Permalänk
Medlem

crossfire

Ni som har lekt lite med crossfire, jag har fått erbjudande att köpa ett till 6970 för att köra crossfire.
Idag har jag.
1st 6970 @920mhz
i7 @ 4.5ghz
4st hdd, 2st ssd
4st 140mm fläktar.

650w nätagg. (fractal design fd-psu-newt2-650)

Tror ni detta nätagg kommer orka detta?
Tänkte investera i nytt chassi och vet inte om man måste byta nättagg också. står på nätagget att det är "crossfire ready" men det har ju ca 3 år på nacken så det var inte samma gpu som nu...

Permalänk
Medlem

Nätagget kommer att stå pall, däremot har du inte rätt kontakter så du måste köra adaptrar.

Om du behöver prestandan så gå för det. tänk dock på CF skalningen är ganska död i lite äldre spel/grafikmotorer.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på crossfire med 6970 och enligt många tester drar det runt 600 watt i load (hela systemet). Jag hade nog inte kört det på ett 650w som har några år på nacken, agget kan ju faktiskt tappat en del effekt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så skulle ditt system ligga jäkligt bra nära gränsen, så skulle själv ha ett kraftigare agg. Själv kör jag med 6970x2 med ett 850AX. Som en crossfire ägare måste jag däremot säga att nyttan med crossfire/sli är klen. Skulle jag fått göra om det så skulle jag köpt ett 6970, och sedan lagt pengar på ett "8970" senare.

Får du 6970 billigt och du bara kunde lägga in det så vore det en sak, men om själv kikar på PSU calculators så är ditt bygge nära vid, eller över aggets förmåga.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det blir ett nytt agg.
http://www.dustinhome.se/product/5010331442/fractal-design-ne...
1000w borde räcka ett tag och så har man 4 gpu kontakter

Permalänk
Medlem

Okej folk. Har nu 2 gpuer, crossfire aktiverat, men om man kollar andra gpun i catalyst control center, under prestanda, visar den noll på allt, 0mhz, 0 temp osv.
Är detta normalt? Startar det bara upp när det behövs?
Finns det något litet enkelt program för att bench testa grafikkort (utom 3dmark)

Edit: Testade köra lite Bf3 och då lirade båda korten, men första kortet drog i väg i temp, som max (enligt gpu-z) 110Grader...hjälp?

Permalänk
Medlem

Ha i åtanke att vardagsurfande och fixande på din dator är sådant som en tablets förmåga klarar av. Så den belastningen för ett fullstort pc grafikort är.... Typ ingen alls. Så att den visar noll på allt i det läget är i sig inte ett problem. Den drar ej igång när det ej finns att göra.

Det andra kortet, blåste du ur det från damm innan du la in det? inte ett måste men alltid bra om det är begagnat?

Den väldigt höga temperaturen kan vara en fråga om chassit? Vad för chassi har du? Rätt viktigt att det levereras luft. Än mer än det, vissa lite äldre moderkort lägger pci expressx16 precis vid varandra... Så har du dem i crossfire med 5mm mellanrum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magic84:

Okej folk. Har nu 2 gpuer, crossfire aktiverat, men om man kollar andra gpun i catalyst control center, under prestanda, visar den noll på allt, 0mhz, 0 temp osv.
Är detta normalt? Startar det bara upp när det behövs?
Finns det något litet enkelt program för att bench testa grafikkort (utom 3dmark)

Edit: Testade köra lite Bf3 och då lirade båda korten, men första kortet drog i väg i temp, som max (enligt gpu-z) 110Grader...hjälp?

Ta kort på din rigg och visa oss avståndet mellan korten!

110c är inte bra för kortet

MSI Kombustor är bra test program

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Ha i åtanke att vardagsurfande och fixande på din dator är sådant som en tablets förmåga klarar av. Så den belastningen för ett fullstort pc grafikort är.... Typ ingen alls. Så att den visar noll på allt i det läget är i sig inte ett problem. Den drar ej igång när det ej finns att göra.

Det andra kortet, blåste du ur det från damm innan du la in det? inte ett måste men alltid bra om det är begagnat?

Den väldigt höga temperaturen kan vara en fråga om chassit? Vad för chassi har du? Rätt viktigt att det levereras luft. Än mer än det, vissa lite äldre moderkort lägger pci expressx16 precis vid varandra... Så har du dem i crossfire med 5mm mellanrum?

Ja, jag blåste ur båda korten. Chassit är fractal design define xl r2. Är en ledig slot mellan korten, så det är väl risk att det övre kortet bara suger varmluft från det nedre. Chassit har 4st 120mm fläktar, 3 blåser in, 1 ut.
Får väl spana på vattenkylning, men 120 grader lät lite väl galet.
Förstår inte riktigt GPU-Z, finns ju flera temp. Max var (under Bf3, ultra)
GPU temp 1 = 91,5
GPU temp 2 = 99,5
GPU temp 3 = 126

Det andra kortet har alla samma max = 79,5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Ta kort på din rigg och visa oss avståndet mellan korten!

