Permalänk

Uppgradera till SLI ?

Hej alla!

Sitter just nu på en 2500K , och ett GTX680 Referens. Till sommaren trillar det in lite extra pengar varför jag börjar fundera på uppgradering
Mitt första drag kommer vara en ny moderkaka och en ny processor, möjligtvis en i5 ur haswell-serien om det inte är för långt borta.
Dessutom undrar jag, och detta är kärnan i mitt inlägg, vilken strategi jag ska tillämpa när det kommer till mitt grafikkort.

Referensmodellen ser jag nu sedan jag köpte den har blivit omkörd av en del nyare fabriksklockade kort och andra påhitt. Borde man sälja sin referensmodell och skaffa två andra kort eller ska jag försöka leta reda på en till referens och sätta in?

Såvitt jag ser det så kör ju t.o.m Asus nya mini-670 om 680n med OC.. Två såna hade kanske varit mer effektivt än 2x 680-referens? Tips? Gärna så pris/effekt-effektivt som möjligt!

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk

Jag kör förresten enkel skärm just nu @ 1080p.. Det mesta funkar klockrent med ett 680, så det kanske är pengar i sjön ?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk

Pengar i sjön säger jag, jag själv kör 2 gamla gtx 470 i sli och de funkar fortfarande behagligt, jag däremot ska väl byta ut mina framåt Jul när förhoppningsvis nästa generations grafikkort kommer ut. Köp en skärm med högre upplösning istället först och vänta med grafikkort tills du märker någon större skillnad.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk

Om du inte har en 120Hz skärm så känns 680 sli lite onödigt.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Entusiast

Om du vill uppgradera så är SLI det enda som är värt att uppgradera. En överklockad 2500K kan lätt förse 2st GTX 680'n med tillräckligt mycket kraft utan att flaska så Haswell behövs inte.

Jag tycker att du ska uppgradera till SLI om du känner att du vill ha mer prestanda men låt allt annat vara och försök hålla ut till Broadwell eller till och med Skylake, snacka om att man fått valuta för sina spenderade pengar på sin Sandy Bridge då

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Det känns både onödigt att uppgradera processorn och att skaffa SLI. Det sistnämnda om du inte har en 120+Hz skärm. Själv skaffade jag mig nyss ett andra 680 referens och det ger trevliga siffror i t.ex. BF3 men det är ganska onödigt i de flesta spelen.

Det låter också en hel del när dom kör för fullt

Permalänk
Medlem

Varning onödig komentar på g!

ATT uppgrader blir alldrig bätre om du sitter på grfx+cpu! det är ingen stol ju! och ännu mindre en pall!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

Varning onödig komentar på g!

ATT uppgrader blir alldrig bätre om du sitter på grfx+cpu! det är ingen stol ju! och ännu mindre en pall!

what?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkräktare:

Jag kör förresten enkel skärm just nu @ 1080p.. Det mesta funkar klockrent med ett 680, så det kanske är pengar i sjön ?

jag körde GTX 680 SLI i en månad ungefär och det var verkligen att kasta pengarna i sjön med en 1080p skärm som jag också använder

skalningen var väl 80% ungefär och prestandan märkte jag knappt av med dagens titlar, det kanske är lönt och köpa ett begagnat senare?

Avvakta, sänk grafiken till high istället för ultra i de spelen du tycker du har prestanda issues i för grafiken blir inte "WOW!!" bara för man kör ultra i någon titel jag testat hittills

Kort sagt, vänta och köp begagnat senare om du så behöver mer kraft idag är det inte lönt och detta säger jag av egen erfarenhet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

han har inte bekantat sig med de vanliga uttrycken som används i det svenska språket än.. :&

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Om jag var i din situation och kände mig tvungen att uppgradera någonting så hade jag köpt en skärm med 2560x1440.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Beror helt enkelt på vad för spel du kör,

Jag sitter på en 1080 skärm med 144 hz, och kör då SLI för att utnyttja min skärm till max:3
Jag får fina fps, och för övrigt hörs inte mina kort så värst mycket... Kan säga att min förra asus 7970 med dc2 lät mer i load än vad mina 2 MSI 680 lightning gör.. Inga fanboys nu som säger ÖHHHH WTF... De är sanningen, jag har ingen anledning o ljua i ett forum direkt.. Vinner inget på de.

Men de beror som sagt på vad du kör, jag menar, jag kör spel som kräver mer än "skräp" bf, vilket är Hitman absolution osv..
Köpte mest mina andra grafikkort för Metro Last Light, som förmodligen kommer kräva hästkraft!

Saken är, köper du en skärm med 1440p , så kommer du få sämre fps än vad du har idag, i spel med 1 kort. Så för att kunna spela på en sån skärm, krävs de ändå 2.

Jag tänker köpa en skärm med högre upplösning när de kommit i 120hz...Och inga överklockade.. De lär dröja, men vad gör man, jag kan inte sitta vid datorn under 120hz nu mera.. Blir yr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är onödigt då du blir mer framtidssäker med GTX680 SLI och kan uppgradera till 1440p skärm senare i höst utan att behöva tänka på prestandaproblem.

