Impulsköpte ett par nya XTZ 99.26 MK1 för 4000kr, bra eller dåligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Impulsköpte ett par nya XTZ 99.26 MK1 för 4000kr, bra eller dåligt?

Jag försöker sparka igång mitt HiFi-intresse igen och eftersom mina gamla Kef 104.2 är tillfälligt tagna ur bruk för att den magnetiska oljan i T33-diskanterna torkat (redan fixat ny, Ebay ftw!), så behövde jag snabbt något annat roligt tills de är lagade.

Var det vettigt? Verkade ju ha fått bra kritik när de kom. Skillnaden till MK2 är annat delningsfilter på 24dB/oktav istället för 12 som i MK1, något som givetvis lär påverka ljudet en del.

Elementen är ju Seas 6,5 tum med magenisumkon i Excel-serien och en Fountek CD3 banddiskant. Eftersom högtalaren verkar välbyggd i övrigt tycker man det borde ha förutsättningar att låta vettigt.

Köpte givetvis stativ till.

Håller även på att leta D/A-omvandlare till min CD-transport (Pioneer PDS901) och så att jag kan köra flac via USB. Hegel HD11 dök upp som en stark kandidat, men finns det månne något billigare som duger?

Min 2*50W Klass A Luxman L-560 får hänga med ett tag till eftersom den verkar fungera ua, men vi får se när högtalarna kommer. Banddiskanterna lär vara ruggigt avslöjande jämfört med silkesdomarna i 104.2.

Tacksam för alla tips, synpunkter och utsvävningar!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du får hoppas att du blir nöjd,det är det viktigaste,vad andra tycker är ointressant.
Gällande dac så är argon dac1 ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Är väl inte helt fel. Men eftersom du bor i V-norrland (sundsvallstrakten om jag inte missminner mig) så kan jag rekommendera www.hifiguru.se (han håller till i Söråker tror jag).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Är väl inte helt fel. Men eftersom du bor i V-norrland (sundsvallstrakten om jag inte missminner mig) så kan jag rekommendera www.hifiguru.se (han håller till i Söråker tror jag).

Hittade honom under googling igår.

Han verkar ha en massa kul till och från, så den sidan ska jag definitivt hålla ögonen på och även titta in när jag har vägarna förbi.

Skrivet av oyegie:

Du får hoppas att du blir nöjd,det är det viktigaste,vad andra tycker är ointressant.
Gällande dac så är argon dac1 ett bra alternativ.

Halva nöjet med HiFi är att brainstorma med andra intresserade, eller är iaf så för mig, så att vad andra tycker skulle vara ointressant håller jag inte alls med om.

-------

Kan ju tillägga att när jag byggde högtalare själv (voight-horn, vanliga basreflex bl a, Seas, Scanspeak, Peerless, Audax som element-exempel) så använde jag alltid 12dB-filter eftersom det var en perfekt kompromiss mellan ljudpåverkan (fasproblem bl a) och naturligt ljud. 6dB var bäst men passar enbart i väldigt få konstruktioner. Luftlindande spolar och polypropylenkondensatorer i diskanten var självklarheter. Nu har ju MK2 24dB vilket gör mig lite misstänksam, men idag kanske alla branta filterproblem är lösta? Någon här som är kunnig och uppdaterad inom området?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hej hej! Jag har ett par 99.26 MK1 själv och är väldigt nöjd. De låter mycket bra och ger mycket valuta för pengarna. Tror din förstärkare funkar bra med dem, de kräver dock en hel del kräm. Först hade jag en cambridge audio 640 och den orkade inte med att driva högtalarna alls bra. Eller rättare sagt, när jag bytte till en kraftigare förstärkare var det som natt och dag, kändes som att man fick en hel oktav till neråt samt att diskanten kom fram på ett mycket bättre sätt. Hörde ljud jag inte alls tänkt på tidigare.

