Galaxy S2 stendöd, vad göra?

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 stendöd, vad göra?

Var ute och joggade med min Samsung Galaxy S2 i söndags, allt var frid och fröjd, GPS'en och pulsbandet tickade på som vanligt. Så plötsligt efter ~70 min så tvärdog den. Tänkte att det var slut på batteri men när jag sprungit klart fick jag inte igång den trots att laddaren var i. Testade med ett batteri från en annan telefon utan framgång, mitt batteri fungerar dock i den andra telefonen, så det verkar inte vara något fel på det. Det var soligt väder och ~10 grader varmt i luften så den kan ju inte blivit fuktskadad.

Så min fråga är vad gör man nu? Är det någon idé att demontera telefonen och rengöra den på något sätt? Finns det något annat känt fel som kan orsaka detta? Kan man lämna in den någonstans för felsökning till en rimlig peng? (kostar det 1000:- för en felsökning är det ju bättre att lägga det på en ny telefon).
Garantin har ju naturligtvis gått ut, har inte kollat hemförsäkringen men självrisken lär väll ändå äta upp större delen av värdet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Om du kopplar den till datorn visas den då eller?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte. Har testat att trycka på strömknappen också, utifall bara displayen var död. Får inte något ljud eller några vibrationer från den heller, helt stendöd alltså.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Funkar S2:ans batteri i den andra telefonen UTAN du har behövt ladda den? Min brorsa hade nämligen samma problem med sin
iPhone. Problemet för honom var att laddningskabeln var trasig.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem

Jag har testat med 3 olika laddkablar, och dessa har alla fungerat innan och de fungerar även till en annan telefon, så det verkar inte vara det heller tyvärr.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

köp en ny telefon, ingen idé att försöka lagar den själv. Kostar en del för reparation...

Permalänk
99:e percentilen

Hade exakt samma problem med min, som kom tillbaka från reparation i fredags. De hade bytt hela moderkortet och den funkar nu. Tyvärr har de även lyckats sätta tre permanenta fläckar på kameran som tydligt syns på alla bilder man tar.

Även om garantin har gått ut har du tre års reklamationsrätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hade exakt samma problem med min, som kom tillbaka från reparation i fredags. De hade bytt hela moderkortet och den funkar nu. Tyvärr har de även lyckats sätta tre permanenta fläckar på kameran som tydligt syns på alla bilder man tar.

Även om garantin har gått ut har du tre års reklamationsrätt.

Kostade reparationen dig någonting? Eller gick det på garanti/reklamation?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Går den att starta i recovery-läget? (volym upp + hemknapp + startknapp)

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Fungerar inte i recoveryläge heller =(

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Min pajade också på samma sätt. Dog bara sådär. Provade flera laddare och flera batterier, folk på forum säger att moderkortet är paj så antar att de har rätt. Jag lämnade in min på Telenor och väntar fortfarande på besked.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cyne:

Kostade reparationen dig någonting? Eller gick det på garanti/reklamation?

Jag hade fortfarande garanti, så det var gratis. Men jag hade krävt reparation även efter två år (men inom tre år).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min Sambos Xperia Neo stendog typ som din och vägra reagera på nåt. Vi lämna in den och fick tillbaka den en vecka senare med kommentaren att det var mjukvaran som var tvungen att uppdateras. Inte för jag förstår hur kass mjukvara skulle få den att spontan dö bara sådär. Om moderkort är såpass vanligt så kan det väl mycket väl vara det som är boven. Och om då inte den 3 åriga reklamations rätten funkar så köp ny telefon. Knappt värt att laga en gammal telefon ur egen plånbok skulle jag tro.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Min galaxy s2 började "cpa" sig. Först laddade den sig, sen slutade ladda sig, till slut gjorde den det hela tiden under ca 30sek, och gick sönder, tror att det var "Sub-board" som gick. gick på garantin.

Tror inte det ska vara några problem med reparation.

Kändes den varm runt kameran?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag hade telefonen på armen så jag kände inte om den var varm eller så. Har inte märkt tidigare att den varit det heller.

Ska se om jag kan reklamera den, tror som ni säger inte det är värt pengarna att betala en reparation ur egen ficka, om man jämför med att köpa en helt ny telefon.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har pratat med Samsung, jag hittar ju inte mitt kvitto men de slog på serienumret och det visade sig att det fanns garanti kvar! De kan inte se när telefonen är köpt men de kan se när den är tillverkad, och eftersom det gått 24 månader sen dess så gäller garantin.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED