SweC Dota 2-turnering med casting!

Permalänk
Hedersmedlem

SweC Dota 2-turnering med casting!

Aktuellt

BAKGRUND TILL DENNA TRÅD

Jag och min IRL-vän och tillika Mumble- och BF3-admin ace_of_bass arrangerar en Dota 2-turnering där vi kommenterar och livestreamar matcherna, på svenska, för att underhålla alla er underbara medlemmar! Hur underhållande det faktiskt blir står skrivet i stjärnorna, då varken jag eller ace har gjort något liknande förut.
Vi hoppas på en kul gamingheldag med många skratt, dråpliga kommentarer, roliga matcher, intervjuer och till slut en värdig vinnare.

  • När? - Turneringen går av stapeln lördagen den 20 april. Första matcherna startar kl 11:00. Vi räknar med att ha korat en vinnare senast vid midnatt.

  • Var? - Matcherna kommer streamas via SweClockers egen twitch-kanal, som du hittar via www.swec.tv. När matchen är igång kommer vi även publicera match-ID så att du kan se matchen i spelklienten!

  • Hur? - Turneringen rymmer åtta lag, kommer spelas i form av double elimination (wiki, exempel på turneringsträd) minus den sista valfria matchen. Det är alltså final mellan WB och LB winners. Finalen spelas bäst av tre matcher, alla andra spelas en match. Det är fem mot fem spelare i Captain's Mode som gäller. Vi kommer att lotta vilka som spelar mot vilka i första rundan.
    Ett enklare pris till alla fem spelare i vinnarlaget utlovas!

  • Varför? - För att jag och ace vill testa att arrangera något nytt (vi har tidigare varit inblandade i SweC BF3-server med tillhörande evenemangskvällar). Vi tror att det kommer bli en underhållande dag för både spelare och åskådare.

Laganmälan
Turneringen rymmer som sagt åtta lag. Vi kommer inte att köra först till kvarn, utan för att motverka oseriösa lag vill vi att ni gör följande om ni vill deltaga i turneringen:

  1. Utse en lagkapten.

  2. Hitta totalt minst sex spelare, max sju (ni måste alltså ha minst en stand-in-spelare!).

  3. Skriv ihop en kort presentation av ert lag. Ålder, var ni kommer ifrån, hur ni känner varandra, om ni har spelat tillsammans tidigare bör t ex ingå i denna. Presentationen skall även innehålla länkar till alla spelares Steam-profiler (måste vara "public"). De spelare som är med i presentationen är de som senare får vara med och spela i turneringen.

  4. Skicka denna presentation som forum-PM till mig (widL).

Från dagen denna tråd dyker upp i forumet har ni en vecka på er att skicka era lagpresentationer till mig. När vi väljer vilka lag som får vara med tar vi hänsyn till bl a om man är aktiv och skötsam medlem på forumet och/eller SweC:s Mumble, verkar mogen och har tagit presentationen på allvar. Vi har inga större krav på hur duktiga ni behöver vara, och har heller inga reella möjligheter att kontrollera detta, men självklart bör ni ha spelat åtminstone några public-matcher tillsammans innan!
Det är inte först till kvarn som gäller, så stressa inte ihop ett lag!

Innan du skickar presentationen till mig - dubbelkolla så att alla spelare har hela lördagen ledig!

Vi ställer lite extra krav på lagets kapten. För att förenkla administrationen så är det ett krav att varje kapten har möjlighet att när som helst infinna sig på SweClockers Mumble-server (se min sign). Det vore även trevligt om kaptenen (eller någon annan i laget som väljs av kaptenen) kunde hoppa in på Mumble efter matchen för en kort intervju!

Praktisk info
För att vi ska hinna med hela turneringen på en dag kommer vi tyvärr inte kunna streama/kommentera alla matcher. Flera matcher kommer alltså att spelas parallellt. Vi kommer att välja en match ur winner's bracket varje "runda" att kommentera. Vi kommenterar självklart finalmatcherna!

De matcher som inte kommenteras kommer att behöva hostas av någon av lagkaptenerna. Rent praktiskt kommer det gå till så att kaptenerna från respektive lag kommer att samlas på Mumble minst tio minuter innan utsatt starttid för varje match, för att där organisera det praktiska med hosting osv.