Bytte förresten till en XTZ förstärkare, 100D3 eller vad den nu heter. (bra förstärkare det med förövrigt, verkar också mycket prisvärd som med alla XTZ:as produkter).

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hej hej! Jag har ett par 99.26 MK1 själv och är väldigt nöjd. De låter mycket bra och ger mycket valuta för pengarna. Tror din förstärkare funkar bra med dem, de kräver dock en hel del kräm. Först hade jag en cambridge audio 640 och den orkade inte med att driva högtalarna alls bra. Eller rättare sagt, när jag bytte till en kraftigare förstärkare var det som natt och dag, kändes som att man fick en hel oktav till neråt samt att diskanten kom fram på ett mycket bättre sätt. Hörde ljud jag inte alls tänkt på tidigare.

Bytte förresten till en XTZ förstärkare, 100D3 eller vad den nu heter. (bra förstärkare det med förövrigt, verkar också mycket prisvärd som med alla XTZ:as produkter).

Tack för feedbacken.

Ja, vi får se hur förstärkaren klarar sin uppgift så fort högtalarna är levererade. Jag har faktiskt även tittat på 100D3 och den verka ju vanvettigt prisvärd med möjlighet till samma 2*50W i ren klass A som jag har idag, men till 1/3 av priset mot vad jag betalade en gång för längesen. Verkar vanvettigt prisvärt om det låter bra. I princip alla klass A-konstruktioner jag lyssnat på genom åren har låtit mer eller mindre bra, men aldrig dåligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att Luxmanen är det som begränsar idag, den börjar bli i den ålder ( den är väl närmare 30 nu ?) att den kan behöva renoveras och den har väl dessutom gått lite extra varmt pga konstruktionen.
Har du en Kube till 104/2 orna? Annars borde du försöka få tag på en sån, det ger dem nytt liv.
Jag har haft både Kef 101 och 105/2 och använde ett tag en 104/2 Kube med 105 orna, jag har också haft ett Luxman CL 40 försteg med trälådan med 4 kantiga lufthål i trä på toppen och på den tiden så var det nog en Micromega trio som cd spelare eller en Nakamichi cdp7.
CL 40 försteget är idag dyrare i kronor än det var för 15-17 år sedan ( eller vad det kan vara ) då jag sålde av mitt och det kanske man också borde ha behållt, men tar man hänsyn till inflationen så är det inte dyrare, Cl 40 med det stora trächassit måste vara ett av de vackraste försteg som någonsin byggts och jag känner en som på den tiden hade just kef 104/2 or Kube och ett CL 360 försteg jag har för mig att det var Quad 303 eller 405.

Det var lite tätare byten på den tiden av delar, men efter kefarna så blev det Acoustic energy ae 3 ett tag och efter dem har jag bara bytt högtalare en gång, ae3 bort och Soundlab Pristine in och så har jag bara skaffat flera andra mindre saker som B&W 801 och lite Behringersaker och hembyggen, men inget har försvunnit, jag ångrar än idag att jag sålde av KEF 101orna, de var så små och söta, i princip är de en vackrare version på ls3/5a och de har ju kultstatus. 101orna kördes mestadels tillsammans med en Audio pro b 2 100 basmodul.

Mina 105 or byggde jag om och drev semiaktivt, på kef tiden var det mest nått som börjat som Quad 606 or som drev kefarna, men jag hade även H/K Citation 7.1 (nej den är inte 7 kanalig) och Rotel RHB 10or på 105 orna, upptäckte även en bra basdrivare ( på den tiden iallafall) som funkade fint och inte var så dyr, H/K 870 men även H/K PA 2400 och H/K Citation 22 funkade bra i basen men de var lite hårda upptill, men Citation 7.1 och Rotel RHB 10 lät bättre i toppen, RHB 10 var däremot lite väl varm i basen (Lillebror RHB 05 har mycket bättre bas men inte alls kraften som krävdes för mellanregistret) jag byggde även nån sak som liknade KEF Kuben, en Marchand Electronics WM8 och den verkar ha hittat ut på nätet idag
http://www.marchandelec.com/ftp/wm8man.pdf
Teknikens under, en gammal fin konstruktion man kan pilla ihop om man vill, helt digitalfri
Kefarna med Kube och bra drivning går betydligt djupare i basen än dina nya xtz, men du kanske ska fixa basunderdelar till xtz i stället för stativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

...Väldigt utförligt och intressant svar...