Sen beror det på hur kräsen du är när det kommer till FPS men själv är jag nöjd då ett spel flyter i perfekta 60fps konstant på högsta möjliga grafikinställningar (förutom att 4xAA räcker) och för det krävs faktiskt SLI i vissa spel. Crysis 3 fungerar t ex som det skall nu i Very High (har förvisso inte spelat det så mycket så man kanske kommer till områden där inte ens 680SLI räcker).

Tydligen blir temperaturen bättre av att du kör dubbla referens eftersom dubbla t ex...Windforce kommer öka ambient temperature i lådan rätt markant. Visst, korten i sig är inte direkt svala men har blivit tipsad om att byta kylpasta på korten då den medföljande är kass. Då skall tempsen gå ned.

Sen kör jag "Anpassningsbar prestanda" i NVCPL så att korten kan klocka ned sig om prestandan för spelet är overkill vilket medför att systemet blir tyst och svalt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:
Skrivet av Oliver91:

han har inte bekantat sig med de vanliga uttrycken som används i det svenska språket än.. :&

sry för oftopic ;D
jodå, men jag gillar inte att använda dem!

ontopic: alltid värt med en längre e-penis! senatt haz 2x 680 i burken det är ju fin fint det!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Sitter just nu på endast 8gb ram då mitt moderkort krashar när alla 4 stickorna är i. Tror det har att göra med att min gode far petade i datorn när den var igång ett tag sen. Nåja.
Skärm nämner många. Jag borde alltså klocka processorn och sitta kvar på 680't tills jag skaffar ny skärm. Inget nytt prolle alltså?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

sry för oftopic ;D
jodå, men jag gillar inte att använda dem!

ontopic: alltid värt med en längre e-penis! senatt haz 2x 680 i burken det är ju fin fint det!

syftade mer på att det du skrev var obegripligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av inkräktare:

...Jag borde alltså klocka processorn och sitta kvar på 680't tills jag skaffar ny skärm. Inget nytt prolle alltså?

Jag kommer inte uppgradera från min 2500K på ett eller två år i alla fall.

Överklocka kan du göra när du uppgraderar grafiken, om det behövs.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk

Spara pengarna!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Köp två till likadana skärmar. Bli sen sur för att ditt 680 inte klarar av det, så köper du ett 680 till. Blir kanon!

Eyefinity/Surround funkar inte i alla spel, men när det funkar, fy bubblan. Utan tvekan den absolut bästa investeringen avseende spelupplevelse per krona. Det är helt galet tufft (när det funkar).

Visst, i några spel funkar inte Eyefinity, då har man två extra skärmar för 2000 kr / styck man inte använder just medan man spelar, men när man väl börjat använda flera skärmar i det dagliga livet går man aldrig tillbaka - Otroligt bra investering. Samt otroligt nördigt, vilket är tufft.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inkräktare:

Hej alla!

Sitter just nu på en 2500K , och ett GTX680 Referens. Till sommaren trillar det in lite extra pengar varför jag börjar fundera på uppgradering
Mitt första drag kommer vara en ny moderkaka och en ny processor, möjligtvis en i5 ur haswell-serien om det inte är för långt borta.
Dessutom undrar jag, och detta är kärnan i mitt inlägg, vilken strategi jag ska tillämpa när det kommer till mitt grafikkort.

Referensmodellen ser jag nu sedan jag köpte den har blivit omkörd av en del nyare fabriksklockade kort och andra påhitt. Borde man sälja sin referensmodell och skaffa två andra kort eller ska jag försöka leta reda på en till referens och sätta in?

Såvitt jag ser det så kör ju t.o.m Asus nya mini-670 om 680n med OC.. Två såna hade kanske varit mer effektivt än 2x 680-referens? Tips? Gärna så pris/effekt-effektivt som möjligt!

Har du inte 120Hz skärm och spelar inte Crysis 3 på max i 1080 och MÅSTE HA 60 FPS konstant så är det pengar i sjön.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

sry för oftopic ;D
jodå, men jag gillar inte att använda dem!

ontopic: alltid värt med en längre e-penis! senatt haz 2x 680 i burken det är ju fin fint det!

Undrar om tangentbordet är trasig?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Trådskaparen säger inget om vad han behöver. Vad är syftet att uppgradera om man är likgiltig till upplevelsen. Räkna fps?

Gå upp till 27-30" 2560x1440.

Det passar ditt grafikkort bättre än surround. Med surround så har man alltid brist på prestanda oavsett hur mycket pengar man lagt in. Lite farligt och om man inte dras till att köra med multipla skärmar kanske man ska gå på att maxa enkelskärmen innan man går på att köra flera mindre.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Alone_Predator:

Pengar i sjön säger jag, jag själv kör 2 gamla gtx 470 i sli och de funkar fortfarande behagligt, jag däremot ska väl byta ut mina framåt Jul när förhoppningsvis nästa generations grafikkort kommer ut. Köp en skärm med högre upplösning istället först och vänta med grafikkort tills du märker någon större skillnad.