När matchen är färdigspelad skall kaptenerna från båda lagen infinna sig på Mumble för att där rapportera matchresultat (med game-ID som vi kontrollerar) och ev. bli intervjuade.

Det är alltså väldigt viktigt att kaptenerna har en väl fungerande Mumble-konfiguration redo innan turneringsdagen. Vi har inte tid att sitta och felsöka strulande mikrofoner, eko el. dyl!

Preliminärt schema
(se exempellänken till turneringsträdet för referens)

WB = Winner's Bracket (ibland kallad "upper bracket")
LB = Loser's Bracket ("lower bracket")

11:00 - De första fyra matcherna spelas parallellt. Vi lottar en av dessa att streama.
13:00 - 2 matcher spelas parallellt i vardera brackets. Vi väljer någon av WB-matcherna att streama.
14:30 - Andra rundan i loser's bracket spelas samtidigt som WB-finalen. Vi streamar WB-finalen.
16:00 - Tredje rundan i LB. Streamas.
18:30 - LB-final. Streamas.
21:00 - GRAND FINAL! Bäst av tre!

Frågor
Jag tror att detta är all information ni behöver, men om jag har missat något eller om något är otydligt så är det bara att fråga i den här tråden. Skicka helst inte PM med frågor om turneringen, då det kan vara fler som undrar samma sak!

Permalänk
Hedersmedlem

Av praktiska skäl (då tråden legat i annat, internt, forum) skriver jag ett inlägg här för att tråden skall hamna högst upp (nej, bumpning är vanligtvis inte tillåtet ).

Permalänk
Keeper of Traditions

Om det fungerar bra hoppas jag på att det blir en återkommande turnering

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Om det fungerar bra hoppas jag på att det blir en återkommande turnering

Jag vågar nästan lova att det blir fler gånger om det går bra!

Permalänk
Medlem

Jag må vara intresserad, har då ett lag.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har just nu inget lag men skulle kunna vara stand-in om det är så att något lag saknar spelare. För några år sedan spelade jag DotA rätt seriöst och spelade bland annat i online ligan Pick-League där mitt lag spelade i Division 3. Har i princip kunskap om alla roller och lär mig snabbt om så skulle behövas, kan dock inte lira micro heroes såsom Ench och Chen.

Om någon skulle vilja ha med mig som stand-in så skicka ett PM så kan jag länka Steam och Dotabuff profil.

Permalänk

Fint! Ska försöka hitta någon som kan ställa upp som stand-in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cjal:

Har just nu inget lag men skulle kunna vara stand-in om det är så att något lag saknar spelare. För några år sedan spelade jag DotA rätt seriöst och spelade bland annat i online ligan Pick-League där mitt lag spelade i Division 3. Har i princip kunskap om alla roller och lär mig snabbt om så skulle behövas, kan dock inte lira micro heroes såsom Ench och Chen.

Om någon skulle vilja ha med mig som stand-in så skicka ett PM så kan jag länka Steam och Dotabuff profil.

+

Skrivet av Limerence:

Fint! Ska försöka hitta någon som kan ställa upp som stand-in.

Skickades från m.sweclockers.com

= sant?

Permalänk

Samma sak här. Vi håller på och experimenterar med att hitta en femte spelare just nu men tror vi kanske har hittat en. Vi måste skaffa en stand-in dock. Det lär gå bra så vi är nog med

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Skrivet av widL:

Vårt team blir enbart irls. Måste se till så att alla kan det datumet bara. Återkommer pm osv om ett par dagar, har nämligen inget internet just nu pga flytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fråga angående nationalitet:
måste alla lagmedlämmar bo i Sverige och prata svenska?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolmoe:

Fråga angående nationalitet:
måste alla lagmedlämmar bo i Sverige och prata svenska?

Nej, men jag ser gärna att lagkaptenen pratar svenska av praktiska skäl. Värt att tänka på är att alla matcher kommer spelas på EU-servrar också!

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det börjat trilla in några "ansökningar", men vi behöver fler! Sista dagen att ansöka om plats var egentligen fredag, men vi förlänger till söndag.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att deadline för att skicka in en laganmälan är 2 veckor innan turneringen startar?. Makes sense om det är ett stort event men en liten amatör turnering känns lite konstigt, förklaring?.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolmoe:

Hur kommer det sig att deadline för att skicka in en laganmälan är 2 veckor innan turneringen startar?. Makes sense om det är ett stort event men en liten amatör turnering känns lite konstigt, förklaring?.