Jag är tyvärr på språng så får skriva mer senare, men jag har Cuben och med den går 104.2 faktiskt ner till 20Hz vid -6dB, men då krävs det förstärkare därefter då det innebär rejäl bashöjning längst ner.

Jag har givetvis räknat med att basen måste förstärkas, men tyckte 99.26 för det priset var för frestande och jag måste börja någonstans. Lyssna i butik i all ära, men man måste nästa ha saker hemma ett tag för att kunna veta. När det begav sig tidigare köpte och sålde jag prylar som en galning för att till slut hitta rätt. Någon form av subwoofer är påtänkt men inte exakt vad. Jag är väldigt känslig för ljudbilden, så kanske måste ha dubbla.

LS3/5A (samma bextrene-mellan/bas som i 104.2 tror jag) kan låta fantastiskt trots litenheten. Minns speciellt en session där vi bl a lyssnade på Jimi Hendrix All along the watchtower i någon live-upptagning. Det var helt magiskt. I övrigt hade killen en egenbyggd klass A av Jean Hiraga's ritningar med massiv kondensatorbank och skivspelare med tonarm som svävade i tunna trådar i tjock silikonolja (minns inte märket nu).

En annan körde Quad/Sentec mono-mosfet/Goldmund och Carlsson OA52 bland mycket annat. Lät djävulskt bra till och från. Det var med honom jag utforskade Svalanders Svammel (tm) på 1980/90-talet. Har fortfarande kvar isolertransformatorer och andra nätfilter av hans tillverkning och de har verkligen fungerat, till skillnad från vaselin till proppskåpet, haha.

Ytterligare en annan hade Kef 107 med Denons största monosteg, men jag tyckte faktiskt 104.2 lät bättre.

Annars är Martin Logans hybridelektrostater det bästa jag hört totalt sett.

Hinner inte mer nu, men kul med HiFi!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Halva nöjet med HiFi är att brainstorma med andra intresserade, eller är iaf så för mig, så att vad andra tycker skulle vara ointressant håller jag inte alls med om.

Vad oyegie nog menade var att vad du gillar är en sak och vad andra gillar är troligtvis något helt annat. Lika naturligt som att vi gillar olika musik.

Vissa vill ha en mer öppen och närmast påträngande diskant medans andra vill åt en mer tillbakadragen historia. Vad som är rätt och fel eller vad som låter bra och dåligt är väl det som är det svåra att diskutera, då tycke och smak är något personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Halva nöjet med HiFi är att brainstorma med andra intresserade, eller är iaf så för mig, så att vad andra tycker skulle vara ointressant håller jag inte alls med om.

Börja med DIY igen, registrera dig på www.diyaudio.com
Där kan du spendera många kvällar brainstormandes med andra människor

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Glöm inte att regga dig på www.faktiskt.se , väldigt mycket om högtalarkonstruktion och akustikkompensation där ...

Den rådande trenden är att man behöver sidådär 8 st basstödslådor i ett normalt vardagsrum - färre lådor distar för mycket i subbassen pga för stora konutslag

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Glöm inte att regga dig på www.faktiskt.se , väldigt mycket om högtalarkonstruktion och akustikkompensation där ...

