Permalänk

Uppgradering

Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra, köpa ny burk (gaming-laptop) eller uppgradera min nuvarande... undrar vad det skulle kosta att få upp min i lite bättre skick. Datorn jag har just nu (allt utom diskarna är 2 år gammalt eller mer).

CPU: Core i5, 2,4GHz
Minne: 8Gig, minns inte vilka men tror det är 1333 minnen
Grafik: GTX 280
Moderkort: Nått gammal skräp

Diskarna är som sagt nya, har en SSD + en WD 1TB. Chassit är Antec 300 så det kan jag nog köra vidare på. Fläkten i nättagget har börjat låta så den ska bytas ut.
Dom komponenterna jag tänker att jag behöver är alltså Nätagg, RAM, CPU, Moderkort och Grafikkort. Kommer inte överklocka något alls då jag helt enkelt inte orkar med det längre.

Är inte ute efter att maxa FPS i spel, lirar lite D3, Assassin's Creed men mest SWGEmu (som inte kräver något alls). Anledningen till uppgraderingen är att datorn bara känns allmänt seg. SSD + Win8 löste inte det så bra som jag trodde det skulle göra. Sen är det nog bara dags att uppgradera, det mesta är ju flera år gammalt.

Funderar på en Core i5, vill gärna ha 16Gig RAM och ett vettigt grafikkort. Håller mig nog helst till nVidia + Intel då jag haft tillräckligt med problem med ATi/AMD, men det kanske är annorlunda nu?
Det är också väldigt viktigt att den går tyst, är så fruktänsvärt trött på fläktljud.
Prismässigt vill jag det ska ligga under 5000, gärna lägre om det går. Det är inga exakta priser, får jag väsentligt mycket mer för 5500 så går det också bra, men riktprisen som jag siktar på är 5000.

(Om det gör någon skillnad i pris så är jag student och har mecenat-kort)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack, men behöver ett nätagg också. Vilket GFX kort rekommenderas om jag vill gå ner ett snäpp prismässigt så jag kan få med nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Tack, men behöver ett nätagg också. Vilket GFX kort rekommenderas om jag vill gå ner ett snäpp prismässigt så jag kan få med nätagget?

Varför ska du ha ett nytt nätaggregat? Om ditt nuvarande aggregat kan driva ett 280 så räcker det säkert till för vilket grafikkort som helst.

Edit: Ok, jag såg det nu, att fläkten börjat låta, men i så fall blir det billigare att bara byta ut fläkten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför ska du ha ett nytt nätaggregat? Om ditt nuvarande aggregat kan driva ett 280 så räcker det säkert till för vilket grafikkort som helst.

Edit: Ok, jag såg det nu, att fläkten börjat låta, men i så fall blir det billigare att bara byta ut fläkten.

Ska kolla på vad jag har och om det går att öppna nätagget på något enkelt sätt. Har kollat upp moderkort / processor / RAM nu och har socket 1156 och 1333 minnen, så det är nog på tiden att uppgradera allt. Det du länkade blir nog bra om fläkten går att byta på nätagget.

Tack!