Med tanke på hur många som var intresserade så trodde jag att vi skulle få in många ansökningar om plats i turneringen. Hittills har det dock inte varit någon större anstormning. Min tanke var att ha god tid på sig att välja ut vilka som skulle få vara med, och att dessa skulle få reda på i god tid innan att de faktiskt får vara med. Kan bli så att vi skjuter ytterligare på deadlinen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av widL:

Med tanke på hur många som var intresserade så trodde jag att vi skulle få in många ansökningar om plats i turneringen. Hittills har det dock inte varit någon större anstormning. Min tanke var att ha god tid på sig att välja ut vilka som skulle få vara med, och att dessa skulle få reda på i god tid innan att de faktiskt får vara med. Kan bli så att vi skjuter ytterligare på deadlinen.

Kan vara en idé att sammanfoga intressetråden och denna, lite spoilers på original posten och då har alla intresserade blivit påminda?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lan:

Kan vara en idé att sammanfoga intressetråden och denna, lite spoilers på original posten och då har alla intresserade blivit påminda?

Har redan skickat mass-PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Har just nu inget lag men skulle kunna vara stand-in om det är så att något lag saknar spelare. För några år sedan spelade jag DotA rätt seriöst och spelade bland annat i online ligan Pick-League där mitt lag spelade i Division 3. Har i princip kunskap om alla roller och lär mig snabbt om så skulle behövas, kan dock inte lira micro heroes såsom Ench och Chen.

Om någon skulle vilja ha med mig som stand-in så skicka ett PM så kan jag länka Steam och Dotabuff profil.

Fortfarande tillgänglig om någon letar efter en stand-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Fortfarande tillgänglig om någon letar efter en stand-in.

Du verkar inte ha någon tur i att hitta ett lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolmoe:

Du verkar inte ha någon tur i att hitta ett lag.

Tur och tur... Tänkte mest att jag kan vara vänlig och ställa upp som stand-in om det är så att något lag saknar en stand-in.

Permalänk

Det är väl inte för sent att anmäla för vårt lag har det lite svårt och veta vilka ska spela och hälften av laget är bortresta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NerdZander:

Det är väl inte för sent att anmäla för vårt lag har det lite svårt och veta vilka ska spela och hälften av laget är bortresta?

Nej då, det är inte för sent!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt är det ännu inte för sent att skicka ansökan om att vara med i turneringen. Vi har ett par platser kvar!

Permalänk

Tänkte bara kolla in hur de går och samtidigt säga att vi ser verkligen fram emot en helg dag med förhoppningsvis bra dota och en bra turnering! Är de något som ni anordnare behöver hjälp så kan ni ju skriva här i tråden så kanske de finns någon som är villig att hjälpa till

sjukt kul att de blir av

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra så det blir en till gång fel datum för att jag skulle kunna va med denna gången tyvär! :/

Permalänk

Ska bli riktigt skoj, jag och vännerna peppar och övar med spännande combos. Vi ska nog kunna ge en bra show!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Då har vi våra åtta lag! Det är många lag som innehåller väldigt rutinerade spelare, vilket jag tror kommer göra att nivån på i alla fall den senare delen av turneringen kommer bli relativt hög.

Nu är det alltså ingen idé att skicka ansökningar om att vara med längre. Om du har ett lag på gång - fortsätta fixa med det, då det mycket väl kan bli fler turneringar om detta blir lyckat.

Nu kan ni hjälpa oss genom att sprida till era Dota-intresserade kompisar att de ska vara med och följa turneringen på vår livestream eller in-game!

Permalänk
Medlem

När kan man komma åt bracket?

Permalänk

Kommer turneringen spelas i Tournament Mode eller Captains Mode? (dvs. Kommer Drow och Tusk vara tillåtna?)

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av korsnas11:

Kommer turneringen spelas i Tournament Mode eller Captains Mode? (dvs. Kommer Drow och Tusk vara tillåtna?)

Jag antar att det blir turnament mode. Men man vet aldrig...