Den rådande trenden är att man behöver sidådär 8 st basstödslådor i ett normalt vardagsrum - färre lådor distar för mycket i subbassen pga för stora konutslag

Beror ju dock på hur högt man spelar.
Fördelen med flera baslådor är att man kan placera dom runtom i rummet vilket leder till jämnare frekvensåtergivning i rummet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Uppgraderade mina 99.36 med ett MKII delningsfilter, låter mycket bättre. Lät en firma göra jobbet, gubben som gjorde det vart ganska förundrad över hur bra dom lät, speciellt diskanten och mellanregistret, då det är fysiskt omöjligt att få bra bas med 6.5" och den lilla lådan. Han hade i varje fall inte hört något bättre i den prisklassen.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipsen om nya sidor att besöka!

Speciellt faktiskt.se föll mig i smaken av någon anledning (Carlsson Illuminati ), men även diyaudio är given regg.

Carlsson har jag en väldigt kluven inställning till. Trots ihärdiga försök från andra audiofiler så har aldrig ljudbilden från dessa legendariska högtalare övertygat mig. Mycket bra ljud oftast men inte mina favoriter. Gjorde många jämförelser mellan OA52 och mina Kef 104.2 och 104.2 vann varje gång (tyckte jag alltså ), men så var väl också priset under hälften för OA52 tror jag.

Minns jag rätt gav jag 16 000 plus 2000 för kuben 1989 för 104.2, men är osäker på om det var med rabatt eller inte. Eftersom jag var så bra kund då köpte jag rätt mycket för 20-25% rabatt, ibland mer.
Edit: Hittade faktiskt kvittot: 16 600 - 15% dvs 14110 och jag tror det var med kuben, 1989-03-31.

Edit2: Minnet börjar återvända. Nu minns jag vad som var bättre med OA52: superbt nyanserad bas, bland det bästa jag hört. Man kunde höra myggbetten i trumskinnen utan vidare. Kef kunde spela duktigt högt och tight, men aldrig med den nyansen i nedre basen, troligen pga coupled cavity-konstruktionen. Används för övrigt det systemet i några moderna högtalare?

Edit3: Bortsett från elektrostater som Martin Logan minns jag någon, troligen engelsk, högtalare som var konstruerad som ett metallskelett där själva lådan hängde isolerat utanpå för att ta bort vibrationer. De högtalarna var det bästa jag upplevt i ljudbild där både bredd, höjd och djup var kusligt stora och exakta. Någon som minns vilket märke det kan ha varit?

99.26 är skickade och eftersom de går med företagspaket så kanske jag hinner få de utkörda till på torsdag, hoppas det. Tyvärr tar även 16.00-paketen oftast två dagar där jag bor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ett tips till är detta forum http://www.hififorum.nu/forum/default.asp om du inte redan hittat det

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Se upp MultiMan!
Sist jag hade "bra eller anus?" i rubriken kom en moderator och ändrade.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Idolbild KEF 104/2

Jag lägger in en idolbild på 104orna för det är en ganska ovanlig konstruktion som många kanske inte sett:

I princip är det en 2 vägs D'apolito som bultats fast på fronten till en 2 elements bandpassbaslåda där elementen sitter ihop med en metallstång för att inte vibrera, och de arbetar även åt varsitt håll för att minska olinjäriteterna i elementen och på så sätt sänka disten i basen ytterligare. Jag tror inte det byggts nått liknande av nån annan tillverkare.
Filtret är delat på dem, så om man vill så kan man modda det och köra semiaktivt med kuben bara ansluten till basdelen om man kör delarna via 2 separata slutstegskanaler.
104/2 an är en mycket bra högtalare än idag om de är hela, och jag gillade inte heller 107an, dess bas var lite för bummlig, de gick däremot att spela väldigt stark på om man accepterade den dåliga definitionen i basen.
Ja jag gillar verkligen de gamla B&W, KEF och och Rogers/BBC, det var de som skapade hela den moderna hifitekniken när de började mäta och simulera på ett helt annat sätt än det tidigare hade gjorts.

