Min dator startade av sig själv när strömmen var av!

Permalänk
Avstängd

Min dator startade av sig själv när strömmen var av!

Hej!

Jag har installerat Funtoo på min maskin. När jag sover eller går till jobbet stänger jag alltid av datorn och bryter strömmen.

Men, till min chock, datorn startas nu av sig själv även fast strömmen är bortkopplad!!!

Vad är det som har hänt?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Inte en chans att den mer än en sekund går om strömmen verkligen är bruten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Du kanske har ett husdjur hemma som vill se på porr eller nått?
Är det en stationär eller en laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hej!

Jag har installerat Funtoo på min maskin. När jag sover eller går till jobbet stänger jag alltid av datorn och bryter strömmen.

Men, till min chock, datorn startas nu av sig själv även fast strömmen är bortkopplad!!!

Vad är det som har hänt?

Fullkomligt orimligt att den startar och går med strömmen bortkopplad. Du får nog vara lite tydligare eller sluta trolla.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att nät aggets på/av knapp glappar?
Annars har du lyckats framställa gratis energi!

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Skrivet av honkel:

Fullkomligt orimligt att den startar och går med strömmen bortkopplad. Du får nog vara lite tydligare eller sluta trolla.

Låter nästan som ett aprilskämt enligt mig.

Visa signatur

CPU: i7 6700k | GPU: Zotac GeForce GTX 970 4GB | SSD: Samsung EVO 850
RAM: Corsair Vengeance 16GB | Chassi: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hej!

Jag har installerat Funtoo på min maskin. När jag sover eller går till jobbet stänger jag alltid av datorn och bryter strömmen.

Men, till min chock, datorn startas nu av sig själv även fast strömmen är bortkopplad!!!

Vad är det som har hänt?

Hände det medan du såg på? Isåfall gissar jag på spöken.
Såg du plötsligt att den bara var på? Kanske har du då gått i sömnen. Men spöket är troligare.
Eller så har någon i din familj (?) satt på den? Inbrott?
Ingen aning.
Katter lär ju gilla att ligga på laptops, har du husdjur?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hej!

Jag har installerat Funtoo på min maskin. När jag sover eller går till jobbet stänger jag alltid av datorn och bryter strömmen.

Men, till min chock, datorn startas nu av sig själv även fast strömmen är bortkopplad!!!

Vad är det som har hänt?

Du har inga testlaspolar liggandes i huset? Kan vara det som är problemet isf.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

dra ut strömsladden och se om problemet kvarstår, om inte, skruva ut proppen

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk

Släng ut skiten från balkongen efter du har använt den, startar den då så kan du utesluta en porrsurfande katt....

Permalänk

April April

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Du har kall fusion i ditt nätagg. Undersök, utveckla, ta patent, profit.

Permalänk
Avstängd

Tydligen en ny funktion implementerad i kernel 3.8.5. Så här ser en del av config-filen ut:

CONFIG_START_WITHOUT_CURRENT=y
CONFIG_POWER_ON_WHEN_NO_CURRENT_INITIATE_TIME=64000msec

Min stationära dator startar alltså av sig själv efter 64 sekunder när strömmen är av. Det är fixat nu då jag har omkompilerat kärnan med N på CONFIG_START_WITHOUT_CURRENT.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Tydligen en ny funktion implementerad i kernel 3.8.5. Så här ser en del av config-filen ut:

CONFIG_START_WITHOUT_CURRENT=y
CONFIG_POWER_ON_WHEN_NO_CURRENT_INITIATE_TIME=64000msec

Min stationära dator startar alltså av sig själv efter 64 sekunder när strömmen är av. Det är fixat nu då jag har omkompilerat kärnan med N på CONFIG_START_WITHOUT_CURRENT.

mm... visst.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Tur att 1 april bara inträffar en gång per år, man får helt enkelt gratulera till upptäckten.