta test:

Fyllde ni USB-minnena fullt ut (med data) innan ni utförde skrivhastighets-testerna?
En sån cykel kan behövas om inte minnet har någon slags TRIM-funktion.

Scenariot som brukar utspela sej när man köper ett USB-minne är att man kommer hem och snabbt konstaterar en skrivhastighet vid kopiering av filer - exempelvis 20 MB/s.
När USB-minnet väl har fyllts helt ut så räcker det inte med att bara ta bort filerna som vanligt - varje sektor har fortfarande datainnehåll då inte TRIM har utförts.
Därför kan efterföljande skrivningar till USB-minnet rasa ner till löjliga nivåer.. Exemplet på minnet som initialt hade 20 MB/s kan exempelvis rasa ner till 4 MB/s. (Man kan många gånger tweaka upp detta, till något bättre nivåer genom att formatera minnet med större sektorstorlekar eftersom det kräver mindre IO's att radera&skriva data till stora sektorer)

Så min fråga är om ni haft dessa aspekter i åtanke när ni gjort dessa USB-tester?
Eller känner ni kanske till nått bra sätt att utföra TRIM på USB-minnen?

Vet inte om några usb minna har någon typ av garabage kontrol. Tvivlar på att trimn aktiversa på usb minnen, men men. Jag skjälv har använt detta program en hel del på minna ssd raid. OBS sliter på cellerna. FreeSpaceCleaner men FF i klickat då. Då ränsar den cellerna, men om jag fattat rätt även om de redan var det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Vet inte om några usb minna har någon typ av garabage kontrol. Tvivlar på att trimn aktiversa på usb minnen, men men. Jag skjälv har använt detta program en hel del på minna ssd raid. OBS sliter på cellerna. FreeSpaceCleaner men FF i klickat då. Då ränsar den cellerna, men om jag fattat rätt även om de redan var det.

Låter som en bra ide.
Själv brukar jag köra lathetslösningen och bara formatera om minnet men det brukar inte ge så bra resultat.
Jag tycker att TRIM lösningar borde bli vanligare på sådana minnen om det inte ökar risken för dataförlust vid "osäker" borttagning av hårdvara.

Detta fenomen att USB-minnen tappar hastighet efter att man fyllt cellerna en gång är ett så vanligt fenomen att ja tycker att det ska tas med så gott det går i ett USB-minnes test. Vissa USB-minnen beter sej mycket värre än andra på denna punkt oxå. Kan bli så mycket som en 10-faldig nergradering i hastighet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!