Faktiskt är den mest fakta / teoretiska siten av hifisiterna, det är många konstruktörer och ingenjörer där, de andra siterna i Sverige har mycket troende och tyckare men färre vetare.
Jag började faktisk min hifibana med Carlson oa 50 som jag senare gjorde om filtret på, just filter är en enormt viktig del av högtalaren, så att XTZ har bytt filter kan i praktiken innebära en helt annan högtalare, rum och filter är nog de viktigaste delarna för ett bra ljud eftersom i princip alla andra felaktigheter i en högtalare går att kompensera i ett bra filter om man kan offra verkningsgrad, just KEF 101 orna är ju tex en riktigt trögdriven modell, den har 78dB/W enligt en del mätningar snarare än de 81 som de själva angav, hursomhelst så var den notoriskt effektkrävande för en liten högtalare på sin tid och det är få högtalare överhuvudtaget som byggts kommersiellt som haft så låg verkningsgrad.

Ska du skaffa basar så är ju det logiska att bygga en underdel som ersätter stativet, du kan ju göra en egen Willsonvariant

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-ATS.htm

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm
Det finns en del varianter på det och basar är ju det man tjänar mest på att bygga själv, det finns så få basmoduler som är bra på marknaden och de som finns kostar mycket mer än det kostar att bygga, medans toppar faktiskt är svåra att bygga billigare än mellanklasshögtalare man köper.
Sedan skaffar man nått rejält digitalsteg att driva basarna med, tex Hypex http://www.hypex.nl/ är väldigt prisvärda och man kan dela med en minidsp http://www.minidsp.com/ Då kan man få ett överkomligt highend system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för väldigt utförliga och trevliga inlägg (igen) mrqaffe. HiFi är bra mycket roligare än datorer känner jag nu, hehe.

104.2 är kanon fortfarande men jag kände att jag inte ville stressa fram min renovering av diskanterna då det troligen kräver stort tålamod och försiktighet. Synd att de valde en konstruktion som självdestruerade med den magnetiska oljan. Trots åldern på högtalarna är mina basupphängningar fortfarande felfria och faneret, som oljats in regelbundet, har behållit sin lyster.

Mellanregisterna är för övrigt tidsförskjutna i filtret för att undvika golvreflexer, och alltså sprider mer uppåt/rakt fram, än neråt. Allt visas i manualen som har genomskinliga blad där spridningsmönsterna och sprängskisser visas, tillsammans med noggrant angivna prestanda, såsom 2- och 3-tonsdistortion på under 0,5% mätt vid 1m och 94dB ljuddtryck. Max 112dB (inte så illa) och 92dB verkningsgrad med närapå helt resistiv 4ohms-last genom konjugatlänkar i filtret. +-2dB från 55-20kHz mätt vid 2m.

Den jämna och snälla lasten var en av anledningarna till att jag testade högtalaren med Luxmanen, något som visade sig vara en fullträff. Kef var nog rätt tidigt ute med att lyssna på lika delar CD som vinyl när högtalaren togs fram på tidigt 80-tal. Manualen innehåller vilka skivor som användes med bl a suveräna Laurie Andersons Mister Heartbreak på CD.

Man inser med vilken oerhörd noggrannhet Kef gjorde högtalare på den tiden.

Att bygga egna basunderdelar känns faktiskt som ett lockande projekt, hmm...

Till något annat: Hittade just en begagnad Yamaha CDS2000, i princip ny, till salu på HiFimagasinet. Jag har haft många Yamaha-prylar men speciellt CD-spelarna gillade jag. Har fortfarande svårt att glömma CDX1030 som spelade oerhört vackert med för den tiden suverän rumsnärvaro och lågnivåupplösning. Roger Waters Pros and cons of hitchhiking men speciellt Amused to death gav mig många stora musikstunder där både musiken och tekniken möttes i den förening som rättfärdigar varenda nerlagd krona och timmar av letande efter det perfekta utrustningen.

Någon som lyssnat på CDS1000 eller 2000?