(jag har inte läst vad andra folk har läst, bara dom 3 översta)

Jag tycker dock att han inte ska skaffa bättre skärm eftersom han nu vill byta grafikkort för lagg eller vad det nu kan vara så blir det ju sämre med bättre skärm. Och 60Hz på din skärm räcker gott och väl

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Trådskaparen säger inget om vad han behöver. Vad är syftet att uppgradera om man är likgiltig till upplevelsen. Räkna fps?

Gå upp till 27-30" 2560x1440.

Det passar ditt grafikkort bättre än surround. Med surround så har man alltid brist på prestanda oavsett hur mycket pengar man lagt in. Lite farligt och om man inte dras till att köra med multipla skärmar kanske man ska gå på att maxa enkelskärmen innan man går på att köra flera mindre.

/s

Över 27 är jobbigt att spela på men det beror på hur långt i från man är. 2560x1440 skulle ju inte funka om han nu tycker det funkar dåligt med 1080p eller vad han nu tycker så kommer grafikkortet funka sämre med bättre skärm ..

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Över 27 är jobbigt att spela på men det beror på hur långt i från man är. 2560x1440 skulle ju inte funka om han nu tycker det funkar dåligt med 1080p eller vad han nu tycker så kommer grafikkortet funka sämre med bättre skärm ..

Han skriver att det mesta fungerar bra med 1080. Det kanske går att öka upplösningen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Över 27 är jobbigt att spela på men det beror på hur långt i från man är. 2560x1440 skulle ju inte funka om han nu tycker det funkar dåligt med 1080p eller vad han nu tycker så kommer grafikkortet funka sämre med bättre skärm ..

Det där är ju subjektivt, jag älskar att spela på 30". Tycker allt annat som är mindre är pest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tsc:

Det där är ju subjektivt, jag älskar att spela på 30". Tycker allt annat som är mindre är pest

Skickades från m.sweclockers.com

Det är enbart personligt som du säger vilken upplösning och vad man gör.

Spelar jag RPG spel eller MMO spelar jag enbart på min 30 tums 2560x1600 annars gråter jag om jag lirar på lägre upplösning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Han skriver att det mesta fungerar bra med 1080. Det kanske går att öka upplösningen.

/s

Ja kanske det men det kommer att funka sämre

Skrivet av tsc:

Det där är ju subjektivt, jag älskar att spela på 30". Tycker allt annat som är mindre är pest

Skickades från m.sweclockers.com

haha okej jag tycker att en 23,6" funkar bra men jag ska skaffa en 27"

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är enbart personligt som du säger vilken upplösning och vad man gör.

Spelar jag RPG spel eller MMO spelar jag enbart på min 30 tums 2560x1600 annars gråter jag om jag lirar på lägre upplösning.

Skrivet av Rasmusen98:

Ja kanske det men det kommer att funka sämre

haha okej jag tycker att en 23,6" funkar bra men jag ska skaffa en 27"

Det är otroligt svårt att inte vänja sig vid allt vad mer upplösning och större skärm innebär ^_^ det är en väg utan återvändo!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag körde GTX 680 SLI i en månad ungefär och det var verkligen att kasta pengarna i sjön med en 1080p skärm som jag också använder

skalningen var väl 80% ungefär och prestandan märkte jag knappt av med dagens titlar, det kanske är lönt och köpa ett begagnat senare?

Avvakta, sänk grafiken till high istället för ultra i de spelen du tycker du har prestanda issues i för grafiken blir inte "WOW!!" bara för man kör ultra i någon titel jag testat hittills

Kort sagt, vänta och köp begagnat senare om du så behöver mer kraft idag är det inte lönt och detta säger jag av egen erfarenhet!

Men kunde du maxa far cry 3 med ett sånt kort då? Kör man sli så är det ju omöjligt att spela något spel på annat än allt på max

Äh spar pengarna och sätt nån jävla antialiasing på typ 2 istället för 8 eller så, du kommer säkert inte se någon skillnad men få bra fps. Vänta ett bra tag innan nytt köp. Egentligen borde man inte behöva byta tills man inte kan köra nya spel på medium/low längre med acceptabel fps, och då räcker ju oftast ett litet grafikköp för att det ska gå bra.

jag har precis köpt min dator men jag har svårt att hålla mig från att köpa nvidias nya generations grafikkort och haswell och är redan sugen på att byta grafik och cpu Men det är bara att hålla sig, det är ett jävla slöseri på pengar.

Att köpa en 30" skärm har jag inte ens tänkt på, då kan man köpa grym grafikkraft och få användning för det. 3 skärmar är helt ute ur frågan eftersom kraft till alla spel på såna är nog alldeles för dyrt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595