Hur hade det gått för Windows 8 om det haft en inbyggd tutorial?

Permalänk
Medlem

Hur hade det gått för Windows 8 om det haft en inbyggd tutorial?

Mina två största irritationsmoment när jag testade windows 8 CP var att det tog en googling innan jag hittade stänga av knappen och att jag tabbade in och ur modern UI hela tiden när jag försökte växla mellan program via win + siffra kommandona (En av mina favoritsaker in w7 och som jag saknar i många Linux-distros eller inte hittat).
Gillade att det verkade finnas fler tangentbordsgenvägar men att gissa sig fram är ett väldigt frustrerande sätt att lära sig något nytt. Särskilt om man inte ser några direkta fördelar.

Så om man första gången man startade w8 fick en guide till osynliga menyer och vart de flyttat saker (gärna varför också). Hade w8 gått hem i stugorna då mån tro?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag har slutat vara frustrerad över att win8 lever sitt egna liv i min lilla dator utan flinar varje gång den pysslar med något nytt ^^ senast igår bråkade jag med hur man får bort ett lösenord till en användare - man trycker inte på någon specifik "ta bort lösenord"-knapp utan man går in på ändra lösenord och fyller i absolut ingenting. Logiskt?

Dock är jag nog en av få som finner OS:et charmigt just för att det är så spaceat

Permalänk
Medlem

Det hade nog inte förändrats världsbilden. Det finns för många små irriterande moment utöver Start-knappen/skärmen. En av mina pet-peeves var att avstängingsknappen satt mycket skumt, för många klick bort.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte att det hade gjort någon skillnad. Det hade säkert kortat inlärningskurvan men de som gillar det tycker ju det är värt att lära sig, och de som inte gillar det gillar det fortfarande inte efter att ha lärt sig. Personligen hade förklaringarna till saker bara gjort mig förbannad då jag är totalt ointresserad av surfplattor och telefoner med Windows på. Om det då sitter någon klämmkäck Microsoftnisse och förklarar att de har förstört gränssnittet så att jag bättre ska kunna utnyttja saker jag inte vill ha hade det bara gjort saken värre tror jag, för min del i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade inte gjort minsta lilla skillnad för oss i varje fall.
Spelar ingen roll hur många guider man gör för att tala om hur man gör det på ett sämre sätt än vad man kunde i sjuan.
Det blir inte bättre för det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kanske att det gått hem lite bättre. Men många tenderar att klicka sig förbi tutorials, så jag tror inte skillnaden skulle blivit så stor. Med bra interaktionsdesign behöver man knappt någon tutorial.

Permalänk
Medlem

Tror heller inte en inbyggd guide hade gjort så överdrivet mycket. Själv har jag visserligen alltid stört mig på att tutorials ska ploppa upp överallt när man installerat något, läser ytterst sällan instruktionsböcker heller för den delen, bättre att prova sig fram

Men i just windows 8 hade det kanske inte varit fel att ha något som påvisar snabbtangenter till olika grejer, kanske något för musgester och hot corners också.
För vanliga svenssons torde dock windows 8 vara ganska uppenbart som det är... en stor ruta med namnet på ett program (tycker iaf jag) antyder ytterst tydligt att vill jag starta det programmet så ska jag trycka här... Väl i desktop fungerar det ju som det alltid gjort O.o

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Du har ju en tutorial när du loggar in för första gången

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du har ju en tutorial när du loggar in för första gången

"Move your mouse into any corner" säger ungefär lika mycket som "titta på skärmen och tryck på knappar för att utföra åtgärder".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.