Edit: Jag minns att jag byggde några riktigt bra trevägare där basen bestod av en för den tiden svindyrt 10" Seas baselement med gjuten korg och kopparringar i magnetgapet för att kontrollera konutslaget bättre, något de verkar använda fortfarande, bl a då i excelbasarna som 99.26 har.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan nämna att just KEF 104.2 just nu finns hos rehifi.se

http://www.rehifi.se/kef-1042-p-11603-c-127.aspx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Kan nämna att just KEF 104.2 just nu finns hos rehifi.se

http://www.rehifi.se/kef-1042-p-11603-c-127.aspx

Trevligt! Jag skulle säga att de är värda 6500 (speciellt med kub som här) om de är frekvenssvepta så att man vet alla element är friska, speciellt då diskanten som inte finns att få tag i längre och att basarnas upphängningar är friska (men går relativt enkelt att laga för runt 800kr i delar). Hur besvärligt det är att åtgärda diskantens intorkade olja vet jag inte än, men man löper ju alltid risken att talspolen brunnit pga den försämrade kylningen.

Edit: 14900 för OA52? Man skulle tydligen gjort som kompisen och köpt sådana då eftersom de var klart billigare än 104.2. Verkar ju vara rent nostalgipris, absolut inte värt 14900 nu och var det inte på 80-talet heller.

Dahlqvist DQ-8 för 3900 är helt ok i förhållande till ljudet. Rekommenderade sådana till en av mina bröder för längesen, men vill minnas att han gav under 7000, så rätt saftigt begpris ändå. Lät riktigt bra som jag minns det.

Vilken kultdesign, borde köpas för att ha i köket eller nåt: http://www.rehifi.se/philips-22rh521--p-11313-c-119.aspx
Hmm, http://www.oudio.nl/amplifiers/22rh521.htm servicemanual och allt, nu blev man riktigt sugen.

Edit: Jisses vad mycket givande diskussioner på faktiskt.se så tack för det tipset! :happy:

L560-edit: Tänkte jag skulle kolla DC-offseten på utgångarna efter alla år. Närmast otroliga 1,2mV respektive 0,3mV. Nu har den ju offsetjustering i alla steg internt (aldrig rört sedan nytt), men att ligga så nära absolut noll efter mer än 25år är inte illa. Kuriosa att nämna för nyfikna är att den använder lysdioder internt pga snabbare stigtider än iaf dåtidens dioder, så det lyser fint rött i lådan.

Ville bara kontrollera offseten så att mina nya högtalare mot förmodan inte blir grillade av gamla vintagegrejer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

OA51 och 52 låter fantastiskt bra om de är rätt placerade, speciellt basåtergivningen i dem är mycket bra eftersom de arbetar med ett givet avstånd mot bakväggen.
Jag bor i "area 51" och har lyssnat på diverse Carlson, Larsen och hembyggen i samma anda, Bremen äggen låter även de otroligt bra, vill man ha mindre högtalare så är de fantastiska och ljudbilden är väldigt stabil oavsett vinklarna till dem.
Det här är ett trimmat oa51 system i "area51" stil

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665&whichp...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag tagit isär den ena diskanten på 104.2 och mycket riktigt var all olja stelnad till en tuggummiseg massa. Tog mycket jobb med isopropanol för att få rent. Eftersom diskanten saknar främre fästplatta som spänner fast membranet så är det limmat, vilket gjorde demonteringen besvärlig. Med ett rakblad och plastdistanser från ett sönderklippt glasspaket, så gick det till slut ändå. Själva plattan som membranet fäster i var iaf gjort av glasfiber och därför relativt tåligt. Talspolen mäter som den ska och allt bör fungera normalt igen med ny olja.

Nu måste jag bara hitta lämpligt lim eller dubbelhäftande tejp som inte hugger direkt och medger centrering.

Angående OA52 så håller jag med om mycket bra och nyanserad basåtergivning (nämnde det tidigare), men placeringen av instrument i ljudbilden var mindre exakt än med 104.2. Dock inte samma klipp i basen på t ex elektronisk musik som 104.2 mäktar med, men som i sin tur saknar samma fantastiska basnyansering som OA52. Minns inte vilken version av OA52 det var, men hörde både innan och efter olika modifieringar, och i hemmiljö under många timmar, så minnet är rätt bra bevarat när det gäller den modellen.