110c är inte bra för kortet

MSI Kombustor är bra test program

Permalänk
Medlem

Det är inte en massiv spalt mellan korten men inte den mardröm som en del har, så det bör inte vara boven. Du säger att du har 3 insug, så två i fronten och en i sidan? Det bör räcka tycker jag.

Vad jag ser på bilden så har du inte en massa hårdiskar, så att dra ur den övre hårdiskburen så att frontfläkten kan blåsa ohindrat in kan vara ett enkelt första steg.

Permalänk
Avstängd

Bra mellanrum ju.

Hade du fläkt på chassi dörren? den ska suga ut om du har en fläkt där.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

fråga: är det övre kortet ditt första kort? har du rengjort det i modern tid?

om inte, blås försiktigt rent fläkten med en burk tryckluft (kan behöva hålla fast så den inte snurrar ihjäl sig på onyttigt höga varv)

om det är rent, prova ändå byta plats på dem, ifall det skulle ha sämre kylverkan så kanske du kan få lite jämnare temperaturer i alla fall med sval luft in till det sämre kylande kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Det är inte en massiv spalt mellan korten men inte den mardröm som en del har, så det bör inte vara boven. Du säger att du har 3 insug, så två i fronten och en i sidan? Det bör räcka tycker jag.

Vad jag ser på bilden så har du inte en massa hårdiskar, så att dra ur den övre hårdiskburen så att frontfläkten kan blåsa ohindrat in kan vara ett enkelt första steg.

Det är 2 i fronten och en i botten. 3st hdd i nedre buren och 2st sdd i övre.
Sdd diskarna kan man ju iof tryck in ovanför cd-läsaren, spelar ingen större roll vart dom är.
Sitter och letar någon bättre kylning. När jag hade ett 4570 kort hade jag en kylare som "på andra sidan kortet", dvs endast ett block på cpun och pipes till andra sidan. Det var gjort för crossfire, men jag hittar inga såna kylare till detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Bra mellanrum ju.

Hade du fläkt på chassi dörren? den ska suga ut om du har en fläkt där.

Skrivet av runeman:

fråga: är det övre kortet ditt första kort? har du rengjort det i modern tid?

om inte, blås försiktigt rent fläkten med en burk tryckluft (kan behöva hålla fast så den inte snurrar ihjäl sig på onyttigt höga varv)

om det är rent, prova ändå byta plats på dem, ifall det skulle ha sämre kylverkan så kanske du kan få lite jämnare temperaturer i alla fall med sval luft in till det sämre kylande kortet

Ja på framsidan sitter två fläktar, dom suger idag in luft (eftersom dom har dammfilter)

Översta kortet är det första, det är ett sapphire 6970, det under är ett XFX 6950 som är uppflashat till 6970.
Ska testa byta plats på dom.

Permalänk
Avstängd

Så du har ingen fläkt som suger bort varmluften mellan korten?

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Är lite skeptisk till iden att suga ut luft vid grafiken än att tillföra luft utifrån in. Finns billiga monteringskit för lägga två ssds i en 5,25" bay på ett snyggt vis så att få bort övre buren bör inte vara svårt.

Skulle hellre ha en sidofläkt för grafiken än en i botten. Du kan fixa eget filter för sidofläkten, för extra poäng kan man tillverka ett shroud som kanaliserar luften rakt mellan grafikorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Så du har ingen fläkt som suger bort varmluften mellan korten?

Är det inte svårt att ha en fläkt vid korten som suger bort luft med tanke på att båda korten har fläktar som suger in luft och trycker ut den bakom datorn.
Kanske inte är bra att suga bort luft från fläktarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Är lite skeptisk till iden att suga ut luft vid grafiken än att tillföra luft utifrån in. Finns billiga monteringskit för lägga två ssds i en 5,25" bay på ett snyggt vis så att få bort övre buren bör inte vara svårt.

Skulle hellre ha en sidofläkt för grafiken än en i botten. Du kan fixa eget filter för sidofläkten, för extra poäng kan man tillverka ett shroud som kanaliserar luften rakt mellan grafikorten.

Har också haft den tanken, fast göra något form av rör leder till fläkten på övre kortet, så det inte suger in värme från det nedre

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Har också haft den tanken, fast göra något form av rör leder till fläkten på övre kortet, så det inte suger in värme från det nedre

Pröva med att ta bort övre hårdiskburen, att sen ha ett shroud från sidan, eller eventuellt botten kan bli ett bra projekt. Själv har jag haf x, och det kommer med ett sorts shroud som leder luften rakt mot sidan av grafikorten, in i insuget och ut ur chassit därbak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Pröva med att ta bort övre hårdiskburen, att sen ha ett shroud från sidan, eller eventuellt botten kan bli ett bra projekt. Själv har jag haf x, och det kommer med ett sorts shroud som leder luften rakt mot sidan av grafikorten, in i insuget och ut ur chassit därbak.

Ska testa det, finns plats för en 140mm i sidan på chassiet, ska skaffa fram ett dammfilter och göra ett insug där