Som det ser ut körs 99.26 ut idag. Ska bli kul! Har även runt 100 nya skivor på ingående från olika butiker (Ginza-rean kan rekommenderas, bl a 3 Ane Brun för 49kr/st, eller varför inte Travis&Fripp Follow cd+dvda för 99 eller Mike Oldfields tidiga och bästa skivor i extended editions också för 99 (Ommadawn är väldigt bra)), men även Evanescence Fallen och Ulf Lundells Roskilde-platta, båda för 69kr/st, lockade.

Linda Ronstadts Prisoner in Disguise med bl a härliga Love is a Rose finns tydligen på CD nu igen (49kr). Hade den på enormt bra vinyl en gång i tiden och har letat förgäves under rätt lång tid efter den. Hittade även oslagbara Grace Jones Bulletproof Heart på Wowhd. Också en skiva jag inte lyckats hitta efter att jag (vansinnigt nog) sålde mina vinyler på 1990-talet, även om skivor var mitt minsta bekymmer vid den tiden.

Så nu har man lite nytt material att njuta av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag helt eller delvis lyssnat igenom följande skivor:

Regina Lund: Year Zero
Laleh: Laleh
Kate Bush: 50 words for snow
Peter Gabriel: So
Adolphson & Falk: Över tid och rum
Ulf Lundell: Xavante
Ozzy Osbourne: Blizzard of Oz
Tracy Chapman: A new beginning
Rolling Stones: Their satanic majesties request
Komputer: World of tomorrow
Kjell Höglund: Lokomotiv (Häxprocessen ftw!)
Joan Baez: Joan
Maria McKee: You gotta sin to get saved
David Sylvian: Blemish

Slutsats: Väldigt imponerad, både i absoluta termer och för pengarna. Speciellt banddiskanten imponerar. Sub kommer behövas, men det är fullt naturligt med så små högtalare. Men med rätt placering mot bakvägg och lite höjning på baskontrollen (3-4dB, brytfrekvens 220Hz) så är sub-behovet inte akut.

Enda som jag kan se nu är att banddiskanten möjligen får arbeta för långt ner och tenderar att fladdra lite väl mycket med aluminiumbandet vid högre volymer och viss musik, inget som direkt hörs dock. Är dock osäker på att brantare filter som i MK2 verkligen är den bästa lösningen eftersom det brukar ge andra problem istället. Det bästa hade varit 3-vägare, men då hamnar priset en bra bit högre.

Väldigt avslöjande och mångsidiga. Distade gitarrer låter duktigt distade medan en ljuv kvinnostämma smeker örat. Full attack och nivå i diskanten utan att det blir vasst eller hårt.

Höjd och djup i ljudbilden är mycket bra, bredden något sämre, men nu står de inte idealt med för nära till sidoväggarna. 104.2 har dock mer utanför högtalarna än mellan dem än 99.26.

Banddiskanterna sprider ljudet betydligt mer än jag trodde och lyssningspositionen är inte överdrivet kritisk, men vertikala utbredningen är betydligt sämre än den horisontella, fullt naturligt pga konstruktionen. De är faktiskt mindre känsliga för lyssningspositionen än 104.2.

Högtalarna är subjektivt mer lättdrivna än 104.2, vilket förvånar lite. Mina 2*50W räcker och blir över.

Tittar på enbart elementen så kostar de mer än var jag gav för kompletta högtalare, väldigt ovanligt eftersom man ofta brukar få betala flera gånger elementens pris.

Lyssningen skedde med högtalarna på XTZ:s 99-stativ i mdf, dvs ca 65cm över golv.

TL;DR: Mycket välljudande och ytterst prisvärda högtalare, även för normalpriset på 3000kr/st. Bäst ljud per krona för min del sedan NAD 3020.

Skrivet av LemonIllusion:

Se upp MultiMan!
Sist jag hade "bra eller anus?" i rubriken kom en moderator och ändrade.

Jaja, efter lite funderande får jag väl försöka undvika att bli en rogue moderator så därför ändrar jag trådrubriken till något mer slätstruket. Jag hyllar dock fortfarande Filip och Fredrik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Bortsett från priset så är akustiskt brantare filter i princip alltid att föredra, men det innebär inte alltid att filtren är branta skolboksfilter, det är helheten som gäller och man måste ta hänsyn till de akustiska egenskaperna också om det ska bli bra, mäta och simulera i flera omgångar är det som gäller för att få bitarna på plats.
Du skulle kunna splitta 104orna och köra dem som basdel till Xtz, för att testa och leka lite går det att köra med en dator som filter om man har tillgång till 4 förstärkarkanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu har jag helt eller delvis lyssnat igenom följande skivor:

Regina Lund: Year Zero
Laleh: Laleh
Kate Bush: 50 words for snow
Peter Gabriel: So
Adolphson & Falk: Över tid och rum
Ulf Lundell: Xavante
Ozzy Osbourne: Blizzard of Oz
Tracy Chapman: A new beginning
Rolling Stones: Their satanic majesties request
Komputer: World of tomorrow
Kjell Höglund: Lokomotiv (Häxprocessen ftw!)
Joan Baez: Joan
Maria McKee: You gotta sin to get saved
David Sylvian: Blemish

Slutsats: Väldigt imponerad, både i absoluta termer och för pengarna. Speciellt banddiskanten imponerar. Sub kommer behövas, men det är fullt naturligt med så små högtalare. Men med rätt placering mot bakvägg och lite höjning på baskontrollen (3-4dB, brytfrekvens 220Hz) så är sub-behovet inte akut.

Enda som jag kan se nu är att banddiskanten möjligen får arbeta för långt ner och tenderar att fladdra lite väl mycket med aluminiumbandet vid högre volymer och viss musik, inget som direkt hörs dock. Är dock osäker på att brantare filter som i MK2 verkligen är den bästa lösningen eftersom det brukar ge andra problem istället. Det bästa hade varit 3-vägare, men då hamnar priset en bra bit högre.

Väldigt avslöjande och mångsidiga. Distade gitarrer låter duktigt distade medan en ljuv kvinnostämma smeker örat. Full attack och nivå i diskanten utan att det blir vasst eller hårt.

Höjd och djup i ljudbilden är mycket bra, bredden något sämre, men nu står de inte idealt med för nära till sidoväggarna. 104.2 har dock mer utanför högtalarna än mellan dem än 99.26.

Banddiskanterna sprider ljudet betydligt mer än jag trodde och lyssningspositionen är inte överdrivet kritisk, men vertikala utbredningen är betydligt sämre än den horisontella, fullt naturligt pga konstruktionen. De är faktiskt mindre känsliga för lyssningspositionen än 104.2.

Högtalarna är subjektivt mer lättdrivna än 104.2, vilket förvånar lite. Mina 2*50W räcker och blir över.

Tittar på enbart elementen så kostar de mer än var jag gav för kompletta högtalare, väldigt ovanligt eftersom man ofta brukar få betala flera gånger elementens pris.

Lyssningen skedde med högtalarna på XTZ:s 99-stativ i mdf, dvs ca 65cm över golv.

TL;DR: Mycket välljudande och ytterst prisvärda högtalare, även för normalpriset på 3000kr/st. Bäst ljud per krona för min del sedan NAD 3020.

Jaja, efter lite funderande får jag väl försöka undvika att bli en rogue moderator så därför ändrar jag trådrubriken till något mer slätstruket. Jag hyllar dock fortfarande Filip och Fredrik.

Lyssnar du fortfarande på xtz 99.26? Låter dom bättre när dom är inspelade? Är lite sugen på ett par

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator